Opstanding van Christus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Opstanding van Christus

Berichtdoor Spreeuw » 20 apr 2014 15:57

Met Pasen gedenken we de opstanding van Christus. Geloven jullie in de opstanding? Wat is voor jullie het belangrijkste heilsfeit (bijv. Kerst, Goede Vrijdag, Pasen of Pinksteren)?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor gravo » 20 apr 2014 16:16

Spreeuw schreef:Met Pasen gedenken we de opstanding van Christus. Geloven jullie in de opstanding? Wat is voor jullie het belangrijkste heilsfeit (bijv. Kerst, Goede Vrijdag, Pasen of Pinksteren)?


De Opstanding van Christus is het hart en de kern van het christelijk geloof.
Als Christus niet uit de dood is opgestaan, dan is ons geloof ijdel (betekenisloos).
Ik begrijp er met mijn verstand niets van, ik kan het ook niet aan je uitleggen, er is geen bewijs of verklaring van voorhanden, maar ik geloof het van harte.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor mealybug » 20 apr 2014 16:35

gravo schreef:De Opstanding van Christus is het hart en de kern van het christelijk geloof.
Als Christus niet uit de dood is opgestaan, dan is ons geloof ijdel (betekenisloos).


gravo


Dat is en blijft het ook, wanneer er geen zichtbare goede werken zijn voortgekomen vanuit ons geloof.

Anoniem_89

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 apr 2014 18:31

Wat vanmorgen in de dienst werd verteld vond ik heel mooi.


Johannes 10:17-18
17 De Vader heeft mij lief omdat ik mijn leven geef, om het ook weer terug te nemen.
Niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf. Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen – dat is de opdracht die ik van mijn Vader heb gekregen.’

Het sprak me gewoon aan.
Als ik het verhaal er omheen weer een beetje weet typ ik dat hier wel.

Riska

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor Riska » 21 apr 2014 14:30

Zonder de Opstanding is er geen leven...
Zonder de Opstanding is er geen hoop...

Kerst zonder Opstanding is zonder zin
en Pinksteren en Pasen vallen op één dag...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2014 14:43

Riska schreef:Zonder de Opstanding is er geen leven...
Zonder de Opstanding is er geen hoop...

Kerst zonder Opstanding is zonder zin
en Pinksteren en Pasen vallen op één dag...

Mooi Riska!
Maar hoe bedoel je precies de laatste zin, (voordat er misverstand door ontstaat)?

Riska

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor Riska » 21 apr 2014 15:50

Uitleggen kan ik alleen zeer gebrekkig.

De Bijbel mag het wel hebben over veertig/vijftig dagen voordat de Geest uitgestort wordt over de leerlingen.
Maar wat dacht je wat er gebeurde toen de beide Maria's de Heer tegenkwamen, van het graf vandaan, om de discipelen te vertellen wat ze bij het (lege) graf ervaren hadden?
De leerlingen die Hem zagen? Niet als geestverschijning, maar als de Heer?
De Emmaüsgangers, die verslagen waren en later, vervuld van de Geest teruggingen naar Jeruzalem, om Zijn opstanding te verkondigen?

De Geest werkt vanaf de eerste minuut na de Opstanding...

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor Cornelius » 21 apr 2014 16:40

Uit preken krijg je vaak de indruk dat geloven in iets als de Opstanding iets anti-verstandelijks is. Wie nadenkt ontkent de Opstanding en andere wonderen, maar wij geloven het; zoiets krijg je dan.
Wat een zwaktebod! Ik ben ervan overtuigd dat eerder het tegendeel waar is. Zie http://demeningvanevert.blogspot.nl/ (bericht van vandaag, 21-04-14).
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Riska

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor Riska » 21 apr 2014 17:19

Ik vul nog even aan - het was gebrekkig wat ik hierboven schreef.
Maar ik verwijs naar het evangelie naar Johannes.

Johannes 20 : 19 - 24:
Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar; ze hadden de deuren afgesloten omdat ze bang waren voor de Joden. Jezus kwam in hun midden staan en zei: "Ik wens jullie vrede!"
Na deze woorden toonde Hij hun zijn handen en zijn zijde. De leerlingen waren blij dat ze de Heer zagen. Nog eens zei Jezus: 'Ik wens jullie vrede!' Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit.' Na deze woorden blies Hij over hen heen en zei: 'Ontvang de heilige Geest. Als jullie iemands zonden vergeven, dan zijn ze vergeven; vergeven jullie niet, dan zijn ze niet vergeven.'

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2014 18:11

Riska schreef:Uitleggen kan ik alleen zeer gebrekkig.

De Bijbel mag het wel hebben over veertig/vijftig dagen voordat de Geest uitgestort wordt over de leerlingen.
Maar wat dacht je wat er gebeurde toen de beide Maria's de Heer tegenkwamen, van het graf vandaan, om de discipelen te vertellen wat ze bij het (lege) graf ervaren hadden?
De leerlingen die Hem zagen? Niet als geestverschijning, maar als de Heer?
De Emmaüsgangers, die verslagen waren en later, vervuld van de Geest teruggingen naar Jeruzalem, om Zijn opstanding te verkondigen?

De Geest werkt vanaf de eerste minuut na de Opstanding...

Ik vroeg het omdat het ook een uitdrukking is nl.
Ik denk dat ik je wel begreep en begrijp :D
Sommige mensen blijven bij het kerstkind hangen, maar het kindje groeit op en wordt volwassen!
We hebben in de afgelopen dagen weer mogen horen van het grote Wonder!

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor Rozijn » 21 apr 2014 20:29

Er was een tijd dat ik zonder twijfel gezegd zou hebben: de kruisdood is het belangrijkst. Daar heeft Christus mijn straf gedragen. Daar is mijn schuld voor God betaald.
Maar nu, heel wat jaren verder, heb ik moeten leren dat er voor een leven tot eer van God ook de opstanding nodig was. Om te kunnen leven uit Hem. En dat, als Hij niet bad, na hemelvaart, mijn geloof subiet op zou houden.

Ik kan niet kiezen tussen de heilsfeiten. Ik hoef niet te kiezen. Hij heeft het allemaal gedaan!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 08:21

Zolang we maar beseffen waarom het zo belangrijk is. Sommige mensen vinden de heilsfeiten, vooral Goede Vrijdag en Pasen belangrijk omdat daar hun zonden zijn vergeven. En dat is ook heel belangrijk. Maar we moeten wel in het oog houden waarom Hij leed en sterf. Om de schuld weg te nemen, dat klopt. Om de weg naar God vrij te maken. Helemaal waar. Maar dan? Om ons te veranderen, te vernieuwen naar Gods beeld. Zijn lijden en opstanding heeft als doel dat wij ook met Hem zullen opstaan in een nieuw leven. Dat is een mooi uitzicht maar, en dat vergeten we wel eens, ook iets wat nu al begint.

Want nu de Heer is opgestaan, nu breekt het nieuwe leven aan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 08:32

Marnix schreef:Zolang we maar beseffen waarom het zo belangrijk is. Sommige mensen vinden de heilsfeiten, vooral Goede Vrijdag en Pasen belangrijk omdat daar hun zonden zijn vergeven. En dat is ook heel belangrijk. Maar we moeten wel in het oog houden waarom Hij leed en sterf. Om de schuld weg te nemen, dat klopt. Om de weg naar God vrij te maken. Helemaal waar. Maar dan? Om ons te veranderen, te vernieuwen naar Gods beeld. Zijn lijden en opstanding heeft als doel dat wij ook met Hem zullen opstaan in een nieuw leven. Dat is een mooi uitzicht maar, en dat vergeten we wel eens, ook iets wat nu al begint.

Want nu de Heer is opgestaan, nu breekt het nieuwe leven aan.
Helemaal mee eens! Maar ook: Zonder sterven geen opstanding.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 08:34

Dat klopt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Opstanding van Christus

Berichtdoor Rozijn » 22 apr 2014 09:30

Marnix schreef:Zolang we maar beseffen waarom het zo belangrijk is. Sommige mensen vinden de heilsfeiten, vooral Goede Vrijdag en Pasen belangrijk omdat daar hun zonden zijn vergeven. En dat is ook heel belangrijk. Maar we moeten wel in het oog houden waarom Hij leed en sterf. Om de schuld weg te nemen, dat klopt. Om de weg naar God vrij te maken. Helemaal waar. Maar dan? Om ons te veranderen, te vernieuwen naar Gods beeld. Zijn lijden en opstanding heeft als doel dat wij ook met Hem zullen opstaan in een nieuw leven. Dat is een mooi uitzicht maar, en dat vergeten we wel eens, ook iets wat nu al begint.

Want nu de Heer is opgestaan, nu breekt het nieuwe leven aan.

Dat is helemaal waar. Je zegt met iets meer woorden wat ik onder andere bedoelde te zeggen.

Weten van vergeving van zonde, en daarom willen leven voor Hem. Maar er dan achter komen dat je het zelf niet kunt. Om dan te leren dat het leven alleen in de Opgestane ligt. Alleen uit Hem is het mogelijk om vrucht te dragen!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten