de kostwinner

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 18 mar 2015 18:58

Samanthi schreef:Wat een ouderwetse discussie, het is toch zeker al lang achterhaald dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn en dat het het systeem is die mannen mannen maakt en vrouwen vrouwen?
Ga er maar eens voor naar de bieb, massa's boeken over mannen en vrouwen en niet alleen door refo's of christelijke schrijvers.

Je kunt er niet onderuit er is verschil.

Aka pygmy fathers win the award

For the Aka people in central Africa, the male and female roles are virtually interchangeable. While the women hunt, the men mind the children. And vice versa.

Therein lies the rub, according to professor Barry Hewlett, an American anthropologist. "There's a level of flexibility that's virtually unknown in our society," Hewlett told The Guardian. "Aka fathers will slip into roles usually occupied by mothers without a second thought and without, more importantly, any loss of status — there's no stigma involved in the different jobs."

This flexibility, apparently, extends to men suckling their children.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Samanthi

Re: de kostwinner

Berichtdoor Samanthi » 18 mar 2015 19:12

Ja oke de rolverdeling, maar het gevoelsleven?

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: de kostwinner

Berichtdoor Cornelius » 18 mar 2015 19:13

Voor degenen bij wie de snelkoppeling niet werkte: ik verwees naar het nieuwste bericht (16-03-15) op http://demeningvanevert.blogspot.nl.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 18 mar 2015 19:22

Samanthi schreef:Ja oke de rolverdeling, maar het gevoelsleven?

Wat bedoel je? Dat mannen anders zijn? Tsja, ligt eraan, over het algemeen wel, maar je hebt ook bijv. autistische vrouwen en een vrouw zei laatst dat haar man altijd zo schattig was met baby's en er uren mee kon zitten en zij helemaal niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Samanthi

Re: de kostwinner

Berichtdoor Samanthi » 18 mar 2015 19:28

Jed zou mannen komen van mars vrouwen komen van venus eens moeten lezen :wink:

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 18 mar 2015 19:44

Cornelius schreef:Voor degenen bij wie de snelkoppeling niet werkte: ik verwees naar het nieuwste bericht (16-03-15) op http://demeningvanevert.blogspot.nl.

1..2...3...4...5...6...7....8....9...10
Interessant, dat hij een andere mening heeft!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: de kostwinner

Berichtdoor hettys » 18 mar 2015 20:45

Boerin schreef:1..2...3...4...5...6...7....8....9...10
Interessant, dat hij een andere mening heeft!


Ik moest wel ff meerdere keren tot 10 tellen. tenenkrommend. wat een onzin. ... Maar laten we maar blij zijn dat Evert verder niks te vertellen heeft en dat de dames doctor en ingenieur of architect, verpleegkundige of pedagogische medewerker, docent of wetenschapper, gewoon mogen werken heden ten dage, als ze dat willen.

En dat mannen wat meer tijd doorbrengen met hun kinderen. Een hele vooruitgang zou ik zeggen.
Ook gif is geschapen.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 18 mar 2015 21:17

hettys schreef:Ik moest wel ff meerdere keren tot 10 tellen. tenenkrommend. wat een onzin. ... Maar laten we maar blij zijn dat Evert verder niks te vertellen heeft en dat de dames doctor en ingenieur of architect, verpleegkundige of pedagogische medewerker, docent of wetenschapper, gewoon mogen werken heden ten dage, als ze dat willen.

En dat mannen wat meer tijd doorbrengen met hun kinderen. Een hele vooruitgang zou ik zeggen.

Ja inderdaad, ik moest hieraan denken:
https://www.youtube.com/watch?v=IbXfrZt-6pw
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de kostwinner

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2015 10:04

Chaya schreef:Ja en zo kweek je vrouwelijke mannen en mannelijke vrouwen. Hoe verder weg van het scheppingsverhaal, hoe beter.


Zo kweek je mensen die hun eigen keuzes mogen maken. En dat heeft verder niks met het scheppingsverhaal te maken. Dat gebruik je nu als schild om je achter te verschuilen omdat er verder geen enkele reden is voor al die regeltjes.


Mijn moeder heeft mij nooit verteld dat mijn waarde als vrouw aan mijn gezelligheid zal worden afgemeten, wat een kulverhaal.


Dat betwijfel ik ten zeerste. Het wordt misschien nooit zo direct gezegd, maar elk vrouwenblad dat je openslaat staat er vol mee. Je moet het alleen durven herkennen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de kostwinner

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2015 10:11

Het gaat inderdaad niet alleen om het doen, maar om de kijk op bepaalde taken. Ik geloof niet dat er mannen zijn die als het er echt op aankomt eerder zullen verhongeren dan zelf eten koken, maar er zijn zeker wel volwassen mannen die daar dicht bij in de buurt komen.

Ik kan beter koken dan mijn vrouw, vind het leuker om te doen en het levert mij minder pijn op dan haar (chronisch ziek). Het is altijd geweldig leuk om naar de plaatselijke huis/bouwmarkt te gaan en dat zij dan met het gereedschap staat en ik met de keukenspullen. Wij hebben er in ieder geval altijd enorm pret om.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de kostwinner

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2015 10:14

hettys schreef:Ik moest wel ff meerdere keren tot 10 tellen. tenenkrommend. wat een onzin. ... Maar laten we maar blij zijn dat Evert verder niks te vertellen heeft en dat de dames doctor en ingenieur of architect, verpleegkundige of pedagogische medewerker, docent of wetenschapper, gewoon mogen werken heden ten dage, als ze dat willen.

En dat mannen wat meer tijd doorbrengen met hun kinderen. Een hele vooruitgang zou ik zeggen.


Ik moest erg lachen bij zijn verwijzing naar zogenaamde natuurvolken. Het moge toch iedereen duidelijk zijn dat die beste man nog nooit een antropologieboek heeft opengeslagen en slechts zijn vooroordeel over gebruiken van hem onbekende volken voor waar acht.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de kostwinner

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 10:27

Mortlach schreef:Zo kweek je mensen die hun eigen keuzes mogen maken. En dat heeft verder niks met het scheppingsverhaal te maken. Dat gebruik je nu als schild om je achter te verschuilen omdat er verder geen enkele reden is voor al die regeltjes.

Je kunt je volledig aan de scheppingseis houden, toch je keuze maken en niet in het strakke stramien van de zgn. kostwinnerformule vastzitten. Daarmee bedoel ik: vaderlief komt om 5 uur thuis, moeder zet pantoffels en borreltje klaar en gaat eten koken.
Vader eist om half 9 zijn bakkie koffie en leest terwijl de krant. Moeder gaat eindelijk zitten om kwart voor 9, met haar kopje koffie. Nog niet helemaal klaar, want er moet straks nog het e.e.a. gedaan worden voor de nacht, vader gaat maar vast zijn pyjama aantrekken.
En wat jij met al die regeltjes bedoelt, weet ik eerlijk gezegd niet.
Mortlach schreef:Dat betwijfel ik ten zeerste. Het wordt misschien nooit zo direct gezegd, maar elk vrouwenblad dat je openslaat staat er vol mee. Je moet het alleen durven herkennen.

Mijn moeder las die vrouwenbladen nooit.
En ook al zou ze hebben aangedrongen op gezelligheid, dat is zo subjectief. Wat de ene vrouw gezellig vindt, zie ik als de koffieruimte van een crematorium en wat ik gezellig vind, vind een ander misschien wel te kleurig en teveel gedoe.

Wat ik wel zie, als een man weduwnaar wordt, er binnen de kortste keren veel prullaria en bloemen en planten worden verwijderd. Teveel gedoe.
Mannen richten veelal een ruimte praktisch in, je moet kunnen zitten, je benen op tafel, en voldoende licht hebben, thats it.
Vrouwen zijn veel meer bezig met kleuren, herschikken en vormen en stijlen/stylen.

Het gaat niet om het koken of klussen. Je bent handig of je bent het niet. Maar het is iets anders, aangeboren, ingeschapen.
Wetenschappelijk onderzoek toont toch aan dat de hersenen van vrouwen verschillen van die van de mannen?
In elke iq test komt dat ook steeds naar voren, dat vrouwen een som anders oplossen dan een man.

En mijn ouders hadden een traditioneel kostwinnersgezin, maar mijn pa kon heerlijk koken en mijn moeder plakte moeiteloos mijn fietsband, zodat ik toch naar school kon.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de kostwinner

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2015 10:40

Chaya schreef:En wat jij met al die regeltjes bedoelt, weet ik eerlijk gezegd niet.


Het feit dat het zo goed als onmogelijk is ondergoed te kopen voor mijn 9-jarige dochter dat niet roze is. Het feit dat mannen worden uitgelachen als ze van tuinieren of ballet houden; het feit dat mensen het blijkbaar bijzonder vreemd vinden dat ik hier thuis het eten kook. Het feit dat vrouwen worden beoordeeld op hoe ze eruitzien en hoe gedwee ze zijn.

Mijn moeder las die vrouwenbladen nooit.
En ook al zou ze hebben aangedrongen op gezelligheid, dat is zo subjectief. Wat de ene vrouw gezellig vindt, zie ik als de koffieruimte van een crematorium en wat ik gezellig vind, vind een ander misschien wel te kleurig en teveel gedoe.


Misschien is je moeder in een compleet maatschappelijk vaccuum opgegroeid. Dat weet ik verder niet. Om het bij tijdschriften te houden, het is iedereen duidelijk of een blad een mannen- of vrouwenblad is. Mannen: auto's, sport, bier / vrouwen: kleding, handwerken, inrichting. Dat zijn subtiel opgelegde rolpatronen. Het is niet zo dat die bladen zo zijn omdat mannen en vrouwen nu eenmaal die ingebakken voorkeur hebben. Nee, die rollen worden zo sterk door de maatschappij opgelegd dat het lijkt alsof ze zijn ingebakken.

Wat ik wel zie, als een man weduwnaar wordt, er binnen de kortste keren veel prullaria en bloemen en planten worden verwijderd. Teveel gedoe.
Mannen richten veelal een ruimte praktisch in, je moet kunnen zitten, je benen op tafel, en voldoende licht hebben, thats it.
Vrouwen zijn veel meer bezig met kleuren, herschikken en vormen en stijlen/stylen.


Over het algemeen wel ja, omdat we mannen en vrouwen verschillende boodschappen meegeven.

Het gaat niet om het koken of klussen. Je bent handig of je bent het niet. Maar het is iets anders, aangeboren, ingeschapen.
Wetenschappelijk onderzoek toont toch aan dat de hersenen van vrouwen verschillen van die van de mannen?
In elke iq test komt dat ook steeds naar voren, dat vrouwen een som anders oplossen dan een man.


citation needed!

Ik weet wel dat IQ-tests altijd een bias hadden richting blanke mannen, ja. Het gaat erom dat 'blanke man' de standaard is en dat al het andere daarvan als afwijking wordt gezien.

En mijn ouders hadden een traditioneel kostwinnersgezin, maar mijn pa kon heerlijk koken en mijn moeder plakte moeiteloos mijn fietsband, zodat ik toch naar school kon.


Ik moet zeggen dat het in Nederland minder ernstig gesteld is dan in andere landen. Dat zie je ook wel als je gaat kijken naar allerlei ranglijsten van landen qua gelijkheid en dergelijke. Nu komt mijn vrouw uit Noord-Amerika, en ik kan je zeggen dat het daar echt niet zo vanzelfsprekend is als in Nederland.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de kostwinner

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 13:07

Mortlach schreef:Het feit dat het zo goed als onmogelijk is ondergoed te kopen voor mijn 9-jarige dochter dat niet roze is.

Ik kan wel merken dat jij niet in Nederland woont. Ik ben net bij diverse winkels geweest, ook voor mijn dochter wat aangeschaft in leuke tintjes zoals taupe, lichtgrijs, zachtgroen en zachtblauw.
Mortlach schreef:Het feit dat mannen worden uitgelachen als ze van tuinieren of ballet houden;

Tuinieren is hier heel hot, maar dan kokend hot, mede dankzij de moestuinpotjes.
Er was hier een naaiwedstrijd op tv, en daar deed ook een man aan mee, hij viel alleen redelijk snel af.
En de echte talenten zetten wel door hoor.
Mortlach schreef:Misschien is je moeder in een compleet maatschappelijk vaccuum opgegroeid. Dat weet ik verder niet.

O nee! Opgegroeid in een stad en niet in een bible belt gebied. Mijn moeder stond met beide benen en een nuchtere kijk op de grond.
Mortlach schreef: Nee, die rollen worden zo sterk door de maatschappij opgelegd dat het lijkt alsof ze zijn ingebakken.

Is het niet gewoon andersom? Veel mannen willen een lekker w**f op de motorkap, dan koopt een vrouw dat blad toch niet meer?

Ik houd absoluut niet van het hele voetbalgebeuren, toch heb ik een paar boeken gelezen die over dat wereldje gingen.
Omdat ik er toch meer van wil weten en om te begrijpen hoe zo'n sterrenstatus nu kan ontstaan. Een leuke jongeman met talent voor voetbal in korte tijd een arrogante kwal in een te dure auto kan worden.
En even terzijde, als er ergens nog een traditionele rolverdeling is tussen man en vrouw, is het daar wel.
In de regel trouwen ze jong, krijgen gemiddeld 3 kindjes, vrouw blijft thuis tot man klaar is met carriëre en volgt hem ook naar elk land waar hij een contract krijgt aangeboden. :D
Enne... als ik zo de voetballiefhebbers in colonne naar de stadions zie gaan, is de verdeling man/vrouw ruwweg 60/40 of zo.
Terwijl dat vroeger absoluut een mannenbolwerk was, dus zoiets verandert vanzelf in de loop van de tijd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: de kostwinner

Berichtdoor Bambi » 19 mar 2015 13:36

Ik denk dat het helemaal van de situatie afhangt.
Mijn vader ging vroeger om 7 uur de deur uit om te werken en kwam om half 6 weer thuis.
Dus mijn moeder deed automatisch alles in huis en verbood mijn vader zelfs om dingen te doen, want het was haar terrein.
Nu mijn moeder slecht ter been is doet mijn vader alles en mag mijn moeder niks meer doen, want nu is het zijn terrein. :lol:

Maar hangt ook voor een deel af van eigen interesse en opvoeding.
Ik vind het altijd een uitdaging om dingen zelf te kunnen repareren.
Leerde als kind ook al mijn eigen band te plakken en mijn licht te maken.
Mijn ex kon dat niet en heeft het op zijn 40e van mij moeten leren en hij was super trots dat hij het nu zelf kon.
Die leerde van zijn vader alleen maar voetballen en biljarten.
Maar hield wel van koken, wat dus weer uit eigen interesse voortkwam.
Als ik hem liet stoffen of de vaat liet doen, dan kon ik precies zien waar hij niet geweest was.
En kon het vaak zelf nog afmaken.
Zag hij het echt niet?
Natuurlijk wel, mannen zien heus wel als iets stoffig of vies is, maar omdat het hen niet interesseert, doen ze er niet veel aan.
En als ze een vrouw hebben die het doet, doen ze er helemaal niets aan.
Net als met strijken.
Het zijn niet alleen de ouders die een kind verpesten, maar de partners of anderen die ze in hun latere leven treffen, bepalen voor een groot deel hun gedrag.
Toen ik voor de 1e keer zag dat mijn CV ketel bijgevuld moest worden, was er niemand die het voor me kon doen.
En aangezien ik het als uitdaging zag om het zelf te doen, heb ik het boekje gepakt om uit te vogelen hoe het moest en het zelf gedaan.
Mijn vriendin belde haar broer en die kwam het doen.
En nu weet ze nog steeds niet hoe het moet, want er is altijd wel iemand die het komt doen voor haar.
Dat is ook een stuk gemakszucht.
Dus het hangt van meerdere factoren af dan alleen opvoeding.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten