Het zicht op de Heere (kwijt)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 20 apr 2016 13:42

Kijk nog eens naar de topictitel Teus!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2016 15:47

Ja, maar het gaat ook over hoe we Hem weer gaan zien, ontdekken, leren kennen als we dat zicht kwijt zijn. Het leven van Gods kind houdt niet op bij berouw over de zonde. Na ellende komt verlossing en ook dankbaarheid. Ik denk dat Teus dat bedoelt. Kind van God zijn is ook je identiteit weten, ook als je misstappen maakt. We zijn kinderen van Hem en er is verlossing door Hem. En heiliging. En Teus, het is inderdaad een deel van het leven van deze man. Niet het volledige verhaal. Dat Chaya dit deel hier de aandacht geeft wil nog niet zeggen dat er dus geen ruimte is voor die verlossing en dankbaarheid voor die man, of in Chaya's visie. Het gaat nu even om dat moment. Ik krijg het idee dat je elke keer als het gaat over verdriet of berouw van christenen, je probeert duidelijk te maken dat die mensen helemaal geen christenen zijn. Anders hadden ze geen verdriet over hun zonden, berouw enz.

Chaya schreef:Lieve Sophie, er kan zelfs een vloek in ons binnenste opwellen, wanneer de Heere ons er niet voor bewaart.

Ik beluisterde een preek en de dominee vertelde daarin dat hij bij een oude man op bezoek was. Ze zaten samen op een bankje voor het huis. Er fietsten een paar meisjes voorbij en plots zag de dominee dat er een traan over de wang van de oude man rolde.
Waarom huilt u nu? vroeg de dominee.
Ach dominee, Salomo kon zijn vrouwen nog tellen....
Kijk Sophie, dat is het leven van God's kind.
We blijven uit de aarde aards, hoe graag we dat anders zouden willen.
Van nature zijn we vijanden van God en onze naaste en wat is het dan geschonken Genade wanneer je de Heere lief hebt leren krijgen.
Dat is nu het Wonder!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Teus » 20 apr 2016 16:16

Als een zoekende zo reageert wanneer die meisjes langskomen dan is het wat anders.
Maar een gelovige ziet naar hetgeen wat Jezus daarvoor in de plaats gedaan heeft en
kijkt niet naar zichzelf.
Waar is de roem in Jezus Christus?
Laat je niet misleiden in zaken die je niet dichter bij God brengen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

3Sophie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 apr 2016 09:00

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor 3Sophie » 20 apr 2016 16:49

Bedoel je dan dat je geen zonde meer doet? Of bedoel je dat je geen verdriet hebt over je zonden of zondige ingevingen omdat je ze direct bij de Heere Jezus brengt en ze daar ook mag laten? Dat je hebt geaccepteerd dat er zoveel zonden in je opkomen en weet hoe je er mee om moet gaan(=bij Jezus brengen). Ik word er best vaak wel verdrietig van maar misschien heb ik dan geen reële verwachtingen van mezelf.

3Sophie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 apr 2016 09:00

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor 3Sophie » 20 apr 2016 16:57

Wat houdt nu in de praktijk voor jullie in dat je oude mens met Christus gekruisigd is?
Iets wat je merkt, zo van: he, deze zonde is ook al weg! Of iets dat je mag weten, moet geloven en satan voor de voeten kan werpen: dit komt wel in mij op, maar dat ben ik niet meer, dat is mijn oude mens en die is toch allang gekruist. Misschien wel allebei.
Als je snapt wat ik bedoel...

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Teus » 20 apr 2016 18:35

Marnix schreef:Ja, maar het gaat ook over hoe we Hem weer gaan zien, ontdekken, leren kennen als we dat zicht kwijt zijn. Het leven van Gods kind houdt niet op bij berouw over de zonde. Na ellende komt verlossing en ook dankbaarheid. Ik denk dat Teus dat bedoelt. Kind van God zijn is ook je identiteit weten, ook als je misstappen maakt. We zijn kinderen van Hem en er is verlossing door Hem. En heiliging. En Teus, het is inderdaad een deel van het leven van deze man. Niet het volledige verhaal. Dat Chaya dit deel hier de aandacht geeft wil nog niet zeggen dat er dus geen ruimte is voor die verlossing en dankbaarheid voor die man, of in Chaya's visie. Het gaat nu even om dat moment. Ik krijg het idee dat je elke keer als het gaat over verdriet of berouw van christenen, je probeert duidelijk te maken dat die mensen helemaal geen christenen zijn. Anders hadden ze geen verdriet over hun zonden, berouw enz.

Marnix, wanneer dit een deel van het leven van die man is, oké dat kan, laat het zo zijn.
Het gaat me daar niet om. Het gaat er om dat het als voorbeeld gesteld wordt. En dat is m.i. niet juist.
Ik van mening dat het niet relevant is te noemen overstaande dit topic en als antwoord op Sofie.
Het gevaar zit er in de we ons er aan troosten, er achter schuilen.
We zeggen zo snel o die heeft er ook last van dus.
Ik krijg het idee dat je elke keer als het gaat over verdriet of berouw van christenen, je probeert duidelijk te maken dat die mensen helemaal geen christenen zijn. Anders hadden ze geen verdriet over hun zonden, berouw enz.

Je kunt het idee wel hebben Marnix maar het is je eigen visie.
Je zult mij nooit horen beweren dat bepaalde mensen geen christenen zijn.
Weet je waar bij mij de schoen wringt?
Wanneer men voorbeelden neemt die niet bijdragen tot eer van God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Nina

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Nina » 20 apr 2016 19:26

Chaya schreef:
Ik beluisterde een preek en de dominee vertelde daarin dat hij bij een oude man op bezoek was. Ze zaten samen op een bankje voor het huis. Er fietsten een paar meisjes voorbij en plots zag de dominee dat er een traan over de wang van de oude man rolde.
Waarom huilt u nu? vroeg de dominee.
Ach dominee, Salomo kon zijn vrouwen nog tellen....
Kijk Sophie, dat is het leven van God's kind.


Kan je dit toelichten Chaya? Ik begrijp werkelijk niet wat de oude man bedoelt (begrijp zijn uitspraak niet en waarom hij huilde)
En waarom illustreert dit het leven van een kind van God?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor MoesTuin » 20 apr 2016 21:08

Chaya schreef:Kijk nog eens naar de topictitel Teus!
En jij schijnt het weer beter te weten.


Wat is dit nu voor een reactie op de reactie van Teus.
Teus vult je enkel aan Chaya, is dat tegen het zere been?
Ook Nina vraagt elders om nadere toelichting.
Ook ik snap je eerdere posting niet goed van die oude man met de meisjes en de traan, je kan er alle kanten mee op.
Wat wel één zekerheid en zeker ook belangrijk in beantwoording naar de vraagsteller 3Sophie

3Sophie schreef: Ik word er best vaak wel verdrietig van maar misschien heb ik dan geen reële verwachtingen van mezelf.


De Heere God is nooit het zicht op ons mensen kwijt, ook al zijn wij dit wel.
Hij heeft ons allen lief.
Hij heeft ons behoudt op het oog, uit genade alleen.

Als je als klein mensje met Psalm 116 de Heere biddend, zingend, smeekt

https://www.youtube.com/watch?v=sXpux_XuOXU

1) God heb ik lief; want die getrouwe HEER
Hoort mijne stem, mijn smekingen, mijn klagen;
Hij neigt Zijn oor, 'k roep tot Hem, al mijn dagen;
Hij schenkt mij hulp, Hij redt mij keer op keer.


Ja , je leest het goed, Hij neigt Zijn oor, dat wil zeggen, Hij hoort ons, Hij schenkt hulp en Hij redt mij keer op keer!

4) D' eenvoudigen wil God steeds gadeslaan;
'k Was uitgeteerd, maar Hij zag op mij neder.
Keer, mijne ziel, tot uwe ruste weder;
Gij zijt verlost; God heeft u welgedaan.


veelzeggend ook over de oneindige rijke genade van de Heere
dat overstemt alle twijfel en vragen en vervult je met grote dankbaarheid en dat
kun je uitten in de onderstaande versen van psalm 116

10) Ik zal Uw naam met dankerkentenis
Verheffen, U al mijn geloften brengen;
'k Zal liefd' en lof voor U ten offer mengen,
In 't heiligdom, waar 't volk vergaderd is.


11) Ik zal met vreugd in 't huis des HEEREN gaan,
Om daar met lof Uw groten naam te danken.
Jeruzalem, gij hoort die blijde klanken:
Elk heff' met mij den lof des HEEREN aan!



Het zicht op de Heere (kwijt), Psalm 121, lees het eens door, de Heer zal u steeds gadeslaan, waar ik ook ben!

http://images.slideplayer.nl/8/2095754/ ... lide_7.jpg
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2016 07:51

3Sophie schreef:Bedoel je dan dat je geen zonde meer doet? Of bedoel je dat je geen verdriet hebt over je zonden of zondige ingevingen omdat je ze direct bij de Heere Jezus brengt en ze daar ook mag laten? Dat je hebt geaccepteerd dat er zoveel zonden in je opkomen en weet hoe je er mee om moet gaan(=bij Jezus brengen). Ik word er best vaak wel verdrietig van maar misschien heb ik dan geen reële verwachtingen van mezelf.


3Sophie schreef:Wat houdt nu in de praktijk voor jullie in dat je oude mens met Christus gekruisigd is?
Iets wat je merkt, zo van: he, deze zonde is ook al weg! Of iets dat je mag weten, moet geloven en satan voor de voeten kan werpen: dit komt wel in mij op, maar dat ben ik niet meer, dat is mijn oude mens en die is toch allang gekruist. Misschien wel allebei.
Als je snapt wat ik bedoel...



Je zondigt nog wel maar dat verandert je identiteit die je in Jezus Christus hebt niet. Je wordt niet iedere keer dat je zondigt weer vijand van God om nadat je berouw hebt getoond of schuld hebt beleden weer kind van God. Je bent een kind van God, vergeven door het offer van Jezus Christus. Dat je met Hem bent gekruisigd houdt niet in dat je volmaakt bent, maar God je in Christus als volmaakt ziet, je zonden zijn met Hem aan het kruishout geslagen en dus weg. Dat wil niet zeggen dat je geen verdriet kan hebben van je tekortkomingen die je zo vaak doet, integendeel. Het houdt ook niet in dat je je niet meer hoeft in te spannen om de zonde te laten. Je mag verwachtingen hebben, niet zozeer van jezelf maar van God die in je woont en werkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Teus » 21 apr 2016 08:21

3Sophie schreef:Bedoel je dan dat je geen zonde meer doet? Of bedoel je dat je geen verdriet hebt over je zonden of zondige ingevingen omdat je ze direct bij de Heere Jezus brengt en ze daar ook mag laten? Dat je hebt geaccepteerd dat er zoveel zonden in je opkomen en weet hoe je er mee om moet gaan(=bij Jezus brengen). Ik word er best vaak wel verdrietig van maar misschien heb ik dan geen reële verwachtingen van mezelf.


3Sophie schreef:Wat houdt nu in de praktijk voor jullie in dat je oude mens met Christus gekruisigd is?
Iets wat je merkt, zo van: he, deze zonde is ook al weg! Of iets dat je mag weten, moet geloven en satan voor de voeten kan werpen: dit komt wel in mij op, maar dat ben ik niet meer, dat is mijn oude mens en die is toch allang gekruist. Misschien wel allebei.
Als je snapt wat ik bedoel...


@Sofie, God heeft mij langs een bijzondere weg opdracht gegeven een boek te schrijven."Dagelijks leven met God"
Het ligt inmiddels bij de uitgever en eind volgende maand komt het uit.
Daarin staat, zoals de titel het al zegt, hoe een dagelijks leven met God kan zijn.

Het boek je is niet voor eigen belang, puur een proclamatie hoe God met zijn kinderen om wil gaan en wat Hij van ze verwacht.
Het doel is om mensen dichter bij God te brengen en te groeien in het geloof.
De opbrengst is volledig voor Israël.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

3Sophie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 apr 2016 09:00

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor 3Sophie » 21 apr 2016 10:42

Marnix schreef:

Je zondigt nog wel maar dat verandert je identiteit die je in Jezus Christus hebt niet. Je wordt niet iedere keer dat je zondigt weer vijand van God om nadat je berouw hebt getoond of schuld hebt beleden weer kind van God. Je bent een kind van God, vergeven door het offer van Jezus Christus. Dat je met Hem bent gekruisigd houdt niet in dat je volmaakt bent, maar God je in Christus als volmaakt ziet, je zonden zijn met Hem aan het kruishout geslagen en dus weg. Dat wil niet zeggen dat je geen verdriet kan hebben van je tekortkomingen die je zo vaak doet, integendeel. Het houdt ook niet in dat je je niet meer hoeft in te spannen om de zonde te laten. Je mag verwachtingen hebben, niet zozeer van jezelf maar van God die in je woont en werkt.


Zo is het ja.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2016 13:37

Nina schreef:Kan je dit toelichten Chaya? Ik begrijp werkelijk niet wat de oude man bedoelt (begrijp zijn uitspraak niet en waarom hij huilde)
En waarom illustreert dit het leven van een kind van God?

Beetje verdrietig dat dit niet meer verstaan wordt. Dit zijn de tere gangen van God's volk, waar je steeds minder over en van gaat horen omdat het niet begrepen wordt. Dat bewijst dit topic ook wel.
Je weet toch dat Salomo zoveel vrouwen had? Welnu, blijkbaar heeft deze man bij zichzelf ook een zwakheid ontdekt en brak hij open tegen de dominee
op dat moment. Van Salomo wordt gezegd dat hij 1000 vrouwen had, hij kon ze tellen, de man bij zichzelf niet.
De man kwam ermee in de schuld voor God, in de ootmoed.

Ik bedacht, als Petrus of Thomas op dit forum zouden zitten, hoe zouden ze hier afgefikt worden door sommigen. Hoe kun je nu je Meester verraden, dat doe je toch niet? Hoe kun je nu verzinken in de golven, dat is zwak. Hoe kun je nu niet geloven en laf weglopen, dat doe je toch niet? Zouden wij hier nooit doen.

Maar..... kennis maakt opgeblazen, lezen we in Korinthiërs, en sticht niet!
Ik zit 10 x keer liever op een bankje bij deze oude meneer dan hier op het forum al die verhalen te moeten lezen.
Ik heb geen lust om nog op deze ad hominem postings in te gaan, het is zo kil.
Intussen het tere plantje van de ware Godsvreze kapot trappend.
3Sophie schreef:Wat houdt nu in de praktijk voor jullie in dat je oude mens met Christus gekruisigd is?
Iets wat je merkt, zo van: he, deze zonde is ook al weg! Of iets dat je mag weten, moet geloven en satan voor de voeten kan werpen: dit komt wel in mij op, maar dat ben ik niet meer, dat is mijn oude mens en die is toch allang gekruist. Misschien wel allebei.
Als je snapt wat ik bedoel...

Dat betekent dat je zonden je niet meer toegerekend zullen worden. Je hebt jezelf leren kennen als een rechteloze, een doelmisser (dat betekent het woord zondaar) en de Heere Jezus heeft door Zijn kruisdood jouw en onze zonden gedragen. Maar dat moet wel persoonlijk toegepast zijn, anders zal het niet ter zaligheid dienen.
Nee Sophie, dan is de zonde niet weg. Integendeel. Maar je hebt kennis aan hetgeen je zondigt, dat besef heeft een onbekeerde niet.
We moeten om dagelijkse bekering blijven vragen omdat ook een kind van God af kan dwalen en in de zonde kan vallen.
We zijn pas een "nieuw mens" nadat we gestorven zijn en met Hem zijn opgewekt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Nina » 21 apr 2016 16:00

Chaya schreef:
Beetje verdrietig dat dit niet meer verstaan wordt. Dit zijn de tere gangen van God's volk, waar je steeds minder over en van gaat horen omdat het niet begrepen wordt. Dat bewijst dit topic ook wel.
Je weet toch dat Salomo zoveel vrouwen had? Welnu, blijkbaar heeft deze man bij zichzelf ook een zwakheid ontdekt en brak hij open tegen de dominee
op dat moment. Van Salomo wordt gezegd dat hij 1000 vrouwen had, hij kon ze tellen, de man bij zichzelf niet.
De man kwam ermee in de schuld voor God, in de ootmoed.


Okeeeee, ik had geen flauw benul dat dit er achter zat. Misschien ben ik erg naief, maar hoe had ik dat kunnen weten?
Waarom zou dit te maken hebben met 'de tere gangen van Gods volk' en is het erg dat dit niet wordt begrepen?
Ik had er gewoon geen idee van dat de man zijn zonden opbiechtte.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2016 16:18

Nina schreef:Okeeeee, ik had geen flauw benul dat dit er achter zat. Misschien ben ik erg naief, maar hoe had ik dat kunnen weten?
Waarom zou dit te maken hebben met 'de tere gangen van Gods volk' en is het erg dat dit niet wordt begrepen?
Ik had er gewoon geen idee van dat de man zijn zonden opbiechtte.

Het was geen verwijt richting jou. :D
Ik vind het op zich wel een teken aan de wand dat het niet begrepen wordt, of eigenlijk, men wil geen moeite doen kennelijk. Het moet allemaal in jip-en-janneketaal voorgeschoteld worden?
Nee, de man biechtte niet, (hij is niet rooms) maar "hij viel open". Wat soms gebeurt met deze mensen.
Het is dan als een zonnestraal uit een bewolkte hemel, althans, zo ervaar ik dat dan als ik bij zo iemand zit.
Ik vind het wel aangenaam.
Het zijn tere hartezaken, zo van wie het vatte kan, vatte het.
Maar als je er niet bij bent opgegroeid of op andere, latere wijze vertrouwd mee ben geraakt, begrijp ik dat het niet "overkomt".
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Teus » 21 apr 2016 18:34

Nina schreef:Kan je dit toelichten Chaya? Ik begrijp werkelijk niet wat de oude man bedoelt (begrijp zijn uitspraak niet en waarom hij huilde)
En waarom illustreert dit het leven van een kind van God?

Chaya schreef:Beetje verdrietig dat dit niet meer verstaan wordt. Dit zijn de tere gangen van God's volk, waar je steeds minder over en van gaat horen omdat het niet begrepen wordt. Dat bewijst dit topic ook wel.
Nee, Chaya dit zijn niet de tere gangen van Gods volk, het zijn misschien de gangen van een zoekende naar God. Gods volk heeft vertrouwen, ziet op zijn Maker en groeit daardoor in geloof. Een oprecht kind van God dat nabij leeft beseft op welke positie God hem gebracht heeft door het dierbaar bloed van Christus. Die roemt in Hem omdat Hij alles voor hem gegeven hebt.
Je kunt last van je zonden hebben maar als je niet in de vrijheid leeft, vrij in Jezus Christus doordat je het bij God gebracht heb, blijf je je zelf kwellen met het geen wat je gedaan hebt. Er is er een die hier bijzonder schik van heeft want God komt niet aan Zijn eer. Het is ongeloof. Het is niet het tere leven wat je bedoeld. Weet je wat het echte leven van een kind van God is? Iemand die alleen maar verlangt God groot te maken in wat Hij gedaan heeft. Dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft om de weg voor hem vrij te maken. Vrij in Jezus Christus zien op Hem met het verlangen om een ontvankelijk hart om te verstaan wat Hij te zeggen heeft door de Heilige Geest. Om zo te leren en te groeien in het geloof. Die heeft de verantwoording om te zoeken wat God hem te vertellen heeft. Omdat hij weet dat hij een onderdeel van Zijn Plan is. Die leeft bij tijden in aanbidding, die is verontwaardigd om wat Jezus gedaan heeft, hoe Groot Gods Liefde wel moet zijn om iemand lief te hebben die alles verzaakt heeft. Die niet kijkt wat hij gedaan heeft maar verdriet heeft wat hij God aan gedaan heeft en onuitsprekelijk dankbaar is omdat het hem vergeven is.

Je weet toch dat Salomo zoveel vrouwen had? Welnu, blijkbaar heeft deze man bij zichzelf ook een zwakheid ontdekt en brak hij open tegen de dominee
op dat moment. Van Salomo wordt gezegd dat hij 1000 vrouwen had, hij kon ze tellen, de man bij zichzelf niet.
De man kwam ermee in de schuld voor God, in de ootmoed. Ik haal hier uit dat die schuld niet betaald is of hij geloofd het werk van Jezus voor hem niet. Weet je wat ik hier graag achter had zien staan? “Maar ik weet dat mijn verlosser leeft!!” Dat getuigt van iets Chaya.
De man kijkt naar zichzelf, niet naar Jezus. God wil dat Zijn Zoon de eer krijgt.


Ik bedacht, als Petrus of Thomas op dit forum zouden zitten, hoe zouden ze hier afgefikt worden door sommigen. Hoe kun je nu je Meester verraden, dat doe je toch niet? //////Sorry, niet erkennen dat Jezus voor je gestorven en je alles vergeven heeft en bij je eigen blijven is verraad. Hoe kun je nu verzinken in de golven, dat is zwak. Hoe kun je nu niet geloven en laf weglopen, dat doe je toch niet? Zouden wij hier nooit doen. Dit heeft niemand beweert.

Maar..... kennis maakt opgeblazen, lezen we in Korinthiërs, en sticht niet!
Dat gaat over verstandelijke kennis, wij spreken hier over geestelijke kennis ontvangen door de Heilige Geest. Denk jij dat God iemand ingeeft dat hij over zijn zonden in moet zitten? Denk jij dat God het werk van zijn Zoon veracht?
Ik zit 10 x keer liever op een bankje bij deze oude meneer dan hier op het forum al die verhalen te moeten lezen. Ik ook, alleen jij gaat met hem meehuilen en ik ga hem vertellen in afhankelijkheid van God wat Hij voor hem gedaan heeft. Ik zou God smeken me te helpen hem van zijn gedachte af te helpen.
Ik heb geen lust om nog op deze ad hominem postings in te gaan, het is zo kil.
Intussen het tere plantje van de ware Godsvreze kapot trappend.
Het is geen godsvreze Chaya, als je dit zoekt zul je nooit vrij in Christus zijn.

3Sophie schreef:Wat houdt nu in de praktijk voor jullie in dat je oude mens met Christus gekruisigd is?
Iets wat je merkt, zo van: he, deze zonde is ook al weg! Of iets dat je mag weten, moet geloven en satan voor de voeten kan werpen: dit komt wel in mij op, maar dat ben ik niet meer, dat is mijn oude mens en die is toch allang gekruist. Misschien wel allebei.
Als je snapt wat ik bedoel...

Chaya schreef:Dat betekent dat je zonden je niet meer toegerekend zullen worden. Je hebt jezelf leren kennen als een rechteloze, een doelmisser (dat betekent het woord zondaar) en de Heere Jezus heeft door Zijn kruisdood jouw en onze zonden gedragen. Maar dat moet wel persoonlijk toegepast zijn, anders zal het niet ter zaligheid dienen. Hier snap ik niets van kun je me dit uitleggen?
Nee Sophie, dan is de zonde niet weg. Integendeel. Maar je hebt kennis aan hetgeen je zondigt, dat besef heeft een onbekeerde niet. Nee, Chaya, na de wedergeboorte ontvang een ieder de Heilige Geest. Alleen door de Heilige Geest ken je je zonden. Als je de Heilige Geest ontvangen hebt zijn je zonden vergeven.
We moeten om dagelijkse bekering blijven vragen omdat ook een kind van God af kan dwalen en in de zonde kan vallen. Ik geloof dat je zo denkt, het komt dat je geen geloofszekerheid hebt. Je bekeer je wanneer je afgedwaald ben en niet dagelijks. Je vraagt er niet om maar je bekeer je. Dagelijks vergeving van je zonden vragen dat kan maar dat is heel wat anders.
We zijn pas een "nieuw mens" nadat we gestorven zijn en met Hem zijn opgewekt.
Ook niet Chaya na de wedergeboorte zijn we een nieuw mens, God ziet geen zonden meer in ons. Onze zonden met de heerschappij daarover is dan gekruisigd. De bijbel spreekt “toen wij nog zondaren waren.” De doop is een teken daarvan, onderwater gaan is sterven met Christus en weer boven komen is opstaan in een nieuw leven. Degene die op die manier gedoopt zijn zullen het beamen dat je werkelijk weer opnieuw een ander mens ben, opgewekt met Jezus Christus. Het maakt je vrij!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 127 gasten