Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 jul 2014 20:33

Brandnetel schreef:Dat soort gedachten komen met regelmaat in mij op als ik hier topics lees waarin men zich afzet tegen o.a. evangelische kerken, de bedelingenleer etc.


Ik denk eerder dat refokerken heel wat missen als het gaat om geloofsbeleving.
Ik wil hier niet over oordelen, maar als ik zo 20 mensen persoonlijk ken die naar een refokerk gaan dan is het allemaal dat ze ellende moeten kennen en/of dat ze gebonden zijn aan allerlei zaken die nergens in de bijbel genoemd worden.

Ik zou haast willen zeggen dat veel refokerken jaloers zijn en velen de Geest missen, want als je de Geest ontvangen hebt dan ga je niet tijdens het zingen op je stoel zitten 'omdat het zo hoort', dan ga je ook niet op hele noten of monotoon zingen, dan ga je niet denken ellendige ik.. zo kan ik nog wel doorgaan.

Als je de Heilige Geest ervaart voel je je hart vervuld met blijdschap.
Je zult eerder een soort van explosie in je hart ervaren, iets wat nauwelijks te beschrijven is.
Liefde, vooral heel veel liefde voor God en je naaste.
Ervaren hoeft heus niet altijd, maar die zekerheid heb ik wel.


Hier staat wat er kan gebeuren als je vervuld raakt met Zijn Geest.
Dan ga je niet stil zitten, dan kom je in actie!

Getwijfeld of ik dit moest posten, maar er zit in ieder geval een kern van waarheid in.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2014 07:11

Spreeuw schreef:Psalm 14:1 (Berijming 1773)
De trotse dwaas zegt in zijn boos gemoed:
"Daar is geen God". Zij doven 't licht der rede,
En maken zich, door gruwelijke zeden,
Afschuwelijk; daar is geen mens, die goed
Op aarde doet.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=1&s=rit


Psalm 14:1-3 (NBG'51)
1 Voor de koorleider. Van David.

De dwaas zegt in zijn hart:
Er is geen God.
Zij bedrijven gruwelijke en afschuwelijke misdaden,
niemand is er, die goed doet.
2 De HERE ziet neder uit de hemel
op de mensenkinderen,
om te zien, of er één verstandig is,
één, die God zoekt.
3 Allen zijn zij afgeweken, tezamen ontaard;
er is niemand die goed doet, zelfs niet één.



In de kerkgeschiedenis is er heel wat "gesteggel" geweest over de vraag of er nog iets goeds in de mens te vinden is. Zijn we vanuit onszelf radicaal verdorven en geneigd tot alle kwaad, of zit er toch nog iets goeds in ons? Met name de rooms-katholieken en de remonstranten (en ook evangelischen) gaan uit van dat laatste. Er is toch nog wel wat goeds in ons. Het gereformeerde en lutherse gedachtegoed gaat uit van het eerste: de mens is verdorven en geneigd tot alle kwaad. In Psalm 14:3b en 53:4b staat: "er is niemand die goed doet, zelfs niet één." Is deze tekst nu niet het einde van alle tegenspraak? Ja, er is inderdaad niets goeds in de mens, hij is radicaal verdorven en geneigd tot alle kwaad. Of is dit te simpel gedacht?


Als eerste moet je deze Psalm goed lezen, er staat daar een duidelijke wij vs zij, Gods volk tegenover de dwazen. Onder hen schijnt niemand goed te doen.

Maar als we verder lezen in de Bijbel lezen we ook dat we dit anderen wel kunnen verwijten maar het ook onszelf geldt. Wij zijn ook zondig. Romeinen 3. En dan lezen we ook dat er maar 1 manier is om goed te worden. En dat is dat we door Jezus Christus worden gerechtvaardigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor moderngelovige » 22 jul 2014 07:29

Een stuk van het antwoord zit in de zelfde psalm 14 verzen 5 t/m 7.
Ik beschik alleen over Groot Nieuwsbijbel.

(Een psalm is wel een geheel, je moet niet halverwege stoppen....)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 22 jul 2014 07:49

Brandnetel schreef:
Wie wordt er bedoeld met hen?

Dat is een overbodige toevoeging . In de grondteksts gaat het over ''allen''.

mohamed

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mohamed » 22 jul 2014 09:26

Jvslooten schreef:Nee, dat is niet te simpel gedacht. Dat leerstuk wordt door de hele schrift heen keer op keer bevestigd en verwoord, en overal om je heen kun je de bewijzen er van waarnemen. Zie "De Viervoudige Staat" van Thomas Boston. De tweede staat, "de staat der algehele verdorvenheid" wordt daarin uitvoerig behandeld.

Spreeuw schreef:Dat dacht ik ook, maar ik vraag me af waarom er dan kerken zijn die het tegendeel beweren, als het zo helder in de Bijbel staat dat we vanuit onszelf tot geen enkel goed werk in staat zijn.

Zo helder staat het er dus niet, want als geen enkel schepsel ooit tot iets goed in staat zou zijn, hoe is dan onze schepper goed?

Natuurlijk kunnen mensen wel goede dingen doen, zoals de armen geld geven en de hongerigen voeden.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mona » 22 jul 2014 10:15

Spreeuw schreef: Er is toch nog wel wat goeds in ons. Het gereformeerde en lutherse gedachtegoed gaat uit van het eerste: de mens is verdorven en geneigd tot alle kwaad. In Psalm 14:3b en 53:4b staat: "er is niemand die goed doet, zelfs niet één." Is deze tekst nu niet het einde van alle tegenspraak? Ja, er is inderdaad niets goeds in de mens, hij is radicaal verdorven en geneigd tot alle kwaad. Of is dit te simpel gedacht?


Er zijn best algemene goede dingen in de mens. Gelukkig wel, stel je voor dat de mens helemaal niets goed kon doen, dan was er geen aards leven met elkaar mogelijk. Ook staat er in de bijbel klip en klaar, dat bijvoorbeeld een vader en een moeder het goede voor hun kinderen zoeken. Dat wordt zelfs als voorbeeld genomen hoe God voor Zijn kinderen zorgt, ja meer nog dan dat.

Iedereen kan goede dingen doen voor een ander. Al ontken je dat God bestaat, dan nog kan je goed voor je buurvrouw zorgen of ruimhartig doneren aan ontwikkelingshulp.
Maar anders wordt het, als het hart wordt vernieuwd. Dan worden de goede dingen ook gedaan, maar dan boven alles uit liefde tot de Heere, een verlangen om Hem te dienen, en naar Zijn wil te leven.
Ik heb wel eens de uitspraak gehoord: als een boer bekeerd wordt, dan merken zijn beesten dat als eerste...
Dat komt omdat het hart anders wordt. Men gaat op een andere manier naar zijn naaste en naar de schepping kijken, omdat de ogen geopend worden door de Heilige Geest.

Dus iedereen kan goed doen. Maar het verschil zit in het hart.
De wil om je hart te veranderen, om voor God te leven en Hem te dienen, die komt echter niet uit de mens zelf voort.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Spreeuw » 22 jul 2014 10:30

Marnix schreef: Als eerste moet je deze Psalm goed lezen, er staat daar een duidelijke wij vs zij, Gods volk tegenover de dwazen. Onder hen schijnt niemand goed te doen.

Maar als we verder lezen in de Bijbel lezen we ook dat we dit anderen wel kunnen verwijten maar het ook onszelf geldt. Wij zijn ook zondig. Romeinen 3. En dan lezen we ook dat er maar 1 manier is om goed te worden. En dat is dat we door Jezus Christus worden gerechtvaardigd.


Psalm 14:2,3 spreekt toch duidelijk over alle mensen op de aarde (in zijn algemeenheid).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2014 10:37

Spreeuw, er wordt duidelijk een tegenstelling gemaakt:

3 Allen zijn afgedwaald, allen ontaard,
geen van hen deugt, niet één.
4 Hebben ze dan geen inzicht, die kwaadstichters?
Ze verslinden mijn volk of het brood is
en roepen de HEER niet aan.

5 Nog even, en hen overvalt een hevige angst,
want God is met de rechtvaardigen.
6 Lach maar om het vertrouwen van de zwakke –
hij vindt zijn toevlucht bij de HEER.


Wij vs. hen. Rechtvaardigen vs. kwaadstichters. Het gaat in de Psalm over de dwazen, de mensen die zeggen dat God niet bestaat. Als er vervolgens "allen" staat kan dat dus prima slaan op die groep mensen, en dan dus allen, iedereen. Daar lijkt het in deze Psalm wel op. Er wordt een duidelijke lijn getrokken tussen de dwazen en Gods volk.

Paulus trekt het echter nog verder door en geeft aan dat ook wij niet goed zijn uit onszelf. Alleen in Jezus Christus kunnen we rechtvaardig worden. (Rom 3)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Spreeuw » 22 jul 2014 10:55

Marnix schreef:Spreeuw, er wordt duidelijk een tegenstelling gemaakt:

3 Allen zijn afgedwaald, allen ontaard,
geen van hen deugt, niet één.
4 Hebben ze dan geen inzicht, die kwaadstichters?
Ze verslinden mijn volk of het brood is
en roepen de HEER niet aan.

5 Nog even, en hen overvalt een hevige angst,
want God is met de rechtvaardigen.
6 Lach maar om het vertrouwen van de zwakke –
hij vindt zijn toevlucht bij de HEER.


Wij vs. hen. Rechtvaardigen vs. kwaadstichters. Het gaat in de Psalm over de dwazen, de mensen die zeggen dat God niet bestaat. Als er vervolgens "allen" staat kan dat dus prima slaan op die groep mensen, en dan dus allen, iedereen. Daar lijkt het in deze Psalm wel op. Er wordt een duidelijke lijn getrokken tussen de dwazen en Gods volk.

Paulus trekt het echter nog verder door en geeft aan dat ook wij niet goed zijn uit onszelf. Alleen in Jezus Christus kunnen we rechtvaardig worden. (Rom 3)


Dat onderscheid wordt gemaakt in de verzen 4 t/m 7. Maar vers 2 zegt duidelijk dat de HERE uit de hemel ziet op de mensenkinderen (dus de (alle) mensenkinderen, zonder onderscheid) om te zien of er één is die verstandig is en God zoekt. De psalmist zegt vervolgens in vers 3 dat allen zijn afgeweken en niemand is die goed doet.

2 De HERE ziet neder uit de hemel
op de mensenkinderen,
om te zien, of er één verstandig is,
één, die God zoekt.
3 Allen zijn zij afgeweken, tezamen ontaard;
er is niemand die goed doet, zelfs niet één.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2014 12:11

Tja en om te voorkomen dat je dat uit de context rukt heb ik de context er bij gezet waarin "wij" en "hen" (vijanden van God en Zijn volk tegenover de rechtvaardigen) worden geplaatst. De Psalmschrijver zegt niet: Geen van ons deugt. Maar "Geen van hen". Zowel in Psalm 14 als 53. Er wordt wel degelijk gewezen op mensen die rechtvaardig zijn en hun heil bij God zoeken. (vers 5 en 6)

Maar nogmaals, nog belangrijker is het licht waarin Paulus dit zet. Van nature zijn we allemaal zondaren, maar in Christus mogen we rechtvaardig zijn. Niet zonder zonde.... maar wel vrij van de zonde omdat Hij ons vrijspreekt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Teus » 22 jul 2014 20:00

Bambi schreef:God trekt/roept/klopt,
de mens moet zich bekeren, dat is tot God keren/zijn hart openen
de Heilige Geest komt in het hart wonen, dat is de wedergeboorte.

Het staat er toch heel simpel:

Openbaring 3:20
Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.


Ik vind dit zo'n geweldig mooie tekst Bambi, "gewoon" die uitnodiging van de Allerhoogste.
Hij zal direct tot hem inkomen en avondmaal vieren.
Die Grote Ik Ben, Hij vernederd Zich tot mensen en wil het Allerbeste geven, Hij komt en klopt. Je hoeft het maar op te merken en open te doen. Hij wil direct de Vreugde vieren. Dit is Genade.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 22 jul 2014 21:59

Hoe komt het toch dat er overal in de Schrift sprake is van zich bekeren, maar de diehard refo's altijd beweren dat je bekeerd moet worden?


Hand 9:35 En allen die in Lydda en Sarona woonden, zagen hem en bekeerden zich tot de Heere.

Hand 11,21
En de hand van de Heere was met hen en een groot aantal geloofde en bekeerde zich tot de Heere.

Anoniem_89

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 jul 2014 22:08

mealybug schreef:Hoe komt het toch dat er overal in de Schrift sprake is van zich bekeren, maar de diehard refo's altijd beweren dat je bekeerd moet worden?


Hand 9:35 En allen die in Lydda en Sarona woonden, zagen hem en bekeerden zich tot de Heere.

Hand 11,21
En de hand van de Heere was met hen en een groot aantal geloofde en bekeerde zich tot de Heere.


Ik snap het ook niet.
Heb al meerdere malen gezegd dat Jezus als eerst naar ons toekwam,want voordat wij erom vroegen had Hij zijn leven al gegeven.
Nu hoeven we alleen maar Hem aan te nemen.
Maar kennelijk was de kruisiging niet voldoende, want je moet eerst bekeerd worden ](*,)

Als ik eerlijk ben mis ik in antwoorden dat de Heilige Geest mensen kan overtuigen, niet de Schrift.

Maar ach, op beide geen antwoord gehad.. met wel veel meer dingen..

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 22:10

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Anoniem_89

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 jul 2014 22:13

Brandnetel schreef:-Rom 3:10-18

Hé psst.. vers 22 :-$


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten

cron