rotterdam schreef:Uiteraard - de G.D. bij volwassenen is Bijbels - daar zal niemand iets tegen inbrengen.
Is geen uitvinding van de G.D. -wordt al 2000 jaar gepraktiseerd.
Let wel, als je elkaars doop erkent kan er niet voor een tweede keer worden gedoopt.
Uiteraard is de G.D. geen uitvinding van ons, wij halen het uit de Bijbel. Dat zeg ik steeds al.
Als iemand zijn eigen besprenkeling niet als doop erkent en doop door onderdompeling wil ondergaan, dan behoort dat gerespecteerd te worden.
Dat kun je vervelend vinden, maar niemand mag heersen over het geloof van een ander. (het is bijzaak, geen hoofdzaak)
rotterdam schreef:Heel juist, naamloos, hij spreekt de gemeente aan. De gehele gemeente dus ook de kinderen.
Petrus geeft ons een heldere uitleg over de doop in Handelingen 2 ;
Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Paulus spreekt in de Romeinenbrief wedergeboren gelovigen aan.
Petrus spreekt in Handelingen niet tot wedergeborenen, maar verkondigt het evangelie en roept op tot bekering.
Inderdaad komen hun kinderen óók de beloften toe, zij zullen zich t.z.t. ook moeten bekeren zodat ze de H.G. zullen ontvangen en wedergeboren worden. Iets wat je toegezegd is komt pas in je bezit als je het aangenomen hebt, snap je?
Maar goed, als je het niet gelooft zal ik dat wel plaatsvervangend voor je doen.
rotterdam schreef:Dit is grappig, zij die de canon vaststelden, hebben niet nauwkeurig gelezen ?
En dat hebben ze tot, pak weg 500 jaar geleden niet doorgehad, 1500 jaar een dwalende kerk.
Sorry hoor maar dat acht ik onmogelijk.
Tja, ik acht het wel mogelijk dat ze één en ander niet helemaal goed begrepen hebben.
Misverstanden waren er direct al toen Paulus nog leefde, dus waarom later niet?
Niemand is onfeilbaar, dat kun jij grappig vinden maar dat is gewoon realistisch hoor.
rotterdam schreef:Ja hoor dat doet het wel. Zoals je zelf al aangaf, er was nog geen Bijbel, alles was gebaseerd op de overlevering.
O, en overleveringen kunnen niet verkeerd geïnterpreteerd worden?
rotterdam schreef:Ik herhaal wat ik al zei "De Kerk zet slechts de traditie voort die door de eerste christenen ingesteld werd".
Conclusie: het begin van die traditie klopt niet.
naamloos schreef:Een doop ritueel op zich stelt niets voor als je de inhoud niet hebt.
rotterdam schreef:Christus zegt : Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
Waarmee je in tgeheel niet bewezen hebt dat het hier over doopwater gaat.
Het gaat hier over wedergeboorte, dus de weg is om andere bijbelgedeeltes te bekijken waar het ook over wedergeboorte gaat.
Jakobus zegt: Overeenkomstig Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord van de waarheid.
Johannes zegt: Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; Je moet niet in de doop geloven, maar in Jezus.
Om Hem te leren kennen heb je het woord nodig: Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
Je wordt wedergeboren door Woord (water) en Geest, want water is een beeld van het Woord: Efeze 5 opdat Hij haar zou heiligen, door haar te reinigen met het waterbad door het Woord.
Als je het woord van God in geloof aanneemt dan reinigt het: Johannes 15: Gij zijt nu rein om het woord dat Ik tot u gesproken heb.
Eigenlijk heb ik er een hekel aan om losse teksten aan te halen, maar het wordt veel te lang om alles in de context te citeren.
En er is nog wel meer te noemen, maar voor iemand die het niet wil zien maakt het niet uit of ik 2 of 10 voorbeelden citeer.
rotterdam schreef:Marcus is overduidelijk " Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden".
Nou niet stoppen, dat is flauw: ... maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
Er staat dus niet dat ongedoopten verdoemd worden, maar ongelovigen.
Voorbeeld van een ongedoopte die zalig werd is de misdadiger aan het kruis, overduidelijk niet?
Verder is het ook niet zeker dat Markus 16: 9-20 bij de bijbel hoort:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Marcus_16rotterdam schreef:Als het slechts een symbool zou zijn van het alleen noodzakelijke geloof, is het onbegrijpelijk, waarom het dan ook nog noodzakelijk genoemd wordt.
Het is ook niet noodzakelijk, woord en Geest zijn noodzakelijk voor geloof en wedergeboorte.
Nou, de zon schijnt hier dus ik ga vandaag lekker wat anders doen nadat ik me de hele week heb zitten vervelen achter mn laptop.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)