1 Petrus 3:19

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

1 Petrus 3:19

Berichtdoor TKF » 09 feb 2004 18:59

1 Petrus 3:19:
"In Denwelken Hij ook, henengaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft."

Wat moet ik hieronder verstaan?

1. Is Christus echt in de hel geweest? Onze predikant leert van niet. Hij heeft wel de pijnen gevoeld, maar echt in de hel is hij niet geweest. Waarom dan dit vers?
2. Bestaat er een gevangenis ergens onder de aarde of waar dan ook?

Kan iemand dit mij uitleggen?
Laatst gewijzigd door TKF op 10 feb 2004 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 09 feb 2004 19:37

Voozover ik het kan interpreteren, is Hij in het Sjeool, haddes: dodenrijk geweest. In de gelijkenis wordt het ook wel Abrahams schoot genoemd. Hij nam de rechtvaardigen, die leefden onder het oude verbond, met zich mee naar de hemel.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 09 feb 2004 20:09

Zo heb ik het idd ook geleerd en klopt met 1 Pet 4:6,

"6 Want daartoe is ook den doden het Evangelie verkondigd geworden, opdat zij wel zouden geoordeeld worden naar den mens in het vlees, maar leven zouden naar God in den geest."

en onze geloofsbelijdenis:

".......Nedergedaald ter helle"

Maar voor een andere optie moet je ook vs 20 lezen. Wie zijn 'de geesten' die gepredikt worden?
Dat zijn de geesten die in de dagen van Noach ongehoorzaam waren.
En waarom worden Noach's dagen zo specifiek erbij betrokken?
Zou dat weer te maken kunnen hebben met de 'Nefillim?'
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 10 feb 2004 06:41

HereIam schreef:is Hij in het Sjeool, haddes: dodenrijk geweest

De RK's leren dat Hij in de hel is geweest. Wat is nu het verschil tussen de hel en het dodenrijk?

Cathy schreef:Zou dat weer te maken kunnen hebben met de 'Nefillim?'

En wat wordt bedoeld met 'nefillim'?
Laatst gewijzigd door TKF op 10 feb 2004 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Vin

Berichtdoor Vin » 10 feb 2004 07:23

18 Want Christus heeft ook eens voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest;
19 In Denwelken Hij ook, henengegaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft,
20 Die eertijds ongehoorzaam waren, wanneer de lankmoedigheid Gods eenmaal verwachtte, in de dagen van Noach, als de ark toebereid werd; waarin weinige (dat is acht) zielen behouden werden door het water.

De Statenvertaling legt hier een accent waar ik het persoonlijk niet zou leggen.

De King James heeft bij vers 19:
By which also he went and preached unto the spirits in prison;

Ik weet niet hoe jullie taalgevoel is maar de SV doet daar erg direct voorkomen als of deze prediking plaats vond tijdens de 3 dagen dat Jezus dood was. Zoals je ziet doet de KJV dat niet. Er staan niet dat Jezus, nadat hij gestorven was, ging prediken! Er staat dat Jezus ging, en predikte! Dit is mijns inziens een slippertje van de SV. Leg er zelf nog maar andere vertalingen naast als je wilt.

Wat is dan de sleutel? Vers 19 slaat terug op vers 18. Het gaat niet om het 'heengaan' van Jezus, dat is meer een passief grammaticaal 'opvulwoord'. Waar het om gaat is een uitwerking van de Geest, en levend zijn in de Geest. Vers 19 verteld dat Jezus in de Geest dus al(!) predikte tegen de geesten die nu in de gevangenis (dodenrijk) zijn (Mensen ten tijde van Noach) Jezus bestond dus ook toen al en predikte in de Geest tegen de ongehoorzamen!

Het is dus geen beschrijving van wat er na de kruisiging gebeurde.
Het bevestigd Jezus' goddelijkheid en bemiddeling voor iedereen, door de tijden heen.

Hoe vinden jullie m'n accentverschuiving? :wink:
Laatst gewijzigd door Vin op 10 feb 2004 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 10 feb 2004 14:34

Dag Vin,

In Denwelken Hij ook, henengegaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft,

De 'accentverschuiving' vind ik bijzonder vergezocht.

Ik denk dat je de vraag van tkf: 'Bestaat er een gevangenis ergens onder de aarde of waar dan ook'? moet beantwoorden met: 'Volgens mij niet, maar volgens Petrus wel blijkbaar'.

Ik vind het namelijk een onterechte manier van exegese plegen, als je de letterlijke teksten probeert recht te breien zonder je in te leven in de gedachte- en voorstellingswereld van de schrijvers van die teksten. Inzichten groeien, weet je wel? :-)

Groeten.

Fons.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 10 feb 2004 14:39

Maar zou iemand de onderstaande tekst letterlijk kunnen verklaren?

"In Denwelken Hij ook, henengaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft."

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 10 feb 2004 16:06

ik denk dat ik hier meega in de uitleg van HereIam, namelijk dat hier de Hades, of dodenrijk wordt bedoeld. dit is m.i. de benaming voor de plaats waar de zielen na de dood naartoe gaan, zonder dat hier de hemel of hel bedoelt wordt. ik weet verder niet het precieze hiervan (ofdat dit was totdat Jezus opgestaan is, ofdat dit duurt tot de opstanding, eigenlijk ook niet belangrijk, gezien de plaats van de tijd buiten het aardse leven).
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Vin

Berichtdoor Vin » 10 feb 2004 16:22

FonsV schreef:Dag Vin,

In Denwelken Hij ook, henengegaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft,

De 'accentverschuiving' vind ik bijzonder vergezocht.

Ik denk dat je de vraag van tkf: 'Bestaat er een gevangenis ergens onder de aarde of waar dan ook'? moet beantwoorden met: 'Volgens mij niet, maar volgens Petrus wel blijkbaar'.

Ik vind het namelijk een onterechte manier van exegese plegen, als je de letterlijke teksten probeert recht te breien zonder je in te leven in de gedachte- en voorstellingswereld van de schrijvers van die teksten. Inzichten groeien, weet je wel? :-)

Groeten.

Fons.

Ik kan je reactie moeilijk serieus nemen Fons. Ik vind de verschuiving niet vergezocht; zoals de statenvertalers hem hebben opgeschreven is vergezocht. Als je de moeite had genomen om er nog wat andere vertalingen naast te leggen en een beetje taalkundig gevoel had zou je dat zien. Maar je kwam hier toch alleen maar om leuk te zijn, niet waar? :)

Ik probeer de letterlijke tekst niet recht te brijen, ik probeer een bepaalde interpretatie, bekrachtigd door de statenvertaling, recht te breien. Dat heeft ook nog helemaal niets met de gedachte- en voorstellingswereld van de oorspronkelijke schrijvers te maken, maar je kon het niet laten om duidelijk te maken dat 't allemaal toch nergens over gaat, niet waar? :)

Vin

Berichtdoor Vin » 10 feb 2004 16:23

Jongens zie het vers nou niet op zichzelf staand. Dit maakt ook grammaticaal ZEKER uit.

En leg er wat andere vertalingen naast.

Als je zo met de bijbel omgaat kan ik me voorstellen dat je geen steek verder komt nee.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 10 feb 2004 16:47

Dag Vin,

JIJ: Dat heeft ook nog helemaal niets met de gedachte- en voorstellingswereld van de oorspronkelijke schrijvers te maken...

Inderdaad daarmee heeft het bij jou helemaal niets te maken. En juist dát is het manco van je exegese. En dat meen ik bloedserieus.

Groeten.

Fons.

Vin

Berichtdoor Vin » 10 feb 2004 17:21

FonsV schreef:Dag Vin,

JIJ: Dat heeft ook nog helemaal niets met de gedachte- en voorstellingswereld van de oorspronkelijke schrijvers te maken...

Inderdaad daarmee heeft het bij jou helemaal niets te maken. En juist dát is het manco van je exegese. En dat meen ik bloedserieus.

Groeten.

Fons.

:|
Interessant manco Fons. Je moet ergens beginnen. Jij zou liever een gebrekkige vertaling negeren en meteen eroverheen klappen dat de oorspronkelijke schrijvers een andere voorstellingswereld hadden? Dat is dan nog helemaal niet relevant! Dat is je stokpaardje waarmee je elke discussie op de forums hier doodslaat.

Waarom?

Vincent.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 10 feb 2004 17:50

Daf Vin,

Over stokpaardjes gesproken... :)

Groeten.

Fons.

Vin

Berichtdoor Vin » 10 feb 2004 18:02

Waarom probeer je niet te begrijpen wat ergens puur textueel staat voordat je je verkeerde eerste inschatting probeert te verklaren met de voorstellingswereld van de schrijver? Dat geld zowel voor de bijbel als voor je omgang met mensen hier op het forum.

Ik begrijp werkelijk niet wat je hier komt doen. Maar je zult wel weer een one liner klaar hebben, ergens op ingaan is te min voor je. Zie boven, etc etc.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 10 feb 2004 19:29

Heren, nu even serieus, kan iemand nu nog wat over deze bijbeltekst zeggen? Ik bedank Napoleon voor zijn uitleg.

Onze predikent kwam er niet uit.

groeten, tkf

Terug naar “Archief”