benefietdiner schreef:Nee nee Jezus stelde in het nieuwe verbond geen doop in, waar staat dat?
In Matth. 28:19-20. Dat is toch onderdeel van het nieuwe verbond, of niet? En zelfs als je de doop van Johannes erbij betrekt, ook dat hoort bij het nieuwe verbond.
benefietdiner schreef:Eerst aan jou om het bewijs te leveren waar Jezus de kinderdoop instelde?
In Matth. 28:19-20. Daar stelt Jezus de doop in en stelt daarbij geen leeftijdsvoorwaarden.
benefietdiner schreef:Jezus bekrachtigde wel de geloofsdoop om zich aan de doop van Johannes te onderwerpen.
De doop in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest is niet dezelfde als de doop van Johannes. Dat wordt bewezen uit het feit dat degenen die ook in de doop van Johannes gedoopt zijn, later gedoopt worden met de doop die Jezus instelde (o.a. Hand. 19:4-5). Ook in Hand. 2 is het aannemelijk dat er mensen zijn die zowel door Johannes als later door de apostelen gedoopt zijn.
benefietdiner schreef:Jezus stelde wel niet letterlijk een leeftijdgrens om de geloofsdoop te ondergaan maar wel de grens van ‘onderscheiding’ namelijk de onderscheiding van de verstandelijke vermogens om te geloven dat zonden af gewassen zijn in Jezus.
Alleen al het woord ‘onderwijst’ in Matth. 28:19 zegt voldoende dat dat niet kan bij pasgeborenen.
In Matth. 28:19 staat geen grens van onderscheiding, in elk geval niet voor kinderen. Er staat dat onderwijs en doop bij elkaar horen, maar niet in volgordelijke zin. Er staat niet: eerst onderwijzen, daarna maar eens zien of ze geloven en dan pas dopen. Dat staat er niet. Je kunt Matth. 28:19 nl. vertalen met: "maakt alle volken tot Mijn discipelen door ze te dopen in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en onderwijs ze om te bewaren alles wat Ik jullie geboden heb". Je kunt dus ook dopen, dan pas onderwijzen en dan pas belijdenis afleggen, wat in veel kerken (de meeste!) ook gebeurt, tenzij het natuurlijk om volwassenen gaat.
benefietdiner schreef:Natuurlijk is het nieuwe verbond veel ruimer namelijk in die zin dat de bedekking, de schaduwen van het Oud Verbond zijn weggenomen Hebreeën 10. Ook Efeziërs 2:14 ‘den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende’.
De besnijdenis is dus veel ruimer geworden, tot ons heidenen gekomen en niet beperkt tot één Joods volk Israël.
Dat de kinderen daarbij horen ben ik helemaal eens maar niet door een instelling van kinderdoop, nogmaals lever een bewijs. In de Bijbel is hiervoor niet eens een toenadering te vinden.
Dat bewijs is er wel door het geheel van de Bijbel te bestuderen en niet je Bijbel te laten beginnen in Mattheus. Eerder heb ik al naar
deze uitputtende studie verwezen die aantoont dat het nieuwe verbond qua bediening rijker is dan het oude, maar dat daarbij de kinderen, ook de kleinsten, nergens worden uitgesloten, ook niet van de doop. Op dit punt is er geen onderscheid tussen oude en nieuwe verbond.
benefietdiner schreef:Als een kind in een kerkelijk denominatie geboren wordt heeft dat kind daardoor de Heilige Geest niet ontvangen en ook niet een klein beetje.
Zo, dus je (en je gemeente) vertelt je kinderen dus niet het Evangelie? In dat geval hebben ze inderdaad niet de Heilige Geest tot hun beschikking. Maar goede christelijke ouders en gemeente doen dat wel en zo bezien hebben deze kinderen de Heilige Geest wel ontvangen. Ik lees in je antwoord een schromelijke miskenning van het werk van de Geest. De meeste gelovigen worden namelijk in de christelijke kerk geboren (en worden er gedoopt), ontvangen daar onderwijs en komen zo tot het belijden van hun geloof. Dat is de normale weg waarop de Heilige Geest werkt. Dat is meer dan "een streepje voor hebben op ongelovigen", dat is nl. Gods weg waarin Hij normaal gesproken werkt. De kinderen worden in het schip van de kerk geboren (dus de vraag: zijn ze binnen of buiten? kan met "binnen" beantwoord worden) en varen daarin mee, zolang ze zelf er tenminste niet uitstappen en verdrinken. En ik weet wel: er zijn ook mensen die slapend of tegenstribbelend meevaren, maar die stappen er dan uiteindelijk zelf wel uit. Ik kan ook een bijbelser beeld gebruiken: er zijn er die met hun ouders door de Schelfzee trekken en dus gedoopt zijn (1 Kor. 10:1-5), maar later ongehoorzaam blijken te zijn en dus in de woestijn sterven.
naamloos schreef:Een baby kan nog niet geloven
Bijbeltekst? De implicatie van deze opmerking is nl. dat alle baby's zondermeer verloren gaan als ze sterven. Dat zeg je dus: alle baby's die de pech hebben dat ze jong sterven, gaan volgens jou zondermeer verloren. Ik verwacht nu dat je je er onderuit probeert te wriemelen door te zeggen dat God toch zo'n baby wel kan redden, ondanks dat ze hun geloof niet kunnen belijden. Dat klopt, maar als dat zo is, moet Hij hen wel aanzien in Zijn Zoon Jezus Christus die blijkbaar ook voor hen gestorven is en voor hun schuld betaald heeft. En als dat zo is, dan geldt dat die kinderen de doop toekomt.
En dus mogen we de kinderen van de gemeente dopen. Niet op grond van iets wat ze kunnen, maar op grond van Gods barmhartigheid. Op die grond (verbond) worden ook de kinderen van de christelijke gemeente gedoopt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)