De bedelaarsgestalte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor schaapje » 09 jun 2016 10:55

MoesTuin schreef:Eens met Marnix en Pinda53

Als er bij jou het geloof in de Heere Jezus Christus is in je hart en de leiding door de Heilige Geest, dan wordt waar wat in de bijbel staat in Romeinen 8:14: "Zovelen als er door Gods Geest geleid worden, die zijn kinderen Gods." de Geest maakt levend, leidt je tot Christus en leert je om voor Hem te leven. Die Geest is ook de Geest die ons aanneemt tot kinderen van God, door wie wij roepen: ‘Abba, Vader!’ (Romeinen 8:15). Deze Geest wil de hemelse Vader geven aan degenen die Hem daarom bidden.

Wie dit niet gelooft of blijft hangen in (topic titel, bedelaarsgestalte, iets wat niet terug te vinden is in de bijbel!)
Blijft met lege handen staan (bewust of onbewust)
Vader laat je niet staan en vult je handen, maar als je niet gelooft of niet wilt geloven in de Heere Jezus Christus, dan blijf je maar in de gestalte van een bedelaar staan met handen die misschien open staan, maar die je niet wilt laten vullen.
Dat is een zeer trieste zaak.

Want in de bijbel leren we het gebed wat voor ons allen er is om te bidden....wat de Heere Jezus Christus ons zelf geleerd heeft, voor allen die Hem willen kennen dienen en volgen met heel je hart, heel je ziel en al je verstand.
Als je daar nee op zegt, je blijft hetgeen de topicstarter iedereen wilt aanpraten. een bedelaar.
Als je daar ja op zegt, dan zeg en bid je van harte mee


Nu suggereer je dat de topicstarter ons iets wil aanpraten, er zijn alleen vragen gesteld. En (wat je schrijft) in de gestalte van een bedelaar blijven met handen die misschien open staan maar die je niet wilt laten vullen ? Hoe kom je op zo,n suggestie?
Ik dacht dat het allang duidelijk was geworden dat de gestalte van een bedelaar de afhankelijkheid van de gelovige bedoelt wordt.

Een ding heb ik wel geleerd van "Refoland" dat er een passende (misschien niet altijd) vreze, ontzag, eerbied voor God is.
Dat is iets wat de evangelische hoek waar ik uit kom heel wat van leren kan.
Want daar zie je vaak dat er in gebeden "geclaimd" wordt, en inderdaad alsof God bijna verplicht is gebeden te verhoren.

En moestuin erg lastig te qouten die liedjes die jij onderaan je reacties neerzet, ik zou er heel blij mee zijn als je dat achterwege laat. :D
Misschien kan je een topic openen hiermee of is het er al?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Chaya » 09 jun 2016 12:54

We kunnen dus concluderen, n.a.v. de door mij gestelde vragen:
Hoe bekend is deze uitdrukking (nog) eigenlijk, wordt deze hier en daar gebruikt?
De bedelaarsgestalte is grotendeels onbekend bij de meeste forumleden, omdat het niet alom meer gebruikt wordt (die in dit topic gereageerd hebben) en er is grote weerstand tegen, door deze forummers.
Wat in de verschillende meditaties staat, zie je dus terug: het vlees verzet zich van nature tegen de bedelaarsgestalte, het neemt graag nog iets mee.

Kunnen jullie hiermee instemmen of ligt dit ver buiten het persoonlijk geloofsleven?
Het merendeel stemt er dus niet mee in en dat impliceert dat het ver buiten het persoonsleven ligt van velen.

En zo is dat bij veel van dit soort uitdrukkingen. Heel jammer eigenlijk, want het zegt met een enkel woord zoveel.
Maar goed. Tenzij iemand nog iets relevants toe kan voegen, kan dit topic eigenlijk wel dicht denk ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Johan100 » 09 jun 2016 13:19

Chaya schreef:We kunnen dus concluderen, n.a.v. de door mij gestelde vragen:
Hoe bekend is deze uitdrukking (nog) eigenlijk, wordt deze hier en daar gebruikt?
De bedelaarsgestalte is grotendeels onbekend bij de meeste forumleden, omdat het niet alom meer gebruikt wordt (die in dit topic gereageerd hebben) en er is grote weerstand tegen, door deze forummers.
Wat in de verschillende meditaties staat, zie je dus terug: het vlees verzet zich van nature tegen de bedelaarsgestalte, het neemt graag nog iets mee.

Kunnen jullie hiermee instemmen of ligt dit ver buiten het persoonlijk geloofsleven?
Het merendeel stemt er dus niet mee in en dat impliceert dat het ver buiten het persoonsleven ligt van velen.

En zo is dat bij veel van dit soort uitdrukkingen. Heel jammer eigenlijk, want het zegt met een enkel woord zoveel.
Maar goed. Tenzij iemand nog iets relevants toe kan voegen, kan dit topic eigenlijk wel dicht denk ik.

Schei toch uit joh met die generaliserende vrome praatjes. Echt potsierlijk gewoon.
Het neemt graag nog iets mee, ja inderdaad, een vrome bedelaarsgestalte. Je hebt aan Jezus niet genoeg? Dat bedoel ik dus met valse vrome nederigheid.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Chaya » 09 jun 2016 13:24

Johan100 schreef:Schei toch uit joh met die generaliserende vrome praatjes. Echt potsierlijk gewoon.
Het neemt graag nog iets mee, ja inderdaad, een vrome bedelaarsgestalte. Je hebt aan Jezus niet genoeg? Dat bedoel ik dus met valse vrome nederigheid.

Ik citeer uit de diverse meditaties! Dus beschuldig je de schrijvers ervan.
Maar prima hoor, ik stem met die meditaties in.
Ik groet je.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Johan100 » 09 jun 2016 13:26

De groeten dan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2016 16:55

Chaya schreef:We kunnen dus concluderen, n.a.v. de door mij gestelde vragen:
Hoe bekend is deze uitdrukking (nog) eigenlijk, wordt deze hier en daar gebruikt?
De bedelaarsgestalte is grotendeels onbekend bij de meeste forumleden, omdat het niet alom meer gebruikt wordt (die in dit topic gereageerd hebben) en er is grote weerstand tegen, door deze forummers.
Wat in de verschillende meditaties staat, zie je dus terug: het vlees verzet zich van nature tegen de bedelaarsgestalte, het neemt graag nog iets mee.

Kunnen jullie hiermee instemmen of ligt dit ver buiten het persoonlijk geloofsleven?
Het merendeel stemt er dus niet mee in en dat impliceert dat het ver buiten het persoonsleven ligt van velen.

En zo is dat bij veel van dit soort uitdrukkingen. Heel jammer eigenlijk, want het zegt met een enkel woord zoveel.
Maar goed. Tenzij iemand nog iets relevants toe kan voegen, kan dit topic eigenlijk wel dicht denk ik.


Dat heb ik niet bij iedereen teruggelezen. Ik zal even mijn bevindingen opsommen:

- Het beeld van bedelaar wordt niet heel erg gezien, meer het beeld van kind bij Vader. Wat er wordt bedoeld met het beeld, je handen ophouden en alles van God vragen en verwachten, dat wordt wel herkend bij de forummers. De moeiten met het beeld van bedelaar gingen vooral over de positie. Een bedelaar heeft een andere positie ten opzichte van God dan een kind. Maar daaruit kan je niet opmaken dat het ophouden van de handen en alles van God verwachten, iets is wat de meeste forummers niet herkennen.

- Je kan dus niet op basis van deze discussie stellen dat de mens zelf graag iets mee wil. Benadrukt werd juist die rol van kind tot vader, dat vol verwachting de handen ophoudt omdat hij weet dat hij het zelf niet kan.


Het is jammer dat je die twee zo door elkaar haalt. Het beeld en waar het beeld op wijst. De twee koppel je niet los. Als mensen het beeld van bedelaar niet zo kennen wil dat niet zeggen dat ze wat dat beeld duidelijk wil maken niet herkennen. Alles van God verwachten, hun lege handen bij Hem ophouden. Ik vind het jammer dat omdat men dat beeld niet zo kent, je concludeert dat ze dus niet alles van God verwachten en zelf van alles bij willen dragen. Juist omdat zo sterk naast het beeld van de bedelaar, het beeld van kind en Vader is benadrukt. Op basis daarvan had je kunnen zien dat een ander beeld voor anderen meer herkenbaar is, maar wel een beeld dat het zelfde benadrukt als het beeld van de bedelaar. En zoals ik al wel eens heb gezegd, ik vind dat andere beeld rijker. Want een kind dat zijn handen ophoudt is volledig afhankelijk, maar de verhouding is toch iets anders.

Een kind dat vol vertrouwen iets aan zijn vader vraagt zal zich geen bedelaar noemen. En de vader zal dat kind ook nooit een bedelaar noemen. Misschien is dat wel waarom men zich in dat beeld minder herkent. En waarom de Bijbel een ander, beter beeld aandraagt.

Hopelijk zijn de misverstanden zo wat opgehelderd!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor schaapje » 09 jun 2016 19:07

@Marnix,

Je hebt dat heel goed uitgelegd mijn complimenten, dat is heel wat beter dan een boze reactie :(
Ik zie het zelf ook zo als jij het beschrijft.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Nina

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Nina » 10 jun 2016 06:37

schaapje schreef:@Marnix,

Je hebt dat heel goed uitgelegd mijn complimenten, dat is heel wat beter dan een boze reactie :(
Ik zie het zelf ook zo als jij het beschrijft.



Mee eens. Ik zat zelf nog te denken hoe ik het kon verwoorden, maar kan mij helemaal vinden in wat je schrijft, Marnix!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor MoesTuin » 10 jun 2016 07:17

Inderdaad alweer eens met Marnix, wat helder en duidelijk verwoord in een verwarrende topic (titel.)

Gelukkig is de bijbel ook helder en is de Heere Jezus zelf ook heel duidelijk en zegt het volgende waar geen misverstand over kan komen te bestaan.

De Heere Jezus zegt : "Volg Mij, Niemand komt tot de Vader dan door Mij"!
Gelooft dan in de Heere Jezus Christus en je zult Eeuwig Leven!
Zonder Jezus, sta je aan de zijlijn.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor mona » 10 jun 2016 12:50

MoesTuin schreef:duidelijk verwoord in een verwarrende topic (titel.)


Ik vind het persoonlijk geen verwarrend topic.
Ik ken ze wel erger, en veel verwarrender (momenteel zijn er genoeg topics die verwarrend zijn, vooral in het open gedeelte).
Of wat dacht je van de doop...

Ik vind het zelfs best een mooi topic. De discussie verloopt best rustig.
Je ziet duidelijk de lijnen van persoonlijke interpretatie bij het woord bedelaar.
En die persoonlijke interpretatie heeft direct te maken met het beeld van God wat wij als mens hebben.

De Liefde van God is Zijn Wezen, dat is voor ons mensen onze enige redding. Zie Johannes 3 vers 16.
Maar daarnaast kunnen we niet voorbijgaan aan andere eigenschappen die God ook heeft.
Ook niet omdat je er misschien 'minder mee hebt'. Of minder van ervaart. Of minder bij stilstaat.
Als we God leren kennen, leren we niet alléén Zijn liefde kennen, maar ook Zijn toorn over de zonde.
Doordat te kennen leren we des te meer het bloed van Zijn Zoon nodig hebben.
Het wonder van Gods Gave, Zijn Zoon gegeven uit liefde voor de mens wordt dan zo groot!
Dan mogen we God, door Zijn Geest, uit wederliefde Vader noemen.

Maar goed, dit waren mijn gedachtes zo bij dit topic.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor DeDwaler » 10 jun 2016 16:48

Chaya schreef:Hoe bekend is deze uitdrukking (nog) eigenlijk, wordt deze hier en daar gebruikt?
Kunnen jullie hiermee instemmen of ligt dit ver buiten het persoonlijk geloofsleven?


In verband met dit onderwerp, en een link in de vragenrubriek zat ik daarstraks een preek te beluisteren van Ds.C. Harinck over het aanbod van genade. Naar aanleiding van die preek bleef ik eigenlijk met wat vragen zitten. Zou jij of iemand anders met een gereformeerde achtergrond me wat wijzer kunnen maken?

1. Wat zijn precies de merktekenen (toetsstenen) waaraan je het waarachtige geloof kunt herkennen?
2. Wat houdt het voorbereidend werk van de wet in?
3. Wat houdt het eerste stuk van de ellende in?

Zit ik er ver vanaf als ik denk dat dit raakt aan wat je verstaat onder de bedelaarsgestalte?
.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2016 19:52

DeDwaler schreef:Zit ik er ver vanaf als ik denk dat dit raakt aan wat je verstaat onder de bedelaarsgestalte?

DeDwaler schreef: Naar aanleiding van die preek bleef ik eigenlijk met wat vragen zitten. Zou jij of iemand anders met een gereformeerde achtergrond me wat wijzer kunnen maken?

Ik wil met jou hierover van gedachten wisselen, maar niet meer op het forum.
Als je het graag wil, dan ben ik bereid je via pb openhartig te woord te staan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor DeDwaler » 11 jun 2016 01:42

Chaya schreef:Ik wil met jou hierover van gedachten wisselen, maar niet meer op het forum.
Als je het graag wil, dan ben ik bereid je via pb openhartig te woord te staan.


Ok, geen enkel probleem. Dank je wel, heel graag!
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Marnix » 11 jun 2016 23:45

Mona, mee eens, alleen jammer dat het niet echt lijkt te landen. Want wie niet zoveel met het beeld van bedelaar heeft wordt verweten zelf wat mee te willen nemen. En andere dingen als dat de oude waarheid niet meer wordt aangehangen, dat is prima. Maar dat verwijt (en dan verder niet meer willen reageren in dit topoc ondanks dat ik helder aangeef waarom het verwijt niet klopt) geeft me geen fijn gevoel bij dit topic. De rest wel, want verder is de discussie prima. Nou snap ik de moeite van Chaya ook wel want die krijgt ook een hoop kritiek van mensen op dit forum die niet terecht is maar Chaya, ik zou het wel fijn vinden als je dat wat zou nuanceren en niet iedereen voor wie dat beeld van bedelaar niet zo leeft (om bijbelse redeneren) als mensen zou bestempelen die zelf wat mee willen brengen. Het is niet eerlijk om daar mee af te sluiten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2016 08:40

Marnix schreef:Mona, mee eens, alleen jammer dat het niet echt lijkt te landen. Want wie niet zoveel met het beeld van bedelaar heeft wordt verweten zelf wat mee te willen nemen. En andere dingen als dat de oude waarheid niet meer wordt aangehangen, dat is prima. Maar dat verwijt (en dan verder niet meer willen reageren in dit topoc ondanks dat ik helder aangeef waarom het verwijt niet klopt) geeft me geen fijn gevoel bij dit topic. De rest wel, want verder is de discussie prima. Nou snap ik de moeite van Chaya ook wel want die krijgt ook een hoop kritiek van mensen op dit forum die niet terecht is maar Chaya, ik zou het wel fijn vinden als je dat wat zou nuanceren en niet iedereen voor wie dat beeld van bedelaar niet zo leeft (om bijbelse redeneren) als mensen zou bestempelen die zelf wat mee willen brengen. Het is niet eerlijk om daar mee af te sluiten.


Mee eens Marnix.
Zelf vind ik het jammer dat Chaya zich altijd verschuild achter een citaat van een ander (dominee, oud vader e.d.)
Als je wat vraagt krijg ik veelal geen antwoord (voelt als genegeerd worden door je mede zuster)
Dat is prima en haar keuze, maar ik ben altijd zeer geinteresseerd naar het persoonlijke geloofsleven van mijn medechristen, zo ook die van Chaya een zuster in Christus die haar lief heeft, net als ieder mens die Hem kent persoonlijk met hart en ziel en verstand.
bedelaar is voor mij een begrip wat ik als zodanig niet ken, maar er (zelf) ook niet veel mee kan.
In mijn relatie met de Heere Jezus sta ik nooit met lege handen, omdat Hij ze gevuld heeft.
En ik weet als ik met lege handen sta, ik kan altijd terecht bij Hem en als ik dwaal mag ik altijd terugkomen en heb ik de zekerheid dat ik met open Armen ontvangen wordt.
Dat is een zekerheid en vertrouwen en daarin snap ik niks van bedelaar zijn (lees het niet in de bijbel ook)
De Heere geeft mij juist veel zegeningen en alles wat en hoe ik nu leeft heb ik uit Zijn Hand ontvangen.
Zelfs als het leven gaat door diepe dalen, ik weet Hem altijd te vinden en Hij vertroost mij omdat ik mag weten, niet mijn wil geschiede, maar U wil geschiede, Vader, U weet wat goed is voor mij.....
En (soms pas na maanden of jaren) laat de Heer mij achteraf bezien..... de wegen die ik gaan moest, het was (door mij pas achteraf bezien) veel beter voor mij. Maar God wist dit allang.
In dat vertrouwen leef ik het leven in en uit God, in Christus, geleidt door Zijn Helper, de Heilige Geest, die mij inzicht geeft bij moeilijke vraagstukken en hierin leidend is.
Zoals Psalm 25 het zo mooi bezingt, zo is mijn geloofsleven ook, Het Woord, Het Lied, Het Gebed, De Dagelijkse Praktijk van het leven, onlosmakelijk met elkaar verbonden voor mij en dat is wellicht te zien in mijn bijdragen en als anderen dit storend vinden. Daar kan ik niks mee, dat ben ik. :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=NsLTklmqFaI

HEER, ai, maak mij Uwe wegen,
Door Uw woord en Geest bekend;
Leer mij, hoe die zijn gelegen,
En waarheen G' Uw treden wendt,
Leid mij in Uw waarheid, leer
IJv'rig mij Uw wet betrachten;
Want Gij zijt mijn heil, o HEER,
'k Blijf U al den dag verwachten.

Lout're goedheid, liefdekoorden,
Waarheid zijn des HEEREN paân
Hun, die Zijn verbond en woorden,
Als hun schatten, gadeslaan.
Wil mij, Uwen naam ter eer;
Al mijn euveldaân vergeven!
Ik heb tegen U, o HEER,
Zwaar en menigmaal misdreven.

Gods verborgen omgang vinden
Zielen, waar Zijn vrees in woont;
't Heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
Naar Zijn vreêverbond, getoond.
d' Ogen houdt mijn stil gemoed
Opwaarts, om op God te letten;
Hij, die trouw is, zal mijn voet
Voeren uit der bozen netten.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten