Zou Jezus in staat zijn geweest om te zondigen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Zou Jezus in staat zijn geweest om te zondigen?

Berichtdoor hijwel » 15 nov 2003 16:07

In de bijbel staat vaak dat Jezus verzocht is geweest.

Als wij verzocht worden: dan is er een mogelijkheid dat we kiezen voor de zonden.
Als die mogelijkheid er niet zo zijn, dan kunnen wij niet verzocht worden.
Want je kan niet verzocht worden, als je niet eens de mogelijkheid heb om de verkeerde kant te kiezen.

Hoe was dat bij Jezus, Jezus was echt mens op aarde Hij is verzocht geweest, dus menselijkerwijs zou hij ook kunnen kiezen voor het kwade.
Als dit niet mogelijk zou zijn geweest dan zou Hij ook niet verzocht zijn geweest.

Hoe zit het nou?

Ik weet het zelf ook niet maar ik denk dit nu (mischien straks anders)

Jezus is verzocht op deze aarde, hij had de menselijke eigenschappen hij had kunnen kiezen voor de zonde met zijn menszijn. Maar Hij was ook God, en door niet op zijn menselijk gevoel af te gaan maar op Zijn Geloof kon hij blijven staan.

Dus Hij is verzocht geweest als mens zijn, maar als God zijnde kan Hij niet verzocht zijn omdat Hij overal boven staat en van alles weet.


Ik ben benieuwt :mrgreen:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 15 nov 2003 16:17

Volgens mij had hij precies dezelfde keuze als Adam. Dus hij kon beide kanten uit! maar hij was overtuigd van zijn levensdoel!!! Dus hij koos voro zijn Vader!

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 15 nov 2003 17:22

Aangezien ik unitarisch denk geloof ik dus niet Jezus God is. Hier zijn vele goede redenen voor terug te vinden in de schrift. Ik moet dus niet het verzoekingsprobleem oplossen. Interessant is wel hoe je tegen dat zondeloos leven van Jezus kan aankijken. Ik heb twee stromingen gevonden:

- Jezus is een buitengewone man die zich volledig overgaf aan de Goddelijke wil waardoor hij niet zondigde. Hij roept ons op om ook open te staan voor de Goddelijke wil en zo een zondeloos leven te lijden.

-Jezus is niet zozeer een buitengewone man maar hij is de representatieve man! Dit wil zeggen dat zonde onnatuurlijk is en dat de mens zondeloos bedoeld is. Jezus is dan symbolisch gezien de eerste onder alle mensen. Hij toont ons de mens zoals hij bedoeld is.
Afbeelding

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 15 nov 2003 17:50

Lees dit eens: Mattheus 4:1-11 Het verhaal dat Jezus in de woestijn, nadat hij 40 dagen en nachten gevast had, door de duivel verzocht werd.... toen kon Hij toch ook kiezen?
Is dit misschien wat je bedoelt? Of begrijp ik het verkeert?????

caprice

Berichtdoor caprice » 15 nov 2003 18:02

Inspector Morse schreef:Aangezien ik unitarisch denk geloof ik dus niet Jezus God is. Hier zijn vele goede redenen voor terug te vinden in de schrift. Ik moet dus niet het verzoekingsprobleem oplossen. Interessant is wel hoe je tegen dat zondeloos leven van Jezus kan aankijken. Ik heb twee stromingen gevonden:

- Jezus is een buitengewone man die zich volledig overgaf aan de Goddelijke wil waardoor hij niet zondigde. Hij roept ons op om ook open te staan voor de Goddelijke wil en zo een zondeloos leven te lijden.

-Jezus is niet zozeer een buitengewone man maar hij is de representatieve man! Dit wil zeggen dat zonde onnatuurlijk is en dat de mens zondeloos bedoeld is. Jezus is dan symbolisch gezien de eerste onder alle mensen. Hij toont ons de mens zoals hij bedoeld is.

Geloof je wel dat Jezus de Zoon van God is? Geen man, maar een Man! (Met een hoofdletter dus).

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 15 nov 2003 18:49

Je bedoelt met je vraag natuurlijk of ik geloof dat Jezus God is....? Neen ik geloof niet dat Jezus God is. Ik ben een Christen die unitarisch denkt en bijgevolg de 3eenheid verwerpt. Hier zijn zo je wil voldoende aanwijzingen voor uit de bijbel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 nov 2003 19:01

Inspector Morse schreef:Je bedoelt met je vraag natuurlijk of ik geloof dat Jezus God is....? Neen ik geloof niet dat Jezus God is. Ik ben een Christen die unitarisch denkt en bijgevolg de 3eenheid verwerpt. Hier zijn zo je wil voldoende aanwijzingen voor uit de bijbel.


Wanneer Jezus God's zoon niet zou zijn maar wel zonder zonden, is het spijtig dat hij de enige is geweest die heel zijn leven niet gezondigd heeft. Zijn navolging zou dan toch veel eenvoudiger moeten zijn, aangezien het Hem als mens en geen God ook gelukt is, maar het tegendeel blijkt iedere dag.
:| :?: :?:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
Poolrev
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:22

Berichtdoor Poolrev » 15 nov 2003 20:30

Inspector Morse schreef:Je bedoelt met je vraag natuurlijk of ik geloof dat Jezus God is....? Neen ik geloof niet dat Jezus God is. Ik ben een Christen die unitarisch denkt en bijgevolg de 3eenheid verwerpt. Hier zijn zo je wil voldoende aanwijzingen voor uit de bijbel.


Waarom zou Jezus dan als mens zijn gestorven aan het kruis? Als Hij dat leed niet voor ons gedragen zou hebben als God, zou ons bestaan op deze aarde zinloos zijn.
Ik denk dat als Jezus geen God was, dat Hij dat niet had gedaan. Maar we moeten hier wel voorzichtig in zijn.
Zou je een paar van die aanwijzingen vanuit de Bijbel willen geven? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 15 nov 2003 20:55

Marcus 12, 29: Jezus antwoordde hem: Het eerste is: Hoor, Israel, de Heer onze God is de enige Heer; (Leidse)

1 Cor 8, 4 : Wat dan het eten van offervlees betreft, wij weten dat in de wereld geen afgod bestaat, dat er geen God is dan Een. (Leidse)

Joh 10, 29: Mijn Vader, die ze mij gegeven heeft, is groter dan allen en niemand kan ze uit mijns Vaders hand rukken. (Lutherse)

Handelingen 17, 27 : opdat zij God zouden zoeken, of zij Hem wellicht tasten en vinden mochten, hoewel Hij niet ver is van ieder onzer. (Leidse)

Efeziërs 4, 6 : één God en Vader van allen, die over allen en door allen en in u allen is. (Lutherse)

-----------------------------------------------------------------------------------

Ik geef er bewust maar vier omdat anders de dicussie te lang wordt. Indien nodig kan ik er nog heel veel geven. Ik zal ook wachten met commentaar bij deze vier. Ik laat het eerst van jullie komen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Re: Zou Jezus in staat zijn geweest om te zondigen?

Berichtdoor bloempie » 16 nov 2003 23:11

hijwel schreef:In de bijbel staat vaak dat Jezus verzocht is geweest.

Als wij verzocht worden: dan is er een mogelijkheid dat we kiezen voor de zonden.
Als die mogelijkheid er niet zo zijn, dan kunnen wij niet verzocht worden.
Want je kan niet verzocht worden, als je niet eens de mogelijkheid heb om de verkeerde kant te kiezen.

Hoe was dat bij Jezus, Jezus was echt mens op aarde Hij is verzocht geweest, dus menselijkerwijs zou hij ook kunnen kiezen voor het kwade.
Als dit niet mogelijk zou zijn geweest dan zou Hij ook niet verzocht zijn geweest.

Hoe zit het nou?

Ik weet het zelf ook niet maar ik denk dit nu (mischien straks anders)

Jezus is verzocht op deze aarde, hij had de menselijke eigenschappen hij had kunnen kiezen voor de zonde met zijn menszijn. Maar Hij was ook God, en door niet op zijn menselijk gevoel af te gaan maar op Zijn Geloof kon hij blijven staan.

Dus Hij is verzocht geweest als mens zijn, maar als God zijnde kan Hij niet verzocht zijn omdat Hij overal boven staat en van alles weet.


Ik ben benieuwt :mrgreen:


Ik geloof niet dat Jezus voor de zonden kon kiezen. Hij is helemaal zonder zonden, dus zelfs Zijn gedachten. Jezus is God Zelf. Het is logisch dat de duivel probeerde Jezus te verleiden, want Jezus was Zijn grootste rivaal. Maar waarom zou Jezus ook maar één seconde er aan denken om voor de zonden te kiezen, terwijl Hij almachtig en alwetend is en weet dat het het in de hemel 100.000.000.000.000 keer beter is dan het leven in de verdoemenis. Hij weet Zelf hoe verwoestend te zonde is.
En de duivel bood Jezus van alles aan, maar de duivel kon hem dat helemaal niet bieden, omdat God (Jezus) alles al heeft!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gebruikersavatar
Poolrev
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:22

Berichtdoor Poolrev » 17 nov 2003 12:57

Inspector Morse schreef:Marcus 12, 29: Jezus antwoordde hem: Het eerste is: Hoor, Israel, de Heer onze God is de enige Heer; (Leidse)

1 Cor 8, 4 : Wat dan het eten van offervlees betreft, wij weten dat in de wereld geen afgod bestaat, dat er geen God is dan Een. (Leidse)

Joh 10, 29: Mijn Vader, die ze mij gegeven heeft, is groter dan allen en niemand kan ze uit mijns Vaders hand rukken. (Lutherse)

Handelingen 17, 27 : opdat zij God zouden zoeken, of zij Hem wellicht tasten en vinden mochten, hoewel Hij niet ver is van ieder onzer. (Leidse)

Efeziërs 4, 6 : één God en Vader van allen, die over allen en door allen en in u allen is. (Lutherse)

-----------------------------------------------------------------------------------

Ik geef er bewust maar vier omdat anders de dicussie te lang wordt. Indien nodig kan ik er nog heel veel geven. Ik zal ook wachten met commentaar bij deze vier. Ik laat het eerst van jullie komen.


Ik denk dat je juist ook 1 Johannes 5 vers 7 hierbij moet betrekken. Je moet de Bijbel (in mijn ogen) als een geheel zien, en niet alleen bijbelteksten 'apart'.

Ik ben wel benieuwd hoe je de Heilige Geest dan ziet. En Wie is Jezus in jouw ogen dan wel, als Hij geen God is? 'Gewoon' een bijzonder Mens?
Earth has no sorrow that

Heaven cannot heal

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zou Jezus in staat zijn geweest om te zondigen?

Berichtdoor hijwel » 17 nov 2003 13:26

bloempie19 schreef:Ik geloof niet dat Jezus voor de zonden kon kiezen. Hij is helemaal zonder zonden, dus zelfs Zijn gedachten. Jezus is God Zelf. Het is logisch dat de duivel probeerde Jezus te verleiden, want Jezus was Zijn grootste rivaal. Maar waarom zou Jezus ook maar één seconde er aan denken om voor de zonden te kiezen, terwijl Hij almachtig en alwetend is en weet dat het het in de hemel 100.000.000.000.000 keer beter is dan het leven in de verdoemenis. Hij weet Zelf hoe verwoestend te zonde is.
En de duivel bood Jezus van alles aan, maar de duivel kon hem dat helemaal niet bieden, omdat God (Jezus) alles al heeft!

Ik ben het helemaal met je eens! Het enige waarom Hij niet kon zondigen is omdat Hij 100% God was. En dat de duivel hem helemaal niks te bieden heeft.
Maar daarom is hij wel als mens zijn verzocht, en kon hij als mens wel kiezen voor het kwade, maar gelukkig was Hij ook God
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Re: Zou Jezus in staat zijn geweest om te zondigen?

Berichtdoor Kaw » 17 nov 2003 13:37

hijwel schreef:
bloempie19 schreef:Ik geloof niet dat Jezus voor de zonden kon kiezen. Hij is helemaal zonder zonden, dus zelfs Zijn gedachten. Jezus is God Zelf. Het is logisch dat de duivel probeerde Jezus te verleiden, want Jezus was Zijn grootste rivaal. Maar waarom zou Jezus ook maar één seconde er aan denken om voor de zonden te kiezen, terwijl Hij almachtig en alwetend is en weet dat het het in de hemel 100.000.000.000.000 keer beter is dan het leven in de verdoemenis. Hij weet Zelf hoe verwoestend te zonde is.
En de duivel bood Jezus van alles aan, maar de duivel kon hem dat helemaal niet bieden, omdat God (Jezus) alles al heeft!

Ik ben het helemaal met je eens! Het enige waarom Hij niet kon zondigen is omdat Hij 100% God was. En dat de duivel hem helemaal niks te bieden heeft.
Maar daarom is hij wel als mens zijn verzocht, en kon hij als mens wel kiezen voor het kwade, maar gelukkig was Hij ook God


Dat is dan ook een bevestiging dat Jezus wel én God én mens moest zijn geweest. Denk maar niet dat de duivel Jezus ging verzoeken als hij wist dat ie van te voren geen kans zou maken, dus kon Jezus kiezen als mens. Tegelijkertijd had Jezus niet stand kunnen houden tegen de duivel als Jezus geen God was geweest.

En toch twijfel ik over de drieëenheid. God is 1. De hele bijbel schreeuwt dat God 1 is!

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zou Jezus in staat zijn geweest om te zondigen?

Berichtdoor hijwel » 17 nov 2003 13:41

Kaw schreef:Dat is dan ook een bevestiging dat Jezus wel én God én mens moest zijn geweest. Denk maar niet dat de duivel Jezus ging verzoeken als hij wist dat ie van te voren geen kans zou maken, dus kon Jezus kiezen als mens. Tegelijkertijd had Jezus niet stand kunnen houden tegen de duivel als Jezus geen God was geweest.

En toch twijfel ik over de drieëenheid. God is 1. De hele bijbel schreeuwt dat God 1 is!

Ik twijvel er ook niet aan dat iemand dit niet wil bevestigen, God is 1. Zelfs mensen die in de 3 1heid geloven zeggen dat God 1 is.

3 eenheid (het woord zegt het al)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Re: Zou Jezus in staat zijn geweest om te zondigen?

Berichtdoor Kaw » 17 nov 2003 13:45

hijwel schreef:
Kaw schreef:Dat is dan ook een bevestiging dat Jezus wel én God én mens moest zijn geweest. Denk maar niet dat de duivel Jezus ging verzoeken als hij wist dat ie van te voren geen kans zou maken, dus kon Jezus kiezen als mens. Tegelijkertijd had Jezus niet stand kunnen houden tegen de duivel als Jezus geen God was geweest.

En toch twijfel ik over de drieëenheid. God is 1. De hele bijbel schreeuwt dat God 1 is!

Ik twijvel er ook niet aan dat iemand dit niet wil bevestigen, God is 1. Zelfs mensen die in de 3 1heid geloven zeggen dat God 1 is.

3 eenheid (het woord zegt het al)


En dat hele woord (3-1-heid) komt niet in de bijbel voor en er is ook nergens een bijbeltekst waarin dit dogma wordt gelanceerd als een bijbelse leer om dit te beoefenen in de latere gemeenten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten