De ander uitnemender achten dan jezelf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4635
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor Spreeuw » 13 feb 2015 13:13

In Filippenzen 2:1-4 staat:

1 Indien er dan enig beroep (op u gedaan mag worden) in Christus, indien er enige bemoediging is der liefde, indien er enige gemeenschap is des geestes, indien er enige ontferming en barmhartigheid is, 2 maakt (dan) mijn blijdschap volkomen door eensgezind te zijn, één in liefdebetoon, één van ziel, één in streven, 3 zonder zelfzucht of ijdel eerbejag; doch in ootmoedigheid achte de een de ander uitnemender dan zichzelf; en ieder lette niet slechts op zijn eigen belang, 4 maar ieder (lette) ook op dat van anderen. (NBG'51)


Het gaat mij vooral om het vetgedrukte zinsdeel. Paulus roept ons op om de ander uitnemender te achten dan jezelf. Wat bedoelt Paulus hiermee? Bedoelt hij hiermee dat je anderen altijd beter moet achten dan jezelf, ook al zondigt die ander misschien veel meer? Ikzelf vind dit namelijk erg lastig, en ben juist geneigd om mezelf beter te achten dan anderen. Hoe doe je dit concreet: de ander uitnemender achten dan jezelf? Wat bedoelt Paulus concreet met dit Schriftwoord?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2015 13:59

Het is ene oproep tot bescheidenheid, nederigheid en dat leidt als het goed is ook tot dienstbaarheid. Niet maar gericht zijn op jezelf maar op de ander. Iemand die op zichzelf gericht is kent vooral zelfmedelijden ipv medelijden, is niet barmhartig als hij er minder van wordt, heeft zelden ontferming. We zijn allemaal zondaren die Jezus Christus nodig hebben. Dus kijk met liefde en bewogenheid naar anderen en schat jezelf niet hoger in dan de ander. Jij bent net zo waardevol als die ander. Niet meer en niet minder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor rotterdam » 13 feb 2015 15:20

Spreeuw schreef:In Filippenzen 2:1-4 staat:

1 Indien er dan enig beroep (op u gedaan mag worden) in Christus, indien er enige bemoediging is der liefde, indien er enige gemeenschap is des geestes, indien er enige ontferming en barmhartigheid is, 2 maakt (dan) mijn blijdschap volkomen door eensgezind te zijn, één in liefdebetoon, één van ziel, één in streven, 3 zonder zelfzucht of ijdel eerbejag; doch in ootmoedigheid achte de een de ander uitnemender dan zichzelf; en ieder lette niet slechts op zijn eigen belang, 4 maar ieder (lette) ook op dat van anderen. (NBG'51)


Het gaat mij vooral om het vetgedrukte zinsdeel. Paulus roept ons op om de ander uitnemender te achten dan jezelf. Wat bedoelt Paulus hiermee? Bedoelt hij hiermee dat je anderen altijd beter moet achten dan jezelf, ook al zondigt die ander misschien veel meer? Ikzelf vind dit namelijk erg lastig, en ben juist geneigd om mezelf beter te achten dan anderen. Hoe doe je dit concreet: de ander uitnemender achten dan jezelf? Wat bedoelt Paulus concreet met dit Schriftwoord?


Sla een ander hoger aan dan jezelf. Paulus noemt zichzelf "de voornaamste (grootste) van de zondaren. Dus slaat hij de ander uiteraard hoger aan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2015 16:17

Precies. En voor de volledigheid:

Dit is een richtlijn aan een gemeente, hoe met elkaar om te gaan. Zie vers 1.

Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest.

Dat is wat anders dan Hitler of een terrorist of wat dan ook uitnemender te achten dan jezelf. Overigens, dan nog moet je oppassen omdat je dan gaat kijken naar je eigen werken. Ik doe dit niet, ik doe dat niet, ik ben zo slecht nog niet. De oproep van Paulus is juist om je op Christus Vers 1) te richten en vervolgens op elkaar (vers 3b/4) en niet op jezelf (vers 3a). Je bent goed, niet uit jezelf maar door Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4635
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor Spreeuw » 21 nov 2015 13:07

Marnix schreef:Precies. En voor de volledigheid:

Dit is een richtlijn aan een gemeente, hoe met elkaar om te gaan. Zie vers 1.

Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest.

Dat is wat anders dan Hitler of een terrorist of wat dan ook uitnemender te achten dan jezelf. Overigens, dan nog moet je oppassen omdat je dan gaat kijken naar je eigen werken. Ik doe dit niet, ik doe dat niet, ik ben zo slecht nog niet. De oproep van Paulus is juist om je op Christus Vers 1) te richten en vervolgens op elkaar (vers 3b/4) en niet op jezelf (vers 3a). Je bent goed, niet uit jezelf maar door Hem.


Waarom is dat anders? Als je jezelf als zondaar ziet, zie je dat je vanuit jezelf net zo slecht bent als Hitler of welke terrorist dan ook. Dan krijg je pas echt liefde voor de medemens.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor mona » 21 nov 2015 14:34

Marnix schreef:Dit is een richtlijn aan een gemeente, hoe met elkaar om te gaan. Zie vers 1.

Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest.

Volgens mij is dit meer dan een richtlijn, nl een gebod:
God liefhebben boven alles, en je naaste als jezelf.
Aangezien we ontzettend veel van onszelf houden, moeten we ook ontzettend veel van onze naaste houden.

Maar de innerlijke gezindheid om de ander lief te hebben, of dingen te gunnen, (vooral als ze dat niet verdienen)
is ontzettend lastig, en onmogelijk als we niet vervult zijn met liefde van God.
Zelfverloochening is geen vrucht van onze eigen boom.

Lees eens het mooie boekje: "Nederigheid" geschreven door Andrew Murray.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4564
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor naamloos » 21 nov 2015 14:43

Het gaat het nog een stap verder dan de ander net zo lief te hebben als jezelf.
Jezus zegt: Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
Dus de liefde voor jezelf is niet langer de maatstaf, maar de liefde van Jezus.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor Jerommel » 21 nov 2015 14:50

De 2 Grote (gelijke) Geboden dus.

Heb uw God lief.
Heb uw medemens lief (wees een naaste).

Zelfliefde zit daar niet bij.
Dat hebben we namelijk al, in overvloede...

...en hallo allemaal na lang weg geweest....
J.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor mona » 21 nov 2015 21:40

naamloos schreef:Het gaat het nog een stap verder dan de ander net zo lief te hebben als jezelf.
Jezus zegt: Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
Dus de liefde voor jezelf is niet langer de maatstaf, maar de liefde van Jezus.


Inderdaad! Zo is het.
Laten we het hier op dit christelijke forum maar gelijk in praktijk brengen! :)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2015 10:12

Jerommel schreef:De 2 Grote (gelijke) Geboden dus.

Heb uw God lief.
Heb uw medemens lief (wees een naaste).

Zelfliefde zit daar niet bij.
Dat hebben we namelijk al, in overvloede...

...en hallo allemaal na lang weg geweest....
J.


Welkom terug. Zelfliefde zit er wel bij. God liefhebben met alles in je en je naaste als jezelf.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor Jerommel » 23 nov 2015 10:19

Dank u. :)

We hebben al zelfliefde, dus dat zit niet als Gebod bij de Geboden van Liefde.

Een begrijpend lezer weet toch ook dat zelfliefde eerder een probleem is dan een noodzaak.
Woorden als hoogmoed, eigendunk, egocentrisme en egoïsme kent iedereen toch.
Maar dat zijn eigenschappen van de natuurlijke mens, waarvan de gelovige dient te bekeren.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4564
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor naamloos » 23 nov 2015 11:52

Jerommel schreef:We hebben al zelfliefde, dus dat zit niet als Gebod bij de Geboden van Liefde.

Een begrijpend lezer weet toch ook dat zelfliefde eerder een probleem is dan een noodzaak.
Woorden als hoogmoed, eigendunk, egocentrisme en egoïsme kent iedereen toch.
Maar dat zijn eigenschappen van de natuurlijke mens, waarvan de gelovige dient te bekeren.
De liefde waar God het over heeft is de agapè-liefde, die liefde zoekt altijd het goede. In het gebod ligt dus zeker wel opgesloten om jezelf lief te hebben. We dienen ook het goede voor onszelf te zoeken, allereerst redding, vergeving, heiliging kortom Jezus.
En verder behoor je ook goed voor jezelf te zorgen als je daar de mogelijkheid voor hebt, voldoende rust, gezond eten en drinken, hygiëne, matigheid ect. Om je naaste lief te hebben met de liefde van Jezus worden er wel eens offers van je gevraagd wat uiterlijke zaken betreft.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor Jerommel » 23 nov 2015 12:49

Agape is nooit op het zelf gericht.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4564
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor naamloos » 23 nov 2015 12:59

Jerommel schreef:Agape is nooit op het zelf gericht.
Maar agapè zoekt altijd het goede. Aangezien het 'ik' enkelvoud is, kun je dat niet op iets anders richten.
Bovendien is zelfhaat (heus dat bestaat hoor) geheel tegen Gods bedoeling in.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: De ander uitnemender achten dan jezelf

Berichtdoor Jerommel » 23 nov 2015 13:05

Agape IS het goede, het is altruïstische goedheid.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten