Het zicht op de Heere (kwijt)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Marloes1g » 21 apr 2016 20:10

Wij zijn vrij in Christus. God ziet ons in Christus als een reine maagd zonder vlek of rimpel naar Efeze 6-27
Maar................Daar begint ook de strijd tussen de oude en de nieuwe mens naar Romeinen 3 vanaf vers 14
Paulus moest uitroepen: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Vers 24
Met als triomf: Ik dank God door Jezus Christus onzen Heere! Vers 25.
De oude man op dat bankje kende die strijd omdat hij dieper ingeleid was in de geestelijkheid van de wet.
De Heere Jezus zegt daar zelf van in Mattheus 6-28:
Maar ik zeg U, dat zo wie een vrouw aanziet om haar te begeren, die heeft reeds overspel in zijn hart met haar gedaan.
Even verder lezen vers 29 en 30 ogen uitsteken en handen afkappen (figuurlijk dan) Zou dat geen zware strijd zijn?
Geen overwinning zonder strijd.
Strijd de goede strijd des geloofs! 1Timotheus 6vanaf vers 11.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2016 21:03

Belangrijk in zo'n verhaal natuurlijk wel hoe hoe het verder gaat Chaya. Er mag ruimte voor kwetsbaarheid, verdriet, ellende zijn. Maar de hamvraag is niet of deze kan zijn ellende kent, maar ook of hij de verlossing kent. Ik ga er op basis van wat je verder hebt gezegd vanuit. Wat dat betreft snap ik de reactie was. Onze ellendekennis is alleen wat waard en zegt wat over onze relatie met God, als we ook de verlossing van die ellende kennen. Die man kan verdriet hebben en ermee blijven zitten. En die man kan weten dat God hem de zonden vergeven en volkomen vrijgescholden heeft. Dat is een wereld van verschil. Vandaar dat dat in het verhaal nogal bepalend is. En werd gezegd dat er iets miste. Maar ik denk dat een beetje miscommunicatie is en we het hierin wel met elkaar eens zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Teus » 21 apr 2016 22:16

Marloes1g schreef:Wij zijn vrij in Christus. God ziet ons in Christus als een reine maagd zonder vlek of rimpel naar Efeze 6-27
Maar................Daar begint ook de strijd tussen de oude en de nieuwe mens naar Romeinen 3 vanaf vers 14 Marloes, “maar” is een woord dat hier absoluut niet thuis hoort. Het is een tegenstelling of niet meer dan dat. Als het een tegenstelling is spreek je God hier tegen en als je bedoeld niet meer dan dat doe je God te kort. Wellicht iets om rekening mee te houden. Nooit te oud om te leren. :)
Wanneer er strijd is tussen oude en nieuwe mens kan je niet vrij zijn. Alleen in Jezus Christus kun je vrij zijn en dan ben je een nieuw mens.

Paulus moest uitroepen: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Vers 24 in Romeinen 7, bedoel je. Dit zeg Paulus ja, Maar...niet meer dan dat. je zegt het zelf al Hij dankte God direct. Hier is “maar” duidelijk op zijn plek, begrijp je?
Met als triomf: Ik dank God door Jezus Christus onzen Heere! Vers 25.
De oude man op dat bankje kende die strijd omdat hij dieper ingeleid was in de geestelijkheid van de wet. Wil je me alsjeblieft uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Hij was niet vrij, hij huilde over zijn zonde, niet uit vreugde tot de Heere dat Hij ze vergeven heeft. Hij besefte niet dat ze Hem vergeven zijn. Hij dankte God niet. Hij zit in de ban van oude zonden, dus is hij niet vrij.


De Heere Jezus zegt daar zelf van in Mattheus 6-28:
Maar ik zeg U, dat zo wie een vrouw aanziet om haar te begeren, die heeft reeds overspel in zijn hart met haar gedaan.
Marloes, ik heb meer mensen vermoord dan Hitler en heb er veel verdriet over gehad. Ik heb het bij God mogen brengen. Hij heeft het me vergeven, onbegrijpelijk maar ik ben er totaal vrij van. Ik zeg het wel eens tegen anderen, nu ook hier maar ik zal nooit en dan ook nooit nalaten te zeggen dat mijn Heiland Jezus Christus er voor betaald heeft. Aan Hem alle eer.
Even verder lezen vers 29 en 30 ogen uitsteken en handen afkappen (figuurlijk dan) Zou dat geen zware strijd zijn?
Geen overwinning zonder strijd. Op een geven moment, als je gelooft in je Heiland Jezus Christus ben je overwinnaar. Hij heeft de strijd gestreden. Ga zelf de strijd maar niet aan, je redt het toch niet maar doe het in de kracht van God, in de vrijheid door Jezus Christus.
Strijd de goede strijd des geloofs! 1Timotheus 6vanaf vers 11. Dat is strijden tegen satan maar niet herinneren wat hij teweeggebracht en wij naar geluisterd hebben. Je mag er gerust aan denken en soms als je zo bedenkt wat je God aangedaan hebt dan komen bepaalde dingen terug en dan ga je God danken en ga je in aanbidding. Dan krijg je weer ontmoeting met God, Hij slaat een arm om je heen. Dan ga je ook huilen Marloes, door die onbeschrijflijke liefde die Hij je geeft. Wanneer het blijft bij de gedachten wat je gedaan hebt, je geeft Jezus niet de eer, je zult nooit die arm om je heen krijgen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Nina

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Nina » 21 apr 2016 22:31

Chaya schreef:
Het was geen verwijt richting jou. :D
Ik vind het op zich wel een teken aan de wand dat het niet begrepen wordt, of eigenlijk, men wil geen moeite doen kennelijk. Het moet allemaal in jip-en-janneketaal voorgeschoteld worden?

Het is dan als een zonnestraal uit een bewolkte hemel, althans, zo ervaar ik dat dan als ik bij zo iemand zit.
Ik vind het wel aangenaam.
Het zijn tere hartezaken, zo van wie het vatte kan, vatte het.
Maar als je er niet bij bent opgegroeid of op andere, latere wijze vertrouwd mee ben geraakt, begrijp ik dat het niet "overkomt".


Het heeft niets van doen met 'geen moeite willen doen', en het is ook geen teken aan de wand dat dit niet wordt begrepen, ik had gewoon echt geen idee waar de man op doelde.. En nee, Jip en Janneke taal hoeft niet, maar laten we niet doen alsof het vromer is wanneer we een geheimtaaltje gaan gebruiken.

Chaya, ik lees soms met verbazing wat je schrijft. Zoals dit: 'Nee, de man biechtte niet, (hij is niet rooms) maar "hij viel open". Wat soms gebeurt met deze mensen.'
Wat maakt het uit of ik het 'opbiechten' noem (dat doen toch niet alleen roomsen?) of het belijden van zonden. De term 'hij viel open' is mij niet bekend, valt dit ook onder de 'Tale Kanaäns' of wat ik 'insiderstaal' noem?

Dit overkomt niet alleen 'deze' mensen, toch? We kennen toch allemaal dat we berouw hebben (gehad) over onze zonden? Tenminste, als het goed is wel wanneer je je hebt bekeerd en hebt afgekeerd van je oude leven.

Overigens: ik begrijp de reacties van Teus bijvoorbeeld wel. Ik kan veel dingen in mijn leven nog diep betreuren, (zonden die ik heb beleden) en het zo erg vinden dat ik mijn Vader daarmee verdriet heb gedaan. Maar: ik heb ze beleden, en de Heer heeft ze weggedaan, en ziet mij niet meer als een zondaar maar als een geheiligd kind van Hem, door het offer van de Here Jezus. En dan mag nu, nadat alles beleden is en vergeven, de dankbaarheid overheersen dat God zo goed is.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Marloes1g » 21 apr 2016 23:13

@Teus wat zou Paulus dan bedoelen volgens jou met: Maar ik zie een andere wet in mijn leden welke strijdt tegen de wet mijns gemoed en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is?
En wat die oude man betreft, die moest tot zijn grote verdriet inleven dat hij nog steeds, tegen zijn wil, zondige niet met de daad
maar met zijn gedachten en daarom die traan. Die man heeft vast wel elke dag meerdere malen moeten bidden: En vergeef ons onze schulden. Want onze zonden mogen dan wel vergeven zijn maar wie leeft er zonder te zondigen met gedachten, woorden en werken?
Mijne kinderkens ik schrijf U deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige.
Dat is tot lof en eer van God Teus. Gebruik maken van Jezus Christus als Priester om onze dagelijkse zonden te wassen en te reinigen.
De Heere Jezus is ons van God gegeven tot heiligmaking oa. En dat eindigt pas bij de dood als we dit zondelichaam achterlaten in het graf.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2016 08:48

Nina schreef:Het heeft niets van doen met 'geen moeite willen doen', en het is ook geen teken aan de wand dat dit niet wordt begrepen, ik had gewoon echt geen idee waar de man op doelde.. En nee, Jip en Janneke taal hoeft niet, maar laten we niet doen alsof het vromer is wanneer we een geheimtaaltje gaan gebruiken.

Als je alleen dat eruit gehaald (de man of ik willen ons vromer voordoen) heb je er echt niets van begrepen.
Het is integendeel!
Het is geen geheimtaal. Wanneer je met een goede vriend(in) zit samen, kun je zo wel eens elkaar in het hart laten kijken. Dat noemt men ook wel openvallen, is gewoon hedendaags Nederlands.
Nina schreef:Dit overkomt niet alleen 'deze' mensen, toch? We kennen toch allemaal dat we berouw hebben (gehad) over onze zonden? Tenminste, als het goed is wel wanneer je je hebt bekeerd en hebt afgekeerd van je oude leven.

Daar houdt het toch niet bij op? Dan begint het pas!
Nina schreef:Ik kan veel dingen in mijn leven nog diep betreuren, (zonden die ik heb beleden) en het zo erg vinden dat ik mijn Vader daarmee verdriet heb gedaan. Maar: ik heb ze beleden, en de Heer heeft ze weggedaan, en ziet mij niet meer als een zondaar maar als een geheiligd kind van Hem, door het offer van de Here Jezus. En dan mag nu, nadat alles beleden is en vergeven, de dankbaarheid overheersen dat God zo goed is.

In de Psalmen kunnen we dit terugvinden:
Psalm 25:
Sla de zonden nimmer ga,
Die mijn jonkheid (dat betekent in de jonge jaren) heeft bedreven.


Psalm 32:
Welzalig is de mens, wien 't mag gebeuren,
Dat God naar recht hem niet wil schuldig keuren,


Psalm 19:
Weerhoud, o HEER, Uw knecht,
Dat hij zijn hart niet hecht,
Aan dwaze hovaardij.
Heerst die in mij niet meer,
Dan leef ik tot Uw eer,
Van grote zonden vrij.


Het komt steeds weer terug. Een wedergeborene mag weten dat zijn zonden hem niet meer toegerekend worden, echter, hij is en blijft niet vrij van zonden en zal de grootste strijd blijven zolang hij leeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Teus » 22 apr 2016 08:59

Marloes1g schreef:@Teus wat zou Paulus dan bedoelen volgens jou met: Maar ik zie een andere wet in mijn leden welke strijdt tegen de wet mijns gemoed en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is?
En wat die oude man betreft, die moest tot zijn grote verdriet inleven dat hij nog steeds, tegen zijn wil, zondige niet met de daad
maar met zijn gedachten en daarom die traan. Die man heeft vast wel elke dag meerdere malen moeten bidden: En vergeef ons onze schulden. Want onze zonden mogen dan wel vergeven zijn maar wie leeft er zonder te zondigen met gedachten, woorden en werken?
Mijne kinderkens ik schrijf U deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige.
Dat is tot lof en eer van God Teus. Gebruik maken van Jezus Christus als Priester om onze dagelijkse zonden te wassen en te reinigen.
De Heere Jezus is ons van God gegeven tot heiligmaking oa. En dat eindigt pas bij de dood als we dit zondelichaam achterlaten in het graf.

Marloes, Paulus bedoeld, ons vlees wil tegen de Heilige Geest de Heilige Geest wil tegen ons vlees.
Een kind van God, wat dicht bij God leeft, leeft meer in de H.G dan iemand die verder van God leeft. Dus wanneer je dicht bij God leeft zul je minder last van zonden hebben. Dat klopt ook want satan heeft minder speelruimte. Daarom is het zo belangrijk om dicht bij God te blijven.

Een kind van God wat dicht bij Hem leeft, met een teer leven ,zoals dat dan genoemd wordt, brengt wat hij fout doet direct bij God, toch? Hij schaamt zich voor God dat hij weer in de fout gaat en wil het direct vlak malen. Direct! Ik in ieder geval wel. Niet over die zonde maar dat ik God verdriet gedaan heb door me weer te laten misleiden door satan.

Of deze oude man heeft zijn vrouwbegeerte niet beleden, zo'n teer leven heeft hij dan niet.
Of deze oude man heeft het wel beleden maar geloofd God niet dat ze in de diepte van de zee liggen. Dus dan heeft hij ook niet zo,n teer leven.

Wanneer deze man het beleden heeft en geloofd vast dat het hem vergeven is en zit daar zo op dat bankje met die dominee. Gebeurd er iets anders.
Het kan zijn dat de oude zonden weer opkomen, dat satan hem er aan herinnerd, wanneer hij die meisjes ziet. Hoeft eigenlijk niet eens hij kan er ook gewoon alleen aan terugdenken wanneer hij die meisjes ziet. Hij zegt dan tegen bv. die dominee, wat hebben we toch een bijzondere Vader, ik heb meer vrouwen gehad dan Salomo maar God heeft het me vergeven en Jezus heeft er voor betaald, met tranen in zijn ogen van vreugde. Dat is een teer leven Marloes.

De dominee die het in zijn preek meenam geeft die oude man de eer, laat zijn gemeente kijken naar die oude man. Hij laat het een voorbeeld zijn van een kind van God.
Ik zou het noemen als een voorbeeld van het niet oprechte gedrag van een kind van God, een manier hoe je God verdriet doet.
Hij geloofd God niet terwijl Hij Zijn Zoon voor hem gegeven heeft.
Of hij heeft zijn zonden niet beleden terwijl het het eerste is wat een kind van God doet wat dichtbij leeft.

Het kan dat hij op dat moment weer zondigde maar hij had het over meer dan 1000x daarvoor dus daar ging het niet om.
Ik zou het dan eerder bij God brengen dan tegen die dominee zeggen toch?

Dat is tot lof en eer van God Teus. Gebruik maken van Jezus Christus als Priester om onze dagelijkse zonden te wassen en te reinigen.

Juist, maar daar heeft die oude man geen gebruik van gemaakt..
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Teus » 22 apr 2016 09:19

Chaya schreef:
Begrijp je het allemaal wel Chaya?
In de Psalmen kunnen we dit terugvinden:
Psalm 25:
Sla de zonden nimmer ga,
Die mijn jonkheid (dat betekent in de jonge jaren) heeft bedreven.

Dat heeft die oude man God niet gevraagd hoor!


Psalm 32:
Welzalig is de mens, wien 't mag gebeuren,
Dat God naar recht hem niet wil schuldig keuren,

Dat geloof heeft hij dus niet.

Psalm 19:
Weerhoud, o HEER, Uw knecht,
Dat hij zijn hart niet hecht,
Aan dwaze hovaardij.
Heerst die in mij niet meer,
Dan leef ik tot Uw eer,
Van grote zonden vrij.

Hier geloofd die oude man niet in.

Het komt steeds weer terug. Een wedergeborene mag weten dat zijn zonden hem niet meer toegerekend worden, echter, hij is en blijft niet vrij van zonden en zal de grootste strijd blijven zolang hij leeft.
Inderdaad maar niet die vergeven zijn wanneer je God geloofd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Nina

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Nina » 22 apr 2016 09:30

Nina schreef:
Het heeft niets van doen met 'geen moeite willen doen', en het is ook geen teken aan de wand dat dit niet wordt begrepen, ik had gewoon echt geen idee waar de man op doelde.. En nee, Jip en Janneke taal hoeft niet, maar laten we niet doen alsof het vromer is wanneer we een geheimtaaltje gaan gebruiken.


Chaya schreef:
Als je alleen dat eruit gehaald (de man of ik willen ons vromer voordoen) heb je er echt niets van begrepen.
Het is integendeel!
Het is geen geheimtaal. Wanneer je met een goede vriend(in) zit samen, kun je zo wel eens elkaar in het hart laten kijken. Dat noemt men ook wel openvallen, is gewoon hedendaags Nederlands.


Wat praten we weer vreselijk langs elkaar heen. Ik haal uit het stukje over die man die jij aanhaalde helemaal niet dat hij (of jij) vroom wilden doen.
Ik ageer er tegen dat jij het zo erg vindt dat dit taalgebruik niet meer wordt begrepen. Ik pleit voor gewoon Nederlands, en geen taaltje voor 'ingewijden'.

Daarmee zeg ik niks over de inhoud. Ik had geen idee dat de man zijn eigen uitglijders bedoelde, en heb daar ook geen oordeel over.
Ook niet over het feit dat hij daar een traan over laat. Ik ken uit mijn persoonlijk leven dat ik verdriet kan hebben over sommige van mijn eigen daden. Het is wel jammer dat het verhaal daar stopt. Ik ben wel benieuwd wat de predikant daarna zei, want dat is juist zo belangrijk.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Marloes1g » 22 apr 2016 09:33

Bedankt Teus voor je uitleg.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Teus » 22 apr 2016 09:39

Dank God er maar voor Marloes.
Hij heeft de regie.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2016 10:06

Nina schreef:Wat praten we weer vreselijk langs elkaar heen. Ik haal uit het stukje over die man die jij aanhaalde helemaal niet dat hij (of jij) vroom wilden doen.

Sorry.
Nina schreef:Ik ageer er tegen dat jij het zo erg vindt dat dit taalgebruik niet meer wordt begrepen. Ik pleit voor gewoon Nederlands, en geen taaltje voor 'ingewijden'.

En dat gebeurt, ik schat in 90-95% van de kerken.
Zeker door jongere predikanten.
Nina schreef:Het is wel jammer dat het verhaal daar stopt. Ik ben wel benieuwd wat de predikant daarna zei, want dat is juist zo belangrijk.

Het verhaal stopt, omdat er verder niets wezenlijks meer toegevoegd kan worden.
De predikant haalde de honing eruit, leerde van deze oude man.
We hadden laatst een predikant die vertelde dat zij in hun vorige gemeente een tuinman hadden die de enorme tuin van de pastorie voor hen bijhield.
Hij sprak vaak met deze man en leerde veel van hem.
Een predikant is in feite ook nooit uitgeleerd, als je begrijpt wat ik bedoel. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2016 10:09

Teus schreef:Dat heeft die oude man God niet gevraagd hoor!

Teus schreef:Begrijp je het allemaal wel Chaya?

Teus schreef:Dat geloof heeft hij dus niet.

Teus schreef:Hier geloofd die oude man niet in.

Teus schreef:Inderdaad maar niet die vergeven zijn wanneer je God geloofd.


Hier valt toch niet op te reageren door mij? :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Teus » 22 apr 2016 10:27

Omdat het klopt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2016 10:32

Chaya schreef:Dat iemand door omstandigheden het zicht op de Heere totaal kwijtgeraakt is en zelfs niet meer aan H.A. durft te gaan.
ds. Buijs stelt terecht dat als het gaat om onbeleden en onbestreden zonden, het zicht ontnomen kan worden.

Ik houd me maar aan het antwoord van ds.Buijs.

Waarin komt bekering allereerst uit? Hierin, dat een mens nederig wordt, ootmoedig wordt. Calvijn heeft het Augustinus nagezegd, toen hij zei dat er drie kenmerken zijn van de waarachtige bekering: het eerste is ootmoed, het tweede is ootmoed, het derde is ootmoed. Datheen zong het: Geen groter goed, Heere, Gij mij geven moogt, dan dat gij mij vernedert en maakt kleene. Wat is ootmoed? Het tegenovergestelde van hoogmoed. Ootmoed is dat een mens klein gemaakt wordt door de Heere en voor de Heere, dat een mens zich schuldig gaat kennen voor God. Dan wordt de Heere zo groot en ik zo klein. Dan komt het tot een hartelijk belijden van de zonde en een smeken om genade. Dan kun je niet meer boven aan ander gaan staan. Ootmoed is een wezenseigenschap van de bekering.
UIT: hedendaagse meditatie van vandaag, ds. van Eckeveld
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten