Interviewtje over retraite/klooster/rust

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Jvslooten » 22 jul 2014 15:51

Een beetje retraite zou op dit moment geen slecht idee zijn, als ik de reacties zo lees..

Faramir

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Faramir » 22 jul 2014 16:01

Jvslooten schreef:Een beetje retraite zou op dit moment geen slecht idee zijn, als ik de reacties zo lees..

Helemaal mee eens. Ik zal de komende tijd dan ook niet meer te zien zijn hier.

Voor wat betreft dit topic;

Topicstarter PM me gerust (dat zie ik wel tussen mijn email) als je wat wil weten en verwacht niet dat mensen hier in het openbaar wat gaan delen aangezien de evangelicale inquisitie hier ronddwaalt.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor rotterdam » 22 jul 2014 16:45

Brandnetel schreef: Ze bestaat in de idee dat Jezus’ lijden op zich heilswaarde zou hebben.

Wel lezen Brandnetel ; er staat "op zich
"

Lappen tekst over liefde en solidariteit, maar het belangrijkste mist. Waarom?
Ik begrijp het werkelijk niet.


Laat ik nou altijd gedacht gedacht hebben dat de liefde op nummer 1 stond. Boven geloof en hoop. Omdat profetieën zullen verdwijnen, klanktaal verstommen en kennis verloren zal gaan.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor rotterdam » 22 jul 2014 16:49

Brandnetel schreef:9 Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt.


En dat slaat op Taize ? en niet op jou ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor rotterdam » 22 jul 2014 16:50

Faramir schreef:aangezien de evangelicale inquisitie hier ronddwaalt.


De spijker recht op z'n kop. =D>

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 17:02

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor mealybug » 22 jul 2014 17:25

Brandnetel schreef:Wonderbaarlijk dat een katholiek nog eens problemen zou hebben met een inquisitie.

Die miljoenen gemartelden en gedoden kun je totaal niet vergelijken met het evangelische gedachtengoed natuurlijk.
Ik dacht dat die katholiek trouwens wat rust ging nemen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2014 17:46

Ik zou een weekeinde in een klooster eigenlijk best een uitdaging vinden. Ik heb in Rwanda al eens in een kloosterachtige omgeving kunnen overnachten - feitelijk het huis van de bisschop van Ruhengeri, waar we mochten overnachten zolang als we wilden (uiteindelijk drie nachten). Ik ging 's ochtends standaard naar de mis (je bent in een soort klooster of niet, die kans krijg ik zelden) en daarna gingen we met z'n allen ontbijten. Ik heb het, ondanks alle spraakverwarringen (Frans, Engels, Italiaans, Rwandees, Swahili, Duits en Nederlands) als een heel aangename tijd ervaren.

De twee aanwezige nonnen waren geweldig (nooit verwacht dat ik in midden-Afrika Italiaans zou spreken) en met de beide aanwezige priesters en de seminarist heb ik goede gesprekken gevoerd. Er was over en weer bijzonder veel respect, maar ook openheid voor andermans mening. En we hebben tussen alles door ook gewoon heel veel gezelligheid beleefd - de boog was niet altijd gespannen en ze waren toch ook wel erg nieuwsgierig waarom drie blanken in vredesnaam op een fiets hun vakantie wilden doorbrengen.

De tijd in Ruhengeri was veel te kort - maar onvergetelijk. Bij het afscheid heb ik verteld dat ik nooit verwacht had dat er in een "klooster" zo gelachen kon worden.

We kregen de volgende dag, bij ons vertrek, een reiszegen mee. Dat heb ik gewaardeerd. Je hoeft niet altijd op alle punten met elkaar in overeenstemming te zijn, maar als het van God komt, is het goed - of de zegen nu door de hand van een priester of een predikant komt, vind ik in dit soort gevallen echt niet heel belangrijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor rotterdam » 22 jul 2014 18:17

Brandnetel schreef:De rest ook nog lezen, rotterdam.

Dat heb ik gedaan maar jij niet goed denk ik.

Je kunt alle liefde van de wereld hebben, maar zonder geloof ga je toch verloren (Joh 3).

Jaja - en de mensen van Taize zijn zonder geloof ? Schaam je. Velen waaronder ikzelf hebben veel vertrouwen in het geloof van deze broeders..

Zucht. Vergelijk het evangelie dat Paulus verkondigt, met het evangelie dat taizé verkondigt.
Maar zolang je alles relativeert zit nergens verschil tussen en zijn alle godsdiensten hetzelfde.

Je kunt wel zuchten maar dat maakt op mij geen indruk.
Ik heb dat inderdaad vergeleken en, ik was toch bezig, ook jouw boodschap heb ik vergeleken met die van de Bijbel. Er is sprake van weinig nederigheid en dat is jammer want "Wie nederig zijn, zullen het land bezitten en gelukkig leven in overvloed en vrede". Je relativeringsvermogen schiet schromelijk tekort. Je zoekt de confrontatie.
Doe er wat aan.



Wonderbaarlijk dat een katholiek nog eens problemen zou hebben met een inquisitie.

Ieder op z'n beurt :mrgreen:


Anoniem_89

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 jul 2014 18:59

Iemand die mij het verschil kan vertellen tussen stille tijd en het zitten in een klooster? :roll:

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor rotterdam » 22 jul 2014 19:20

Anoniem_89 schreef:Iemand die mij het verschil kan vertellen tussen stille tijd en het zitten in een klooster? :roll:


Het verschil ? Abdij biertje misschien ? :D

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor naamloos » 22 jul 2014 22:23

Faramir schreef:verwacht niet dat mensen hier in het openbaar wat gaan delen aangezien de evangelicale inquisitie hier ronddwaalt.
:lol: :lol: :lol: Je zou kunnen overwegen om gewoon toe te geven dat zelfs jij wel eens een fout maakt :!: :!: :!:
Kwestie van fff sportief zijn, maar daar heb ik jou nou nooit op kunnen betrappen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2014 03:05

Ik denk dat Faramir meer sportiviteit in zijn kleine tenen heeft dan dat jij ooit zult kunnen bevatten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor JeeWee » 23 jul 2014 06:54

Een groot voordeel van een retraite in een klooster is zeker ook dat je dan niet struikelt over bakkeleiende refowebbers, die met hun gez**k alleen maar hun wedstrijdje ver piesen lijken te kunnen doen....

Voor mensen die eens afstand willen nemen is DEZE SITE misschien niet onaardig, met allerlei mogelijkheden om eens 'het klooster in te kunnen gaan'.

Ook in het klooster van de Dominicanen in Huissen kun je terecht.

Nog meer? Dan kun je hier kijken bij de Trappisten in Abdij Koningshoeven
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor naamloos » 23 jul 2014 08:39

Optimatus schreef:Ik denk dat Faramir meer sportiviteit in zijn kleine tenen heeft dan dat jij ooit zult kunnen bevatten.
Ohhh vandaar, het moet helemaal uit z'n tenen komen. :mrgreen:
JeeWee schreef:Een groot voordeel van een retraite in een klooster is zeker ook dat je dan niet struikelt over bakkeleiende refowebbers, die met hun gez**k alleen maar hun wedstrijdje ver piesen lijken te kunnen doen....

Voor mensen die eens afstand willen nemen is DEZE SITE misschien niet onaardig, met allerlei mogelijkheden om eens 'het klooster in te kunnen gaan'.

Ook in het klooster van de Dominicanen in Huissen kun je terecht.

Nog meer? Dan kun je hier kijken bij de Trappisten in Abdij Koningshoeven
Ik hoef niet naar een klooster om afstand te nemen hoor.
Stoute naamloos kan ook een poosje op haar kamer gaan zitten zonder internet e.d.
Of gewoon een stil plekje zoeken en een paar uur aan de wandel, heerlijk hoor!
Maar ieder z'n ding......
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten