Is dit phishing?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Is dit phishing?

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2014 10:11

Vanmorgen haalde ik een mailtje naar binnen van Iban Nederland. Ik zou daar kosteloos een pasje aan kunnen vragen met mijn IBAN nummer.
Ik kreeg argwaan, is dat terecht?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Is dit phishing?

Berichtdoor Speedy » 21 feb 2014 10:18

schelpje3 schreef:Vanmorgen haalde ik een mailtje naar binnen van Iban Nederland. Ik zou daar kosteloos een pasje aan kunnen vragen met mijn IBAN nummer.
Ik kreeg argwaan, is dat terecht?

Yep, iban Nederland doet niets anders dan phishing en proberen geld te jatten
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is dit phishing?

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2014 10:22

Dat dacht ik al. :D Ik zou een link aan moeten klikken om een bank te kiezen en ik moet dat wel voor 22 februari doen :^o anders kost dat 17.50 euro!
Maar ik heb allang een nieuw pasje met IBAN nr van mijn bank. Dat ging geheel automatisch.
Bovendien is het 1 februari ingegaan toch?
Dan is deze mail een beetje laat. :mrgreen:

Faramir

Re: Is dit phishing?

Berichtdoor Faramir » 21 feb 2014 10:32

schelpje3 schreef:Vanmorgen haalde ik een mailtje naar binnen van Iban Nederland. Ik zou daar kosteloos een pasje aan kunnen vragen met mijn IBAN nummer.
Ik kreeg argwaan, is dat terecht?

Je krijgt automatisch van je eigen bank op een gegeven moment een nieuw bankpasje waarop ook je nieuwe rekeningnummer (IBAN) staat. Je kan zelf online bij je bank ook simpel kijken wat je IBAN nummer is.

Ik krijg de laatste tijd ook regelmatig mailtjes die zogenaamd van SNS en ING komen met informatie (dan moet ik wel doorklikken) van mijn rekening. Laat nu het geval zijn dat ik met beide banken niets te maken heb....

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is dit phishing?

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2014 12:13

Sowieso vraagt je bank nooit om je bankgegevens.... want die hebben ze al. Daaraan kan je het al zien.

Zie ook: http://www.consumentenbond.nl/test/geld ... ails-iban/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is dit phishing?

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2014 12:19

Ze weten me wel te vinden zeg, ik heb inmiddels nog twee mails gekregen. Op het account van mijn man zie ik niks.

Bambi

Re: Is dit phishing?

Berichtdoor Bambi » 21 feb 2014 13:37

schelpje3 schreef:Ze weten me wel te vinden zeg, ik heb inmiddels nog twee mails gekregen. Op het account van mijn man zie ik niks.

Dan zal je man zijn e-mailadres wat minder aan anderen geven.

De enige Spam-mail die ik krijg, komt van Refoweb.
De meeste van die mails, gooit mijn beveiliging gelijk bij 'ongewenste e-mail'.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is dit phishing?

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2014 13:40

Bambi schreef:Dan zal je man zijn e-mailadres wat minder aan anderen geven.

De enige Spam-mail die ik krijg, komt van Refoweb.
De meeste van die mails, gooit mijn beveiliging gelijk bij 'ongewenste e-mail'.

Het is juist andersom. :lol:
En wij hebben McAfee, elke dag gooit hij tig mails eruit, voordat ik ze maar kan zien van wie ze afkomstig zijn. Soms wel, en dat blijkt dan gewoon een bouwmarkt of verzendhuis te zijn.

mohamed

Re: Is dit phishing?

Berichtdoor mohamed » 21 feb 2014 16:23

schelpje3 schreef:Ze weten me wel te vinden zeg, ik heb inmiddels nog twee mails gekregen. Op het account van mijn man zie ik niks.

Gewoon nooit op reageren en alles wat je verdacht vindt meteen markeren als spam. Als de bank wat van je wil en je niet kan bereiken sturen ze je wel een brief.

Maar, zit jij op de email account van je man te neuzen? Laat het hem maar niet merken! :mrgreen:

mohamed

Re: Is dit phishing?

Berichtdoor mohamed » 21 feb 2014 16:24

schelpje3 schreef:Ze weten me wel te vinden zeg, ik heb inmiddels nog twee mails gekregen. Op het account van mijn man zie ik niks.

Bambi schreef:Dan zal je man zijn e-mailadres wat minder aan anderen geven.

De enige Spam-mail die ik krijg, komt van Refoweb.
De meeste van die mails, gooit mijn beveiliging gelijk bij 'ongewenste e-mail'.

Nou, je slikt gelukkig niet meer alles wat gereformeerd is als zoete koek! Dat doet me deugd op deze zomerse lentemiddag hartje winter!

Bambi

Re: Is dit phishing?

Berichtdoor Bambi » 21 feb 2014 17:02

mohamed schreef:Nou, je slikt gelukkig niet meer alles wat gereformeerd is als zoete koek! Dat doet me deugd op deze zomerse lentemiddag hartje winter!

Mijn beveiligings-programma slikt niet alles als zoete koek. c|:)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Is dit phishing?

Berichtdoor Katlheen » 22 feb 2014 13:56

Als bankier kan ik je wel zeggen dat dit soort mails altijd frauduleus zijn. Via je eigen internetbankieren heb je al een soort van mailbox waar banken berichten in kunnen posten. (dus moet je inloggen op de reguliere website van je bankt). Daarnaast, we sturen je wel een brief als we je niet kunnen bereiken, en belangrijke dingen met betrekking tot pasjes etc, doen we echt niet af met een mailtje met een doorlink adres. Gewoon negeren die mails. Wat je nog wel kunt doen, is je eigen bank waarschuwen dat je dit soort berichten krijgt, zijn ze ook op de hoogte en kunnen ze eventueel stappen ondernemen. En bij twijfel, altijd even je eigen bank bellen!
Je eigen bank heeft je gegevens al, dus als er iemand belt die vraag naar je rekeningnummer, pasnummer etc: nooit geven, want je eigen bank hoeft daar niet om te vragen!!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 91 gasten