Jeugdkerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mar 2004 13:19

Erna82 schreef:@ Boekenlezer:
Misschien was ik idd een beetje kort door de bocht, maar hoe kun je ooit geloven dat je zonden vergeven zijn door Jezus' dood en opstanding als je niet beseft dat je zelf een zondig mens bent? Dat is een eerste voorwaarde om het uberhaubt te kunnen geloven, denk ik.

Ik heb nu een paar keer een jeugdkerkviering meegemaakt, en ik had totaal niet het idee dat het alleen maar 'Halleluja-Amen' roepen was. We werden daar wel degelijk aangesproken op onze verantwoordelijkheden (in dit geval naar de rest van de wereld). En als ik dat uit de mond van een jongen van 20 hoor, spreekt me dat ontzettend aan, omdat hij het ook echt zo ervaart. Hij straalde dat uit en dat kan ik van de dominee niet altijd zeggen.

Ik ben zelf nooit bij zo'n jeugdkerk geweest. Vandaar dat ik het heel voorzichtig verwoordde: "Ik vrees dat het bij die jeugdkerken niet veel anders zal zijn." Wat ik zo over het algemeen tegen kom - en dan heb ik het nu niet over jeugdkerken, maar ik spreek heel algemeen - stemt mij wat dat betreft niet zo vrolijk. Wat ik over het algemeen veel tegenkom, is toch dat onze zondige staat een vrij beperkte plaats heeft. En dat het evangelische geloof nogal 'trendy' is: weinig stilstaan bij de zonde omdat de beleving daarvan eigenlijk een gepasseerd station is, aangezien we verlost zijn.
Kom ik bijvoorbeeld in een Gereformeerde Gemeente - je mag ook aan andere bevindelijk-gereformeerde kerken denken - dan merk ik: die zondekennis functionéért ook echt. Dan wordt er ook echt vanuit de diepte van onze ellendestaat gesproken. (En van dááruit wordt dan over de verlossing gesproken.)
Dat is iets wat ik ergens anders vaak mis. Er zijn kerken, kerken die de naam 'gereformeerd' dragen, waarbij ik wel eens het gevoel heb alsof het zo beleefd wordt: 'Tja, wij zijn zondaren. Afgelopen week hebben we ook weer zonden gedaan. Wilt U dat vergeven. Eh, wat moeten we er eigenlijk verder over zeggen? Ik zou het eigenlijk niet weten. Nou ja goed, volgende onderwerp maar...'
Vandaar dus dat ik de neiging heb om in eerste instantie nogal sceptisch te reageren op zoiets als jeugdkerken. Ik heb dan een beetje de neiging te denken aan een soort van evangelische gemeente voor jongeren.

Het probleem dat men bijbelse elementen laat liggen, en er te weinig mee doet, kom je overal wel tegen.
In de 'lichte' kerken zou men meer moeten stilstaan bij het doorleefde zondebesef: psalm 51, psalm 130, om eens enkele voorbeelden te noemen. (Zie ook: H.C. Zondag 44, vr./antw. 115)
En: Gods heiligheid. Zie bijvoorbeeld Jesaja 6, of Openbaring 1!
De 'zware' kerken lopen juist weer het gevaar dat de diepe geloofsvreugde, zoals die in de Bijbel beschreven wordt, uit het zicht blijft. Voorbeelden:
Psalm 32:11: "Verblijdt u in den HEERE, en verheugt u, gij rechtvaardigen! en zingt vrolijk, alle gij oprechten van harte!"
Fillipenzen 4:4: "Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u."
I Petrus 1:8: "Denwelken gij niet gezien hebt, en nochtans liefhebt, in Denwelken gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde"
Zelf noem je het element van onze verantwoordelijkheid naar de wereld toe. Inderdaad ook een element wat nogal eens uit het zicht raakt. De neiging tot introversie is nogal aanwezig in de kerken.

In ieder geval: laten we ons toch zo zorgvuldig mogelijk en diepgaand oriënteren op wat de Bijbel zegt. Hoe ze dat doen bij die jeugdkerken, dat weet ik niet - ik heb me daar niet in verdiept - dus daar spreek ik dan ook maar geen verder oordeel over uit.
En dan zullen bij zo'n bijbelse oriëntatie desondanks verschillen in ligging er wel blijven. Iedereen heeft ook zijn karakter. Zelf neig ik bepaald meer naar de 'zware' dan naar de 'lichte' kant. Maar ik geloof wel in een ruime nodiging tot de zaligheid, en niet in een deur die op een kier staat, Openbaring 22:17b: "En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet." Jesaja 55:1: "O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!" Als we dat stuk van onze ellende en de beleving daarvan maar niet laten liggen. Heb ik het gevoel dat dat te weinig serieus genomen wordt, dan komt de boodschap bij mij niet meer over, en wordt het luisteren voor mij wel een erg moeizame bezigheid.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2004 13:21

Ik vond GODfashion gisteren ontzettend aangrijpend en indrukwekkend... ik was met vriendinnen aan het bidden en op een gegeven moment speelde de band er een nummer heel zachtjes door... en zaten ze allemaal te huilen... toen ik op stond zag ik bij het kruis een heleboel mensen staan en geknield zitten die daar hun steentje hadden neergelegd, wat symbool stond voor dat in hun leven waar God niet toegelaten werd, waar God hen niet mocht aanraken (thema was "Touchable")... een hoop mensen huilden of hadden de tranen in de ogen. Dat was erg indrukwekkend... We hadden met de medewerkers om Gods Geest gebeden, of Hij aanwezig wilde zijn... en dat gebed was zo verhoord... er waren echt harten van mensen opengebroken. En soms doet dat openbreken pijn... maar niet alleen lachen is gezond... huilen is dat soms ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 mar 2004 13:31

weinig stilstaan bij de zonde omdat de beleving daarvan eigenlijk een gepasseerd station is, aangezien we verlost zijn.

Dit lijkt me eigenlijk redelijk bijbels, onze taak is niet ons aan onze zonden te blijven herinneren maar er van leren en ze in de toekomst niet meer proberen te vergaan. Als je vergeving vraagt zal God er nooit meer er op terugkomen, dus waarom zou jij dat wel doen? "Wie zijn hand aan de ploeg slaat en achterom ziet is niet geschikt voor het koninkrijk Gods"

Zonde besef is nuttig om zondaren (terug) tot God te brengen, maar wat voor nut heeft het nog als we daar zijn? Christen bleef ook niet met een lege tas rondlopen, nee Hij werd van z'n last verlicht bij het kruis. Moeten wij dan weer onze zonden op ons nemen zodat we het gevoel hebben dat we iig nog iets zelf meegebracht hebben?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2004 13:37

Boekenlezer schreef:Heel verhaal


Tja, het zal altijd om het evenwicht gaan. Het is enerzijds belangrijk dat niet zonder meer aan de ellende voorbijgegaan wordt, en anderzijds is het wel een beetje een gepasseerd station (in de zin van: daar moet je niet in blijven steken). Bij 'zwaardere' kerken leven volgens mij wel vaak vooroordelen tegenover eojd, jeugdkerken, enz. als zou het daar alleen maar handgeklap en gejuich zijn. Maar ja, daar hebben we dan dit forum voor, om van onze vooroordelen af te komen.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mar 2004 13:40

caprice schreef:...
Je hebt wel gelijk dat voorbeelden, echte kinderen van God met veel genade, en met gezag (niet ontzag) vaak ontbreken.

Eigenlijk is dat heel vreemd, als je weet wat voor kracht er zit in de bestudering van Gods Woord, een middel waardoor de Geest werkt. Ik heb dat persoonlijk ondervonden. Echt, er gebeurt wat, als je daar veel tijd voor gaat uittrekken, en dat eens flink grondig gaat zitten doorspitten. Ik herinner mij een avond, waarbij ik Hebreeën 12 aan het doorspitten was, jaren geleden alweer, en toen ik aankwam bij vers 26 sloeg dat geweldig bij mij naar binnen. Daar staat: "Wiens stem toen de aarde bewoog; maar nu heeft Hij verkondigd, zeggende: Nog eenmaal zal Ik bewegen niet alleen de aarde, maar ook den hemel." Ik werd toen zó vervuld met een besef van Gods grote macht en heiligheid, dat dat gevoel de hele nacht in mij bleef, zelfs door mijn slaap heen, en dat ik er 's morgen nog mee opstond... Het is maar een voorbeeld.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 22 mar 2004 16:12

Ik ben momenteel een spreker aan het beluisteren van jeugdkerk Godfashion. Met dank aan Marnix.
:D


Wat die man zegt is absoluute, radicale waarheid rechtstreeks uit de bijbel.
Als ik een niet-christelijke klasgenoot zou menemen, zou ik hem denk ik zelf naar de jeugdkerk brengen, als ik dit zo hoor. Zodat de cultuurschok (hoedjes/spreektaal) minder groot is, en later klaarmaken om een echte kerk van binnen te zien.
Wel hoop ik dat de jeugdkerk een aanvulling blijft en geen vervanging. En nog mooier zou zijn als de jongeren zich eens weer zo thuis zullen voelen in de kerk als ze nu in de jeugdkerk doen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mar 2004 16:26

@mic schreef:
weinig stilstaan bij de zonde omdat de beleving daarvan eigenlijk een gepasseerd station is, aangezien we verlost zijn.

Dit lijkt me eigenlijk redelijk bijbels, onze taak is niet ons aan onze zonden te blijven herinneren maar er van leren en ze in de toekomst niet meer proberen te vergaan. Als je vergeving vraagt zal God er nooit meer er op terugkomen, dus waarom zou jij dat wel doen? "Wie zijn hand aan de ploeg slaat en achterom ziet is niet geschikt voor het koninkrijk Gods"

Zonde besef is nuttig om zondaren (terug) tot God te brengen, maar wat voor nut heeft het nog als we daar zijn? Christen bleef ook niet met een lege tas rondlopen, nee Hij werd van z'n last verlicht bij het kruis. Moeten wij dan weer onze zonden op ons nemen zodat we het gevoel hebben dat we iig nog iets zelf meegebracht hebben?

Niet mee eens! 8)
Tenminste..., voor wat betreft dat het zondebesef een gepasseerd station zou zijn. En dat we dat wel zouden kunnen missen zodra wij de vergeving ontvangen hebben.
Nee, niet dat we net moeten gaan doen alsof de zonden dan niet vergeven zijn. Dat bedoel ik dus niet. Het gaat mij er beslist niet om dat we met de last van bepaalde concrete zonden moet blijven rondsjouwen.
Maar zolang we in dit leven zijn, blijven we wel een groot probleem houden: we zijn zondaren. Dat lichaam van de zonde, daar zijn we niet van verlost zolang we niet gestorven zijn. Dat was voor Paulus een zware worsteling, zie Romeinen 7. Het hele betoog over zijn eigen zondigheid, brengt hem ertoe dat hij uitroept: "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?" (7:24) Gelukkig weet hij het antwoord ook. Maar die zonde was hem een zware last, want anders zeg je dat niet zo.
(En nee, dat zei hij niet in zijn onbekeerde staat, zoals sommige uitleggers ons wijs willen maken. Want daar geeft het hoofdstuk geen enkele aanleiding toe.)
Er zitten twee aspecten aan het zondebesef:
- het zondaar zijn (zie bijv. Ps. 51:7),
- concrete zonden doen.
Dat eerste aspect, daar ben je nooit vanaf zolang je niet gestorven bent.
Dat tweede aspect volgt uit het eerste. Steeds doe je weer nieuwe zonden.

Die tekst die jij citeert staat in Lukas 9:62. Maar dat slaat beslist niet op zondebesef. Lees de voorgaande verzen maar. Dan wordt je dat al gauw duidelijk. Het gaat hier over allerlei redenen die mensen verzinnen om Christus niet direct te hoeven volgen.

Zonde besef is nuttig om zondaren (terug) tot God te brengen, maar wat voor nut heeft het nog als we daar zijn?


Wat dacht je van nederigheid? Het kennen van je plaats als mens voor God?
In evangelische kringen heeft zondebesef meestal geen grote plaats. En wat krijg je dan? Dat het besef van Gods grootheid vermindert. Dan krijg je zo'n sfeer van: 'God is je viendje, en Jezus is je maatje.' Dan praat men alsof men God wel in zijn broekzak kan stoppen. (Wat voor gruwelijke dingen zeg ik hier...!! 't Is dan ook dat het even moet. :oops: ) Dat staat volstrekt haaks op hoe God zich in de Bijbel openbaart.
Verder zie je dat bij een gebrek aan zondebesef de oppervlakkigheid ook welig tiert. Maar als we beseffen dat we met onze zonden Gods verschrikkelijke toorn op ons laden (Ps. 90:7), en dat wij het waard zijn om verdoemd te worden, dan maakt ons dat klein, nederig en ernstig. Dan krijgen we er ook een Borg in nodig, ons leven lang. Dan kan het zelfs zo ver komen, dat we eigenlijk niet meer om die Borg durven vragen omdat wij zo diep onwaardig zijn in onszelf, maar dat we dat uitsluitend nog kunnen omdat God het waard is als Zijn Beeld in ons hersteld gaat worden. Want dan leren we het wel af om onszelf nog te bedoelen. Dan leren we God te bedoelen.

Moeten wij dan weer onze zonden op ons nemen zodat we het gevoel hebben dat we iig nog iets zelf meegebracht hebben?


Nee, wij hebben niks om mee te brengen. En onze zonden moeten we ook niet op ons nemen, maar op Christus leggen.
Zondebesef is dan ook geen voorwaarde, maar een middel om ons naar Christus te drijven. In onszelf zijn wij te blind om naar Christus te gaan. En die Christus heb je niet maar één moment nodig, maar je hele leven lang. Je leven lang moet je je zonden op Hem neerleggen. Maar daarvoor zul je wel je eigen zondigheid moeten beseffen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2004 17:06

Wat is belangrijker, dat we eigenlijk verdoemd zouden zijn of dat we dankzij Jezus daarvan gered mogen zijn? Zonde is iets wat je God moet beleiden... en dan doet Hij die zonden weg... dan hoef je er dus niet in te blijven hangen en constant te denken: Ik ben zondig... nee dan mag je denken: Ik ben verlost van de zonde!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 mar 2004 19:13

@boekenlezer,

had wel dergelijke reactie verwacht, ik had me ook iets genuanceerder uit moeten drukken :wink:, wat ik bedoel is niet zozeer dat je al het zondige maar moet negeren, maar dat je je geschiedenis mag laten rusten. We moeten blijven bezeffen dat we zondaar zijn om geen farizeeer te worden, maar tegelijk beseffen dat we voor God heilig zijn omdat we met Zijn Zoon gestorven en opgestaan.

Overigens ben ik het niet erg met je eens dat evangelischen denken dat je God in je broekzak kunt stoppen. Ik ga al kleine 20 jaar naar evangelische kerk maar dat ben ik nog niet vaak tegengekomen. Je kunt beter zeggen dat evangelischen God over het algemeen minder afstandelijk benaderen, God is zeker Heilig, maar intussen mag je toch een tempel van de Heilige Geest Zijn. Hij wil zo dichtbij komen dat Hij in je woont!
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mar 2004 19:39

Marnix schreef:Wat is belangrijker, dat we eigenlijk verdoemd zouden zijn of dat we dankzij Jezus daarvan gered mogen zijn? Zonde is iets wat je God moet beleiden... en dan doet Hij die zonden weg... dan hoef je er dus niet in te blijven hangen en constant te denken: Ik ben zondig... nee dan mag je denken: Ik ben verlost van de zonde!

Klopt op zich wat je zegt. Maar je zult als gelovige toch ook steeds weer tegen je zonden en je zondige geaardheid oplopen? En dat doet toch pijn? Juist als je er zo naar verlangt om volmaakt te zijn.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mar 2004 19:47

@mic schreef:@boekenlezer,

had wel dergelijke reactie verwacht, ik had me ook iets genuanceerder uit moeten drukken :wink:, wat ik bedoel is niet zozeer dat je al het zondige maar moet negeren, maar dat je je geschiedenis mag laten rusten. We moeten blijven bezeffen dat we zondaar zijn om geen farizeeer te worden, maar tegelijk beseffen dat we voor God heilig zijn omdat we met Zijn Zoon gestorven en opgestaan.

Overigens ben ik het niet erg met je eens dat evangelischen denken dat je God in je broekzak kunt stoppen. Ik ga al kleine 20 jaar naar evangelische kerk maar dat ben ik nog niet vaak tegengekomen. Je kunt beter zeggen dat evangelischen God over het algemeen minder afstandelijk benaderen, God is zeker Heilig, maar intussen mag je toch een tempel van de Heilige Geest Zijn. Hij wil zo dichtbij komen dat Hij in je woont!

Ik heb zeer weinig met evangelischen te maken. Ik kom ook nooit in evangelische gemeenten. In 1997 ben ik er eens een keertje geweest om eens te kijken wat het was, maar daar is het ook bij gebleven. Dus recente indrukken heb ik niet zo van ze.
Ik heb jaren geleden wel eens EO-jongerendagen bezocht. Ik vond het eerlijk gezegd nogal eens een hossende menigte waar de eerbied nou niet zo zeer van afdroop.
In ieder geval..., de weinige indrukken die ik van evangelischen heb vind ik niet zeer inspirerend. :(
Maar ja, misschien ben ik ook wel te intelligent en te diepgravend voor een dergelijk geloof. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :wink:

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 mar 2004 20:09

whahaaha :D hoogmoed komt voor de val. Farizeëer! Geloof als een kind! :mrgreen: :wink: :mrgreen: :!: :wink: :lol:
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2004 22:11

Klopt op zich wat je zegt. Maar je zult als gelovige toch ook steeds weer tegen je zonden en je zondige geaardheid oplopen? En dat doet toch pijn? Juist als je er zo naar verlangt om volmaakt te zijn.


Ja maar je mag telkens weer naar dat kruis met je zonden... ze daar neerleggen.... en weer verder, op de weg naar de volmaaktheid!
Laatst gewijzigd door Marnix op 22 mar 2004 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

joris

Berichtdoor joris » 22 mar 2004 22:14

Marnix schreef:
Klopt op zich wat je zegt. Maar je zult als gelovige toch ook steeds weer tegen je zonden en je zondige geaardheid oplopen? En dat doet toch pijn? Juist als je er zo naar verlangt om volmaakt te zijn.


Ja maar je mag telkens weer nar dat kruis met je zonden... ze daar neerleggen.... en weer verder, op de weg naar de volmaaktheid!
Eigenlijk zouden we de biecht weer in ere moeten herstellen. Deel je zonden met elkaar en help erlkaar weer terug de weg te vinden naar God. Zoek een buddy die je kan helpen, waar je kan spuien. Die voor je kan bidden. Dat helpt zo ongelooflijk goed!

En dat kruis, inderdaad. LEg je zonden bij Jezus, maar besef wel dat ze als je ze er een maal gebracht hebt, dat je de verantwoordelijkheid hebt om ze daar te laten.

Gebruikersavatar
Poolrev
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:22

Berichtdoor Poolrev » 22 mar 2004 22:33

Marnix schreef:Wat is belangrijker, dat we eigenlijk verdoemd zouden zijn of dat we dankzij Jezus daarvan gered mogen zijn? Zonde is iets wat je God moet beleiden... en dan doet Hij die zonden weg... dan hoef je er dus niet in te blijven hangen en constant te denken: Ik ben zondig... nee dan mag je denken: Ik ben verlost van de zonde!

Marnix schreef:Ja maar je mag telkens weer naar dat kruis met je zonden... ze daar neerleggen.... en weer verder, op de weg naar de volmaaktheid!


Vanuit nature zijn wij allemaal verdoemd en verdienen wij de eeuwige dood.
Je komt niet zomaar van je zondige aard af door je zonden aan God te belijden en dan is het vergeven. Ben ik het absoluut niet mee eens. Ik vind de evangelischen nogal kort door de bocht in dat opzicht. Je belijd je zonden aan God en Hij vergeeft ze je en vervolgens ben je bekeerd. Nou, was het maar zo! Dan zou het leven een stuk makkelijker wezen.
Tuurlijk mogen wij God vragen of Hij ons wil bekeren, Hij heeft het immers aan ons beloofd.

Tis niet alleen een kwestie van je zonden bij het kruis neerleggen en weer verder gaan. Dat zou makkelijk wezen. Je 'gooit' alles maar voor God neer en je kan weer 'schoon' verder, op weg naar het eeuwige leven. Misschien wat oneerbiedig gezegd, maar je snapt hopelijk wel wat ik bedoel. :wink:
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten