Orgaandonatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 13:10

learsi schreef:Mijn zus gebruikt een antipsychoticum, mijn vrouw een antidepressivum.
Beide levens zouden zeer ingrijpend anders zijn als deze medicijnen niet "uitgevonden" waren.
En ja wat je zegt klopt, ook medicijnen kunnen levensverlengend werken, net als operaties (bijv.open hart operaties/omleidingen).

Orgaan donatie breidt het gebied van de te gebruiken mogelijkheden enorm uit (omover de 3D maar niet te spreken). Het wordt gecompliceerder en gecompliceerder. En dat niet alleen m.b.t. de keuzemogelijkheden.
De techniek vordert gestaag en langzamerhand dringt de vraag zich op, waar dit allemaal op uit gaat lopen (mocht de mensheid nog een eeuw of 2/3 gegeven worden).
Ik vraag me wel eens af of Genesis 11:6 (NBG-vertaling!) tegenwoordig niet een concrete invulling zichtbaar maakt, waar wij heden ten dage ook bij org-donatie mee geconfronteerd worden.
Ook Daniel 7:25 doet bij lezing vermoeden dat wat in Daniel 2:21 van de Heere gezegd wordt, door de mens in handen genomen zal worden?

h.g
Learsi

Maar zijn deze mogelijkheden de mens dan niet gegeven?
Ik geloof van wel namelijk...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor learsi » 10 mar 2014 13:37

Op welke mogelijkheden doel je?
Alle mogelijkheden?

h.g
Learsi

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor mona » 10 mar 2014 13:42

StillAwake schreef:Maar zijn deze mogelijkheden de mens dan niet gegeven?
De vraag is: door wie zijn die mogelijkheden gegeven? De mens heeft verstand gekregen, maar ook verstand om XTC te fabriceren? Of verstand om een geweer uit te vinden? Een uitvinding die in eerste instantie goed is, bv om te opereren, kan uiteindelijk ook tegen de wil van God in gaan (bv abortus). Niet alles wat mogelijk is, is ook geoorloofd.
En dat is nu het lastige van ethische vragen. Want die grens, of die keuze, heeft voor een christen te maken met geloof in God.
En het goede wat God ons geeft, het verstand en de kennis, zal door de duivel altijd verdraaid worden tot zonde.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 13:45

learsi schreef:Op welke mogelijkheden doel je?
Alle mogelijkheden?

h.g
Learsi

Alle mogelijkheden die de mens in de schepping vindt.
Technologie (vliegen, computers, auto's), maar zeker ook medische mogelijkheden (medicijnen, transplantatiemogelijkheden, IVF, enzovoorts).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor learsi » 10 mar 2014 13:55

okee, duidelijk
Bedankt

hg
Learsi

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 13:59

mona schreef:De vraag is: door wie zijn die mogelijkheden gegeven? De mens heeft verstand gekregen, maar ook verstand om XTC te fabriceren? Of verstand om een geweer uit te vinden? Een uitvinding die in eerste instantie goed is, bv om te opereren, kan uiteindelijk ook tegen de wil van God in gaan (bv abortus). Niet alles wat mogelijk is, is ook geoorloofd.
En dat is nu het lastige van ethische vragen. Want die grens, of die keuze, heeft voor een christen te maken met geloof in God.
En het goede wat God ons geeft, het verstand en de kennis, zal door de duivel altijd verdraaid worden tot zonde.

En wil de Heere de operatie en/of de medicijnen zegenen?
Ik had een heel goed medicijn voor een lichamelijke aandoening en opeens werd ik er allergisch voor.
Ik moest er toen mee stoppen. Er is voorlopig geen ander middel voorhanden.
En dat komt best vaak voor.
Dus dan is de oplossing er wel, maar voor jou niet geschikt.
Het eerste was een mens meestal wil, na een diagnose, is BETER worden. Gezondheid wordt gezien als het hoogste goed. (met er goed uitzien als goede tweede)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor learsi » 10 mar 2014 14:21

learsi schreef:
Ik vraag me wel eens af of Genesis 11:6 (NBG-vertaling!) tegenwoordig niet een concrete invulling zichtbaar maakt, waar wij heden ten dage ook bij org-donatie mee geconfronteerd worden.
Ook Daniel 7:25 doet bij lezing vermoeden dat wat in Daniel 2:21 van de Heere gezegd wordt, door de mens in handen genomen zal worden?

StillAwake schreef:Maar zijn deze mogelijkheden de mens dan niet gegeven?
Ik geloof van wel namelijk...


Een algemene benadering zou kunnen zijn dat alles wat mogelijk is gegeven is.

Vindt jij dat de door mij genoemde teksten een grens aan geven binnen die mogelijkheden?

bvd
h.g
Learsi

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 14:29

learsi schreef:
Ik vraag me wel eens af of Genesis 11:6 (NBG-vertaling!) tegenwoordig niet een concrete invulling zichtbaar maakt, waar wij heden ten dage ook bij org-donatie mee geconfronteerd worden.
Ook Daniel 7:25 doet bij lezing vermoeden dat wat in Daniel 2:21 van de Heere gezegd wordt, door de mens in handen genomen zal worden?

StillAwake schreef:Maar zijn deze mogelijkheden de mens dan niet gegeven?
Ik geloof van wel namelijk...

learsi schreef:Een algemene benadering zou kunnen zijn dat alles wat mogelijk is gegeven is.

Vindt jij dat de door mij genoemde teksten een grens aan geven binnen die mogelijkheden?

bvd
h.g
Learsi

Persoonlijk geloof ik dat de mens niks kan, tenzij God het toestaat.
Technologieën als Internet, maar eerder ook de boekdrukkunst, en bijvoorbeeld ook ons vermogen om te reizen bestaan alleen maar omdat de Schepper deze mogelijkheden in zijn creatie heeft ingeschapen.
Hetzelfde geldt voor medicijnen. In het bijzonder de "natuurlijke" medicijnen (plantenextracten die uit de natuur gehaald kunnen worden), maar ook zaken als chemo-kuren en bestralingen vallen daaronder.
Transplantatie en IVF vind ik wat moeilijker liggen, maar ben wel overtuigd van het idee dat God deze mogelijkheden heeft gegeven.
Dat er mogelijkheden zijn, ontslaat ons nog steeds niet van de verplichting verantwoording af te leggen over ons rentmeesterschap.
De teksten die je noemt begrijp ik niet helemaal.
De tekst uit Genesis wél, maar dat behelst nog steeds de door God gegeven mogelijkheden, met de teksten uit Daniël begrijp ik niet geheel wat je je nu afvraagt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor learsi » 10 mar 2014 15:28

StillAwake schreef:Persoonlijk geloof ik dat de mens niks kan, tenzij God het toestaat.

Technologieën als Internet, maar eerder ook de boekdrukkunst, en bijvoorbeeld ook ons vermogen om te reizen bestaan alleen maar omdat de Schepper deze mogelijkheden in zijn creatie heeft ingeschapen.
Hetzelfde geldt voor medicijnen. In het bijzonder de "natuurlijke" medicijnen (plantenextracten die uit de natuur gehaald kunnen worden), maar ook zaken als chemo-kuren en bestralingen vallen daaronder.
Transplantatie en IVF vind ik wat moeilijker liggen, maar ben wel overtuigd van het idee dat God deze mogelijkheden heeft gegeven.
Dat er mogelijkheden zijn, ontslaat ons nog steeds niet van de verplichting verantwoording af te leggen over ons rentmeesterschap.
De teksten die je noemt begrijp ik niet helemaal.
De tekst uit Genesis wél, maar dat behelst nog steeds de door God gegeven mogelijkheden, met de teksten uit Daniël begrijp ik niet geheel wat je je nu afvraagt.


Dat er zaken ingeschapen zijn ben ik met je eens
In die zin ont-dekken we zekere zaken.

De tekst uit Gen. noemde ik omdat daar uit blijkt dat de Heere daar iets voorkomen heeft, hetgeen in onze huidige tijd door de mensheid (als geheel) weer opgepakt kan worden.
Met het verwarren van de taal voorkwam de Heere dat bepaalde zaken "te vroeg" mogelijk zouden worden. De Heere vondt het nodig "af te snijden" wat ze bedachten te maken. Zou het kunnen dat we in dit afsnijden, een oordeel van de Heere zien. Zou het kunnen zijn dat de Heere Zich zo uitspreekt over dat wat de mensheid wil bereiken en kan bereiken als ze een van taal en denken zijn?

Zou het mbt de teksten uit Daniel waar de term "de tijden" wordt genoemd, kunnen gaan over zaken die God in eigen hand had, maar die Hij aan het einde van deze bedeling "vrij geeft" aan de mens(heid)?
Zodat wat bereikt (ontdekt) wordt niet per definitie een neerslag is van door Hem te zegenen zaken?

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 15:50

learsi schreef:Dat er zaken ingeschapen zijn ben ik met je eens
In die zin ont-dekken we zekere zaken.

De tekst uit Gen. noemde ik omdat daar uit blijkt dat de Heere daar iets voorkomen heeft, hetgeen in onze huidige tijd door de mensheid (als geheel) weer opgepakt kan worden.
Met het verwarren van de taal voorkwam de Heere dat bepaalde zaken "te vroeg" mogelijk zouden worden. De Heere vondt het nodig "af te snijden" wat ze bedachten te maken. Zou het kunnen dat we in dit afsnijden, een oordeel van de Heere zien. Zou het kunnen zijn dat de Heere Zich zo uitspreekt over dat wat de mensheid wil bereiken en kan bereiken als ze een van taal en denken zijn?

Zou het mbt de teksten uit Daniel waar de term "de tijden" wordt genoemd, kunnen gaan over zaken die God in eigen hand had, maar die Hij aan het einde van deze bedeling "vrij geeft" aan de mens(heid)?
Zodat wat bereikt (ontdekt) wordt niet per definitie een neerslag is van door Hem te zegenen zaken?

h.g.
Learsi

Jij ziet parallellen tussen onze huidige tijd en die van rond de torenbouw?
Het grootste verschil is dat we juist verdeeld zijn, terwijl de mensen toen wél samen één doel konden hebben en hadden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor learsi » 10 mar 2014 16:36

StillAwake schreef:Jij ziet parallellen tussen onze huidige tijd en die van rond de torenbouw?
Het grootste verschil is dat we juist verdeeld zijn, terwijl de mensen toen wél samen één doel konden hebben en hadden.


Wat de Heere doet is de taal verwarren zodat ze elkanders taal niet verstaan.
Daar waar ze elkanders taal weer verstaan ontstaat in mijn ogen dezelfde situatie als in Gen.
De wetenschap opereert in algemene zin toch wel als een soort van eenheid in het zoeken naar...
En zo zijn er wel meerdere zaken waarin naar (global) eenheid of consensus gezocht wordt?

h.g.
Learsi

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 16:38

Wat vinden jullie dan van deze blijk van naastenliefde?

Dokter, ik zeg u: over een jaar heb ik een donor gevonden. Ik wíl leven!’ Erardo Kea (47) uit Almere, nierpatiënt en vader van twee kinderen, hield woord. Op een emotionele oproep op Facebook reageerden maar liefst veertig wildvreemden, die hem spontaan een nier aanboden.

Ook bij Raymond Copier (40) uit Rotterdam had een oproep op Facebook succes. Sjors Los uit Capelle aan den IJssel, een volstrekt onbekende voor Copier, bood zijn nier aan. De medische keuring is al in volle gang.

Meer nierpatiënten zouden via sociale media een oproep moeten doen, vindt Erardo.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 16:39

learsi schreef:Wat de Heere doet is de taal verwarren zodat ze elkanders taal niet verstaan.
Daar waar ze elkanders taal weer verstaan ontstaat in mijn ogen dezelfde situatie als in Gen.
De wetenschap opereert in algemene zin toch wel als een soort van eenheid in het zoeken naar...
En zo zijn er wel meerdere zaken waarin naar (global) eenheid of consensus gezocht wordt?

h.g.
Learsi

Zolang we ruzie met elkaar hebben over het al dan niet mogen bouwen van een kerncentrale valt het met de eensgezindheid van ons mensen wel mee geloof ik.
Maar toegegeven, de wetenschap fungeert wel steeds meer als één globaal systeem wat naar antwoorden zoekt!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Cornelius » 20 jul 2015 11:33

schelpje3 schreef:Wat vinden jullie dan van deze blijk van naastenliefde?

Dokter, ik zeg u: over een jaar heb ik een donor gevonden. Ik wíl leven!’ Erardo Kea (47) uit Almere, nierpatiënt en vader van twee kinderen, hield woord. Op een emotionele oproep op Facebook reageerden maar liefst veertig wildvreemden, die hem spontaan een nier aanboden.

Ook bij Raymond Copier (40) uit Rotterdam had een oproep op Facebook succes. Sjors Los uit Capelle aan den IJssel, een volstrekt onbekende voor Copier, bood zijn nier aan. De medische keuring is al in volle gang.

Meer nierpatiënten zouden via sociale media een oproep moeten doen, vindt Erardo.


Niet mee eens. Lees http://demeningvanevert.blogspot.nl/201 ... natie.html.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2015 13:01

Ik ben het totaal niet met Evert eens. Juist het feit dat je organen niet van jezelf zijn maar van je Schepper vind ik een goede reden om wel donor te zijn. Die medische mogelijkheden zijn een gave en als je daarmee levens kan redden is dat juist een goede zaak.

Wat de oproepen op Facebook betreft, dat maakt het persoonlijker. Ik kan me wel voorstellen dat mensen het voor zich uitschuiven zolang het hen niet persoonlijk raakt, zolang het ver van je af blijft staan. Als je dan een gezicht hebt en een verhaal van iemand die je er mee kan redden komt het dichterbij.

En ja, je moet altijd bedenken: Wat zou ik willen? Als ik nou een nier of iets anders nodig had om te overleven, zou ik dat dan willen? En als je gelooft dat God het allemaal in de hand heeft, laat je je dan niet behandelen bij een andere ziekte? Is dat wat God van ons vraagt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten