genietenvan kunst in o.a. Rooms Katholieke kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

genietenvan kunst in o.a. Rooms Katholieke kerken

Berichtdoor Sterretje » 08 okt 2002 11:56

Ik hoor nogal eens dat dit niet kan.
Als christelijk iemand mag je niet op die manier omgaan met de dingen van de RK omdat we het niet eens zijn met de RK etc.

Ik zelf vind het mooi om door een kerk te dwalen, schilderijen en beelden te bekijken en kan uren in een kerk doorbrengen met mijn schets en schrijfblok.

Moeten we inderdaad zeggen dat we niet mogen genieten van die kunst of is dit onzin en maakt het niet uit waar de kunst vandaan komt..
Time flies when you have none!

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 08 okt 2002 15:50

Tuurlijk mag je daarvan genieten. Dat werk is ook met goede bedoelingen gemaakt.
Ik denk wel dat je je bewust moet zijn van datgene waar je naar kijkt, je moet wel weten waar het voor dient.
Maar de RK-kerk is ook een kerk waaraan wij veel te danken hebben en mede door die kerk zitten wij in de kerk waar we nu zitten...

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 08 okt 2002 21:39

Eind mei zijn we naar Toscane geweest. Prachtige steden met prachtige kerken! Ik heb er echt van genoten. En dat is wat je volgens mij ook moet doen. Daar is kunst immers voor bedoeld?

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

The Menace
Mineur
Mineur
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:35

Berichtdoor The Menace » 08 okt 2002 21:52

Ik vind ook dat je gewoon van kunst mag genieten. Je hoeft kunt toch niet te aanbidden en er verder geen waarde aan te hechten!

jaop

Berichtdoor jaop » 08 okt 2002 23:40

nouu
helemaal eens.. maar ja doe je dat omdat je het zelf leuk vind of omdat het verantwoord is.. persoonlijk het ik er zelfs nog nooit bij stilgestaan dat je het als amoreel kan zien. ik vind het namelijk fantastisch, om in een kerk te tekenen en te fotograferen
heb al heel wat kerkfotos gemaakt. fantastisch die lichtval het oude verweerde materiaal, maar vooral, nogmaal, die lichtval!!
geweldig...
kheb deze vakantie zoveel kerkjes in en uit gelopen. op den duur gaat het op elkaar te lijken, maar kan het nooit laten om toch weer in de volgende te duiken;-)

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 09 okt 2002 11:19

ik zou niet weten waarom je er niet van mag genieten....Eerlijkis eerlijk, de kerken zijn reusachtig, met ontzettend veel pracht en praal!

Heb overigens in Parijs een dienst in de Notre-dame en in de Sacre Couer meegemaakt....dat was toch beswel vreemd hoor....

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 09 okt 2002 11:29

kunst in de kerken, de sfeer die dat oproept, heeft ook een positief effect, het meer ontvankelijk maken van de geest voor het gehoorde. Dat geldt ook voor de muziek. Sommige reformatorische kerken hebben meer weg van schuren, ik moet zeggen dat ik absoluut de voorkeur geef aan een mooie, oude kerk. Het argument dat het om het Woord alleen gaat vind ik niet afdoende. De omgeving is heel belangrijk.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 09 okt 2002 11:33

maar wat als sommige gemeentes geen grote en mooie kerk kunnen betalen, ofzoiets??? Ga jij er dan niet heen...ga jij dan een eind verder omdat die kerk mooier is??? Een kleine kerk vind ik veel "gezelliger", het geeft een knus gevoel....Misschien minder mooi...maar in zo'n kerk kan ik wel 10x beter luisteren omndat ik niet afgeleid wordt door de pracht en praal!

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 09 okt 2002 11:41

maar in zo'n kerk kan ik wel 10x beter luisteren omndat ik niet afgeleid wordt door de pracht en praal!
de pracht en praal heeft ook een boodschap in zich..

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 09 okt 2002 11:43

surfer schreef:
maar in zo'n kerk kan ik wel 10x beter luisteren omndat ik niet afgeleid wordt door de pracht en praal!
de pracht en praal heeft ook een boodschap in zich..


Zoals???

Dus jij vind t beter om afgeleid te worden???vreemd...

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 09 okt 2002 11:47

Over het algemeen ga ik niet een een RK kerk om te luisteren. Wel om de kunstte bewonderen. Geweldig gewoon. Zou dat niet mogen?? Ik persoonlijk zie er geen kwaad in. Je gaat tenslotte om de kunst en niet om het aan bidden van die beelden ed.

Tis zowieso niet slecht om je eens te verdiepen in de RK cultuur. Dan weet je des te beter waarom je christen bent. Als je geproefd hebt vn de RK cultuur gaat een gesprek met een Rk iemand ook veel beter omdat je dan duidelijk weet waarom jij het metbepaalde dingen niet eens bent

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 09 okt 2002 11:54

denk ook eens aan de tabernakel en de tempel van Salomo. Kosten nog moeiten werden gespaard om deze te verfraaien en te versieren. De werkzaamheden zijn voor de tabernakel zelfs in detail in de Bijbel opgenomen.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 11 okt 2002 16:27

Verschil met de tempel en RK-kerken is dat in het eerste geval de pracht en praal geen object waren van aanbidding, Surfer. God heeft ons in Zijn wet verboden om gelijkenissen van "hetgeen in de hemel is" te maken en te aanbidden. En dat is wat in de RK-kerk volop gebeurt. Denk maar eens aan de Maria- en heiligenverering. Je kunt dus nooit 'neutraal' een RK-kerk bezichtigen. Enerzijds zal daar inderdaad het respect en de bewondering zijn voor het kunstvoorwerp op zich, anderzijds kun je daar m.i. toch niet lopen met een gevoel van afkeuring voor deze heidense beeldendienst.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 11 okt 2002 17:35

Verschil met de tempel en RK-kerken is dat in het eerste geval de pracht en praal geen object waren van aanbidding, Surfer
ja, daar heb jij helemaal gelijk in, Omega.
Maar ik was wat van het onderwerp afgedwaald, en eigenlijk hadden we het over kunst in de kerk op zich, dus zonder het aspect van verering.

Gebruikersavatar
Arthur
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:28

Berichtdoor Arthur » 12 okt 2002 09:59

De protetstanten hebben met het kind het badwater weggegooid. Het verwijderen van afleidende kunstobjecten is gewoon een goede zaak. Ik mag graag in een katholieke kerk kijken, maar toch verveelt bijvoorbeeld de barok me eerder dan een gewijde sobere protestantse kerk in de Nederlandse steden!

De Middeleeuwse gotiek echter vind ik zeer imposant. Daaron ligt de manier waarop die mensen hun relatien tot God ervoeren verborgen. De stripcultuur van die tijd had voor de analfabete leek ook wel degelijk functie!

De protestanten hebben echter ook de symboliek verwijdert. waar wordt nog een ger gem kerk gebouwd waarbij men er op let op de oost-west gerichtheid, waar houdt men nog rekening met het symbolische getal twaalf en verwerkt dat in de architectuur van het gebouw? waar is het doopvont nog achthoekig?

Juist die symboliek waardeer ik enorm. Maar andersinds kunt om de kunt waarderen in de kerk doe ik ook! Evenwel de diepere boodschap van die zaken is toch dikwijls de afgoderij. En net als omega vind ik dat die zaken niet te scheiden zijn! Het blijft een kerk.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten