Thermokoppel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Thermokoppel

Berichtdoor André-J30 » 24 apr 2014 17:24

Ik ben bezig met het maken van een buiten oven van leem en klei. Deze gaat gestookt worden met hout. Het doel is het bakken van speltbrood, pizza's, en de restwarmte te gebruiken voor slow cooking en drogen van bijv. kruiden.
Graag wil ik weten de globale temperatuur van de oven, de verdeling van de temperatuur in de oven en ook hoe snel de afkoeling is op de diverse plaatsen.
Zelf denk ik aan om een aantal (ca 10) thermokoppels tijdens de constructie in te bouwen.
Het bereik zal tot zo'n 1200 °C moeten zijn (vnl bovenin de koepel). De nauwkeurigheid op 5° is al mooi genoeg.
Weet iemand een goedkope materialen mbt meten en aflezen? Bijv. zelf maken van koper / constantaan of ijzer / constantaan draad? Hoe af te lezen? Liefst meerdere tegelijk.

Anoniem_89

Re: Thermokoppel

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 apr 2014 12:57

André-J30 schreef:Ik ben bezig met het maken van een buiten oven van leem en klei. Deze gaat gestookt worden met hout. Het doel is het bakken van speltbrood, pizza's, en de restwarmte te gebruiken voor slow cooking en drogen van bijv. kruiden.
Graag wil ik weten de globale temperatuur van de oven, de verdeling van de temperatuur in de oven en ook hoe snel de afkoeling is op de diverse plaatsen.
Zelf denk ik aan om een aantal (ca 10) thermokoppels tijdens de constructie in te bouwen.
Het bereik zal tot zo'n 1200 °C moeten zijn (vnl bovenin de koepel). De nauwkeurigheid op 5° is al mooi genoeg.
Weet iemand een goedkope materialen mbt meten en aflezen? Bijv. zelf maken van koper / constantaan of ijzer / constantaan draad? Hoe af te lezen? Liefst meerdere tegelijk.


Is dit wat?
En anders deze.

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: Thermokoppel

Berichtdoor André-J30 » 28 apr 2014 14:40

Anoniem_89, bedankt voor je reactie. Dat soort ovens heb ik ook bekeken maar ik heb besloten om het heel basaal te doen. Kon gratis leem krijgen, wij leven op klei en een beetje zand en water zijn ook geen probleem. Als basis heb ik (gratis :D ) spoorbielzen. Het model van jouw voorbeelden klopt precies.

Mijn vraag betrof specifiek de temperatuur meting. (Hen inmiddels al enige thermokoppels en afleesunit via ebay in China besteld.)

Als iemand nog een paar kilo hydraulische kalk weet =D>
Het front van de oven wil ik nl metselen met ouderwetse mortel.

Anoniem_89

Re: Thermokoppel

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 apr 2014 17:58

André-J30 schreef:
Als iemand nog een paar kilo hydraulische kalk weet =D>
Het front van de oven wil ik nl metselen met ouderwetse mortel.


Mooi dat je de meeste spullen al hebt.
Die hydraulische kalk zal wel lastig worden.

Misschien kun je die vraag stellen op goeievraag.nl

Gebruikersavatar
Markie
Majoor
Majoor
Berichten: 1603
Lid geworden op: 27 sep 2002 20:42
Locatie: Overal en nergens

Re: Thermokoppel

Berichtdoor Markie » 10 mei 2014 22:43

Ik ben met een opleiding bezig momenteel. Toevallig pas een paar vragen gehad over thermokoppels. Toevallig dat ik dit dus tegenkom hier...

Vraag en antwoord even gekopieerd:

4. a. Hoe werkt een thermokoppel?
b. Welke 3 soorten thermokoppels ken je en welke zal je gebruiken bij het normaliserend gloeien?
c. Hoe worden thermokoppels aan een werkstuk bevestigd?


a. Bij thermokoppels wordt gebruik gemaakt van 2 metalen draden met verschillende samenstelling. Verbinden we deze draden met elkaar dan ontstaat ten gevolge van een temperatuursverandering een verschil in contactpotentiaal waarvan de grootte afhankelijk is van de temperatuur. Het potentiaalverschil is in de orde van grootte van 6-60 microvolt per graad Celcius. Elke wijziging in de temperatuur geeft dus een ander signaal. De grootte van dit signaal is een maat voor de temperatuur. Door gebruik te maken van dit verschijnsel kan het thermokoppel uitstekend gebruikt worden als sensor voor een temperatuurmeting.
b. Thermokoppels die in het algemeen worden gebruikt zijn vervaardigd uit de volgende materialen:
- Koper en constantaan
- Ijzer en constantaan
- Chromel en alumel
c. Door het aanklemmen op het werkstuk met een stalen band. Een betere methode is echter om het thermokoppeldraad aan het werkstuk te hechten dmv een condensatorontlading. Dit geeft een betrouwbaardere meting.


Misschien kun je er wat mee.

Anoniem_89

Re: Thermokoppel

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 mei 2014 20:57

Heb je de kalk al gevonden? :wink:

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: Thermokoppel

Berichtdoor André-J30 » 12 mei 2014 18:48

Inmiddels heb ik op e-Bay besteld en deels binnen, thermokoppels (6x ontvangen):Afbeelding
http://www.ebay.de/itm/1x-3M-Edelstahl- ... OC:DE:3160

bijbehorende stekkers:
Afbeelding
http://www.ebay.com/itm/10Pcs-Yellow-Pl ... OC:DE:3160

en meter (2 binnen en nog 3 besteld):
Afbeelding
http://www.ebay.ca/itm/TM-902C-K-Type-D ... OC:CA:3160

De thermokoppels (meegeleverde èn extra bestelde) functioneren en zijn redelijk nauwkeurig. (Kalibratie in smeltend ijs (0°C) en kokend water (100°C))
Ik hoop deze week de eerste in te bouwen. Het "kleien" gaat wat langzaam want het weer zit nog niet mee.

Ik neem aan dat de draden constantaan - ijzer zijn vanwege het hoge temperatuur bereik (tot ca. 1300°C)
Anoniem_89 schreef:Heb je de kalk al gevonden? :wink:
Ja en nee.
Afbeelding
http://www.bouw-vakbouwshop.nl/cement-m ... 25-kg.html

€3,69 voor 25 Kg plus €12,40 verzendkosten :( :( :(


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 72 gasten

cron