Van kerkverband wisselen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 26 mei 2014 16:03

elbert schreef:maar er wringt Bijbels gezien wel iets met onze voorkeuren, zeker als we die gemeenten waar we toch niet zo graag komen, toch ook als gemeenten van de Heere blijven zien.


Jazeker elbert dit wringt inderdaad

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Katlheen » 26 mei 2014 16:47

Hmm, ben zojuist over gegaan naar een andere kerk. Net de ochtenddienst van gisteren in mijn `oude ` kerk teruggeluisterd. Klinkt wel raar om te worden afgekondigd dat je de kerk heb verlaten ivm overgang naar een andere kerk.

Niettemin, overgaan naar een andere kerk kan heel persoonlijke redenen hebben. Voor mij was het de liturgie, vormen van diensten etc. Niet zozeer dat ik het niet eens was met wat er werd gepreekt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Spreeuw » 26 mei 2014 19:08

Katlheen schreef:Hmm, ben zojuist over gegaan naar een andere kerk. Net de ochtenddienst van gisteren in mijn `oude ` kerk teruggeluisterd. Klinkt wel raar om te worden afgekondigd dat je de kerk heb verlaten ivm overgang naar een andere kerk.

Niettemin, overgaan naar een andere kerk kan heel persoonlijke redenen hebben. Voor mij was het de liturgie, vormen van diensten etc. Niet zozeer dat ik het niet eens was met wat er werd gepreekt.


Was dat uw reden om naar een andere kerk over te stappen? Is de liturgie zo belangrijk dat het u beweegt om over te gaan naar een andere kerk?

Mijns inziens is de prediking belangrijker dan de liturgie.

Anoniem_89

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 mei 2014 19:09

Spreeuw schreef:
Was dat uw reden om naar een andere kerk over te stappen? Is de liturgie zo belangrijk dat het u beweegt om over te gaan naar een andere kerk?

Mijns inziens is de prediking belangrijker dan de liturgie.



Welke kerk ga je zelf dan eigenlijk?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 26 mei 2014 19:17

Spreeuw schreef:Mijns inziens is de prediking belangrijker dan de liturgie.


U vindt schriftuitleg belangrijker dan b.v. de sacramenten, de gebeden,het lezen uit Gods woord en de lofprijzing ?

Mag ik vragen waarom ?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Spreeuw » 26 mei 2014 19:19

rotterdam schreef:
U vindt schriftuitleg belangrijker dan b.v. de sacramenten, de gebeden,het lezen uit Gods woord en de lofprijzing ?

Mag ik vragen waarom ?


Omdat de prediking/Schriftuitleg (als goed is) verkondiging van Gods onfeilbaar Woord is.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Katlheen » 26 mei 2014 19:40

Was dat uw reden om naar een andere kerk over te stappen? Is de liturgie zo belangrijk dat het u beweegt om over te gaan naar een andere kerk?

Mijns inziens is de prediking belangrijker dan de liturgie.


De liturgie omvat alles. In de mis gaat het dus niet alleen maar om het Woord, hoewel dat zeker een belangrijk onderdeel is. Maar de overige dingen zijn net zo belangrijk. En dat mis ik in de kerk waar ik vandaan kom. Daar gaat het alleen maar om de preek. En een preek kan ik net zo goed thuis op de pc wel luisteren.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 26 mei 2014 19:41

Spreeuw schreef:Omdat de prediking/Schriftuitleg (als goed is) verkondiging van Gods onfeilbaar Woord is.


U maakt zelf alweer een voorbehoud zie ik.

Een voorbehoud wat je nooit behoeft te maken bij sacramenten, de Bijbelezing, bij de (lof)psalmen.

Ik zal met vreugd in 't huis des HEEREN gaan,
Om daar met lof Uw groten naam te danken.
Jeruzalem, gij hoort die blijde klanken:
Elk heff' met mij den lof des HEEREN aan!

Ik zal Uw naam met dankerkentenis
Verheffen, U al mijn geloften brengen;
'k Zal liefd' en lof voor U ten offer mengen,
In 't heiligdom, waar 't volk vergaderd is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2014 22:02

Spreeuw schreef:
Omdat de prediking/Schriftuitleg (als goed is) verkondiging van Gods onfeilbaar Woord is.


De gemeente is ook het lichaam van Christus. Het gaat in de kerk om meer dan dan consumeren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Teus » 28 mei 2014 19:33

Het is te gemakkelijk te zeggen dat waar je kerkt je door God gebracht ben.
Toevallig is het zeker niet, je maakt veelal zelf de keuze of volgt domweg je ouders en het is geen feit dat die altijd goed is.
Vaak is het wat we zelf prettig vinden te horen en we weten vaak niet wat we nodig hebben en wat goed is, zoveel kerken zijn niet ontstaan door de juiste wegen te bewandelen.
M.i. is er maar een manier om te weten waar God je wilt hebben en dat is aan Hem Zelf vragen. Dan geldt waar God je gebracht heeft, daar moet je blijven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Bambi » 28 mei 2014 19:34

Teus schreef:M.i. is er maar een manier om te weten waar God je wilt hebben en dat is aan Hem Zelf vragen. Dan geldt waar God je gebracht heeft, daar moet je blijven.

Ook niet altijd, als het voor je groei noodzakelijk is, kan God je daarna weer ergens anders brengen. :wink:

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Teus » 28 mei 2014 19:39

Teus schreef:M.i. is er maar een manier om te weten waar God je wilt hebben en dat is aan Hem Zelf vragen. Dan geldt waar God je gebracht heeft, daar moet je blijven.

Bambi schreef:Ook niet altijd, als het voor je groei noodzakelijk is, kan God je daarna weer ergens anders brengen. :wink:


Je hebt gelijk, maar dan geldt wel weer, waar God je brengt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 mei 2014 20:08

Inderdaad..
En dus niet zoals het standaard riedeltje.. ja blijf maar waar je geplaatst bent..
Zo heeft de Here het bedoeld zeggen ze dan..
ondertussen helpen de kerken elkaar op die manier om het ledenbestand op peil te houden

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Teus » 28 mei 2014 20:26

Anoniem_89 schreef:Inderdaad..
En dus niet zoals het standaard riedeltje.. ja blijf maar waar je geplaatst bent..
Zo heeft de Here het bedoeld zeggen ze dan..
ondertussen helpen de kerken elkaar op die manier om het ledenbestand op peil te houden


Weet je, het is zaak er achter te komen of de Heere het echt zo bedoeld heeft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 nov 2014 13:24

Wel jammer om te lezen dat mensen zo massaal tegengehouden worden.
Het lijkt wel een soort sekte.
Iedereen wordt afgeraden om weg te gaan..
Pfff. waar gaat het over.

Mijn vrouw schrijft zich binnenkort uit bij de C.G.K. ben benieuwd wat voor riedeltje ze gaan ophangen. Zal zeker zeggen dat ze er flink naast zitten als ze haar proberen te overtuigen dat ze bij d'r eigen gemeente moet blijven. Kijken hoe men reageert :?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten