Kerkkeuze

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2014 20:44

Emmy56 schreef:Bedankt voor al jullie reacties!

Ik denk dat ik het zo lastig vind om uiteindelijk echt van kerk te veranderen, omdat ik hierop zulke negatieve reacties krijg uit m'n omgeving. Mijn keuze zal in eerste instantie niet geaccepteerd worden door bijv. mijn ouders. Ik heb veel gesprekken met hun hierover (gehad),maar ze begrijpen het niet. Dat maakt het best lastig... Ik zou willen dat ik me wat minder aantrok van wat andere mensen zeggen/vinden/denken wat goed voor mij is en meer zelf keuzes durf te maken op dit gebied.

Ik ben al wel veel in andere kerken geweest, van evangelisch tot hervormd/gereformeerd. Ik ben alleen nooit verder gekomen dan deze kerken een paar keer te bezoeken.. (voelde altijd een soort weerstand dat het misschien niet helemaal goed was wat ik deed).

Wat ik in ieder geval uit jullie reacties haal is dat het niet een verkeerde keuze hoeft te zijn om naar een andere kerk te gaan (misschien juist niet), ik heb nu soms idd wel eens het gevoel dat 'de kerk' tussen God en mij instaat, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.


Fijn dat je zo open durft te zijn. De tekst waar ik op wees is misschien vrij radicaal en daarom lastig. Maar het is denk ik wel waar het op neerkomt. Wie heb je meer lief? Je familie? Of God? Als je Hem liefhebt en wil dienen houdt dat dus ook in dat je je keuze daarop gaat afstellen. Want de keuze is: Of voor je familie kiezen waardoor de kerk tussen jou en God gaat staan. Of voor God kiezen waarbij je familie in de weg kan staan. Wie wil je dienen?

En dat is moeilijk want je familie staat dichtbij, je hebt er veel mee te maken en je houdt de band liever goed. Ik hoop dat je wel vrienden om je heen hebt die het begrijpen, zodat je die worsteling kan delen. Dat is beter dan het zelf moeten dragen. En zo niet, ga die dan snel zoeken als je overstapt. Overigens, best kans dat het idee even wennen is voor familie, maar dat het wel went. Discussieren helpt dat vaak niet. Maar als ze aan je kunnen zien dat je dicht(er) bij Hem leeft en getuigt van Zijn liefde en genade helpt dat vaak anderen wel om dergelijke keuzes te accepteren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Tijn
Luitenant
Luitenant
Berichten: 566
Lid geworden op: 26 jun 2004 10:51
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Tijn » 06 okt 2014 14:00

Ik heb even uit je 2 posts een paar zinnen gehaald.

Emmy56 schreef:Ik durf dus eigenlijk niet weg, maar aan de andere kant zou het wel heel bevrijdend zijn als ik iets meer ruimte kreeg wat betreft mijn leven/geloof.


Mijn keuze zal in eerste instantie niet geaccepteerd worden door bijv. mijn ouders. Ik heb veel gesprekken met hun hierover (gehad),maar ze begrijpen het niet. Dat maakt het best lastig... Ik zou willen dat ik me wat minder aantrok van wat andere mensen zeggen/vinden/denken wat goed voor mij is en meer zelf keuzes durf te maken op dit gebied.

(voelde altijd een soort weerstand dat het misschien niet helemaal goed was wat ik deed).


Ik ben wel benieuwd naar wat voor ruimte je op zoek bent in je leven/geloof, dat is denk ik de kern van je zoektocht van de kerk die bij je past.

En wat de grond van het niet accepteren van bijvoorbeeld je ouders is. Gaat het hen erom dat je binnen boord blijft met een 'dood' geloof of dat je je vleugels uitslaat en je geloof tot leven laat komen?

Die weerstand die je voelde, kan je die vanuit bijbels perspectief onderbouwen? Zo ja, dan is die weerstand terecht, zo niet, dan mag je die weerstand negeren.
Laat je leiden door Hem!

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Jess » 29 jun 2015 18:00

Hoe is het Emmy, ben je beetje tot een keus kunnen komen? Ik ben daar wel benieuwd naar.

In ons gezin is heel veel gebeurd, huwelijkscrisis, depressie, zorgen om/met de kinderen, maar ook: wij zijn beiden tot geloof gekomen en nu gelukkiger dan ooit. De Heerde zegent ons in allerlei opzichten. Ons huwelijk is stukken verbeterd, door een oudercursus die we voor onze kinderen volgden heb ik veel meer begrip gekregen voor mijn man zijn denkwijze.

Nu zijn wij heel anders naar de preken gaan luisteren en vinden ze erg eenzijdig. We zijn vakant, komen wel veel dominees spreken maar helaas: de doemprekers worden uitgenodigd. De ellende is veelvuldig aanwezig, verlossing en dankbaarheid nauwelijks. We zijn maar een kleine gemeente (ondanks de vele papieren leden) en we denken over overstappen naar een andere gemeente. Maar waar ga je dan heen? In onze woonplaats zijn verder alleen maar 'zwaardere' kerken. Er zijn mensen die ons zeggen: weglopen is geen optie, je hebt hier ook een taak. God heeft je hier geplaatst. Ja dat hebben we wel zo ervaren maar Paulus trok toch ook weer verder op zijn reizen? Een dominee gaat na een paar jaar toch ook weer verder? We zijn nu aan het reli shoppen van PKN naar evangelisch tot Doopsgezind. In beide laatste is natuurlijk de kinderdoop heel anders dan we bij zijn opgegroeid. Ook nooit over nagedacht tot het laatste jaar.

Voor de kinderen is het wel eens verwarrend. Het is nu elke keer op zaterdag: waar gaan we morgen heen?

Anoniem_89

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 jun 2015 19:50

Fijn Jess dat jullie nu heel gelukkig zijn. Mooi om te horen!

Ik zie zelf geen problemen om je weg te vinden in verschillende kerken. Laat mensen maar zeggen dat weglopen geen optie is en dat God je daar geplaatst heeft. Dat is gewoon kletskoek. Staat nergens in de bijbel dat je moet blijven een dat jullie daar geplaatst zijn. Ik heb zelf anderhalf gezocht naar een kerk samen met mijn vrouw. Zoek al biddend een plek waar jullie mogen dienen en de ander tot zegen mogen zijn.

Zo is het ook met ons gegaan.
Wij hebben nu een plek waar wij God en onze medemens mogen dienen.

Waar je twijfel hebt of het anders gaat dan je gewend bent. Vraag Hem of hij jullie wilt leiden of dat een goede plek is, en kijk of op die plek Jezus centraal staat. Want dat is het belangrijkste.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Jess » 29 jun 2015 20:48

Dank voor je reactie. Je zegt dat Jezus centraal moet staan. Bedoel je daarmee alleen Zijn verlossingswerk voor ons?
ik bedoel het vol eerbied: wij zijn verlost, dus is het dan niet zo dat wij dan nu juist moeten leven voor Hem, hoe Hij het ons heeft gezegd. Hoort daar de prediking dan niet voornamelijk over te gaan? Heiligmaking, lessen uit de Bijbel voor het leven van alledag?

Anoniem_89

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 jun 2015 21:20

Ja zo zie ik het zelf wel.
Ik geloof dat het belangrijk is dat het niet om enkel om het Woord gaat, maar ook hoe je er in je eigen leven wat aan hebt.
Natuurlijk is het Woord ook belangrijk. Maar Gods Geest moet ook de ruimte krijgen om door je heen te werken.
Hoe je inderdaad zoals je zegt, christen kunt zijn in het leven van alle dag. Zodat Gods liefde zichtbaar mag worden door jou en je gezin heen.

Jezus is voor onze zonden gestorven, maar daar moeten wij niet altijd op blijven hameren (natuurlijk is het goed om er ook regelmatig bij stil te staan).
Maar juist wanneer wij Hem aangenomen hebben in ons leven, dan begint het pas. Het moet geen eindstation zijn.

Misschien ken je zo'n kerk, of is het vanzelfsprekend, maar ik kom soms in een dienst waar ik dat wel mis.
Het aanvaarden van Christus is het begin van een nieuw leven.


Efeziërs 3:16-19

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Calvinist » 29 jun 2015 21:57

Jess schreef:Dank voor je reactie. Je zegt dat Jezus centraal moet staan. Bedoel je daarmee alleen Zijn verlossingswerk voor ons?
ik bedoel het vol eerbied: wij zijn verlost, dus is het dan niet zo dat wij dan nu juist moeten leven voor Hem, hoe Hij het ons heeft gezegd. Hoort daar de prediking dan niet voornamelijk over te gaan? Heiligmaking, lessen uit de Bijbel voor het leven van alledag?


In de eerste plaats mooi en fijn om te horen dat het met jullie goed gaat.
Bovenal dat jullie de Heere hebben leren kennen als een vergevend God in Christus.
Een grote zaak! Enkel genade! En dan staan jullie aan het begin van de weg met God.

Ja dan ga je anders luisteren naar de prediking. Niet luisteren naar wat je mist in de prediking,
maar wat de Heere door middel van de prediking tot jullie te zeggen heeft.
En dan moeten we niet een bepaald aspect in de prediking gaan oplichten.
Dat moet je niet willen. Een preek mag je nooit opdelen in een stuk voor onbekeerden en een stuk voor bekeerden.
Dan ga je scheef, zowel als luisteraar, maar ook als predikant!

Moet je dan een andere kerk opzoeken? Jullie vragen/zorgen niet wegschuivend, begrijp dat goed (!), maar ik denk toch dat het niet de juiste keuze is.
Jullie mochten tot geloof komen onder de bediening van het Woord in deze gemeente. Op wat voor manier dan ook jullie tot geloven mochten komen. Het Woord is er altijd mee gepaard gegaan.
Daarnaast herken ik mij heel erg in jullie worsteling/zoektocht. Toen ik tot geloof mocht komen voedde de prediking mij op een gegeven moment ook niet meer. Geregeld heb ik toen andere predikanten beluisterd, maar wel naast de reguliere diensten in mijn eigen gemeente. Daar mocht ik dan wel een stuk voeding krijgen. Maar door de tijd heen ben ik tot andere conclusies gekomen. De prediking waar ik jarenlang mocht onder verkeren, wat een middel was om de Heere te leren kennen is mij zeer lief geworden. En dan gaat het niet om de predikanten, maar om de boodschap; het evangelie van vrije genade. Elke keer mag en moet ik ervaren onder de bediening van het Woord dat ik verloren zondaar in mijzelf bent. Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid. Deze woorden mag ik steeds meer leren spellen. Dat alles enkel en alleen genade is! Ja dan ga je de prediking die zondag aan zondag klinkt (weer) waarderen.
Het is natuurlijk niet vanzelfsprekend dat dit voor jullie ook zo hoeft te gelden. Daar ben ik mij terdege van bewust. Maar neem geen overhaaste stappen! Draag de gemeente in jullie gebeden! De prediking en de predikanten die het Woord mogen bedienen! Wees een lichtend licht in jullie gemeente. En als het eenzijdig blijft, ga maar in gesprek met de kerkenraad en met de predikant(en) om erin liefde over door te praten.

Maar ga niet weg om "eenzijdigheid" in de prediking in dit stadium. Jullie staan aan het begin. Laat het betijen en voed je met het bestuderen van het Woord, met het lezen van boeken over geestelijk leven en (be)luister naast de reguliere diensten van je eigen gemeente andere predikanten en spreek daar over door. Zoek de kinderen van God op in jullie gemeente en praat in alle liefde over de prediking. Ja dan mogen jullie daar ook je zorgen delen en wellicht mogen harten in elkaar overvloeien!

Kort antwoord, maar wie weet mag je er wat aan hebben. Bij mij is het "goed gekomen" :wink: ... en bij jullie ook vast wel :)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor naamloos » 29 jun 2015 22:27

Ik weet niet hoor, ik heb eens in een gemeente gezeten waar elke keer verteld werd dat je Jezus als verlosser moet aannemen om gered te worden. Hartstikke waar natuurlijk, maar dat is niet meer zo van toepassing als je dat eenmaal gedaan hebt.
Dan wil je ook een keer weten hoe je nou verder moet. Wedergeboorte is het begin, maar het draait om het koninkrijk van God.
Als ik daar niets over hoor zou ik gewoon een deurtje verder gaan.
Ik snap dat gedoe van 'blijven in het eigen kerkverband' niet zo. Als je in Amsterdam geboren bent betekent dat toch niet dat niet naar Zwolle mag verhuizen! Een goeie bijbelse onderbouwing heb ik er nooit voor gezien.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Calvinist » 30 jun 2015 08:48

naamloos schreef:Ik weet niet hoor, ik heb eens in een gemeente gezeten waar elke keer verteld werd dat je Jezus als verlosser moet aannemen om gered te worden. Hartstikke waar natuurlijk, maar dat is niet meer zo van toepassing als je dat eenmaal gedaan hebt.
Dan wil je ook een keer weten hoe je nou verder moet. Wedergeboorte is het begin, maar het draait om het koninkrijk van God.
Als ik daar niets over hoor zou ik gewoon een deurtje verder gaan.
Ik snap dat gedoe van 'blijven in het eigen kerkverband' niet zo. Als je in Amsterdam geboren bent betekent dat toch niet dat niet naar Zwolle mag verhuizen! Een goeie bijbelse onderbouwing heb ik er nooit voor gezien.


Eens bekeerd, altijd bekeerd? Natuurlijk is het in de kern van de zaak zo. Eenmaal in Christus handpalmen gegraveerd, dan zal Hij je vast houden.
Maar een mens moet toch elke keer weer opnieuw ertoe opgeroepen het heil buiten zichzelf in Christus te zoeken? Telkens weer ertoe opgeroepen te worden om een nieuw verbond met de Heere op de richten? Er komt namelijk zo snel iets tussen! De sleur komt er van onze kant zo snel in. En dat is verkeerd, maar dan moeten wij telkens weer ertoe opgeroepen te worden om de Heere te volgen, de Heere te dienen en dus ook onszelf naar Hem te wenden en van onze dwaalwegen te bekeren tot Hem. Telkens weer opnieuw. En daarom is een preek niet eenzijdig als de zonde van de mens benoemt wordt, maar ook de weg ter ontkoming in Christus. Ook al mag je al van deze Weg weten, dan nog is het nodig om er elke keer bij bepaald te worden, waar je vandaan komt, maar ook wat je verkregen hebt met en in Christus door Hem.
En als het goed is wordt dan ook het leven met de Heere benoemd. Wordt daar ook de weg ingewezen. Maar stap niet te snel op!
De Heere staat boven alle dingen. Hij heeft jullie levens zo geleid dat je op een gegeven moment in een gemeente een plek mocht vinden.
Zijn trouwe zorg over jou heeft je daar gebracht en dat mag je best in je achterhoofd houden. En als het goed is, komt er dan liefde tot gemeente waartoe je mag behoren. Ondanks allerlei zorgen, problemen en verdriet over zaken die je er aantreft, je heb in de grond de gemeente lief, omdat de Heere je er een plaats gegeven heeft. En soms moet je onder Zijn voorzienige leiding verder trekken naar elders. Maar dan zal de Heere je dat wel duidelijk mkgen door middel van Zijn Woord in de weg van het gebed.
En natuurlijk zijn er aspecten van het leven, dat je je gemeente wel moet verlaten. Neem trouwen, verhuizing, werk enz. enz. Maar ook hierin is het vragen naar de weg van de Heere zo belangrijk. Ga niet op pad zonder Hem. Ga niet zonder Hem, als Hij er niet in meegaat. En daarom moet je het rustig aan doen. Je actief blijven inzetten voor je eigen gemeente. Je plaats in de gemeente niet leeglaten, maar zondag aan zondag biddend opgaan met de broeders en zusters van het huisgezin van God, die God jullie gegeven heeft. En het huisgezin van God bevat hier de gehele gemeente, van klein tot groot, van onbekeerd tot bekeerd, van ongelovige tot gelovige.

Iedereen moet hier zelf een weg in weten te vinden. Voor ieder persoonlijk kan het weer anders liggen. Er kunnen allerlei zaken spelen ten opzichte van de gemeente waartoe je behoort, maar dan nog laat de gemeente niet te snel los. Maar probeer in alle eenvoud en met alle liefde je weg te gaan in de gemeente. En als de prediking eenzijdig overkomt, want daar gaat het nu even over, dan mag je daar gerust met de ouderlingen of diakenen of andere gemeenteleden over spreken. Over wat je mist. Niet om elkaar te be- of te veroordelen, maar om samen te functioneren als huisgezin.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2015 09:11

Calvinist schreef:Eens bekeerd, altijd bekeerd?
Nee, maar wel eens wedergeboren, altijd wedergeboren.
Wie na de wedergeboorte een verkeerde weg inslaat moet zich daar gewoon weer van bekeren.

Wanneer alleen het evangelie van verlossing gepreekt wordt en niet het evangelie van het koninkrijk van God dan zou ik niet weten wat een wedergeboren mens daar elke week te zoeken heeft.

(Overigens bestaat het huisgezin van God uitsluitend uit Zijn kinderen Efeze 2.)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Calvinist » 30 jun 2015 10:08

naamloos schreef:Nee, maar wel eens wedergeboren, altijd wedergeboren.
Wie na de wedergeboorte een verkeerde weg inslaat moet zich daar gewoon weer van bekeren.

Wanneer alleen het evangelie van verlossing gepreekt wordt en niet het evangelie van het koninkrijk van God dan zou ik niet weten wat een wedergeboren mens daar elke week te zoeken heeft.

(Overigens bestaat het huisgezin van God uitsluitend uit Zijn kinderen Efeze 2.)


Het evangelie van het Koninkrijk van God en/of het evangelie van verlossing.
Ik ken maar één evangelie en dat is het evangelie van de Heere Jezus Christus (!)

Laat ik het dan anders verwoorden. Het huisgezin van de gemeente!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2015 10:16

Jess schreef:Hoe is het Emmy, ben je beetje tot een keus kunnen komen? Ik ben daar wel benieuwd naar.

In ons gezin is heel veel gebeurd, huwelijkscrisis, depressie, zorgen om/met de kinderen, maar ook: wij zijn beiden tot geloof gekomen en nu gelukkiger dan ooit. De Heerde zegent ons in allerlei opzichten. Ons huwelijk is stukken verbeterd, door een oudercursus die we voor onze kinderen volgden heb ik veel meer begrip gekregen voor mijn man zijn denkwijze.

Nu zijn wij heel anders naar de preken gaan luisteren en vinden ze erg eenzijdig. We zijn vakant, komen wel veel dominees spreken maar helaas: de doemprekers worden uitgenodigd. De ellende is veelvuldig aanwezig, verlossing en dankbaarheid nauwelijks. We zijn maar een kleine gemeente (ondanks de vele papieren leden) en we denken over overstappen naar een andere gemeente. Maar waar ga je dan heen? In onze woonplaats zijn verder alleen maar 'zwaardere' kerken. Er zijn mensen die ons zeggen: weglopen is geen optie, je hebt hier ook een taak. God heeft je hier geplaatst. Ja dat hebben we wel zo ervaren maar Paulus trok toch ook weer verder op zijn reizen? Een dominee gaat na een paar jaar toch ook weer verder? We zijn nu aan het reli shoppen van PKN naar evangelisch tot Doopsgezind. In beide laatste is natuurlijk de kinderdoop heel anders dan we bij zijn opgegroeid. Ook nooit over nagedacht tot het laatste jaar.

Voor de kinderen is het wel eens verwarrend. Het is nu elke keer op zaterdag: waar gaan we morgen heen?

Misschien is het goed om niet te breed te gaan relishoppen, zeker met kinderen erbij.
Het wordt alleen maar verwarrender dan.
Ik weet niet tot welk kerkgenootschap je nu behoort, maar probeer dan eerst een gemeente van hetzelfde kerkverband in een dorp verderop, vaak is dat een heel ander soort gemeente.
Is dat er niet, of is dat het ook niet, probeer dan dichtbij de ligging van je huidige kerkgenootschap te blijven.
Voorbeeld: ben je gergem, zoek dan in herst herv of rechtse CGK (eventueel Bew. het Pand gemeente).

En zoek niet met de insteek naar de plek waar je oor het gestreeld wordt. Het moet gaan om de verkondiging van Christus en dien gekruisigd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2015 10:27

Calvinist schreef:Het evangelie van het Koninkrijk van God en/of het evangelie van verlossing.
Ik ken maar één evangelie en dat is het evangelie van de Heere Jezus Christus (!)
Toch eens beter lezen, Jezus heeft het voornamelijk over het evangelie van het koninkrijk van God.
Uiteraard is eerst de blijde boodschap van verlossing door geloof nodig om door wedergeboorte een burger van Gods koninkrijk te worden, maar daar houdt het niet mee op hoor. Jezus Christus heeft meer dan 1 blijde boodschap!
O.a. na zijn opstanding heeft Jezus zijn discipelen 40 dagen onderwezen over de dingen die het koninkrijk van God betreffen.
En toen de Heilige Geest kwam werd het allemaal nog veel duidelijker, zoals Jezus ook beloofd had.

Bij het maken van de kerkkeuze is voor mij de voorwaarde dat het volle evangelie gepreekt wordt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Calvinist » 30 jun 2015 10:56

naamloos schreef:Toch eens beter lezen, Jezus heeft het voornamelijk over het evangelie van het koninkrijk van God.
Uiteraard is eerst de blijde boodschap van verlossing door geloof nodig om door wedergeboorte een burger van Gods koninkrijk te worden, maar daar houdt het niet mee op hoor. Jezus Christus heeft meer dan 1 blijde boodschap!
O.a. na zijn opstanding heeft Jezus zijn discipelen 40 dagen onderwezen over de dingen die het koninkrijk van God betreffen.
En toen de Heilige Geest kwam werd het allemaal nog veel duidelijker, zoals Jezus ook beloofd had.

Bij het maken van de kerkkeuze is voor mij de voorwaarde dat het volle evangelie gepreekt wordt.

Jezus Christus ìs de Blijde Boodschap (!) In Hem komen alle dingen samen ... door Hem, in Hem, tot Hem en uit Hem.
Zijn Werk is één geheel en niet in onderdelen op te knippen.
En daarom moeten wij ook niet menen dat een onderdeel voor ons niet meer van belang is als we er iets van geleerd hebben door genade.
Nee Zijn Woord is een eenheid en moet daarom in evenwicht gebracht worden. Namelijk de Wet en het Evangelie. En nee dat zijn geen loze begrippen.

Een ieder staat vrij in zijn of haar kerkkeuze. Daar ga ik niet aankomen en daar ga ik ook niemand over ver- of beoordelen. Jij wilt het evangelie horen. Ik schaar mij liever onder een prediking waar aan heel de Bijbel recht gedaan word:
Daar waar God allermeest verhoogd wordt, daar waar de zondaar allerdiepst vernederd wordt, daar waar de vernederde en verlegen zondaar het meest bemoedigd en getroost wordt met de vrije genade van God in Christus naar Gods’ Woord, en daar waar die getrooste zondaar allermeest wordt aangezet tot de innigste zaligheid (aldus Ds. J. Roos)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2015 11:12

Calvinist schreef:Jezus Christus ìs de Blijde Boodschap (!) In Hem komen alle dingen samen ... door Hem, in Hem, tot Hem en uit Hem.
Zijn Werk is één geheel en niet in onderdelen op te knippen.
En daarom moeten wij ook niet menen dat een onderdeel voor ons niet meer van belang is als we er iets van geleerd hebben door genade.
Nee Zijn Woord is een eenheid en moet daarom in evenwicht gebracht worden. Namelijk de Wet en het Evangelie. En nee dat zijn geen loze begrippen.
En omdat in sommige gemeentes uitsluitend over het evangelie van verlossing gesproken wordt kun je als gelovige beter een deurtje verder gaan, naar waar je de volle boodschap hoort.
Ik zeg ook heel niet dat zijn werk verknipt moet worden, maar het is wel een feit dat een mens maar 1x wedergeboren hoeft te worden.
En als de preken daar altijd over gaan, en het evangelie van het koninkrijk van God niet of nauwelijks aan de orde komt ...... :)C
Calvinist schreef:Een ieder staat vrij in zijn of haar kerkkeuze. Daar ga ik niet aankomen en daar ga ik ook niemand over ver- of beoordelen. Jij wilt het evangelie horen. Ik schaar mij liever onder een prediking waar aan heel de Bijbel recht gedaan word:
Tut-tut, ik heb de rest van de bijbel afgeserveerd zoals jij suggereert!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten