Zalig op rechtsgronden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Chaya » 12 mar 2016 10:46

In de vragenrubriek stuitte ik op deze vraag, eigenlijk is het een artikel:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/236 ... htsgronden

Nu ben ik zo benieuwd of jullie bekend zijn met deze uitdrukking?
Bij de vraag staat: Is dit stuk voor u/jou te hoog gegrepen, laat het dan liggen. De belangrijkste vraag is of je mag weten dat je uit genade zalig bent en dat door het allesreinigend bloed van Christus. Leg die vraag niet naast je neer.

Het is inderdaad geen gemakkelijk artikel en ook vrij lang. Het is echter wel leerzaam.

Ik wil er een zin uitlichten:
Ook christenen met een heel nauw leven met God kunnen dwalen. Zo liet Augustinus ruimte voor het gebed voor overledenen en had Bernardus van Clairveaux geen moeite met de Maria-devotie.

En deze viel mij op: Met Owen zeg ik heel graag dat ik niet graag iemands genadestaat wil afmeten aan de helder­heid van zijn dogmatische inzichten. Daar kan veel aan ontbreken terwijl iemand toch weder­geboren is tot een levende hoop. Het omgekeerde is ook het geval. Een ware christen zal zich altijd kenmerken door smart over de zonde, liefde tot Christus, de drang om anderen voor Christus te winnen en de begeerte om heilig voor God te leven. Een ware christen kan het ook gemakkelijker voor een medechristen bekijken dan voor zichzelf. Het is altijd heel kwalijk als men bij de waarschuwing voor zelfbedrog wel aan anderen maar niet aan zichzelf denkt.

Aanvullingen, vragen of opmerkingen van iemand hierover?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Johan100 » 12 mar 2016 14:21

Chaya schreef: Een ware christen kan het ook gemakkelijker voor een medechristen bekijken dan voor zichzelf.


Ik heb het ook deels gelezen vanmorgen. Die zin die jij hier precies zwart laat (bovenstaand citaat/quote dus) begreep ik niet zo. Lijkt mij een foutieve zin. Niet in samenspraak met de zin erachter.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Chaya » 12 mar 2016 14:25

Ik las deze zin zo: een ware christen zal de ander uitnemender achten dan zichzelf. M.a.w. hij gelooft eerder dat de ander bekeerd is, dan hijzelf.
Zou het dat kunnen zijn?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Johan100 » 12 mar 2016 14:53

Ik vind het wel een mooi artikel trouwens. Ik ben blij verrast weer. Wel wat lang misschien.
Dit is bijbels en evangelie lijkt mij. Heel helder.

Een overtuiging van zonde die niet gepaard gaat met het omhelzen van Christus is een algemene en geen zaligmakende overtuiging.

Zeker waar. Er bestaat geen waar geloof, zonder dat je weet in Wie je gelooft. Het is een bewuste inlijving. Overtuiging van zonde kan ons wel tot dat geloof brengen. De Geest zou immers komen om de wereld te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Zonde, omdat ze in Christus niet geloven. Maar er bestaan ook overtuigingen die niet tot geloof leiden.

Wat ik in het artikel lees, lees ik vele malen liever dan vage embryotheorieën die ons erbij vandaan houden.
God rechtvaardigt de goddeloze door de gerechtigheid van Christus. Hij jouw zonden en jij Zijn gerechtigheid.
Het is het ene of het ander. Zo duidelijk is het. Er bestaat dus geen derde weg.
En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Aanbevelenswaardig boekje: https://www.derooboeken.nl/?page=produc ... ctID=36584
Het is hetzelfde boekje als: ''Gods weg van vrede", de meesten waarschijnlijk al wel bekend.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 14 mar 2016 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Johan100 » 12 mar 2016 15:06

Mattheus 6 over Johannes de doper.
7 Hij dan, ziende velen van de farizeeën en sadduceeën tot zijn doop komen, sprak tot hen: Gij adderengebroedsels, wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn?
8 Brengt dan vruchten voort der bekering waardig.
9 En meent niet bij uzelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.
Is ook wel het overdenken waard.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Johan100 » 12 mar 2016 15:09

Chaya schreef:Ik las deze zin zo: een ware christen zal de ander uitnemender achten dan zichzelf. M.a.w. hij gelooft eerder dat de ander bekeerd is, dan hijzelf.
Zou het dat kunnen zijn?


Dat zou kunnen inderdaad. Bedankt. Maar ik blijf het een kromme zin vinden.
Toch een beetje ''glad ijs'' als het zo geïnterpreteerd moet worden vind ik. Je moet het voor jezelf zeker weten namelijk. We moeten het voor onszelf persoonlijk weten bedoel ik dan. In algemene zin uiteraard.

Kan het zijn dat dat eventueel op het volgende gebaseerd is dan?

''Maar wat zijn de discipelen niet bevreesd geworden, toen Christus tot hen sprak dat een van hen Hem zou
verraden. Nooit hadden zij het gedacht dat het Judas zou zijn. Nee, zij zochten die Judas gedurig
in hun eigen hart voor God.''

Mattheus 26:21 en 22.
21 En toen zij aten, zeide Hij: Voorwaar Ik zeg u, dat een van u Mij zal verraden.
22 En zij zeer bedroefd geworden zijnde, begon een iegelijk van hen tot Hem te zeggen: Ben ik het, Heere?
Laatst gewijzigd door Johan100 op 16 mar 2016 00:38, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Johan100 » 12 mar 2016 19:13

vorige reactie aangepast.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Teus » 12 mar 2016 22:32

Chaya schreef: Een ware christen zal zich altijd kenmerken door smart over de zonde, liefde tot Christus.

Kun je als ware christen liefde tot Christus hebben als je Hem niet gelooft?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2016 12:03

??

Wat is dat voor vreemde zin? Kan je als ware christen niet in Hem geloven?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Teus » 14 mar 2016 14:25

Nee, zo is de vraag niet Marnix.
Kan je een ware christen met liefde voor Hem zijn als je Hem niet geloofd, is de vraag.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2016 14:57

En waar komt die vraag opeens vandaan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Chaya » 14 mar 2016 15:08

Teus schreef:Kun je als ware christen liefde tot Christus hebben als je Hem niet gelooft?

Net als Marnix begrijp ik niet waar jouw vraag vandaan komt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Teus » 14 mar 2016 15:17

Een oprecht christen die zich kenmerkt door smart en zonden, laat zien hoe treurig en slecht hij is, en Jezus lief hebben, kan dat?

Een oprecht christen weet dat hij geheiligd is in Jezus Christus. Dat God hem verhoogd heeft en op een plaats gebracht gelijk aan Christus.
Dat betekend dat er geen zonden meer in Hem zijn, deze zijn hem allemaal vergeven,ook de komende. Een oprecht christen beseft dit en zal alleen roemen in Jezus Christus. Deze kan nooit meer op de zonden terug komen omdat een oprecht christen God gelooft.
Zonden zijn absoluut geen kenmerk meer van hem want dan zou het ongeloof zijn.
We hebben Jezus lief omdat Hij ons eerst lief had. Hij heeft onze zonden weg gedaan omdat Hij ons zo onbeschrijflijk lief heeft daarom kunnen wij Hem lief hebben.

Daarom was mijn vraag hoe iemand een oprecht kan zijn christen zonder te geloven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor mona » 14 mar 2016 15:19

Teus schreef:Kun je als ware christen liefde tot Christus hebben als je Hem niet gelooft?


Nee.

Als je Hem niet gelooft, ben je geen geen Christen.
En als je geen Christen bent, heb je Hem niet lief.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zalig op rechtsgronden

Berichtdoor Chaya » 14 mar 2016 15:32

Teus schreef:Een oprecht christen die zich kenmerkt door smart en zonden, laat zien hoe treurig en slecht hij is, en Jezus lief hebben, kan dat?

Een ware christen weet dat hij eerst in de ellende zat vanwege zijn zonden. Waarom zou hij anders verlost moeten worden, en waaruit?
Teus schreef:Zonden zijn absoluut geen kenmerk meer van hem want dan zou het ongeloof zijn.

Elk mens, dus ook christen, zal tot de laatste snik hier op aarde, zondigen.
Een mens is niet in staat zijn eigen zondestaat te zien, dat zal gebeuren onder de werking van de Heilige Geest.
Die treurigheid en slechtheid zal dus niet altijd zo beleefd worden.

Ik vond nog een treffend citaat, alhier, van ds. van Dooijeweert:
Als we van harte de Heere Jezus hebben mogen leren kennen als onze Zaligmaker, zijn we door het geloof in Hem ingeënt. Dan zijn we geborgen voor de tijd en voor de eeuwigheid. Dan kan niets ons meer scheiden van de liefde van God, die in Christus Jezus is. Dan zijn we volkomen verlost uit alle heerschappij van de zonde en de duivel. Natuurlijk kunnen we weer in zonde vallen. Maar we kunnen er niet meer in leven. Als we dan in de zonde vallen, mogen we zo snel als we kunnen naar de Heiland vluchten. Hem alles belijden en weer opnieuw aan Zijn hart gedrukt worden.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/189 ... istus-zijn
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten