Zalig op rechtsgronden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Teus » 14 mar 2016 16:26

Teus schreef:Een oprecht christen die zich kenmerkt door smart en zonden, laat zien hoe treurig en slecht hij is, en Jezus lief hebben, kan dat?

Chaya schreef:Een ware christen weet dat hij eerst in de ellende zat vanwege zijn zonden. Waarom zou hij anders verlost moeten worden, en waaruit?

Zat, dat klopt daarom is hij christen.
Teus schreef:Zonden zijn absoluut geen kenmerk meer van hem want dan zou het ongeloof zijn.

Chaya schreef:Elk mens, dus ook christen, zal tot de laatste snik hier op aarde, zondigen.

[Ja dat is zo maar ze worden niet meer toegerekend. Paulus zegt in Romeinen 5 “toen wij nog zondaars waren”

Chaya schreef:Een mens is niet in staat zijn eigen zondestaat te zien, dat zal gebeuren onder de werking van de Heilige Geest.

Nee hoor, je zit er naast. Wel eens gehoord `leven onder de Genade`? De Bijbel wel eens gelezen.
De Heilige Geest zal nooit je zondestaat laten zien want je bent niet in de zondestaat.
We doen nog steeds zonden maar mogen ze direct bij God brengen en is het weer vlak.




Chaya schreef:Ik vond nog een treffend citaat, alhier, van ds. van Dooijeweert:
Als we van harte de Heere Jezus hebben mogen leren kennen als onze Zaligmaker, zijn we door het geloof in Hem ingeënt. Dan zijn we geborgen voor de tijd en voor de eeuwigheid. Dan kan niets ons meer scheiden van de liefde van God, die in Christus Jezus is. Dan zijn we volkomen verlost uit alle heerschappij van de zonde en de duivel. Natuurlijk kunnen we weer in zonde vallen. Maar we kunnen er niet meer in leven. Als we dan in de zonde vallen, mogen we zo snel als we kunnen naar de Heiland vluchten. Hem alles belijden en weer opnieuw aan Zijn hart gedrukt worden.


Dat is juist wat ik schrijf.
Hij zegt ook dat we niet meer in de zondestaat zijn.
Begrijp je het allemaal wel?
Je begrijpt Gods Woord niet echt hé?


http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/189 ... istus-zijn
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Chaya » 14 mar 2016 16:42

Teus schreef:Ja dat is zo maar ze worden niet meer toegerekend. Paulus zegt in Romeinen 5 “toen wij nog zondaars waren”

Dat weet ik, maar daarom smart het wel.
Een onbekeerde heeft er geen last van, die weet amper wat zonde is.
Dagelijks manna Teus. :D
Teus schreef:De Heilige Geest zal nooit je zondestaat laten zien want je bent niet in de zondestaat.

Ik heb het niet over je staat, maar over de zonden die je dagelijks bedrijft.
Waarom zou er dan in de Bijbel staan:
Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn, maar wie ze belijdt en nalaat, zal barmhartigheid verkrijgen.’
Teus schreef:Je begrijpt Gods Woord niet echt hé?

Met deze laatste zin sla je deze discussie helemaal dood. Nogal denigrerend dit Teus en niet bepaald een vrucht van lankmoedigheid en geduld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2016 16:45

Teus schreef:Een oprecht christen die zich kenmerkt door smart en zonden, laat zien hoe treurig en slecht hij is, en Jezus lief hebben, kan dat?

Een oprecht christen weet dat hij geheiligd is in Jezus Christus. Dat God hem verhoogd heeft en op een plaats gebracht gelijk aan Christus.
Dat betekend dat er geen zonden meer in Hem zijn, deze zijn hem allemaal vergeven,ook de komende. Een oprecht christen beseft dit en zal alleen roemen in Jezus Christus. Deze kan nooit meer op de zonden terug komen omdat een oprecht christen God gelooft.
Zonden zijn absoluut geen kenmerk meer van hem want dan zou het ongeloof zijn.
We hebben Jezus lief omdat Hij ons eerst lief had. Hij heeft onze zonden weg gedaan omdat Hij ons zo onbeschrijflijk lief heeft daarom kunnen wij Hem lief hebben.

Daarom was mijn vraag hoe iemand een oprecht kan zijn christen zonder te geloven.


Dat is geen tegenstelling. Een christen zal verdriet hebben van zijn zonden en tegelijkertijd weten dat hij door Jezus Christus, gered, gereinigd en geheiligd is. En daarom blij en dankbaar zijn. Maar dat wil niet zeggen dat als een christen de fout in gaat, hij lachend zijn schouders ophaalt en zegt: Ach, lekker boeiend, ik ben immers gered door Christus dus wat maakt het ook uit.

Er staat nergens dat de nadruk op de zonde ligt. Dan zou er inderdaad iets grondig mis zijn. Maar ik lees:

Een ware christen zal zich altijd kenmerken door smart over de zonde, liefde tot Christus, de drang om anderen voor Christus te winnen en de begeerte om heilig voor God te leven
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Teus » 14 mar 2016 16:47

Sorry als ik je gekwetst heb.
Ik vind het lastig elke keer dingen uit te moeten leggen wat ik bedoel terwijl ik het al geschreven had.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2016 16:51

Teus schreef:Dat is juist wat ik schrijf.
Hij zegt ook dat we niet meer in de zondestaat zijn.
Begrijp je het allemaal wel?
Je begrijpt Gods Woord niet echt hé?


Begrijp jij het wel? Want wat je zegt klopt, maar als je als christen van Hem houdt doet het je ook verdriet als je merkt dat je toch fouten maakt, dingen doet die niet goed zijn. Ook al weet je dat Hij voor je heeft betaald en je rein maakt, toch laat het je niet koud. Daarom passen berouw, spijt ook wel bij het leven van een Christen. Maar ze hebben niet de overhand want je mag weten dat Hij overwon en jij met Hem. Dat je verlost bent door Hem wil nog niet zeggen dat als je vervolgens een fout maakt, dat je koud laat. Dat je denkt: Boeiend, ik ben toch verlost. Dus het maakt niet uit. Waarom moet dat telkens weer uitgelegd worden en doe jij dan alsof we het evangelie niet snappen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Teus » 14 mar 2016 16:55

Marnix schreef:
Er staat nergens dat de nadruk op de zonde ligt. Dan zou er inderdaad iets grondig mis zijn. Maar ik lees:

Een ware christen zal zich altijd kenmerken door smart over de zonde, liefde tot Christus, de drang om anderen voor Christus te winnen en de begeerte om heilig voor God te leven


"Kenmerken door smart en zonden" lijkt me wel de nadruk op zonden leggen. Als je ze bij God gebracht heb, ook al worden ze niet meer toegerekend dan is het weg, dan is het niet kenmerkend meer.
Als je jezelf altijd kenmerkt door de zonden ervaar je de vreugde niet wanneer God ze je vergeeft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Chaya » 14 mar 2016 16:57

Teus schreef:"Kenmerken door smart en zonden" lijkt me wel de nadruk op zonden leggen.

Dat staat er niet!
Marnix schreef:Een ware christen zal zich altijd kenmerken door smart over de zonde,
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Teus » 14 mar 2016 17:02

Dat veranderd niets aan het feit dat je geen vreugde ervaart wanneer God het je vergeeft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2016 17:18

Dat staat helemaal nergens. Een christen heeft verdriet over zijn zonden maar zal desondanks vreugde vinden in Christus. Jouw conclusie dat als je verdriet over je zonde hebt, je blijkbaar geen vreugde in Christus kent, klopt niet. Ik snap niet waar je dat op baseert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Johan100 » 14 mar 2016 18:06

Johan100 schreef:
Mattheus 26:21 en 22.
21 En toen zij aten, zeide Hij: Voorwaar Ik zeg u, dat een van u Mij zal verraden.
22 En zij zeer bedroefd geworden zijnde, begon een iegelijk van hen tot Hem te zeggen: Ben ik het, Heere?

Opvallend dat ook Judas even verderop zich afvraagt of hij het is....

Teus schreef:Nee, zo is de vraag niet Marnix.
Kan je een ware christen met liefde voor Hem zijn als je Hem niet geloofd, is de vraag.

Thomas geloofde Hem ook niet op enig moment. Daar zit ik aan te denken.
Maar hij geloofde wel in Hem.
Opvallend vind ik de tekst in Lukas 22:32
Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders.
Na de paasmaaltijd dus, toen de discipelen zich afvroegen of zij het waren...
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Johan100 » 14 mar 2016 23:17

Chaya schreef:
Nu ben ik zo benieuwd of jullie bekend zijn met deze uitdrukking?

Ik heb deze vraag van je over het hoofd gezien Chaya. Maar nee, ik ken de uitdrukking geloof ik niet. Ik heb ook geen idee waar die vandaan komt.
Zoals heel helder in het artikel verwoord is er dus één Grond waardoor we zalig kunnen en moeten worden.

[/quote]Bij de vraag staat: Is dit stuk voor u/jou te hoog gegrepen, laat het dan liggen. De belangrijkste vraag is of je mag weten dat je uit genade zalig bent en dat door het alles reinigend bloed van Christus. Leg die vraag niet naast je neer. [/quote]
Ook hier weer mooi verwoord. De belangrijkste vraag..
Laatst gewijzigd door Johan100 op 16 mar 2016 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Teus » 14 mar 2016 23:31

@Marnix, je schrijft dit:
“Een ware christen zal zich altijd kenmerken door smart over de zonde.”
Dat betekend dat je jezelf herkent in het feit dat je altijd verdriet hebt over je zonden.
Dat betekend ook dat je niet vrij bent als je je zonden bij God gebracht hebt.
Ook betekend dat dat je God niet geloofd anders bleef je niet in verdriet over je zonden, je gelooft niet dat ze je vergeven zijn en ontvangt daar dan ook geen vreugde uit.

Wat bedoel je te zeggen met “dat staat nergens”
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Teus » 14 mar 2016 23:51

Teus schreef:Nee, zo is de vraag niet Marnix.
Kan je een ware christen met liefde voor Hem zijn als je Hem niet geloofd, is de vraag.

Johan100 schreef: Thomas geloofde Hem ook niet op enig moment. Daar zit ik aan te denken.
Maar hij geloofde wel in Hem.
Opvallend vind ik de tekst in Lukas 22:32
Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders.
Na de paasmaaltijd dus, toen de discipelen zich afvroegen of zij het waren...


Een ware christen, dat is nogal wat. Een ware christen gelooft en geloof is gelijk aan vertrouwen.
Een ware christen is gelijk aan Christus, God heeft hem op die positie gebracht, geheiligd in Jezus Christus.
En dan Jezus niet geloven, vertrouwen? Dat kan er bij mij niet in.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor janneke7337 » 15 mar 2016 11:24

Teus schreef:@Marnix, je schrijft dit:
“Een ware christen zal zich altijd kenmerken door smart over de zonde.”
Dat betekend dat je jezelf herkent in het feit dat je altijd verdriet hebt over je zonden.
Dat betekend ook dat je niet vrij bent als je je zonden bij God gebracht hebt.
Ook betekend dat dat je God niet geloofd anders bleef je niet in verdriet over je zonden, je gelooft niet dat ze je vergeven zijn en ontvangt daar dan ook geen vreugde uit.

Wat bedoel je te zeggen met “dat staat nergens”

Betekent schrijf je met een T.
Jouw conclusie klopt zeker niet.
Een christen heeft smart over de zonde. Dingen die ik wel wil, doe ik niet, dingen die ik niet wil, doe ik wel aldus Paulus.
Een kenmerk van een christen is dat hij smart heeft over de zonden aangezien een christen hier op aarde zonden blijft doen, en dat is verdrietig, maar daarnaast zeker ook de vreugde geheiligd te zijn in Jezus Christus.
Jouw "dat betekent" begrijp ik echt niet, want dat betekent het zeker niet, dat is een gevolg die niet duidelijk is en die je denk ik zelf trekt.

Bijbelse voorbeelden genoeg, David had berouw over zijn zonden terwijl hij een kind van God was, Paulus ook, Petrus ook. En daar aan vast zit direct de vreugde te weten dat de zonden vergeven zijn in Jezus Christus. Maar dat betekent niet dat een christen geen berouw heeft over gedane zonden tegen zo'n heilig God.

Nina

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Nina » 15 mar 2016 11:38

Ik denk dat Teus de focus bedoelt, die ligt namelijk in sommige kringen erg op 'zonde'. In sommige kerken worden mensen ook telkens aangesproken met 'zondaren', terwijl de Bijbel hen 'heiligen' noemt. Dat is een totaal ander focus.

Ik ben het ermee eens dat ik, als gelovige verdriet, spijt en schaamte kan voelen over mijn zonden, maar ik ben niettemin een erg blij mens, want ik weet: God heeft me vergeven!

Ik heb een vriendin die getrouwd is met een man die altijd gebukt lijkt te gaan onder zijn (vergeven, want dat weet hij zeker!) zonden. Hij straalt dat ook helemaal uit in zijn houding. (Ik vind het een anti-getuigenis naar ongelovigen) Ik kan daar echt niet bij...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten