Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 jul 2014 11:16

schelpje3 schreef:De dood is de laatste vijand die verslagen moet worden, wij hebben daar stervensgenade voor nodig!
De Heere zal dit schenken, op Zijn tijd.


Ik weet nog wel dat een man uit onze gemeente overleden was aan een ziekte.
Dat is nu 10 jaar geleden..ik was toen 15..
Ik zag die man als een gelovige vader, omdat mijn eigen vader niet gelooft.
Toen hij bijna naar God ging weet ik nog dat hij zei tegen z'n vrouw; ik ga naar de hemel..
Zijn vrouw was alleen bij hem en zei tegen hem dat hij een 'bofkont' was.
Ik zal dat nooit vergeten...


Waarom zouden we de dood moeten verslaan als Jezus de dood overwonnen heeft zoals MB zegt?
Wie heeft je geleerd dat je stervensgenade nodig hebt en op grond waarvan is dat gezegd?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2014 13:18

Teus schreef:@Marnix, je hebt het over Paulus, Lazarus en andere mensen maar hoe zit het dan met jezelf? Heb je ook wel het verlangen om te sterven? Best mooi hoor, om over belevingen van een ander te spreken maar het gaat toch om onszelf?


Ik wil nog niet sterven, ook al geloof ik dat het daarna veel beter zal zijn dan hier. Ik denk ook niet dat we met een doodswens hier op aarde moeten rondlopen. Daarnaast worden we niet voor niets in dit leven geplaatst, het is een leerschool en tegelijkertijd ook een plek waar God ons wil laten werken aan Zijn koninkrijk. Maar er komt een moment dat we gaan sterven, dat het onafwendbaar is. Paulus schreef vanuit gevangenschap en zou snel gedood worden. En dan ziet hij er naar uit. Zo is het ook met wat ik noem, mensen die helemaal niet dood wilden kwamen op het sterfbed terecht en dan is er ook het verlangen om bij Hem te zijn, de troost en vrede. En ik denk dat mensen die heel veel lijden, ontzettend veel ellende meemaken, er ook meer naar verlangen. Wij hebben het hier goed. Maar mensen die hier enkel lijden zien vaak veel meer vol verlangen uit naar het leven bij Hem en dat is voor ons denk ik een les. We mogen er naar verlangen, zonder dat we ons zo snel mogelijk dood wensen. Zo sta ik er ook in.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor schelpje3 » 10 jul 2014 13:29

Anoniem_89 schreef:Waarom zouden we de dood moeten verslaan als Jezus de dood overwonnen heeft zoals MB zegt?
Wie heeft je geleerd dat je stervensgenade nodig hebt en op grond waarvan is dat gezegd?

Ik zei niet dat wij de dood moeten verslaan, dat kunnen we helemaal niet!!
Maar de dood is de straf op de zonde! En er is eerst bekering voor nodig om te kunnen zeggen: ik kan sterven.
Maar ook Gods kinderen kunnen lang niet altijd sterven. Ze kunnen er bij tijden zo tegenop zien. Maar als er door genade een doorzicht mag zijn op het Eeuwige leven, dan komt er een blijdschap die geen aardse glans meer heeft.
Wie nooit de dood in de ogen heeft gekeken, geestelijk en letterlijk, weet dus niet waar hij het over heeft.

Jvslooten

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 13:38

Anoniem_89 schreef:Wie heeft je geleerd dat je stervensgenade nodig hebt en op grond waarvan is dat gezegd?
Genade is geen eenmalige gebeurtenis, het hele christenleven is genade. Wij ontvangen genade na genade, schrijft Johannes ergens. En Petrus schrijft dat we ´groeien´ in de genade. We krijgen dus, volgens de Bijbel, niet alle genade in één keer. Wanneer dan wel? ´Ter bekwamer tijd´, aldus de Hebreeënschrijver. Dat betekend: op het juiste moment. (Stervens-)genade komt bij de één vroeg en bij de ander laat, maar altijd op tijd. Zijn tijd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor schelpje3 » 10 jul 2014 13:56

Een antwoord uit de vragenrubriek alhier:
De doodsjordaan is een begrip dat we tegen komen aan het slot van het boek van John Bunyan: “De Christenreis naar de eeuwigheid.” Christen en Hoop zijn naar hun reis uit de stad verderf over de smalle weg naar het hemelse Jeruzalem aangekomen bij de rivier die genoemd wordt de doodsjordaan. Het is de laatste obstakel op weg naar het hemelrijk. Met de doodsjordaan is de dood bedoeld. Sterven is God ontmoeten. Een kind van God kan daar geweldig tegen opzien. Als Christen de rivier in gaat begint hij te zinken en is bang de overkant niet te zullen bereiken. De christen die in zijn leven zo mocht roemen en getuigen van de genade Gods door Christus volbrachte werk, kan met het oog op de dood alle hoop verliezen. De duivel en de oude mens kan het de christen moeilijk maken. De dood jaagt angst aan. Doordat Hoop zijn vriend Christen moed inspreekt, krijgt hij hoop doordat hij door het geloof weer op zijn Zaligmaker ziet. Wanneer het geloofsoog op Jezus is gericht zijn de wateren van de dood niet meer diep en kan christen zonder veel moeite de overkant bereiken.

Ook dit deel van de reis van de christen geschiedt enkel door de genade Gods. Stervensgenade wordt dit wel genoemd. De dood is immers de laatste vijand die overwonnen moet worden. Een kind van God dat plotseling sterft zal op dat moment niet die doodsangst meemaken zoals iemand dat kan beleven op een ziekbed. Maar daarom hebben wij ook allemaal nodig in dit leven verzoend te zijn met God door Jezus Christus als onze enige Zaligmaker. Verder is belangrijk te letten op wat Petrus schrijft in zijn brief, 2 Petrus 1:10 en 11. Uit je vraag begrijp ik dat je niet bekend met dit werk van John Bunyan. Ik zou zeggen: de Bijbel blijft de belangrijkste gids in ons leven, maar dit boek van Bunyan is zeer de moeite waard om te lezen.

Ds. A. J. Schalkoort

Vraag en antwoord zijn HIER te lezen

Anoniem_89

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 jul 2014 21:10

schelpje3 schreef:Ik zei niet dat wij de dood moeten verslaan, dat kunnen we helemaal niet!!
Maar de dood is de straf op de zonde! En er is eerst bekering voor nodig om te kunnen zeggen: ik kan sterven.
Maar ook Gods kinderen kunnen lang niet altijd sterven. Ze kunnen er bij tijden zo tegenop zien. Maar als er door genade een doorzicht mag zijn op het Eeuwige leven, dan komt er een blijdschap die geen aardse glans meer heeft.
Wie nooit de dood in de ogen heeft gekeken, geestelijk en letterlijk, weet dus niet waar hij het over heeft.

Jvslooten schreef:Genade is geen eenmalige gebeurtenis, het hele christenleven is genade. Wij ontvangen genade na genade, schrijft Johannes ergens. En Petrus schrijft dat we ´groeien´ in de genade. We krijgen dus, volgens de Bijbel, niet alle genade in één keer. Wanneer dan wel? ´Ter bekwamer tijd´, aldus de Hebreeënschrijver. Dat betekend: op het juiste moment. (Stervens-)genade komt bij de één vroeg en bij de ander laat, maar altijd op tijd. Zijn tijd.


Maar het is toch gewoon als je gelooft dat je dan kunt zeggen dat je met een 'gerust' hart kunt sterven?
Ik heb wel een aantal mensen gezien die overleden zijn en toch echt een rotsvast geloof hadden, al hadden ze een tijdje moeten lijden.
Dat zou ik nu ook zeggen.
Mocht ik nu overlijden dan heb ik de zekerheid dat ik behouden ben.

Ik geloof zeker dat Gods Geest mij daar de kracht voor geeft.
(dat antwoord mis ik ook in het antwoord van de ds -die eigenlijk beter hoort te weten-).

Johannes 10
27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders.


Handelingen 7
52 Wie van de profeten hebben uw vaderen niet vervolgd? Zelfs hebben zij hen gedood, die geprofeteerd hebben van de komst van de Rechtvaardige, van wie gij nu verraders en moordenaars geworden zijt, 53 gij, die de wet ontvangen hebt op beschikking van engelen, doch haar niet hebt gehouden. 54 Toen zij dit hoorden, sneed het hun door het hart en zij knersten de tanden tegen hem. 55 Maar hij, vol van de heilige Geest, sloeg de ogen ten hemel en zag de heerlijkheid Gods en Jezus, staande ter rechterhand Gods, 56 En hij zeide: Zie, ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods. 57 Maar zij begonnen luidkeels te schreeuwen, stopten hun oren toe en stormden als één man op hem los; 58 en zij wierpen hem de stad uit en stenigden hem. En de getuigen legden hun mantels af aan de voeten van een jonge man, Saulus genaamd. 59 En zij stenigden Stefanus, die de Here aanriep, zeggende: Here Jezus, ontvang mijn geest. 60 En op de knieën vallende, riep hij met luider stem: Here, reken hun deze zonde niet toe! En met deze woorden ontsliep hij. En Saulus stemde in met zijn terechtstelling.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor mealybug » 10 jul 2014 21:48

schelpje3 schreef:Sterven is God ontmoeten[/color]. Een kind van God kan daar geweldig tegen opzien.


Waarom zulke mensen ''bevindelijk'' genoemd worden is dan weer een raadsel ..De Heilige Geest getuigt MET de gelovige dat Jezus voor hem gestorven is .

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Teus » 10 jul 2014 21:52

schelpje3 schreef:
Wie nooit de dood in de ogen heeft gekeken, geestelijk en letterlijk, weet dus niet waar hij het over heeft.

Dus alleen als je de dood voor ogen gezien hebt kan je pas sterven en kan je er over meepraten?
Dus God geeft het verlangen door de dood.
Heb je wel eens iemand gesproken, of heb je wel eens iemand horen spreken over hoe graag Hij God wil ontmoeten, ook bij gezondheid, dus niet op het sterfbed?
Door Gods onweerstaanbare Liefde, door de kracht van de Heilige Geest geeft een onweerstaanbaar verlangen om God te ontmoeten. Om nog meer van Zijn eigenschappen te ervaren en Hem voor altijd te danken, loven en te prijzen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Bambi » 10 jul 2014 21:59

schelpje3 schreef:Sterven is God ontmoeten. Een kind van God kan daar geweldig tegen opzien.

mealybug schreef:Waarom zulke mensen ''bevindelijk'' genoemd worden is dan weer een raadsel ..De Heilige Geest getuigt MET de gelovige dat Jezus voor hem gestorven is .

Dat snap ik ook niet, nee.

Ze hameren er bij iedereen op, dat het zo belangrijk is om eerst de diepste ellende-kennis te hebben en daardoor Jezus te kennen als je persoonlijke Verlosser van die ellende, want dan ben je pas wedergeboren volgens hen.
Zelf hebben ze dat, daarom lopen ze in 't zwart.

Maar ze zijn bang om Hun Verlosser persoonlijk te ontmoeten??????????????

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor schelpje3 » 10 jul 2014 22:13

Ze????????????????????????????

Bambi

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Bambi » 10 jul 2014 22:20

schelpje3 schreef:Ze????????????????????????????


Wat snap je er niet van?

Anoniem_89

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 jul 2014 22:31

Schelpje,


Ik leerde Jezus kennen nadat ik een tijdje meeging naar een jeugddienst.
Daar begon ik het zo interessant te vinden dat ik op een avond gebeden had dat Jezus zich maar moest laten zien als Hij echt bestond.
Er kwam zo'n onbeschrijfelijke liefde in mijn hart. Liefde die nooit iemand anders mij had kunnen geven.
Zelfs niet mijn vrouw, ouders of wie dan ook.
Het is nu zo'n 10 jaar geleden.

Waarom heb ik ellende moeten kennen?
Is het niet zo dat Jezus alles gedaan heeft om ons te redden.
Waarom ellende kennen als Jezus de prijs betaald heeft, Hij mij gered heeft uit de duisternis?

Johannes 7
37 Op de laatste dag, het hoogtepunt van het feest, stond Jezus in de tempel, en hij riep: ‘Laat wie dorst heeft bij mij komen en drinken! 38 “Rivieren van levend water zullen stromen uit het hart van wie in mij gelooft,” zo zegt de Schrift.’ 39 Hiermee doelde hij op de Geest die zij die in hem geloofden zouden ontvangen; de Geest was er namelijk nog niet, want Jezus was nog niet tot Gods majesteit verheven.


Ik ben wedergeboren omdat ik weet dat Jezus voor mij gestorven is en voor mij wilt zorgen, ik Zijn kind mag zijn en Hem mag dienen met al wat in mij is.

Je kent het lied Ik leef omdat mijn Heer is verrezen vast wel?

Als Jezus terug zou komen denk ik vaak aan de volgende tekst;

Openbaring 1
10 Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering. Ik hoorde achter me een luide stem, die klonk als een bazuin 11 en die tegen me zei: ‘Schrijf alles wat je ziet in een boek en stuur dat naar de zeven gemeenten, naar Efeze, Smyrna, Pergamum, Tyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea.’ 12 Ik draaide me om, om te zien welke stem er tegen mij sprak. Toen zag ik zeven gouden lampenstandaards, 13 en daartussen iemand die eruitzag als een mens. Hij was gekleed in een lang gewaad en had een gouden band om zijn borst. 14 Zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol of als sneeuw, en zijn ogen waren als een vlammend vuur. 15 Zijn voeten gloeiden als brons in een oven. Zijn stem klonk als het geluid van geweldige watermassa’s. 16 In zijn rechterhand had hij zeven sterren en uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard. Zijn gezicht schitterde als de felle zon. 17 Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ‘Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste. 18 Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Teus » 10 jul 2014 22:53

Teus schreef:@Marnix, je hebt het over Paulus, Lazarus en andere mensen maar hoe zit het dan met jezelf? Heb je ook wel het verlangen om te sterven? Best mooi hoor, om over belevingen van een ander te spreken maar het gaat toch om onszelf?


Marnix schreef: Ik wil nog niet sterven, ook al geloof ik dat het daarna veel beter zal zijn dan hier. Ik denk ook niet dat we met een doodswens hier op aarde moeten rondlopen. Daarnaast worden we niet voor niets in dit leven geplaatst, het is een leerschool en tegelijkertijd ook een plek waar God ons wil laten werken aan Zijn koninkrijk. Maar er komt een moment dat we gaan sterven, dat het onafwendbaar is. Paulus schreef vanuit gevangenschap en zou snel gedood worden. En dan ziet hij er naar uit. Zo is het ook met wat ik noem, mensen die helemaal niet dood wilden kwamen op het sterfbed terecht en dan is er ook het verlangen om bij Hem te zijn, de troost en vrede. En ik denk dat mensen die heel veel lijden, ontzettend veel ellende meemaken, er ook meer naar verlangen. Wij hebben het hier goed. Maar mensen die hier enkel lijden zien vaak veel meer vol verlangen uit naar het leven bij Hem en dat is voor ons denk ik een les. We mogen er naar verlangen, zonder dat we ons zo snel mogelijk dood wensen. Zo sta ik er ook in.


Voor vele een gewaagde vraag, bedank voor je antwoord en openheid.
Mooi dat je zo’n uitzicht mag hebben. Enerzijds is denk ik ook niet Gods doel dat we hele leven erop baseren maar anderzijds Geeft God dat verlangen wel.
Het verlangen gaat sowieso niet van mensen uit dus het komt van God. Daarom zou ik het toch aan een geloofsleven toe willen schrijven.
Ik denk niet zo zeer dat het een les is, het is niet afhankelijk van iets anders als de Liefde van God die je trekt. Het kan je zo trekken dat je momenten heb dat je niets liever wil. Als die onweerstaanbare Liefde geproefd is dan wil je nog meer.
Als je zulke momenten hebt dan komt God ook met zoveel vreugde dan wil je direct gaan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor naamloos » 11 jul 2014 06:36

Spreeuw schreef:Ik heb eens een predikant horen zeggen: het is goed om elke dag vijf minuten na te denken over de dood (het einde van dit aardse leven).

Is dit raadzaam? Kun je als christen niet beter nadenken over het eeuwige leven met de HERE, zonder dat je aan de aardse dood denkt?
Ik denk niet graag aan de dood, daar vind ik niets aantrekkelijks aan.
Ik verlang er wel naar om bij de Heer te zijn, daarom hoop ik dat hij terug voordat ik sterf :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Teus » 11 jul 2014 09:10

naamloos schreef: Ik denk niet graag aan de dood, daar vind ik niets aantrekkelijks aan.
Ik verlang er wel naar om bij de Heer te zijn, daarom hoop ik dat hij terug voordat ik sterf :D

Mooi hoor Naamloos, als je verlangen naar God groot is zie je meer uit naar de opname als naar je sterven. Kun je toch zien dat God het op prijs stelt dat je uitziet naar opname door Zijn Zoon.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten