Jeugdkerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Jeugdkerken

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2003 11:15

De laatste tijd is het een "hot item".... de jeugdkerken (of jeugddiensten)

Hoe denken jullie hier over?

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 sep 2003 11:20

Daar is al een tpoic overgeweest, dacht ik.

MAar ik ben nog nooit naar een jeugdkerk geweest. Een collega van mij probeerd me steeds mee te krijgen maar het is te ver weg. Hij zit in de organisatie van 'The mirror' zoiets heet het. En is heel enthousiast. Komen ook veel niet-christelijke jongeren die heel zoekend zijn zegt hij. Drempel stuk lager dan gewone kerk. Klinkt positief.

Maar ik geloof niet dat ik het in zou ruilen voor de gewone kerkdienst.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 sep 2003 11:27

Ben pasgeleden bij een jeugdkerk geweest, was echt cool. Er wordt gepreekt vanuit de kern van de boodschap. Verder gaat men zeer goed om met artistiek talent (muziek, mime, enz...) en het is zeer toegankelijk.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2003 13:26

Ik ben zelf ook heel enthousiast omdat door bezoek aan 2 jeugdkerken (Kingsize en GODfashion) mijn geloof weer is gaan leven. En ik in mijn kerk ook wel bepaalde dingen mis, en die een jeugdkerk kunnen aanvullen.

mirjamvandorp
Mineur
Mineur
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jul 2003 21:08
Locatie: Oldebroek

Berichtdoor mirjamvandorp » 30 sep 2003 15:41

Marnix schreef:Ik ben zelf ook heel enthousiast omdat door bezoek aan 2 jeugdkerken (Kingsize en GODfashion) mijn geloof weer is gaan leven. En ik in mijn kerk ook wel bepaalde dingen mis, en die een jeugdkerk kunnen aanvullen.


Wat mis je in je eigen kerk wat de jeugdkerk wel heeft dan?
He died for me, I life for Him!

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 30 sep 2003 19:25

k'Ben ooit een keer in een jeugddienst geweest, vond het toen wel cool, maar ik was toen ook nog jong.
Maar nu ik er over nadenk, vind ik toch de jeugdkerk vrij populisties, en erg oppervlakkig.
dat neemt niet weg, dat ik het een goede manier vind om niet kerkelijke mensen naar de kerk te lokken, maar vraag me dan ook weer af moet het zo populistisch dan?

Mij voorkeur gaat toch uit naar de eredienst zoals elke zondag, misschien omdat ik niet anders gewend ben, en bang voor nieuwe dingen?

Ik weet het niet.

lorit

Berichtdoor lorit » 30 sep 2003 20:33

Ik heb zo mijn twijfels bij een jeugdkerk. Aan de ene kant vind ik het goed dat er wordt geprobeerd om de jeugd bij de kerk te betrekken. de jeugd is immers doe toekomst van de kerk. Aan de andere kant vind ik dat dit niet ten koste mag gaan van de inhoud van de boodschap. Het evenwicht tussen die beiden lijkt mij moeilijk te bewaren.
Ik denk dat het juist goed is om 1 kerk voor de gehele gemeente te hebben. In de Bijbel vinden we regelmatig het beeld van de gemeente als een gezin. Jong en oud horen er te zijn. Anders krijg je op den duur een kindernevendienst, een jeugdkerk, een bijeenkomst voor bejaarden en de kerk is voor de 'middenmoot'. Ik pleit er voor om de gehele gemeente samen te laten zijn. Dan kan er in de gezinnen ook worden doorgepraat over een preek. En wil je de jongeren meer aanspreken, organiseer dan een preekbespreking na de kerkdienst of een zanguurtje of wat dan ook

caprice

Berichtdoor caprice » 30 sep 2003 20:35

Hier wordt het evangelie aangepast aan de mens in plaats van de mens aan het evangelie.
Dit is een verkeerde ontwikkeling.

Gebruikersavatar
everlastingman
Mineur
Mineur
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 feb 2003 16:45

Berichtdoor everlastingman » 30 sep 2003 20:39

Marnix schreef:Ik ben zelf ook heel enthousiast omdat door bezoek aan 2 jeugdkerken (Kingsize en GODfashion) mijn geloof weer is gaan leven.


Klinkt mij in de oren als zo'n kerk waar ze bij het avondmaal in plaats van brood en wijn, een big mac breken met speciale ketchup eroverheen omdat dat lekkerder is. Het leid er, naar mijn mening, zelden toe dat mensen het geloof werkelijk serieus gaan nemen.
Afbeelding

mirjamvandorp
Mineur
Mineur
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jul 2003 21:08
Locatie: Oldebroek

Berichtdoor mirjamvandorp » 30 sep 2003 20:51

everlastingman schreef:
Marnix schreef:Ik ben zelf ook heel enthousiast omdat door bezoek aan 2 jeugdkerken (Kingsize en GODfashion) mijn geloof weer is gaan leven.


Klinkt mij in de oren als zo'n kerk waar ze bij het avondmaal in plaats van brood en wijn, een big mac breken met speciale ketchup eroverheen omdat dat lekkerder is. Het leid er, naar mijn mening, zelden toe dat mensen het geloof werkelijk serieus gaan nemen.


Sorry, maar nu overdrijf je denk ik wel een beetje, ik ben er zelf ook nog nooit geweest maar ik vind het hard om er zo over te oordelen.
He died for me, I life for Him!

caprice

Berichtdoor caprice » 30 sep 2003 20:53

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

mirjamvandorp
Mineur
Mineur
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jul 2003 21:08
Locatie: Oldebroek

Berichtdoor mirjamvandorp » 30 sep 2003 20:54

caprice schreef:Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.


Is dat als reactie op mij bedoeld??
He died for me, I life for Him!

caprice

Berichtdoor caprice » 30 sep 2003 20:56

Ja, jij vindt everlastingman's oordeel te hard, toch?

mirjamvandorp
Mineur
Mineur
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jul 2003 21:08
Locatie: Oldebroek

Berichtdoor mirjamvandorp » 30 sep 2003 20:58

Ik vind dat je niet zo hard mag oordelen over iets waarvan je maar half weet wat het inhoud. Als hij het eerst eens gaat onderzoeken en dan met een oordeel komt, lijkt me eerlijk gezegt een beter idee...
He died for me, I life for Him!

Gebruikersavatar
everlastingman
Mineur
Mineur
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 feb 2003 16:45

Berichtdoor everlastingman » 30 sep 2003 21:32

mirjamvandorp schreef:Ik vind dat je niet zo hard mag oordelen over iets waarvan je maar half weet wat het inhoud. Als hij het eerst eens gaat onderzoeken en dan met een oordeel komt, lijkt me eerlijk gezegt een beter idee...


Mischien ben ik wat te scherp maar ik doelde op kerknamen als Kingsize en GODfashion ( waarbij ik me dan weer afvraag wat God met de laatste mode te maken heeft ). Ik krijg inderdaad het idee dat men het evangelie zo aantrekkelijk mogenlijk probeert te brengen ( ik kan het mis hebben ) maar ik vind dat geen goeie ontwikkeling. Het idee om jongeren meer bij de kerk te betrekken is een zeer goed idee en het goede nieuws te brengen is opzich niet verkeerd natuurlijk, maar het zit er volgens mij in dat men teveel bezig is met de vorm dan met de inhoud. Ik sluit mij aan bij Lorit's idee om zoveel mogenlijk 1 gemeente te blijven, je zult dan elkaar ruimte moeten geven. In onze gemeente zijn er een aantal malen per jaar jeugddiensten bij te wonen, dat is een goed initiatief terwijl je toch 1 gemeente blijft houden.
Afbeelding


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten

cron