Godsbeeld

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 06 nov 2002 09:47

Hoi Elsa,

Jij: Je mag natuurlijk wel argumenteren, maar niet over alles! God, zoals Hij Zich in Zijn woord aan ons heeft geopenbaard, moet m.i. buiten discussie blijven. Dit tast naar mijn gevoel Zijn waardigheid en heiligheid aan.

Ik heb niet het idee dat ik Gods wezen, zoals dat geopenbaard wordt in de bijbel, in discrediet probeer te brengen. Ik heb alleen mijn vraagtekens bij het beeld dat sommigen van God geven. Natuurlijk is dat beeld gebaseerd op bijbelse gegevens, maar ik mag toch wel de vraag stellen of deze gegevens misschien ook anders geïbterpreteerd kunnen worden?

Jij: Hiermee zijn we terug bij het begin van de discussie. Dit si nl. geen 'bepaalde' theologie, maar het beeld van God zoals Hij Zich laat kennen.

Dat is niet waar Elsa. Als je niet enkel boeken uit de refo hoek leest zul je zien dat anderen de bijbelse gegevens op een andere manier interpreteren. De theologie van de rechtvaardiging zoals deze in orthodoxe kringen vaak aangehangen wordt is grotendeels gebaseert op Anselmus. Als je echter eens een studie over zijn theologie leest zul je zien dat je best je vraagtekens kunt zetten bij het bijbelse karakter van deze theologie.

Jij: Jazeker wordt dit van ons gevraagd. Ons hele hart, onze hele wil, ons hele verstand. Dit is juist de manier waarop een kind gelooft!

Ah, je bedoelde het op die manier. Dan ben ik het met je eens. Ik dacht je je met allesomvattend bedoelde dat je overal een antwoord op moest hebben enalles moest kunnen beargumenteren. Persoonlijk vind ik dat juist jouw theologie niet zo alles omvattend is. Je vraagt me om mijn verstand en gevoel voor rechtvaardigheid op sommige punten overboord te zetten. Is je geloof op bepaalde punten dan niet allesomvattend?

Ik: Jammer, normaal gesproken begint de discussie pas als de standpunten duidelijk zijn.

Jij: Is dat zo?

Ja, je maakt je standpunt duidelijk en wisselt dan van gedachten over de vraag welk standpunt het beste is.

Jij: We hebben deze discussie gevoerd en m.i. zijn alle argumenten nu wel zo'n beetje gegeven.

Ben ik niet met je eens. Jij bent niet inhoudelijk op mijn argumenten ingegaan. Je hebt alleen telkens gezegd dat mijn argumenten ongeldig zijn.

Jij: Dan kun je tot in het eindeloze door blijven discussieren, maar dan wordt het allemaal veel van hetzelfde. Dezelfde zaken met andere woorden enzo.

Getuige jouw onderschrift dacht ik dat je dat wel kon waarderen ;-) Maar ok, als je er liever een punt achter zet...

Marjolein,

Jij: Klaas, je Godsbeeld is buitengewoon eenzijdig. Evenals dat van Geertje. God is Liefde, barmhartigheid, genade, ontferming, deernis enzovoort. Dat alles in de meest zuivere vorm.

Even voor de zekerheid: je bent het er toch wel mee eens dat dit waar is?

Jij: Maar daarnaast is God rechtvaardig en soeverein. Niet negatief, alsof Hij willekeurig zou verdoemen en behouden.

En ook dat geloof ik. Ik geloof alleen niet dat je daar een 'maar' tussen moet zetten. God is liefde en rechtvaardig. God is Eén, God is volmaakt. Als wij Zijn eigenschappen op een manier uitleggen die een soort tweedeling in God suggereren moeten we onze uitleg aanpassen. Als je stelt dat 'God liefde is maar ook rechtvaardig' suggereer je dat er een soort tweestrijd binnen God is tussen zijn rechtvaardigheid en zijn liefde. Ik neem aan dat ook jij dat een ketterij zult vinden.

Jij: ''zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?'' (Amos 3:6)

Maar maak dat nu eens concreet? Wat betekent dat dan? En hoe verhoudt zich dat tot de tekst waarin gesteld wordt dat er in God 'gans geen duisternis' is?

Ik: Ik ga ervan uit dat de bijbel de waarheid spreekt als er gezegd wordt dat Jezus voor de zonden van de gehele wereld gestorven is.
Maar misschien dat jij dat anders ziet?

Jij: Ik zie dit niet anders, maar Gods Woord zegt het anders.

Volgens mij citeerde ik de apostel Johannes. Behoren zijn geschriften niet tot Gods woord?

Jij: Hebreeën 11 : 1: “Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet”.

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen.

Jacobus,

Jij: De kern van het probleem betreft vlgs. mij de wijze waarop wij met de Bijbel willen omgaan.

Ik denk dat de kern van het probleem eerder is dat wij interpretaties verwarren met Gods openbaring. Als ik een bepaalde theorie ter discussie stel wordt mij verweten dat ik Gods Woord in twijfel trek. Men vergeet dat die theologieën weliswaar gebaseerd zijn op Gods woord maar niet Gods woord zelf zijn. Het zijn interpretaties van bijbelse gegevens.

Jij: 1. we nemen de hele Bijbel als woord van God als waar aan en bouwen onze theorien over Bijbelse zaken op uit de Bijbel zelf.

Een tweetal voorbeelden om de moeilijkheid van deze methode aan te geven.

In de bijbel wordt een wereldbeeld geschetst waarbij de zon om de aarde draait. De bijbel als norm aannemen betekent dus aannemen dat de wetenschap het op dit punt mis heeft.

Tweede voorbeeldje. Marjolien haalt Amos 3:6 aan: zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet? Als je strikt van de bijbelse tekst uitgaat stelt zo'n tekst je voor grote problemen. Als een vader zijn dochter sexueel misbruikt is dat dan het werk van God? Het is in ieder geval een groot kwaad.

Jij: 2. We nemen de Bijbel niet voor waar aan maar stellen op wetenschappelijke waarde de waarde ervan vast.

De strijd tussen Galileï en de kerk is reeds lang geleden beslist. Deze uitkomst is uiterst belangrijk voor de relatie tussen de bijbel en de wetenschap. Door de resultaten van de wetenschap te aanvaarden op dit punt (zon draait niet om de aarde) heb je in feite gezegd dat de wetenschap inderdaad voorrang kan krijgen op de bijbel.

Jij: 3. We kiezen voor een tussenvorm.

En in de praktijk is dat wat we allemaal doen.

Jij: Hoe denken jullie daarover? Alleen van Elsa is duidelijk dat ze gaat voor optie 3 omdat ze haar argumenten aan de Bijbel ontleent.

Hoewel Elsa er anders over denkt ;-) kiest ook zij wel degelijk voor optie 3. Net als jij en ik. Alleen verschillen we in de vorm van deze tussenvorm.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 06 nov 2002 11:24

Ook nog een belangrijk punt van overweging (mi):

Is met het schrijven van de Bijbel een einde gekomen aan God's openbaringen? Is er de afgelopen 2000 jaar geen ontwikkeling meer geweest?
Dat lijkt me niet.
Vergelijk alleen al eens het Nieuwe Testament met het Oude. Wat de Schriftgeleerden deden, en ook de orthodoxe joden feitelijk doen, is het oude testament beschouwen als volledige en definitieve openbaring van God. Terwijl wij weten dat dat niet zo is. Paulus bijvoorbeeld heeft zich in zijn brieven een stuk verder ontwikkeld dan bijvoorbeeld de evangelisten.

Zou er aan de Bijbel eigenlijk niet continu verder geschreven dienen te worden.....?

Jacobus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 okt 2002 22:15

Berichtdoor Jacobus » 06 nov 2002 14:23

Elsa: natuurlijk bedoel ik voor jou optie 1. net als voor mezelf trouwens.

Reactie op Surfer: goed te zien dat je mijn verhaal serieus neemt en ze obv argumenten bestrijdt.

Maar desalniettemin heb je me nog niet overtuigd.
Mbt natuurwetenschappelijke zaken mag je inderdaad vraagtekens stellen: de aarde rust niet op pilaren en niet de zon, maar wellicht heeft de aarde stilgestaan.

Maar als je het hebt over de zaken waar het in de Bijbel wezenlijk om gaat, bijv. de almacht van God (die de mensen toch deed denken dat de zon stil stond), voorzienigheid of wat dies meer zij, dan moet je je theorie opbouwen vanuit de Bijbel. Doe je dat niet kan berust je verhaal op eigen inzichten en waar je dan uitkomt is onbekend, in ieder geval niet bij de god van de Bijbel, en ook in de deelaspecten als de betekenis van het werk van Christus, predestinatie etc. kan je zover afdwalen als je maar wilt, terwijl je de dan inhoudsloos geworden begrippen juist uit de Bijbel haalt.

Goed te zien dat je nu de Bijbel in dit geval wel gebruikt om mijn betoog voor optie 1 te ontkrachten (maar gezien jouw positiekeuze voor 3 had je dat niet hoeven doen!) Mbt jouw argument uit AMOS. Ik heb nergens gezegd dat je de Bijbel strict letterlijk moet nemen, je moet de zaken altijd in de context plaatsen, bijvoorbeeld door vergelijking met andere bijbelteksten. In dit geval heb ik weinig tijd dus ook niet voor een zorgvuldige exegese. Maar er zijn verschillende verklaringen mogelijk. Bijv. met het kwaad wordt de straf van God bedoeld. Of er wordt verwezen naar de voorzienigheid van God, of er gebeurt zonde onder toelating van God. Voor alle drie erklaringen zijn vlgs. mij aanwijzingen in de Bijbel te vinden (hier wil ik best verder over discussieren, ik zie wel als dat nodig is.)

De kern van wat ik bedoel: Geloofszaken als God, verzoening door voldoening etc. kan je alleen maar opbouwen vanuit de Bijbel. Doe je dat niet dan wordt de Bijbel inhoudsloos en kan ik beter praten met mijn collega's die veel beter logisch na kunnen denken over God dan jij en ik. Zij dragen geen emotionele, sociale en andere ballast mee die het denken over goddelijke zaken beïnvloeden. Overigens kunnen wij alleen maar proberen positiekeuze 1 in te nemen, haar volledig en juist uitwerken is iets heel anders en kan niet zonder Gods Geest, die leidt in ALLE waarheid.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 06 nov 2002 21:00

Hoi Jacobus,

Ik neem aan dat je reactie aan mij gericht was i.p.v. aan surfer.

Jij:
De kern van wat ik bedoel: Geloofszaken als God, verzoening door voldoening etc. kan je alleen maar opbouwen vanuit de Bijbel.


Hoe God is en wat Hij wil kunnen we inderdaad alleen weten op basis van Zijn openbaring. Dat moet dan ook ons startpunt zijn, dat ben ik met je eens. De bijbel is echter geen boek dat altijd even duidelijk is en dat over elk onderwerp een uitgebreide uiteenzetting geeft. Onze kennis over God leiden we vaak af door verschillende teksten te interpreteren en met elkaar in verband te brengen. We hebben een tekst die A stelt en een andere tekst die B stelt. Wij geven dan een interpretatie waaruit blijkt hoe A zich tot B verhoudt. We lezen bijvoorbeeld dat God liefde is (1 Joh. 4:8 &16) en we lezen dat God rechtvaardig is (b.v. Rom 9:14 & Op. 15:3). Wij kunnen dan onderzoeken hoe die liefde zich verhoudt tot die rechtvaardigheid.

Hoe doen we dat? Heel simpel: met ons gezonde verstand. Uiteraard gebruiken we daarbij weer de bijbel, maar ons verstand speelt een belangrijke rol. Oplossingen die niet logisch, of niet waarschijnlijk zijn verwerpen we. Als we b.v. stellen (om wat voor reden dan ook) dat Gods almacht beperkt is, dan is dat volgens de regels van de logica onmogelijk. Of je bent almachtig of je bent het niet. We verwerpen dan ook de gedachte dat Gods almacht beperkt is. Dat is de manier waarop elke bijbeluitlegger te werk gaat of zou moeten gaan. Zo deden de eerste christenen het, zo deden de reformatoren het en zo dienen wij ook nu nog te werk te gaan.

Ook ons gevoel voor rechtvaardigheid speelt daarbij een rol. Neem b.v weer de Amos 3:6. De invulling die ik er aan gaf zul je niet onderschrijven. Het kwaad van een man die z’n dochter misbruikt kun je niet op het conto van God schrijven. Niet alleen kunnen we wellicht andere bijbeltkesten aanvoeren waaruit blijkt dat dat niet klopt, maar ook gaat het rechtstreeks tegen ons gevoel voor rechtvaardigheid in. Alleen al op basis daarvan zijn we geneigd mijn uitleg te verwerpen. Dat kun je marginaliseren maar je bewijst zelf het tegendeel door niet met bijbelteksten te komen maar wel duidelijk mijn exegese te veroordelen. Terecht natuurlijk, maar je gaat daarbij wel uit van wat jij rechtvaardig vindt.

Ons gevoel voor rechtvaardigheid en de logica zoals die in het normale leven geldt kun je niet verbieden als het op het interprteren van de bijbel aankomt. Sterker nog, het zijn twee hulpmiddelen die we hiervoor telkens gebruiken.

Ik vind het jammer dat de discussie tot nu toe alleen gaat over de vraag of ik de vragen uit m’n openingsstukje wel mag stellen. Er is geen mens die inhoudelijk op het citaat dat ik gaf ingaat. Er is geen bijbeltekst aangereikt om aan te tonen dat er onwaarheden verkondigd werden. De enige bijbelteksten die in stelling gebracht werden waren bedoeld om aan te tonen dat mijn manier van redeneren niet juist of niet geoorloofd was. Nogmaals jammer, want het was een interessante stelling...


Groet,
Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Marjolijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 okt 2002 09:37
Locatie: Berkenwoude City

Berichtdoor Marjolijn » 07 nov 2002 16:14

Klaas schreef:Marjolein,

Even voor de zekerheid: je bent het er toch wel mee eens dat dit waar is?


Jij: Maar daarnaast is God rechtvaardig en soeverein. Niet negatief, alsof Hij willekeurig zou verdoemen en behouden.

En ook dat geloof ik. Ik geloof alleen niet dat je daar een 'maar' tussen moet zetten. God is liefde en rechtvaardig. God is Eén, God is volmaakt. Als wij Zijn eigenschappen op een manier uitleggen die een soort tweedeling in God suggereren moeten we onze uitleg aanpassen. Als je stelt dat 'God liefde is maar ook rechtvaardig' suggereer je dat er een soort tweestrijd binnen God is tussen zijn rechtvaardigheid en zijn liefde. Ik neem aan dat ook jij dat een ketterij zult vinden.

Jij: ''zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?'' (Amos 3:6)
Maar maak dat nu eens concreet? Wat betekent dat dan? En hoe verhoudt zich dat tot de tekst waarin gesteld wordt dat er in God 'gans geen duisternis' is?

Ik: Ik ga ervan uit dat de bijbel de waarheid spreekt als er gezegd wordt dat Jezus voor de zonden van de gehele wereld gestorven is.
Maar misschien dat jij dat anders ziet?

Jij: Ik zie dit niet anders, maar Gods Woord zegt het anders.

Volgens mij citeerde ik de apostel Johannes. Behoren zijn geschriften niet tot Gods woord?

Jij: Hebreeën 11 : 1: “Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet”.

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen.
Groet,
Klaas


1. aboluut waar.
2. het `maar` moet je lezen als: niet alleen, óók. Met dat `maar` wil ik absoluut géén tegenstelling suggereren.
3. In God is géén kwaad, géén onrecht. Maar Hij laat het wel toe op deze aarde, of wij het nu als Gods wil zien, of niet. Wat je noemt over incest: ja, ook dat wist God en stond Hij toe. Hij is wijzer dan wij; het zal alles meewerken in Zijn plan. Ik weet ik me met die bewering op glad ijs bevind, en dat er bijna niemand zal zijn die het er mee eens is. Toch wil ik je eerlijk antwoord geven.
4. Ook de geschriften van Johannes behoren tot Gods Woord. Wat ik bedoel is: lees de Schrift in evenwicht.
Johannes 3 vanaf vers 16:
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.

Zie je hoe scherp het onderscheid valt?

Wat betreft die laatste tekst uit Hebreeën 11: Ik wilde er mee aangeven dat het voor ons niet mogelijk is om God of Zijn deugden in woorden te vatten. Niet beredeneren, maar GELOVEN is de eis.

Verder ga ik denkelijk niet meer reageren, want ik ben bang om parels voor de (spreekwoordelijke!) zwijnen te werpen.

Ik hoop dat je mijn reacties niet kwetsend opvat of opgevat hebt. Het is niet bedoeld om jou of iemand anders te kwetsen.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 07 nov 2002 16:28

gewist
Laatst gewijzigd door surfer op 07 nov 2002 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 07 nov 2002 16:35

Even een vraag tussendoor:
Gos is niet onrechtvaardig, daar zijn jullie het m.i. wel over eens.

Denken jullie dat God ook rechtvaardig zal/moet zijn tegenover satan?

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 07 nov 2002 16:44

Cathy,
De satan verkeerde vroeger in de nabije tegenwoordigheid van God. En toch heeft hij gekozen voor opstand tegen God en zoekt hij het kwaad.
Waarmee zou God de satan nog tot rede kunnen brengen? Dat is een beetje de gedachte die ik daarbij heb.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 07 nov 2002 16:59

ik denk dat God ook rechtvaardig zal en moet zijn tegenover Satan, dat lijkt me vrij duidelijk.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 07 nov 2002 17:26

Hoi Marjolijn,

Ik ervaar je berichten niet als kwetsend, hoor. Ik heb absoluut niet het idee dat je het verkeerd bedoelt. We verschillen alleen van mening; kan gebeuren toch?

Jij: 2. het `maar` moet je lezen als: niet alleen, óók. Met dat `maar` wil ik absoluut géén tegenstelling suggereren.

OK, dan zijn we het wat dat betreft in ieder geval eens ;-)

Jij: 3. In God is géén kwaad, géén onrecht. Maar Hij laat het wel toe op deze aarde, of wij het nu als Gods wil zien, of niet. Wat je noemt over incest: ja, ook dat wist God en stond Hij toe. Hij is wijzer dan wij; het zal alles meewerken in Zijn plan. Ik weet ik me met die bewering op glad ijs bevind, en dat er bijna niemand zal zijn die het er mee eens is.

Allereerst moeten we dan toch constateren dat je de tekst uit Amos 3 niet zo letterlijk neemt als in eerste instantie leek. Dat bedoelde ik ook aan te geven: het is heel gemakkelijk te zeggen dat we ons alleen op de bijbel moeten baseren (en dus niet op ons verstand) maar daar komt altijd een stuk interpretatie bij kijken.

Ten tweede ben ik het grotendeels met je eens wat betreft dit punt (of dat nou precies is wat Amos wilde zeggen, weet ik niet, maar wat je over God zegt lijkt me zinnig.) Wat mij betreft begeef je je niet op glad ijs. verbaast je dat? ;-) Ik zou alleen dat 'alles zal meerwerken in Zijn plan' wat anders formuleren. Alles heeft een plaatsje in dat plan, ook onze zonden. Dat wil echter niet zeggen dat we daarmee meewerken aan Gods plan, integendeel...

Jij: 4. Ook de geschriften van Johannes behoren tot Gods Woord. Wat ik bedoel is: lees de Schrift in evenwicht.

Het gedeelte uit Joh. 3 ken ik uiteraard. Ik heb daar ook geen moeite mee. Ik zat meer te denken aan 1 Joh.2: "En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor [de] [zonden] der gehele wereld."

Als je dan beweert dat Jezus niet voor de zonden van de hele wereld gestorven is moet je daarvoor een goede reden hebben.

Jij: Wat betreft die laatste tekst uit Hebreeën 11: Ik wilde er mee aangeven dat het voor ons niet mogelijk is om God of Zijn deugden in woorden te vatten. Niet beredeneren, maar GELOVEN is de eis.

Maar dat geloven moeten we o.a. doen met ons verstand. Geloven begint niet waar het verstand ophoudt. Dat verstand speelt een rol bij dat geloven.

Surfer,

Ik denk niet dat Marjolijn Joh. 3 toepast op ons. Ik denk dat ze wilde aantonen dat Jezus alleen voor de gelovigen gestorven is.

Cathy,

Jij: Denken jullie dat God ook rechtvaardig zal/moet zijn tegenover satan?

Ik denk dat God niet anders kan en wil. Het oordeel over Satan zal absoluut rechtvaardig zijn.
Waar wilde je naar toe met deze vraag?

Groet,
Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 07 nov 2002 19:06

Het was vanwege het Godsbeeld dat ik deze vraag stelde.

In het Johannesevangelie wordt de satan een aantal keren ' de overste van deze wereld' genoemd (12:31, 14:30 en 16:11).
En een overste heeft bepaalde rechten denk ik.
Ook tijdens ' de verzoeking in de woestijn' laat satan merken dat hij veel macht heeft. (Matt 4:vers8 ) Hij blijkt de bezitter te zijn van al de koninkrijken der wereld.

Wij weten dat satan overwonnen en veroordeeld is (verg Openb 1:5), maar dat het vonnis nog niet definitief is voltrokken.
Ik vraag me af, hoeveel rechten heeft hij nu nog van Godswege en in hoeverre kan God hier niets tegen doen omdat Hij rechtvaardig is?

Begrijpen jullie wat ik bedoel?

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 12 nov 2002 10:54

Klaas: Natuurlijk is dat beeld gebaseerd op bijbelse gegevens, maar ik mag toch wel de vraag stellen of deze gegevens misschien ook anders geïbterpreteerd kunnen worden?
Jawel, alleen zijn die interpretaties aantoonbaar onjuist, zoals bleek uit geciteerde bijbelteksten.
En het is ook een beetje gevaarlijk om, als het over God gaat, veel vraagtekens te zetten bij deze bijbelse gegevens. Ik citeer nog maar eens Calvijn (Institutie, verkorte weergave door Dr. B. Wielenga, hfdst.6.9, blz. 9) Wij moeten echter wel opmerken, dat de kennis van God niet bestaat in ijdele bespiegeling der hersenen, maar dat zij wortelschieten moet in de harten. De deugden Gods leren wij kennen uit hare kracht, die wij in ons gevoelen en uit de weldaden, die wij ontvangen. Wij mogen niet met vermetele nieuwsgierigheid het wezen Gods naspeuren. Gods wezen moet eerder aangebeden, dan angstvallig onderzocht worden. (....)
Zo leert Augustinus, dat wij, aangezien wij God niet kunnen begrijpen, en als het ware onder Zijn grootheid zouden bezwijken, temeer naar zijn werken behoren te zien, opdat wij door Zijn goedheid vervrolijkt mogen worden.


Klaas: De theologie van de rechtvaardiging zoals deze in orthodoxe kringen vaak aangehangen wordt is grotendeels gebaseert op Anselmus.
Dat kan, dat weet ik niet. Ik ben huisvrouw en heb geen theologische studie gedaan.

Klaas: Je vraagt me om mijn verstand en gevoel voor rechtvaardigheid op sommige punten overboord te zetten. Is je geloof op bepaalde punten dan niet allesomvattend?
Je hoeft niets overboord te zetten. Je moet de boel enigszins bijschaven. Je geloof is daarom wel allesomvattend, alleen je verstand kan het mis hebben.

Klaas: Jij bent niet inhoudelijk op mijn argumenten ingegaan. Je hebt alleen telkens gezegd dat mijn argumenten ongeldig zijn.
Ik ben wel op jouw argumenten ingegaan: ik heb aangetoond dat ze m.i. onjuist zijn.

Klaas: Jij: Dan kun je tot in het eindeloze door blijven discussieren, maar dan wordt het allemaal veel van hetzelfde. Dezelfde zaken met andere woorden enzo.
Getuige jouw onderschrift dacht ik dat je dat wel kon waarderen Maar ok, als je er liever een punt achter zet...

Nee, hoor. Argumenteer maar verder......................... :lol:

Marjolein: ''zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?'' (Amos 3:6)
Klaas: Maar maak dat nu eens concreet? Wat betekent dat dan? En hoe verhoudt zich dat tot de tekst waarin gesteld wordt dat er in God 'gans geen duisternis' is?

Met 'het kwaad' in deze tekst wordt bedoelt 'straf'. Lot gebruikt hetzelfde woord in Gen 19: 19 als hij de opdracht krijgt naar het gebergte te vluchten om de straf over Sodom en Gomorra te ontkomen: maar ik zal niet kunnen behouden worden naar het gebergte heen, opdat mij niet misschien dat kwaad aankleve, en ik sterve!
In Jes 45: 7 wordt ook op deze manier over 'kwaad, dat God doet' gesproken: Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
De kanttekeningen zeggen hierbij: Het kwaad: Dat is, de straffen en plagen.

Klaas: Ik ga ervan uit dat de bijbel de waarheid spreekt als er gezegd wordt dat Jezus voor de zonden van de gehele wereld gestorven is.
Maar misschien dat jij dat anders ziet?
Marjolein: Ik zie dit niet anders, maar Gods Woord zegt het anders.
Klaas: Volgens mij citeerde ik de apostel Johannes. Behoren zijn geschriften niet tot Gods woord?


1 Joh.2: "En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor [de] [zonden] der gehele wereld."
Klaas: Als je dan beweert dat Jezus niet voor de zonden van de hele wereld gestorven is moet je daarvoor een goede reden hebben.
Oke, Klaas: hier is de goede reden:
De kanttekeningen bij deze tekst:
der gehele wereld.Dat is, van alle mensen, die in de ganse wereld uit alle volken, Joh.11:52; Openb.5:9, nog in Hem zullen geloven. Want dat Hij alle en een ieder mens in de gehele wereld met God niet verzoent, blijkt zo uit de ervaring, als ook daaruit, dat Hij niet voor alle en voor een ieder mens den Vader heeft gebeden, Joh.17:9, maar alleen voor degenen, die in Hem zullen geloven;
Joh.17:20.


Klaas: Ik denk dat de kern van het probleem eerder is dat wij interpretaties verwarren met Gods openbaring. Als ik een bepaalde theorie ter discussie stel wordt mij verweten dat ik Gods Woord in twijfel trek. Men vergeet dat die theologieën weliswaar gebaseerd zijn op Gods woord maar niet Gods woord zelf zijn. Het zijn interpretaties van bijbelse gegevens.
Dit ben ik deels met je eens, maar we moeten met nadenken over God en Zijn woord altijd voorzichtig zijn en altijd God als norm houden en niet ons verstand. Kuitert heeft heel veel nagedacht, veel ter discussie gesteld en hij heeft uiteindelijk niets overgehouden. In het R.D. van afgelopen zaterdag stond een heel mooi artikel van prof. Dr. Velema hierover. Moet je eens lezen.

Jacobus: 1. we nemen de hele Bijbel als woord van God als waar aan en bouwen onze theorien over Bijbelse zaken op uit de Bijbel zelf.
Klaas: Een tweetal voorbeelden om de moeilijkheid van deze methode aan te geven.
In de bijbel wordt een wereldbeeld geschetst waarbij de zon om de aarde draait. De bijbel als norm aannemen betekent dus aannemen dat de wetenschap het op dit punt mis heeft.

Jacobus zegt: theorieën over Bijbelse zaken! We hebben het hier niet over natuurkundige zaken. Er staat ook in de Bijbel over de wind dat wij niet weten 'vanwaar hij komt en waar hij heengaat', maar met onze wijsheid aangaande hoge en lage drukgebieden, weten wij dat wel. Dat betekent niet dat de Bijbel onwaarheid spreekt. We kunnen wel de bedoeling van de tekst begrijpen.

Klaas: Hoewel Elsa er anders over denkt kiest ook zij wel degelijk voor optie 3. Net als jij en ik. Alleen verschillen we in de vorm van deze tussenvorm.
Leg uit! :?

Surfer: Is met het schrijven van de Bijbel een einde gekomen aan God's openbaringen? Is er de afgelopen 2000 jaar geen ontwikkeling meer geweest?
Zou er aan de Bijbel eigenlijk niet continu verder geschreven dienen te worden.....?

Nee. De Heere heeft deze vorm van Zijn woord voor ons genoeg gevonden. Er mag natuurlijk van alles geschreven worden, maar de Bijbel, in de vorm zoals wij die kennen, is compleet en behoeft geen uitbreiding

Marjolein: Verder ga ik denkelijk niet meer reageren, want ik ben bang om parels voor de (spreekwoordelijke!) zwijnen te werpen.
Wie zijn hier de zwijnen?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 12 nov 2002 14:40

Nee. De Heere heeft deze vorm van Zijn woord voor ons genoeg gevonden.
Wie zegt dat? Waar kan ik dat vinden?
Je zou zelfs kunnen beweren dat bv de brieven van Paulus al in de richting gaan van persoonlijke geloofsbeleving. Is Paulus wezenlijk anders dan een reformator? Maar hun geschriften/opvattingen staan niet in de Bijbel.
En daarnaast, ook wat nu in de Bijbel staat is een selectie uit materiaal wat beschikbaar was. Een aantal geschriften zijn niet opgenomen. Je kunt zeggen dat God's Geest de vertalers daarin geleidt heeft, ok, maar worden er nu geen mensen meer door God's Geest geleid?
Hoe ik het ook bekijk, veel Bijbelboeken zijn een relaas van persoonlijke ervaringen van mensen met God.
En dan kom ik een beetje bij mijn punt, wat ik ook in andere topics probeer duidelijk te maken: persoonlijke ervaringen zijn heel wezenlijk als openbaring van God/God's boodschap aan mensen. Ook in deze tijd.
Het kunnen net zulke goede 'argumenten' zijn als texten uit de Bijbel.

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 12 nov 2002 21:15

Klaas uit terecht een verwijt: Er is geen mens die inhoudelijk op het citaat dat ik gaf ingaat. Er is geen bijbeltekst aangereikt om aan te tonen dat er onwaarheden verkondigd werden.
Oké, bij dezen dan!

Het citaat was van Clark Pinnock en/of Robert Brow uit het boek 'Ontketende liefde'.
In het volgende is steeds het onderstreepte gedeelte citaat, het cursieve gedeelte is bijbeltekst en de rest antwoord van mij.

"Om te beginnen onderstrepen we tegenover het minimaliseren van de genade dat de liefde van God zich uitstrekt naar de gehele mensheid"
De liefde van God strekt zich uit over de hele wereld zoals het staat in Openb.5:9 En zij zongen een nieuw lied, zeggende: Gij zijt waardig dat boek te nemen, en zijn zegelen te openen; want Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed, uit alle geslacht, en taal, en volk, en natie;
En ook in Joh.11:52: En niet alleen voor dat volk, maar opdat Hij ook de kinderen Gods, die verstrooid waren, tot een zou vergaderen.

"en niet slechts naar uitverkoren individuen."
Dat er 'uitverkoren individuen' zijn blijkt duidelijk uit: Joh 13: 18: Ik zeg niet van u allen: Ik weet, welke Ik uitverkoren heb;
En uit: Joh.17:9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.
En uit vers 20 en 24 van hetzelfde hoofdstuk:
20. En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.
24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt;

"Augustinus leerde (en de Reformatoren volgden hem daarin), dat God opzettelijk zijn genade onthoudt aan een niet nader te omschrijven aantal zondaren"
Dat dit voluit Bijbels is kun je lezen in Rom. 9:
13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, enEzau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo [is het] dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.

"om redenen die ons begrip volstrekt te boven gaan."
Nogmaals Rom. 9:
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
28 Want Hij voleindt een zaak en snijdt ze af in rechtvaardigheid; want de Heere zal een afgesneden zaak doen op de aarde.
29 En gelijk Jesaja te voren gezegd heeft: Indien de Heere Sebaoth ons geen zaad had overgelaten, zo waren wij als Sodom geworden, en Gomorra gelijk gemaakt geweest.

"Zij noemen dit soevereine genade, hoewel het niets anders dan willekeur lijkt"
Juist: LIJKT! Rom. 9: 14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
Een soeverein, een vorst, hoeft geen verantwoording af te leggen aan zijn onderdanen. (zie bovengenoemde teksten)
Overigens is de term 'soevereine genade' in dit geval een onjuiste term. Wij noemen dit 'Gods vrijmacht'.

"en in flagrante tegenspraak is met het evangelie, dat verkondigt dat God wil dat allen behouden worden en tot erkentenis van de waarheid komen (1Tim.2:4)."
De tekst 1 Tim. 2: 4 wordt hier onjuist gebruikt. Dit blijkt duidelijk uit het verband :
1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,
2 Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen geweten [als] met een brandijzer toegeschroeid;
3 Verbiedende te huwelijken, [gebiedende] van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft, tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen, en die de waarheid hebben bekend.
4 Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;
5 Want het wordt geheiligd door het Woord van God, en [door] het gebed.

"Deze traditie kent God een kwalijke karaktereigenschap toe door Hem voor te stellen als iemand die naar willekeur genade schenkt."
Niet naar willekeur, maar naar Zijn vrijmacht, zoals boven aangetoond is.

"Dat zou betekenen dat mensen als Paulus, die weende over de verlorenen, in feite meer genadig zijn dan God (Rom. 9:1-3; 10:1).Rom 9: 1 Ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet (mijn geweten mij mede getuigenis gevende door den Heiligen Geest),
2 Dat het mij een grote droefheid, en mijn hart een gedurige smart is.
3 Want ik zou zelf [wel] wensen verbannen te zijn van Christus, voor mijn broederen, die mijn maagschap zijn naar het vlees;
Paulus geeft hier aan dat hij de straf voor hun ongerechtigheid zou willen dragen. Mozes doet dit ook Ex 32: 32: Nu dan, indien Gij hun zonden vergeven zult! doch zo niet, zo delg mij nu uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt.
Is Paulus dan genadiger dan God, (Rom 8: 32) Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven,

Rom 10: 1 Broeders, de toegenegenheid mijns harten, en het gebed, dat [ik] tot God voor Israel [doe], is tot [hun] zaligheid.
Christus bidt ook. Zie het hierboven geciteerde hogepriesterlijk gebed.

"Het suggereert dat waar wij geacht worden, onze vijanden lief te hebben, God zijn vijanden niet altijd liefheeft"
Deze gevolgtrekking begrijp ik niet helemaal.
Overigens zegt God (Ez. 33: 11) Zeg tot hen: [Zo] [waarachtig] [als] Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin [heb] [Ik] [lust], dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve.
Is dat geen vijanden liefhebben?

Groet,
Elsa
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 13 nov 2002 19:23

Surfer,
dit is een andere discussie.
Hierover zou ik een nieuwe topic starten.
Groet,
Elsa
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten