mona schreef:Deze grenzen zullen nooit bij wet vastgelegd kunnen worden, maar heeft te maken met beschaving. Als jij een ander met woorden verwond, is dat een grens. Voor de zender zou dat een grens moeten zijn, omdat je een ander niet nodeloos wilt kwetsen.
Je kan een ander niet verwonden met woorden. En ik denk dat er maar weinig mensen zijn die er op uit zijn te kwetsen. Maar een mening, waar iedereen recht op heeft, kan voor een ander kwetsend zijn. Ik gebruikte in een vorige reactie gekscherend het Vliegend Spaghetti Monster en daar bleken toch een aantal mensen erg gekwetst door te zijn. Sorry, dat vind ik onzin, en ik ga daar ook geen rekening mee houden.
Dit is een vrije maatschappij mona, als je niet tegen kwetsende dingen kunt en je lichamelijke reactie daarop niet kan controleren is het wellicht niet een maatschappij waar je gelukkig kan zijn. Toch?
mona schreef:Dit staat helemaal los van gelovig zijn, dit heeft met psychologie te maken. Actie en reactie. De lichamelijke en psychische processen die in werking gesteld worden bij het horen/zien van beledigingen. Deze processen hebben bij gelovigen en bij ongelovigen plaats.
Toch vreemd dat ongelovigen daar een stuk minder vaak last van hebben. Ik moet de eerste moord nog zien omdat iemand Charles Darwin beledigd.
mona schreef:Ja, dat is miscchien jouw grens, niet de mijne.
Prima.
mona schreef:Als geweld de grens is, dan zijn er al vele andere grenzen overgegaan.
Ah! Maar die grenzen zijn voor een ieder anders. Ik vind dat ik met het VSM geen grens over ben gegaan, anderen vinden van wel. Veel mensen hier vinden dat Jan geen grens overgaat, ik vind weer van wel. Nu moet Jan lekker roepen wat ie wil, maar zodra Jan gaat oproepen tot geweld (waar hij in mijn ogen erg dichtbij zit) wordt het een heel ander verhaal.
mona schreef:Want als geweld daar is, dan is praten en overleg niet meer mogelijk. En dat komt mijns inziens ver vóór geweld.
Ben ik volledig met je eens.
mona schreef:Niet alleen. Ik vind dat een dooddoener. Het probleem kan ook bij de zender liggen, die onbeschaafd en ongemanierd is.
Maar de zender kan niet altijd weten wat de ontvanger onbeschaafd en ongemanierd vind. Voorbeeld het VSM van zojuist.
mona schreef:Het is een wisselwerking. Als iemand niet geprikkeld wordt, komt er ook geen reactie. Het is best goed om je dat te realiseren.
Als er niemand geprikkeld wordt is de wereld heel saai. Mensen moeten misschien leren niet zo hysterisch op prikkels te reageren. Ik zal nooit overwegen iemand geweld aan te doen als ik wordt beledigd of geprikkeld. Als je dat niet van jezelf kan zeggen wordt het wellicht tijd om bij je zelf te raden te gaan.
mona schreef:Begrijp me goed dat ik deze moorden absoluut veroordeel. Maar er is wel een trigger aan vooraf gegaan.
Ja en dat is belachelijk en moet zo sterk mogelijk worden bestreden. Satire beantwoorden met geweld is nooit goed te praten op geen enkele manier.
mona schreef::lol: nee, inderdaad. Ik bedoel dat je iemand geestelijk om zeep kunt helpen, zodat hij niet meer instaat voor zijn daden.
...
mona schreef:Denk ook eens aan pesten op school bijvoorbeeld. Dan kan met woorden gebeuren, maar ook met filmpjes e.d. We weten ondertussen dat pesters en gepesten vaak allebei problemen hebben. Je zegt toch ook niet tegen de gepeste: sorry, jouw incasseringsvermogen is een beetje aan de lage kant. Jammer, ik heb alle recht om te pesten en te beledigen. Als je wat harder was, dan had je er ook niet zo'n last van, ga er maar boven staan....
Pesten en beledigen en de vrijheid van meningsuiting kan je niet gelijkstellen. Pesten is met z'n allen een te grazen nemen. Tot op het bot. (ik ben zelf heel erg gepest op de middelbare school). Satire, meningen, opinies zijn totaal anders.
mona schreef:Het gaat er om dat je niet altijd alles kunt zeggen, puur om het met elkaar een beetje leefbaar te houden. Dat is wat ik bedoel.
Ja maar dat is niet te definiëren, iedereen is anders, iedereen heeft meningen, iedereen heeft heilige huisjes. Of je mag alles zeggen, of je gaat het specifiek dingen verbieden, en dat laatste is een hele enge situatie.