De EO Jongerendag 2016

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor StillAwake » 24 feb 2016 10:19

Marnix schreef:Wil je serieus dat ik alle gospel die ik goed vind hier ga noemen? Of wil je een discussie over smaak? Wat ik wel mooi vind en jij niet en vice versa?

Ik vind Casting Crowns wel goed. Ik vond Toby mac ook wel goed bijvoorbeeld vroeger. De gospel-cd's van Johny Cash. Hele vroeger Petra :)

Overigens is het altijd een wat lastige lijn: Wat is christelijke muziek en wat is gospel? Waar ligt de grens tussen die twee? Ik luister meer christelijke muziek dan Gospel. Maar Neal Morse, een favoriete muzikant, heeft ook wel wat gospel-cd's gemaakt. Gungor is denk ik geen gospel maar sommige nummers van hen eigenlijk weer wel. In ieder geval, meer dan genoeg goede gospelmuziek.

Voor Neal Morse kun je stellen dat hij na "Snow" (onder zijn eigen naam) alleen nog maar gospelplaten heeft gemaakt (en wellicht was Snow er ook al een, hoewel hij daar nog redelijk verkapt zoekt naar de wijze waarop hij zijn bekering vorm kan geven in zijn leven als musicus).
Zijn werk met Transatlantic en Flying colors is iets minder specifiek christelijk, maar het klinkt nog steeds in zijn teksten door.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2016 14:14

De vraag is even wat "gospelmuziek" precies is. Waar jij op doelt is op "christelijke muziek" en als je het letterlijk vertaalt klopt dat wel. Gospelmuziek is dan muziek waarin het evangelie klinkt. Maar officieel is dat onjuist, gospel is een muziekgenre binnen de christelijke muziek.


wiki:
Gospel of gospelmuziek is een muziekgenre in de christelijke muziek.

Het Engelse woord 'gospel' betekent evangelie en komt van het Oudengels goð (goed) spell (nieuws, boodschap) en betekent dus net als het Griekse evangelie goed nieuws of goede/blijde boodschap.

De gospelmuziek werd geboren in de katoenvelden van de zuidelijke staten van de Verenigde Staten van Amerika. Het is zwarte religieuze muziek die sterk beïnvloed werd door zowel de ritmische muziek die de slaven meebrachten uit Afrika alsook door de 'bevindelijke' manier van geloven van de blanken. Het leven na de dood, vaak aangeduid als het oversteken van de rivier de Jordaan, is een zeer vaak terugkerend thema.

(...)
De term gospelmuziek wordt soms ook gebruikt als algemene aanduiding voor christelijke muziek. Feitelijk is dit onjuist, aangezien gospel verwijst naar een bepaald muziekgenre en christelijke muziek in alle muziekgenres wordt gemaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor StillAwake » 26 feb 2016 13:48

Marnix schreef:De vraag is even wat "gospelmuziek" precies is. Waar jij op doelt is op "christelijke muziek" en als je het letterlijk vertaalt klopt dat wel. Gospelmuziek is dan muziek waarin het evangelie klinkt. Maar officieel is dat onjuist, gospel is een muziekgenre binnen de christelijke muziek.


wiki:
Gospel of gospelmuziek is een muziekgenre in de christelijke muziek.

Het Engelse woord 'gospel' betekent evangelie en komt van het Oudengels goð (goed) spell (nieuws, boodschap) en betekent dus net als het Griekse evangelie goed nieuws of goede/blijde boodschap.

De gospelmuziek werd geboren in de katoenvelden van de zuidelijke staten van de Verenigde Staten van Amerika. Het is zwarte religieuze muziek die sterk beïnvloed werd door zowel de ritmische muziek die de slaven meebrachten uit Afrika alsook door de 'bevindelijke' manier van geloven van de blanken. Het leven na de dood, vaak aangeduid als het oversteken van de rivier de Jordaan, is een zeer vaak terugkerend thema.

(...)
De term gospelmuziek wordt soms ook gebruikt als algemene aanduiding voor christelijke muziek. Feitelijk is dit onjuist, aangezien gospel verwijst naar een bepaald muziekgenre en christelijke muziek in alle muziekgenres wordt gemaakt.

Je hebt op zich gelijk, maar als op dit forum over gospel geproken wordt wordt daar meestal christelijke muziek mee bedoeld.
De stijl "gospel" valt daar onder, maar is veel breeder, zoals je wiki-citaat al aangeeft (hoewel het daar als foutief gezien wordt)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2016 15:15

Tja, als we Johnny Cash ook al gospel gaan noemen dan vind ik bepaalde gospel zeer goed, halleluja!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2016 15:55

Mooi. Dan hebben we je ongelijk bewezen ;)

Johny Cash heeft niet alleen gospel gemaakt maar heeft wel een aantal gospel-cd's uitgebracht. En is daarom in 2005 ook psotuum opgenomen in de Gospel Hall of Fame. Dus er bestaat toch goede gospel :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2016 16:21

Ja en ook hele slechte gospel waarmee we jouw ongelijk tevens hebben geboekstaafd. ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2016 00:38

Nee want jij zei: er zit geen enkele goede plaat tussen. Dat klopt dus niet. Ik hb niet gezegd dat er alleen maar goede gospel bestaat, alleen dat er ook goede gospelplaten zijn ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2016 01:20

Kortom een mens kan zich vergissen, dus vergissen alle mensen zich! Ook weer opgelost! :-oo

Gebruikersavatar
Robin84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2012 19:49
Locatie: Gouda

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Robin84 » 13 mar 2016 21:33

Wat fijn dat we het vieren van een feestje en het geloof in Jezus Christus als onze Redder en Zaligmaker hand in hand samen mogen laten gaan. David danste in zijn ondergoed voor de ark uit en maakte het erg bont, menselijk gezien, maar maakte er voor en met God een echt feestje van. En een groot showgehalte? Ik ben heel benieuwd wat men in de tijd van de eerste tempel vond van al die muzikanten bij elkaar (4000 man (!!), zie 1 Kronieken 23).

Smaken over muziek zullen er altijd zijn. Oordelen of dit wel of niet gezien mag worden als Christelijke muziek is begeven op glad ijs (oordelen over iets of iemand kan gevaarlijk zijn), maar ook dat zal altijd blijven bestaan. Mijn vader vertelde eens dat hij met zijn muziekband ooit de kerk uit was gestuurd in zijn tienerjaren, vanwege het feit dat de ouderling vond dat een drumstel een duivels apparaat was.

Al met al, wat zou het gaaf zijn als er mensen zijn die geraakt zullen worden tijdens de EO Jongerendag. Al is het er maar één die Jezus tot Redder aanneemt, dan is het een succes. Laat dat ons gebed zijn en laten we vooral daar energie in steken.
~ Sola Gratia ~

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2016 12:06

Amen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor mohamed » 14 mar 2016 15:33

Als Mozes en Christus mensen niet tot geloof bewegen hoe zal zo'n feest dan enige invloed hebben? Nee, voor evangelische doeleinden acht ik een dergelijk evenement van weinig tot generlei waarde.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2016 16:35

Gelukkig kwamen er wel mensen tot geloof / bekering door de woorden van Jezus en van Mozes. Dus dat argument gaat niet op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor mohamed » 14 mar 2016 16:41

Marnix schreef:Gelukkig kwamen er wel mensen tot geloof / bekering door de woorden van Jezus en van Mozes. Dus dat argument gaat niet op.

Hoezo niet? Of zijn er soms nog mensen die niet weten wie Mozes en Christus zijn? :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2016 16:43

Hoezo niet? Omdat er genoeg mensen tot geloof / bekering kwamen door de woorden van Mozes en helemaal door die van Christus.

Dus het argument "als mensen niet naar Jezus luisterden heeft evangeliseren geen zin want dan luisteren ze ook niet naar hen" gaat gelukkig niet op, is geen reden om maar te stoppen met evangeliseren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hvdijk66
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2016 13:35

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor hvdijk66 » 04 apr 2016 10:21

Zojuist kaartjes besteld voor de komende eo jongerendag. Samen met mijn zoon naar de GelreDome. Ik heb er zin in.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten