Spelletjes met slechte invloed of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Spelletjes met slechte invloed of niet?

Berichtdoor oekaboeka » 07 feb 2015 23:42

http://adventmedia.nl/video/play/717-co ... tualiteit/

Ik kwam deze video tegen en vroeg me af wat jullie er van vinden?
Ver gezocht of toch niet zo gek? en wat moet je met die informatie?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Spelletjes met slechte invloed of niet?

Berichtdoor Mortlach » 08 feb 2015 01:35

Zelden zo hard gelachen in ieder geval.

Heerlijk, overal wat achter zoeken. Verder, joh, Japanse programmeurs die zich laten inspireren door Japanse elementen, wat gek?!

Dit is voor mij echt weer zo'n christelijk mag-niet filmpje. Ontspannen? Mag niet! Iets met een japans symbool erin? mag niet! 1000 jaar geleden maakte Nintendo speelkaarten? Mag niet! Alleen Jezus, dat mag! Niks anders!

Dat hele verhaal van Metroid Other M, dat het is geinspireerd op een stukje uit openbaringen, maakt het eigenlijk alleen maar interessanter.

Hahahaha, Zelda doet aan sublimale moslim boodschappen? Wat een bak! Ik dacht dat het Japans en dus Shinto was. En nu is het ineens Islam?

Het idee dat als je een spelletje speelt, je meteen bezig bent met afgodsaanbidding, is gewoonweg te belachelijk voor woorden. Spelletjesmakers laten zich inspireren door allerlei zaken, cultuur, hun kindertijd, krachtige kunstuitingen. In het filmpje zie je Piëtas van Michelangelo, het meest schitterende beeld dat ik ooit heb gezien - het staat in de St. Pieter in Rome. Dat een spelletjesmaker zo'n krachtig beeld gebruikt om een idee uit te drukken, is helemaal niet gek. Maar dat maakt Super Mario nog niet meteen een valse Jezus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Spelletjes met slechte invloed of niet?

Berichtdoor oekaboeka » 08 feb 2015 03:29

Mortlach : Zelden zo hard gelachen in ieder geval.

Heb ik in ieder geval nog iets bereikt met dit filmpje :D

Het idee dat als je een spelletje speelt, je meteen bezig bent met afgodsaanbidding, is gewoonweg te belachelijk voor woorden.

Ja dat vind ik ook wat vergezocht :-k

mohamed

Re: Spelletjes met slechte invloed of niet?

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2015 11:35

Eigenlijk vind ik dat mensen die overal wat achter zoeken een slechte invloed zijn, want ze kunnen onschuldig vermaak omtoveren tot een rot sfeer. Tegenover zulke mensen ben ik niet bepaald tolerant en wie mij de maat neemt wordt de maat genomen.

mohamed

Re: Spelletjes met slechte invloed of niet?

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2015 11:38

Mortlach schreef:Dat hele verhaal van Metroid Other M, dat het is geinspireerd op een stukje uit openbaringen, maakt het eigenlijk alleen maar interessanter.

True maar het kan de game niet redden. ;)

Dit spel keek ik maandenlang reikhalzend naar uit, maar toen het uitkwam was het de tegenvaller van de eeuw! ](*,)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Spelletjes met slechte invloed of niet?

Berichtdoor Mortlach » 08 feb 2015 13:03

mohamed schreef:True maar het kan de game niet redden. ;)

Dit spel keek ik maandenlang reikhalzend naar uit, maar toen het uitkwam was het de tegenvaller van de eeuw! ](*,)


Ja, het was een draak van een spel. Best jammer, want de serie is/was op zich ijzersterk.

@algmeen:
En weet je, de Bijbel staat vol inspirerende verhalen en beschrijvingen en afbeeldingen. Inspirerende verhalen inspireren zo nu en dan nu eenmaal. Je zou eigenlijk toch dankbaar moeten zijn dat beelden uit de Bijbel nog steeds hun weg vinden in moderne media- en kunstuitingen, met een eigen twist, uiteraard, want zo werkt inspiratie. Of zou je liever hebben dat de Bijbel als volledig irrelevant voor de moderne cultuur zou worden vergeten.

Wees blij dat de verhalen en de beelden nog steeds relevant en krachtig zijn in plaats van te roepen 'Mag niet!" of overal wat achter te zoeken.

Het heeft natuurlijk ook te maken met het onderscheid tussen realiteit en werkelijkheid. Een groot deel van het filmpje gaat over speelkaarten waar Nintendo mee begonnen is. Die zouden worden gebruikt om de toekomst te voorspellen (mag niet!); ik zou zeggen, dat doen theeblaadjes ook, en zwaluwen. Mogen die nou ook niet meer?

Zijn speelkaarten verkeerd? Lijkt me niet, het zijn slechts stukjes karton met een plaatje erop. Je kunt er heerlijk mee patiencen of huizen bouwen. Je moet er natuurlijk niet mee proberen de toekomst te voorspellen en dan geloven dat dat echt is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten