Insiders taal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Insiders taal

Berichtdoor Speedy » 22 apr 2016 09:55

Nina schreef:Ik denk dat het probleem meer ligt bij uitdrukkingen zoals ik die laatst las: over 'afsnijding in Adam', of 'de beweegoffertjes brengen niets toe aan onze zaligheid', 'zien is nog geen hebben', 'een klein almachtje' enz (heb hier even Google voor geraadpleegd)

Het voegt niets toe, en sluit mensen uit die hier niet bekend mee zijn.
Ik ben eens in een kerkdienst geweest waar ik werkelijk niets van begreep, omdat de voorganger veel bekend veronderstelde van uitdrukkingen die hij gebruikte, wat niet zo was. Jammer.


Je hebt gelijk, dat meer en meer uitgelegd moet worden. Je kan wel zeggen dat christelijk Nederland onderhevig is om Bijbels analfabeet te worden. Het moet simpel en met dat simpele blijft er niets meer over. Dat voorbeeld wat gepost werd 'zoutend zout en een lichtend licht'. Op het moment dat kinderen vragen wat betekent het, kan je de klok er op gelijk zetten dat er een groot aantal volwassenen het ook niet begrijpt. En daarom is de prediking zo belangrijk om dingen uit te leggen, woorden te verklaren en er nooit vanuit gaan dat de hoorders het begrijpen. Maar ja, met de huidige preekjes van 20-25 minuten (of je dat nog preken kan noemen) waar je ook nog veel taalkundige uitleg moet doen, dan is er ook niks meer te preken.


Een voorganger stuurt mij wel eens zijn preken toe en vraagt mij over het duidelijk is ... hij moet nog steeds wennen aan mijn vragen en opmerkingen :mrgreen: Hij beseft heel goed dat waar hij komt, hij altijd zaken moet uitleggen en verklaren niet alleen voor de kleintjes, maar ook voor de groteren.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Insiders taal

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2016 10:00

Nina schreef:Ik denk dat het probleem meer ligt bij uitdrukkingen zoals ik die laatst las: over 'afsnijding in Adam', of 'de beweegoffertjes brengen niets toe aan onze zaligheid', 'zien is nog geen hebben', 'een klein almachtje' enz (heb hier even Google voor geraadpleegd)

Het voegt niets toe, en sluit mensen uit die hier niet bekend mee zijn.
Ik ben eens in een kerkdienst geweest waar ik werkelijk niets van begreep, omdat de voorganger veel bekend veronderstelde van uitdrukkingen die hij gebruikte, wat niet zo was. Jammer.

Dergelijke uitdrukkingen gebruik ik dus niet, noch in spreek- noch in schrijftaal. Dat past niet bij mij.
Ik ben ook wel eens in een kerkdienst geweest (meerdere malen zelfs) waar ik helemaal niets van begreep. Het werd ook nog op een huiltoon gebracht, waardoor het zeer deprimerend was.
De predikant was helemaal niet oud, ik schatte hem rond de 40 en dacht toen: hoe praat jij thuis? Hoe geef je catechisatie?
Ik werd te eten gevraagd door iemand, warm gezin, betrokken ouders en toen pa de Bijbel pakte en even later hardop bad, veranderde zijn toon in een soort huilerig smeken.
Ik vroeg hem later tijdens een gesprek dat over dit soort dingen ging, waarom hij dat deed.
Hij had het zo overgenomen van zijn vader, eigenlijk nooit zo over nagedacht, zijn vrouw scheen het normaal te vinden en de kinderen waren er inmiddels mee vertrouwd.
Hij vond het moeilijk om ermee te stoppen.
Dat vind ik dan jammer. Zoiets voegt eveneens niets toe, integendeel.
Maar zoals het niet bij jou past en jij het niet begrijpt, past het niet om oudere mensen (deze gebruiken het vaak nog) belachelijk te maken.
Of te sommeren om ermee te stoppen, want onder elkaar begrijpen ze het heel goed.
Het komt uit de gezelschappen. Ze deden het niet expres om anderen buiten te sluiten, dat geloof ik niet.
Maar zoals voetballers met elkaar napraten (hattrick, hatelijke nul, ausputzer, de mickey mouse competitie) in de kleedkamer, snapt de gemiddelde Nederlander er ook niks van en daar zegt niemand dan iets van.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Insiders taal

Berichtdoor Arco » 22 apr 2016 10:44

Speedy schreef:Je hebt gelijk, dat meer en meer uitgelegd moet worden. Je kan wel zeggen dat christelijk Nederland onderhevig is om Bijbels analfabeet te worden. Het moet simpel en met dat simpele blijft er niets meer over. Dat voorbeeld wat gepost werd 'zoutend zout en een lichtend licht'. Op het moment dat kinderen vragen wat betekent het, kan je de klok er op gelijk zetten dat er een groot aantal volwassenen het ook niet begrijpt. En daarom is de prediking zo belangrijk om dingen uit te leggen, woorden te verklaren en er nooit vanuit gaan dat de hoorders het begrijpen. Maar ja, met de huidige preekjes van 20-25 minuten (of je dat nog preken kan noemen) waar je ook nog veel taalkundige uitleg moet doen, dan is er ook niks meer te preken.


Laatst had ik een preek gehoord van ca. 40 minuten, waar ik uiteindelijk weinig tot niets aan had. Het ging totaal langs mij. Enigszins verslagen stuitte ik op een preek(je) van 10 minuten. Wow, die preek van 10 minuten heeft mij opgebouwd!

Christelijk Nederland heeft een dringend te kort aan inhoud. De meeste moderne vertalingen zijn Nederlands-gericht, waardoor de diepere inhoud verloren gaat. De Bijbel in gewone taal heeft een woordenschat van ca. 3700 woorden. Best knap als je bedenkt dat het Hebreeuws meer dan tweemaal zoveel woorden kent (op basis van Strong-codering) en dat die woorden ook nog verschillend vertaald kunnen worden (dat heeft meestal te maken met de werkwoordsvorm). En dan heb ik het nog niet over Grieks. Hoeveel is er dan weg vertaald? Allemaal onder de gedachte: het moet simpel zijn. Is het dan vreemd dat christenen vervreemden van de Bijbelse boodschap?

Ik ben van mening dat een "insiders taal" juist goed is. Maar dat die taal juist uitgelegd moet worden. Een predikant moet er niet van uit gaan dat de toehoorders die taal begrijpen. Praat niet in abstracte termen, zoals "geloven", "bidden" of "heilig zijn". Deze termen vragen om een handeling.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Insiders taal

Berichtdoor tulp » 22 apr 2016 11:40

Zit het niet in het woord ingesloten: 'insiders taal' is voor insiders. Het is jargon voor vakgenoten, wat mij betreft is daar niets mis mee.
Er zijn een hoop dingen waar ik geen verstand van heb, en dus ook veel woorden niet van ken. Daar heb ik geen probleem mee. Moet ik toch iets weten, dan vraag ik het na.
Bovendien zijn er wat meer 'talige' mensen die er plezier aan beleven om zoveel mogelijk woorden in hun woordenschat te hebben en te gebruiken. Daar lijkt me ook niks mis mee.
Het wordt anders als je minder talige mensen kwalijk gaat nemen dat ze jouw interesse niet delen, of bepaalde woorden blijft gebruiken in een omgeving van mensen die dat niet kennen en ze dan domheid verwijt.
Voor mezelf sprekend: ik pas mijn woordgebruik vaak aan mijn gesprekspartner aan. Lijkt me ook heel normaal in de sociale omgang.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten