Terroristische aanslag op Franse uitgever

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2015 12:40

Boekenlezer schreef:O, jawel. Maar ik had het meer over het feit, dat het een mens pijnlijk kan raken als de vlekkeloos Heilige neergezet wordt als zeer onheilig. De andere kant is natuurlijk wel: als een gelovige reageert met 'Wat kan mij het schelen? Het gaat over God, niet over mij.' er dan wel bijzonder weinig betrokkenheid blijkt. Dat zou ook niet kloppen.


Er is natuurlijk wel een enorme kloof tussen 'wat kan het mij schelen' en de vermeende heiligschenners doodschieten. In die kloof is ruimte zat om zowel christelijk als beschaafd te reageren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Hero » 08 jan 2015 12:49

NB : de beveiliging van het redactie kantoor, was een farce mineur ... er ontbraken essentiele schakels -- kortom, bij beveiliging waar`over niet goed is nagedacht, is het middel erger dan de kwaal ...!!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Lock&Stock

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Lock&Stock » 08 jan 2015 13:10

Jan schreef:
Als je geweld echt zo verschrikkelijk zou vinden dan zou je er veel meer voor doen om het te voorkomen. Ook door anderen niet in hun geloofsovertuiging aan te vallen want daarvan kun je weten dat het juist geweld kan uitlokken.


Dat is de omgekeerde wereld. Als een ontvanger geweld als acceptabel antwoord ziet op de woorden van een zender dan ligt het probleem bij de ontvanger, niet bij de zender.

Jan schreef:Dat klopt. Ik pas inderdaad niet in deze wereld. Gelukkig niet.


Maar je woont wel in deze wereld. Dat is het probleem.

Jan schreef:Nogal een verschil tussen 'niets anders dan een keyboard-warrior' en wat de IS doet. Maar ik ben net zo erg... jaja. Snap je het zelf nog wel?


Jij bent voor het grootste gedeelte, jouw overtuiging dat geweld toelaatbaar is, hetzelfde. Het enige verschil is de uitvoering. Ik snap het heel goed Jan, no worries.

Jan schreef:Als je daarmee het recht om God te lasteren bedoeld en het recht op seksuele losbandigheid en kindermoord bedoeld, dan geef ik je natuurlijk volkomen gelijk.


Top!

Jan schreef:Ben ik aan het terroriseren zoals de IS doet? Of spreek ik de wens daartoe uit? Nee. Dus hou op me je trieste beschuldigingen en verdachtmakingen.


Wat mij betreft kom je akelig dichtbij het uitspreken van die wens. Door dit soort uitspraken bijvoorbeeld;

Jan schreef:Hoeveel is het jou waard om daar achter te komen?


Jan schreef:Dit is voor mij de grens, dit is voor mij extreem, dit is voor mij haat, dit is voor mij een reden voor de doodstraf door een overheid uitgevoerd:
http://www.youtube.com/watch?v=230R4Fx2BNc


Dank je wel dat je mijn punt maakt. Je komt niet akelig in de buurt van het uitspreken van die wens, je spreek hem gewoon uit. Klaar. Jij wilt iemand dood vanwege het uitoefenen van satire. Jij bent de christelijke IS en je hebt een verwerpelijke moraal Jan.

Jan schreef:Ben klaar met deze... discussie.


Toedeledokie!

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor mona » 08 jan 2015 13:50

In de eerste eeuw werden de christenen te kakken gezet dmv spotprenten die in de muur gegraveerd werden.
Bekent is de Alexamenos-graffiti.
Het is een ezel die aan het kruis is gehangen, met als boodschap:
"Hij is een zwakke God die zich aan het kruis laat doden. Dat is geen God, maar een ezel. En wie Hem aanbidt, is Hem gelijk."
Een afschuwelijke, pijnlijke boodschap voor degenen die Jezus lief hebben.
Wat betreft bespotting van religie, is er dus niets nieuws onder de zon.
De haat die er in mensen zit om te willen spotten met God en geloof, is al zo oud als de mensheid zelf, en in 2015 nog niet uitgestorven.
Mortlach schreef:Er is natuurlijk wel een enorme kloof tussen 'wat kan het mij schelen' en de vermeende heiligschenners doodschieten. In die kloof is ruimte zat om zowel christelijk als beschaafd te reageren.
Volkomen mee eens.
Een christen moet op Jezus lijken, die toen hij bespot werd, niet terug spotte. En toen hij geslagen werd, niet terug sloeg. Maar daarentegen wel Zijn mening uitte, en dat werd niet gewaardeerd. En dat is heden ten dage nog steeds zo. Vele mensen ergeren zich daaraan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Boekenlezer » 08 jan 2015 13:54

Mortlach schreef:Er is natuurlijk wel een enorme kloof tussen 'wat kan het mij schelen' en de vermeende heiligschenners doodschieten. In die kloof is ruimte zat om zowel christelijk als beschaafd te reageren.

Zeker, daar zit een enorme kloof tussen. Wat ik stelde was ook niet bedoeld om het voor de moordenaars van gisteren op te nemen. Het ging meer in op wat Lock&Stock stelde, dat ongelovigen blijkbaar heel wat minder last hebben van de lichamelijke en psychische processen die in werking gesteld worden bij het horen/zien van beledigingen. (Hier komt het vandaan; hier reageerde ik daarop.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor elbert » 08 jan 2015 14:05

Het lijkt me dat de Franse politie de daders snel te pakken zal hebben. Ze zouden zich in het dorp Crépy-en-Valois, zo'n 75 km ten noordoosten van Parijs verschanst hebben.
Vanmorgen zouden ze in een naburig dorpje (Villers-Cotterêts) een tankstation hebben overvallen. De vluchtauto is inmiddels verlaten en helikopters van de Franse politie en leger zouden er rondvliegen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Boekenlezer » 08 jan 2015 14:06

Lock&Stock schreef:Dank je wel dat je mijn punt maakt. Je komt niet akelig in de buurt van het uitspreken van die wens, je spreek hem gewoon uit. Klaar. Jij wilt iemand dood vanwege het uitoefenen van satire. Jij bent de christelijke IS en je hebt een verwerpelijke moraal Jan.

Mensen vergelijken met IS is wel een héél ernstige zaak. Dat mensen het recht in eigen hand nemen en zelf maar gaan moorden uit wraak omdat de vermeende heiligheid van hun godsdienst en profeet geschonden is, is erg. Maar IS doet dingen die nog vele malen erger zijn. Wat dat betreft zal ik dit artikel nooit vergeten, wat nogal symptomatisch is voor wat IS zich allemaal denkt te kunnen permitteren: Vrouwen jezidi’s ontvoerd, gemarteld en verkracht. Wil je Jan dat allemaal in de schoenen schuiven? :shock:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lock&Stock

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Lock&Stock » 08 jan 2015 14:13

Boekenlezer schreef:Mensen vergelijken met IS is wel een héél ernstige zaak.


Zeker, heb dat ook niet eerder gedaan.

Boekenlezer schreef:Dat mensen het recht in eigen hand nemen en zelf maar gaan moorden uit wraak omdat de vermeende heiligheid van hun godsdienst en profeet geschonden is, is erg. Maar IS doet dingen die nog vele malen erger zijn. Wat dat betreft zal ik dit artikel nooit vergeten, wat nogal symptomatisch is voor wat IS zich allemaal denkt te kunnen permitteren: Vrouwen jezidi’s ontvoerd, gemarteld en verkracht. Wil je Jan dat allemaal in de schoenen schuiven? :shock:


Jan vind dat een cabaretier de doodstraf verdiend voor het uitvoeren van satire, dat is precies hoe IS handelt. Of is het vinden dat zo iemand de doodstraf verdient normaal onder christenen? Kan het me bijna niet voorstellen.

*Off topic*

Lock&Stock

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Lock&Stock » 08 jan 2015 14:17

elbert schreef:Het lijkt me dat de Franse politie de daders snel te pakken zal hebben. Ze zouden zich in het dorp Crépy-en-Valois, zo'n 75 km ten noordoosten van Parijs verschanst hebben.
Vanmorgen zouden ze in een naburig dorpje een tankstation hebben overvallen. De vluchtauto is inmiddels verlaten en helikopters van de Franse politie en leger zouden er rondvliegen.


Las net dat ze nog steeds gewapend zijn met raketwerpers. De snelweg waarop ze rijden schijnt afgesloten te zijn. Kan nog een aardig wild/west tafereel worden....

Ik ga vanavond protesteren voor de eerste keer in mijn leven. Heb me nog niet eerder zo geroepen gevoelen om m'n stem te laten horen. Mochten er mensen hier dat ook hebben, vanavond om 18 uur bij het Franse Consulaat in Amsterdam.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor elbert » 08 jan 2015 14:37

De verdachten zouden omsingeld zijn door speciale eenheden van de Franse politie. Het is afwachten of ze hun zelfmoordmissie doorzetten of dat ze gearresteerd worden.
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Lock&Stock » 08 jan 2015 14:48

elbert schreef:De verdachten zouden omsingeld zijn door speciale eenheden van de Franse politie. Het is afwachten of ze hun zelfmoordmissie doorzetten of dat ze gearresteerd worden.



Pffff, ik hoop dat ze levend te grazen worden genomen.

mohamed

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor mohamed » 08 jan 2015 14:53

mohamed schreef:In Nederland zijn er in het verleden spotprenten over het christendom gemaakt door communisten.

Lock&Stock schreef:Ik mis even de relevantie hiervan.

Volgens mij wilde je weten of je je zorgen moest maken over christenextremisme en ik gaf je slechts een praktijkvoorbeeld. Als jij dat niet relevant vindt, vind ik dat ook prima. Dan weet ik direct hoe veel waarde je hecht aan antwoord op je vraag. :)

Mocht iemand willen weten of ik zou doden voor mijn geloof: jazeker, maar al te gaarne.

Lock&Stock

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Lock&Stock » 08 jan 2015 14:57

mohamed schreef:Volgens mij wilde je weten of je je zorgen moest maken over christenextremisme en ik gaf je slechts een praktijkvoorbeeld. Als jij dat niet relevant vindt, vind ik dat ook prima. Dan weet ik direct hoe veel waarde je hecht aan antwoord op je vraag. :)


Aah op die fiets, maar dat is al weer wat decennia geleden. Zover ik weet is er in de recente geschiedenis in West-Europa geen sprake geweest van christelijk extremisme.

Uitingen zoals die Jan maakt zijn volkomen nieuw voor mij, vandaar de vraag. En die staat nog steeds; gaat er in de nabije toekomst een extremere vorm van het christendom ontstaan? Of bestaat die al?


mohamed schreef:Mocht iemand willen weten of ik zou doden voor mijn geloof: jazeker, maar al te gaarne.


Bizar, in welke situaties?
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 08 jan 2015 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor mohamed » 08 jan 2015 14:59

Lock&Stock schreef:Bizar, in welke situaties?

Nou niet voor een spotprent hoor, wees gerust. ;)

Lock&Stock

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Lock&Stock » 08 jan 2015 14:59

mohamed schreef:Nou niet voor een spotprent hoor, wees gerust. ;)


Maar wanneer dan wel?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 121 gasten