Elsa,
een belangrijk punt in deze discussie is toch hoe de Bijbel geinterpreteerd wordt. Vandaar. Maar ik zal me proberen te beperken tot het onderwerp.
Moderator: Moderafo's
De liefde van God strekt zich uit over de hele wereld
En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze maar ook voor (de zonden) der gehele wereld.
Dat er 'uitverkoren individuen' zijn blijkt duidelijk uit (...)
"Augustinus leerde (en de Reformatoren volgden hem daarin), dat God opzettelijk zijn genade onthoudt aan een niet nader te omschrijven aantal zondaren"
Zij noemen dit soevereine genade, hoewel het niets anders dan willekeur lijkt
Juist: LIJKT! Rom. 9: 14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
De tekst 1 Tim. 2: 4 wordt hier onjuist gebruikt. Dit blijkt duidelijk uit het verband :
Niet naar willekeur, maar naar Zijn vrijmacht, zoals boven aangetoond is.
Paulus geeft hier aan dat hij de straf voor hun ongerechtigheid zou willen dragen. Mozes doet dit ook Ex 32: 32: Nu dan, indien Gij hun zonden vergeven zult! doch zo niet, zo delg mij nu uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt. Is Paulus dan genadiger dan God, (Rom 8: 32) Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven,
"Het suggereert dat waar wij geacht worden, onze vijanden lief te hebben, God zijn vijanden niet altijd liefheeft"
Deze gevolgtrekking begrijp ik niet helemaal.
Overigens zegt God (Ez. 33: 11) Zeg tot hen: [Zo] [waarachtig] [als] Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin [heb] [Ik] [lust], dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve.
Eindelijk reactie, Klaas!
Mijn excuses voor het verkeerde bijbelgedeelte, dat ik weergaf. Beetje te snel gekeken.
We moeten de bijbel natuurlijk wel als geheel lezen. Er staan ook andere teksten, die schijnbaar het tegendeel beweren. Neem bv. Matth. 7 (...) Daar staat toch niet echt dat het offer van de Heere Jezus voor alle mensen is.
Dit heb ik wel aangetoond met het citaat uit Rom. 9 : 14- 28.
Jezus' offer kent ook geen beperkingen: Het was een offer voor alle zonden. Dit is iets anders dan voor alle mensen.
Reageer je nog op mijn antwoord voor mijn commentaar op jouw citaat?
Voor wat betreft mijn exegese van Rom. 9 verwijs ik je naar de discussie over de Dordtse Leerregels.
.Ik geef daarin tamelijk uitgebreid aan waarom ik denk dat je Rom. 9 niet zomaar voor het uitverkiezingskarretje kunt spannen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten