het visioen (1)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: het visioen (1)

Berichtdoor gravo » 14 mar 2016 23:38

Persoonlijk hecht ik niet zo veel waarde aan dit soort verhalen.

Wel interessant hieraan is dat we vrij nauwkeurig kunnen zien hoezeer onze godsdienst voortkomt uit onszelf. Heel duidelijk is dat de verhalen geconstrueerd zijn rond een vrij precies aanwijsbare actuele situatie, namelijk de grote veranderingen die zich in de jaren 60 op maatschappelijk vlak voordeden. Als reactie daarop wordt vervolgens een verhaal verzonnen met een vermeende goddelijke komaf (een visioen, heet het dan). De aanwijsbare zaken, die iedereen kent en waarneemt, worden voorzien van een goddelijke visie, beter gezegd een goddelijke oordeel en ook altijd van een goddelijke oplossing. Er gaat van hogerhand ingegrepen worden. Kennelijk is dit de kern en de diepe wens van de verzinner van dit visioen. Die kant moet het op. Dat is de plot van het verhaal. Met wat fantasie zou je dit de geboorte van een religieus verhaal kunnen noemen, de geboorte van een eigentijds Bijbelboek. Helaas wel een weinig diepgaand, een weinig geloofwaardig en vooral een weinig literair Bijbelboek. Het behoort niet tot de monumentale geschriften van de grote godsdiensten. Het is het daarom niet waard om in de overigens nog steeds officieel openstaande canon opgenomen te worden. Het blijft niet meer dan een angstige speculatie en een vrij platte toekomstfantasie, zoals er al zoveel zijn langskomen in onze moderne tijden.
Alle hebben ze dezelfde drieslag:
We leven in verschrikkelijke tijden - Het zal allemaal nog veel verschrikkelijker worden - Uiteindelijk zal God ingrijpen en (vooral) ons zegevierend redden.
En dit moet je allemaal subiet en onverwijld geloven, want anders gaat al dit lekkers aan je neus voorbij.
En dan worden wij (van het visoen) en God Zelf heel boos op jou.
Zelfs lichtjes twijfelen aan het visioen leidt vaak al tot een direct verwijzing naar de buitenste duisternis. Dat zal ook weer blijken in de reacties op mijn post.
Met andere woorden, het visioen heeft ook nog eens de functie van één grote brok zelfbevestiging. Zelf ben je immers onaantastbaar, omdat je met een geheim rondloopt dat een ander niet kent. Je kunt de ander angst aanpraten, omdat hij het visioen gemist heeft, het niet begrijpt of niet gelooft onder de vlag van "ik zie, ik zie wat jij niet ziet". Zo steek je altijd gunstig af bij de ongelovige onbenullen...toch een lekker gevoeltje.

Als illustratie bij deze karakteristieke manier van religie-vorming in crisistijden, is het een aardig voorbeeld.

gravo

PS. Hoe zijn al die letters 'a' toch 'o' geworden (Zuíd-Afríko)...is dat deel van het grote geheimonnis van dit visioen?

PS. II. ereunao schrijft "Ik sta zeer gereserveerd tegenover dromen en visioenen". Maar toch publiceert ie het gehele visioen maar wat graag, heb ik de indruk. Waaruit blijkt die gereserveerdheid eigenlijk?
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mohamed

Re: het visioen (1)

Berichtdoor mohamed » 14 mar 2016 23:50

Het komt op mij over als propaganda en ik geloof er helemaal niks van.

ereunao

Re: het visioen (1)

Berichtdoor ereunao » 15 mar 2016 09:12

Dit heb ik wel eens vaker gezien. Volgens mij is dit zo'n typische rondstuurmail met dubieuze achtergrond

kunnen, ik weet het werkelijk niet

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4556
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het visioen (1)

Berichtdoor naamloos » 15 mar 2016 13:43

Jeremia profeteerde in een aanwijsbare actuele situatie o.a. dat het restant van het volk eveneens in ballingschap weggevoerd zou worden.
Hij werd ook belachelijk gemaakt, niks nieuws onder de zon dus.
Jezus constateerde ook al: ''Nergens wordt een profeet zo miskend als in zijn eigen stad en in zijn eigen familie.''
Ik denk maar zo: God is niet verandert, hij spreekt nog steeds tot ons; en mensen zijn ook niet verandert, helaas ...

Doof de Geest niet uit. En veracht de profetieën niet die hij u ingeeft. Onderzoek alles, behoud het goede.

En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen: ja, zelfs op mijn dienstknechten en mijn dienstmaagden zal Ik in die dagen van mijn Geest uitstorten en zij zullen profeteren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: het visioen (1)

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2016 13:45

naamloos schreef:Jeremia profeteerde in een aanwijsbare actuele situatie o.a. dat het restant van het volk eveneens in ballingschap weggevoerd zou worden.
Hij werd ook belachelijk gemaakt, niks nieuws onder de zon dus.
Jezus constateerde ook al: ''Nergens wordt een profeet zo miskend als in zijn eigen stad en in zijn eigen familie.''
Ik denk maar zo: God is niet verandert, hij spreekt nog steeds tot ons; en mensen zijn ook niet verandert, helaas ...

Doof de Geest niet uit. En veracht de profetieën niet die hij u ingeeft. Onderzoek alles, behoud het goede.

En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen: ja, zelfs op mijn dienstknechten en mijn dienstmaagden zal Ik in die dagen van mijn Geest uitstorten en zij zullen profeteren.

Maar hielden de profeten die jij noemt hun profetie ook jaren lang onder de pet?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4556
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het visioen (1)

Berichtdoor naamloos » 15 mar 2016 13:54

StillAwake schreef:Maar hielden de profeten die jij noemt hun profetie ook jaren lang onder de pet?
Jeremia niet, maar ik heb wel een ander voor je: Daniël 12: Maar houd deze woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de eindtijd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: het visioen (1)

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2016 13:55

naamloos schreef:Jeremia niet, maar ik heb wel een ander voor je: Daniël 12: Maar houd deze woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de eindtijd.

Daar heb je een punt.
Toch gaat de vergelijking mank, omdat een deel van deze profetie al uit is gekomen (hoewel ik het gevoel heb dat deze profetie veel later pas is bedacht door degene die er de openbaarheid mee heeft opgezocht).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4556
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het visioen (1)

Berichtdoor naamloos » 15 mar 2016 14:09

StillAwake schreef:Toch gaat de vergelijking mank, omdat een deel van deze profetie al uit is gekomen (hoewel ik het gevoel heb dat deze profetie veel later pas is bedacht door degene die er de openbaarheid mee heeft opgezocht).
Ik heb het gevoel dat veel mensen wonderen, profetiën, dromen, visioenen ect. geen enkel probleem vinden, als het maar gebeurd is vóór ongeveer 100 na Christus.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: het visioen (1)

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2016 14:18

naamloos schreef:Ik heb het gevoel dat veel mensen wonderen, profetiën, dromen, visioenen ect. geen enkel probleem vinden, als het maar gebeurd is vóór ongeveer 100 na Christus.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Persoonlijk geloof ik wel in hedendaagse profetieen, maar word ik wantrouwig als ze "jaren in een laatje hebben gelegen", de profetes in kwestie niet meer leeft, en het visioen pas naar buiten gebracht wordt als het eerste deel op waarheid lijkt te berusten.
Gewoon wat scepsis.
En zeg nou zelf, hoeveel eindtijdprofeten zijn er al langsgekomen in de afgelopen 2000 jaar?
Jezus zelf zei dat Hij niet eens wist wanneer...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Nina

Re: het visioen (1)

Berichtdoor Nina » 15 mar 2016 14:29

Jezus zei inderdaad ook niet wanneer, (net als deze vrouw trouwens) maar Hij geeft wel aanwijzingen van tekenen der tijden. Voor ons, als kinderen van het licht, hoeft Zijn komst ons niet te overvallen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: het visioen (1)

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2016 14:58

Nina schreef:Jezus zei inderdaad ook niet wanneer, (net als deze vrouw trouwens) maar Hij geeft wel aanwijzingen van tekenen der tijden. Voor ons, als kinderen van het licht, hoeft Zijn komst ons niet te overvallen.

Je hebt helemaal gelijk, maar neemt mijn scepsis niet weg...
Het verbaasd me dat dit visioen in onze kringen wel serieus genomen wordt, terwijl het visioen van Fatima (een Portugese plaats) niet serieus genomen wordt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ereunao

Re: het visioen (1)

Berichtdoor ereunao » 15 mar 2016 15:41

gravo:
ereunao schrijft "Ik sta zeer gereserveerd tegenover dromen en visioenen". Maar toch publiceert ie het gehele visioen maar wat graag, heb ik de indruk. Waaruit blijkt die gereserveerdheid eigenlijk?

Wie zegt dat ik dit visioen maar wat graag plaats? Juist omdat ik niet weet wat ik hiervan denken moet peil ik de mening van anderen. Ik ben niet zo gauw gereed met een vernietigend oordeel als jij. Maar met mijn posting van 3.jan 2015 op die andere topic weet je nog steeds geen raad! En dat terwijl je destijds beslist verklaarde hier stellig op terug te komen omdat het tenslotte je eigen topic was! ereunao

ereunao

Re: het visioen (1)

Berichtdoor ereunao » 15 mar 2016 15:42

Zo,zo gravo, dus jij vind het onder de slogan ‘die geloven haasten niet’ heel normaal om in een discussieforum van woord en wederwoord je opponent 15 mnd te laten wachten op een reactie? Vlotte conversatie, als het zo moet kunnen wij dit forum wel sluiten! En dat je zolang op dit ei broedt doet mij vrezen dat er uiteindelijk een kuiken met vier poten en een apekop uit zal komen! En de studie van het profetisch woord is in jouw ogen maar een overbodige hobby van Israëlfans? ‘We zullen wel zien hoe het afloopt’ is jouw lijfspreuk. Maar 2 Petr.1:19 leert mij iets anders! Maar intussen zit jij met velen van je collega’s al 68 jr radeloos aan te hikken tegen het fenomeen Israël! Want de kerk ziet al eeuwen zichzelf als het ’geestelijk Israël’. En nu de wettige erfgenaam van de beloften van het verbond met Abraham als een fenix uit de as herrezen is en zij dat dus niet blijkt te zijn wie is zij dan wel? En dus moet de kerk op zoek naar haar eigen identiteit die zij verloochend heeft toen zij in de huid van Israël kroop! En dat je geen flauw benul hebt van Schrift met Schrift vergelijken bewijst je denigrerende opmerking ‘dat kantwerkje dat we hebben geklost van losse delen Daniël en losse lapjes Openbaring’. Want de Openbaring staat bol van verwijzingen naar de profeten en m.n.Daniël. zie ook Openb.10:7. Ik zal het hier maar bij laten; het is als boter aan de galg gesmeerd. Ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 18 mar 2016 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4556
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het visioen (1)

Berichtdoor naamloos » 15 mar 2016 15:46

Mij lijkt mij het goed de bijbelse criteria te hanteren: Als de woorden van een profeet niet uitkomen, dan heeft God niet door hem gesproken. Deuteronomium 18:22. Als de profetie wel uitkomt maar tot afgoderij leidt. Deuteronomium 13:1-5.

En verder lijkt het mij van belang of 1. de profeet-profetes zelf leeft volgens de principes van de bijbel; 2. hij-zij er geldelijk gewin bij heeft; 3. hij-zij er er populair van wordt of juist niet ect.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: het visioen (1)

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2016 11:01

naamloos schreef:Mij lijkt mij het goed de bijbelse criteria te hanteren: Als de woorden van een profeet niet uitkomen, dan heeft God niet door hem gesproken. Deuteronomium 18:22. Als de profetie wel uitkomt maar tot afgoderij leidt. Deuteronomium 13:1-5.

En verder lijkt het mij van belang of 1. de profeet-profetes zelf leeft volgens de principes van de bijbel; 2. hij-zij er geldelijk gewin bij heeft; 3. hij-zij er er populair van wordt of juist niet ect.

Met die laatste eisen verklaar je Bileam dus niet tot profeet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten