Terroristische aanslag op Franse uitgever

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

antoon

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor antoon » 07 jan 2015 18:51

Als bijbelgelovige zie ik geen toegevoegde waarde in de meeste cartoons, ik kan mij echterwel in de huid van de betrokkenen en slachtoffers verplaatsen en denken zoals zij doen, het is nu een keerpunt voor hen vrijheid van mening of voortaan je mond houden of tot10 tellen, ben benieuwd

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jan 2015 19:03

Mortlach schreef:Pas je op. Moslims zouden dit als beledigend kunnen ervaren en dan is het dus aan jou om beschaafd te blijven en die mening voor je te houden.

Dat zal toch wel meevallen? Ik zet het vrij nadrukkelijk neer als de visie van bepaalde radicalen.
Verder zouden atheïsten natuurlijk ook gekwetst kunnen worden hiermee, vanwege de link met moslimradicalen.

Mortlach schreef:De goeden zullen onder de kwaden lijden, helaas, laten we dat niet vergeten. Laten we proberen de groep niet af te rekenen op het gedrag van een paar gestoorden.

En, is ook beledigend, dus kun je beter ook niet zeggen.

Hm, gedrag van een paar gestoorden? Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat overal waar de islam is, je ook islam-radicalen hebt, en daarmee in principe terrorisme. Overal waar de islam is in Afrika en het Midden-Oosten lijkt er wel bonje te zijn. En de pro-IS-demonstraties in Den Haag die er geweest zijn spreken wat dat betreft wel boekdelen. (Onbestaanbaar hoe zoiets kan, want het staat gelijk aan demonstreren voor het nazisme, en ik vermoed dat dat wèl verboden is.) Ze durven het blijkbaar ietsje minder alhier, omdat we in een ordelijkere staat leven dan bijvoorbeeld Irak.
In religies als christendom, jodendom en hindoeïsme zie ik zoveel en zo consequent het geweld niet opborrelen.
Op die manier krijg ik toch de indruk, dat er iets fundamenteel mis is met de islam zelf, ook al deelt niet iedere moslim de mening van de radicalen.

Mortlach schreef:Ik pik dit er nu uit omdat ik het gevoel heb dat mensen niet doorhebben wat hun standpunt zou betekenen. ...

Dus je bedoelde het wat minder serieus.

Mortlach schreef:...dan mag je als Christen dus nooit meer zeggen dat God en Allah niet dezelfde Persoon zijn...

Dat klopt ook niet. De christelijke visie op God is: God is één God, die bestaat in drie personen (Vader, Zoon en Heilige Geest).
De islam legt alle nadruk op het een-zijn van God. Dus als er dan over personen gesproken moet worden, ja, dan zal God wel één persoon zijn.
Er bestaat dus een onoverkomelijke kloof tussen het christelijke en het islamitische godsbeeld.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor mona » 07 jan 2015 19:04

Mortlach schreef:Als je zegt dat men inderdaad beter geen tekeningen van Mohammed kan maken, omdat je weet wat er kan gebeuren, dan mag je als Christen dus nooit meer zeggen dat God en Allah niet dezelfde Persoon zijn, mag je de Islam nooit meer een valse religie noemen, nooit meer zeggen dat de wetenschap niet klopt of dat Darwin ongelijk had, dat abortus en euthenasie verkeerd zijn, dat homo's niet met elkaar mogen trouwen, en alle andere zaken die je zegt omdat we allemaal volledig uitgaan van ons recht om dat soort dingen veilig te kunnen zeggen.
Mortlach, je mag je mening zeggen, maar dat hoeft mijns inziens niet gedaan te worden door cynisme, spotternij, of sarcasme. Of door middel van karikaturale cartoons waarin dit allemaal samenkomt.
Je kunt het toch ook normaal zeggen?
Of is zoiets niet mogelijk?

Ik vind dat er een verschil zit tussen een cartoon vol spot (om het even waarover), en normaal je mening zeggen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jan 2015 19:10

Ik herinner mij een cartoon van een zwemwedstrijd waarbij Jezus meedeed. Tot onsteltenis van zijn concurrenten maakte Hij gebruik van zijn vermogen om over water te rennen.
Ik vind zoiets niet kwetsend. Zoiets, daar kan ik nog wel tegen, en er de humor van inzien. Al zullen er geheid andere christenen zijn, die dat anders ervaren.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Mortlach » 07 jan 2015 20:27

En zo begint het. Aangeven wanneer anderen zich redelijkerwijs gekwetst mogen voelen. Ik mag dit wel zeggen, want x, maar jij mag dat niet zeggen want y. Wat nu als iemand zegt dat het feit an sich dat jij iets zegt over Islam kwetsend is?

Alleen hebben we dus niet altijd met redelijke mensen te maken en wij kunnen niet bepalen wanneer anderen zich "rechtmatig" gekwetst voelen.

Boekenlezer begint een discussie over de feitelijke juistheid van mijn stelling dat Allah en God dezelfde zijn. Denk je dat die mensen in dat Franse kantoor een discussie zijn aangegaan over het al dan niet mogen plaatsen van de cartoons?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Jan » 07 jan 2015 21:32

De spotters wiens levens vandaag beëindigt werden moeten zich nu verantwoorden voor de Rechterstoel. Ook voor de volgende tekeningen over Gods Zoon. De Enige die hen had kunnen redden hebben zij bespot...

http://www.mesdebats.com/actualite/1000 ... rlie-hebdo
http://stripsjournal.canalblog.com/tag/Jesus/p10-0.html
http://www.iconovox.com/blog/2009/10/28/jesus-revient/
http://www.priceminister.com/offer/buy/ ... Revue.html

En dat willen de zogenaamde beschaafde atheïsten die op internet de verkeerde afslag genomen hebben en hier menen te moeten posten, verdedigen.

En de 'Christenen' maar zeggen: 'ja God kan zichzelf wel verdedigen hoor. Kom maar op met je spotprenten. Het is Jezus Christus maar. Het gaat enkel over het meest heilige dat er bestaat in het Christendom. Bespot Hem maar. Hij is het wel gewend om vernederd en bespot te worden. Mij raakt het persoonlijk niet hoor. Ik vind het enkel jammer dat men zichzelf vervloekt'

Maar ik zeg: vrees God en eer Zijn Naam. Gebruik Zijn Naam niet ijdel. Laat staan dat je allerlei smerige spottende beelden maakt over Zijn geliefde Zoon.

Ex. 20:7 schreef: 7 U zult de Naam van de HEERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HEERE zal niet voor onschuldig houden wie Zijn Naam ijdel gebruikt.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Bambi

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Bambi » 07 jan 2015 21:57

Jan schreef:De spotters wiens levens vandaag beëindigt werden moeten zich nu verantwoorden voor de Rechterstoel. Ook voor de volgende tekeningen over Gods Zoon. De Enige die hen had kunnen redden hebben zij bespot...

Wat wil je hier nu mee zeggen?
Dat ze hun verdiende loon gehad hebben?
Een vonnis dat voltrokken is door mensen, die voor God gespeeld hebben.
Misschien handig om je volgende tekst zelf eens goed tot je door te laten dringen

Ex. 20:7 schreef: 7 Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn naam ijdellijk gebruikt.

Oftewel dat is God's eigen taak en niet de taak van mensen.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Wim2600 » 07 jan 2015 22:12

Bambi schreef:Oftewel dat is God's eigen taak en niet de taak van mensen.


Gelukkig denkt het overgrote deel van de christenen daar ook zo over, Bambi...

Maar zoals je bij de moslims moorddadige extremisten hebt (zoals vandaag nog maar eens is aangetoond), heb je bij de christenen figuren als Jan: betreurenswaardige uitwassen van de godsdienstvrijheid, waarvan je enkel kan hopen dat ze het bij woorden houden en niet overgaan tot daden.

Bambi

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Bambi » 07 jan 2015 22:25

Wim2600 schreef:Gelukkig denkt het overgrote deel van de christenen daar ook zo over, Bambi...

Maar zoals je bij de moslims moorddadige extremisten hebt (zoals vandaag nog maar eens is aangetoond), heb je bij de christenen figuren als Jan: betreurenswaardige uitwassen van de godsdienstvrijheid, waarvan je enkel kan hopen dat ze het bij woorden houden en niet overgaan tot daden.

Ik begrijp zijn pijn wel bij het zien van die cartoons die hij linkte, die pijn voel ik ook.
Maar tegelijk weet ik ook, dat de Heere Jezus wil dat wij dan bidden: "Vergeef het hun Vader, want ze weten niet wat ze doen."
Want zo is het ook, ze weten niet waar ze mee spotten.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor mona » 07 jan 2015 22:28

Jan schreef:De spotters wiens levens vandaag beëindigt werden moeten zich nu verantwoorden voor de Rechterstoel.

Als je deze cartoons afschuwelijk vind, waarom wil je dan dat ik er kennis van neem door de linken te plaatsen?
Dan maak jij je er evengoed schuldig aan.
Ik wil het niet opzoeken om het te bekijken, net zo als ik geen film wil zien waarvan ik vooraf weet dat er in gevloekt wordt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2015 22:40

Nou... ik had die bespottelijke dingen niet gezien, gelezen of er van gehoord totdat ze hier werden neergezet, maar weer eens om de slechtheid van anderen te benadrukken en ik heb nog steeds niet vernomen wat daar dat goed voor was, welk doel dat was. Maar Jan, je bent wel goed in de slechtheid van anderen te benadrukken, dat is een feit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Wim2600 » 07 jan 2015 22:51

Bambi schreef:Ik begrijp zijn pijn wel bij het zien van die cartoons die hij linkte, die pijn voel ik ook.
Maar tegelijk weet ik ook, dat de Heere Jezus wil dat wij dan bidden: "Vergeef het hun Vader, want ze weten niet wat ze doen."
Want zo is het ook, ze weten niet waar ze mee spotten.


En dàt vind ik dan weer een gezonde houding... Je mag het grondig oneens zijn met dergelijke cartoons, maar je reactie staat (gelukkig) mijlenver van de reactie van bepaalde extremisten. =D>

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Jan » 07 jan 2015 22:59

Laat het aan God over. Net zoals in het O.T. God alles moest doen. God gaf wel wetten. Maar niet voor mensen om te volgen. Nooit Gods wetten willen volgen. Dat is oordelen. Dat is verkeerd. Kies daarom altijd voor de meest vrijblijvende houding. Kijk de andere kant op wanneer ze spotten met je Zaligmaker. Klets gezellig met de mensen die vinden dat spotten moet kunnen. Of homoseksualiteit. Of abortus. Wees je gewoon niet bewust van het kwaad. Maar beschuldig diegene van kwaad die niet met die schijnheiligheid mee wil doen. Zo ben je fijn gezellig geaccepteerd in wereld.

Afbeelding
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 jan 2015 23:08

barf.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor jaapo » 07 jan 2015 23:13

Ergens hiervóór wordt beweerd, dat het verschil in Godsbeeld tussen christenen en moslims hierin ligt, dat de christenen God zien in drie personen?? (waarschijnlijk bedoeld: verschijningsvormen) en moslims geloven dat Allah één is. Dat betwist ik. Er zijn veel christenen die in hun geloofsovertuiging niet van de Drieëenheid uitgaan. Wat de opvatting van @jan betreft: inderdaad is dat Gods naam ijdel gebruiken. Het is ook hoogmoedig: als je denkt te weten, hoe God zal oordelen over anderen, houdt dat automatisch in, dat je jezelf daarboven verheven voelt. Er is in deze aanslag geen greintje begrip ervoor te vinden. Waar @jan als christen dat greintje begrip wel kan vinden, vervult hij mij met de opperste verbijstering.
Ja, ook christenen worden onder de vlag van vrijheid van meningsuiting vaak bespot en gekwetst. Maar een gelovige moet wel tegen een stootje kunnen. Je geloof is immers op een rots gebouwd? Wij hoeven God verder niet te verdedigen, zoals radicale moslims doen. Daarmee verzwak je God. Mensen die steeds maar weer godslastering bedrijven en christenen kwetsen en bespotten, komen zichzelf vroeger of later een keer tegen, dat geloof ik. Hoe? Laat dat maar aan Gods Geest over.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten