Crisis Oekraine

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor Sabra » 07 aug 2014 10:48

elbert schreef:Nederland voert ruim een kwart van zijn aardolie in uit Rusland. Die olie kun je ook elders halen (Saoedie-Arabie, Noorwegen, Verenigd Koninkrijk, Nigeria) en de EU heeft ook het besluit genomen om minder afhankelijk te worden van Russiche olie en gas.


De vraag is of andere landen de levering uit Rusland volledig kunnen en willen vervangen. Dat lijkt mij niet het geval. Daarnaast kan de EU wel minder afhankelijk willen worden van Russische energie, maar voorlopig zijn daar geen alternatieven voor. Het blijft voorlopig dus een loffelijk streven.

Overigens is het Verenigd Koninkrijk binnen enkele jaren volledig afhankelijk van de import van olie en gas.

De olieprijs zou kunnen stijgen, hoewel dat nog niet zeker is. Europa is dus voorlopig deels afhankelijk van Russiche olie en gas en vermindering van die aanvoer of prijsstijging zal voor druk op de economische groei zorgen. Omgekeerd is de afhankelijkheid echter veel groter. Als de Russen geen olie en gas meer naar Europa exporteren, stort hun economie volledig in.


Dat laatste is waar, maar Rusland zou wel de prijzen kunnen verhogen en daarmee de koopkracht van de burgers van de EU verder onder druk zetten.

Vanaf 2018 krijgen de Chinezen meer olie en gas van de Russen en daarmee zal het marktaandeel van de Chinezen stijgen, maar tot die tijd is Europa verreweg de grootste afnemer.


Dat is precies wat ik aangaf.
Laatst gewijzigd door Sabra op 07 aug 2014 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor Sabra » 07 aug 2014 10:55

Optimatus schreef:Sabra, als jij echt gelooft dat het bij Oost-Oekraïne blijft, ben je grenzenloos naïef.


Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat Poetin streeft naar het totaal veroveren van elke staat die ooit tot de Sovjet-Unie heeft behoort. Poetin komt daarmee in oorlog met de NAVO en ook zijn vrienden als Kazachstan tegen zich in het harnas jagen (letterlijk) en zijn BRICS vrienden zullen dan afstand nemen van Rusland, waarmee de isolatie van Rusland compleet zou zijn.

Enkel oorlogshitsers en mensen die terugverlangen naar de Koude Oorlog geloven dat Poetin zijn invloedssfeer wil vergroten middels het veroveren van land door een invasie van het Russische leger.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8823
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor elbert » 07 aug 2014 11:04

Sabra schreef:De vraag is of andere landen de levering uit Rusland volledig kunnen en willen vervangen. Dat lijkt mij niet het geval. Daarnaast kan de EU wel minder afhankelijk willen worden van Russische energie, maar voorlopig zijn daar geen alternatieven voor. Het blijft voorlopig dus een loffelijk streven.
Het is niet iets wat met de knip van de vingers kan, maar dan moet Europa zijn koudwatervrees voor kernenergie en schaliegas en -olie maar overboord zetten. De VS doen over dat laatste in elk geval niet moeilijk: in North Dakota bijvoorbeeld wordt voor meer dan een miljoen vaten per dag aan schalieolie uit de grond gepompt, wat ervoor zorgt dat deze staat economisch gezien een boom doormaakt. Aangezien de VS de grootste reserves aan schaliegas en -olie ter wereld hebben, zal het binnen niet al te lange tijd onafhankelijk van het buitenland kunnen worden v.w.b. zijn energievoorziening. Dat zou voor Europa ook kunnen.
Sabra schreef:Dat laatste is waar, maar Rusland zou wel de prijzen kunnen verhogen en daarmee de koopkracht van de burgers van de EU verder onder druk zetten.
Als de ene supermarkt de prijzen verhoogt, gaan klanten naar een andere supermarkt. Zo werkt het in het klein, zo werkt het in het groot ook, al gaat dat laatste wat langzamer.

De Russen boycotten trouwens levensmiddelen uit Europa, de VS, Australie enz., zonder dat de Russische boeren het daardoor ontstane tekort direct op kunnen vullen. Dat zorgt voor schaarste op de Russische levensmiddelenmarkt en dus hogere prijzen....
Ook interessant om te vermelden: er komen geen importverboden op alcohol.... ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor mealybug » 07 aug 2014 11:09

elbert schreef:De VS doen over dat laatste in elk geval niet moeilijk: in North Dakota bijvoorbeeld wordt voor meer dan een miljoen vaten per dag aan schalieolie uit de grond gepompt. Aangezien de VS de grootste reserves aan schaliegas en -olie ter wereld heeft, zal het binnen niet al te lange tijd onafhankelijk van het buitenland kunnen worden v.w.b. zijn energievoorziening. Dat zou voor Europa ook kunnen.


Het proces van schaliegaswining is zo ongelooflijk milieuvervuilend en vernietigend, maar daar zal 'swerelds grootste vervuiler en verspiller USA zeker ''niet moeilijk over doen'', nee.
Die vertrappen werkelijk alles.




https://twitter.com/Schaliegasvrij/stat ... 7510663168
Laatst gewijzigd door mealybug op 07 aug 2014 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 07 aug 2014 11:20

Misschien dat de rechtse lobby nu eindelijk in gaat zien dat afhankelijkheid van fossiele brandstoffen niet goed is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

shrew
Sergeant
Sergeant
Berichten: 302
Lid geworden op: 31 okt 2012 10:34

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor shrew » 07 aug 2014 11:42

Sabra schreef:Enkel oorlogshitsers en mensen die terugverlangen naar de Koude Oorlog geloven dat Poetin zijn invloedssfeer wil vergroten middels het veroveren van land door een invasie van het Russische leger.


Ik hou ook niet van het ophitsen tegen Rusland zoals nu plaatsvindt. Het is zoals altijd weer zeer selectief want

Waarom Rusland wel boycotten maar China niet?

Waarom de afscheiding van Kosovo goedkeuren en zelfs militair ingrijpen en de Krim afkeuren? Kosovo was ter bescherming van de etnische Albanese bevolking (waarvan de onafhankelijkheidstrijders eerst door het westen als terroristen werden beschouwd). Putin gebruikt precies hetzelfde argument.

En wat ik nog steeds niet duidelijk heb is wat voor regering zit er nu in Oekraiene. Omdat Putin fout is maakt dat zijn tegenstander in Oekraine niet automatisch goed. Er waren berichten over Joden die uit de Oerkaine vluchten vanwege de antisemieten in de regering. Klopt die berichtgeving of niet.

De huidige regering is er gekomen na demonstraties. tijdens deze demonstraties zijn burgers gedood. Daar waren ze terecht woedend over, maar hoeveel burgers zijn er nu door de regering gedood in het oosten van Oekraine? Ze doen het dus zelf ook. Er zijn 100.000 mensen gevlucht naar Rusland.

En nee dit is geen reden voor mij om voor Putin te zijn. Maar wel om kritisch te zijn richting de regering van de Oekraine en die niet zo maar onvoorwaardelijk te steunen. Ik weet nog niet of ze het waard zijn om problemen met Rusland te rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8823
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor elbert » 07 aug 2014 11:44

mealybug schreef:Het proces van schaliegaswining is zo ongelooflijk milieuvervuilend en vernietigend, maar daar 'swerelds grootste vervuiler en verspiller USA zeker niet moeilijk over doen nee.
Daar heb ik 2 opmerkingen over:
1. Heb je dat zelf geconstateerd of praat je nu de milieubeweging na?
Ingenieurs zien echter geen extra risico's ten opzichte van traditionele winningen, zeker niet omdat men in Europa hier veiliger mee om zal gaan dan in de VS (Bron1 en Bron2).
2. Hoe milieuvriendelijk is trouwens de Russische winning van olie en gas? Ik verwacht niet veel goeds. Van idealistische milieujongens en -meisjes die in Rusland komen protesteren, moet Poetin in elk geval niet zoveel hebben. Daar weet hij dan ook wel raad mee (zie foto). Denk aan het Greenpeace schip dat vorig jaar in beslag werd genomen. Daar was onze regering ook al niet blij mee.
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor mealybug » 07 aug 2014 11:57

elbert schreef:1. Heb je dat zelf geconstateerd of praat je nu de milieubeweging na?
Ingenieurs zien echter geen extra risico's ten opzichte van traditionele winningen, zeker niet omdat men in Europa hier veiliger mee om zal gaan dan in de VS (Bron1 en Bron2).
2. Hoe milieuvriendelijk is trouwens de Russische winning van olie en gas? Ik verwacht niet veel goeds. Van idealistische milieujongens en -meisjes die in Rusland komen protesteren, moet Poetin in elk geval niet zoveel hebben. Daar weet hij dan ook wel raad mee (zie foto). Denk aan het Greenpeace schip dat vorig jaar in beslag werd genomen. Daar was onze regering ook al niet blij mee.
Afbeelding


Ploeg die EU maar om, hoor. :mrgreen:
Ik gruw van USA EN Rusland, allebei zijn het grote bedriegers
Snow den heeft wat dat betreft de ogen wel geopend van de meesten, mag ik hopen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 07 aug 2014 12:16

mealybug schreef:Het proces van schaliegaswining is zo ongelooflijk milieuvervuilend en vernietigend, maar daar zal 'swerelds grootste vervuiler en verspiller USA zeker ''niet moeilijk over doen'', nee.
Die vertrappen werkelijk alles.

Jij bent expert op dit gebied? Ingenieurs zien de risico's niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor Arco » 07 aug 2014 12:23

Voor die ingenieurs geldt ook dat zij juist ermee verdienen en dat het niet hun woongebied betreft.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor Sabra » 07 aug 2014 12:28

elbert schreef:Het is niet iets wat met de knip van de vingers kan, maar dan moet Europa zijn koudwatervrees voor kernenergie en schaliegas en -olie maar overboord zetten. De VS doen over dat laatste in elk geval niet moeilijk: in North Dakota bijvoorbeeld wordt voor meer dan een miljoen vaten per dag aan schalieolie uit de grond gepompt, wat ervoor zorgt dat deze staat economisch gezien een boom doormaakt. Aangezien de VS de grootste reserves aan schaliegas en -olie ter wereld hebben, zal het binnen niet al te lange tijd onafhankelijk van het buitenland kunnen worden v.w.b. zijn energievoorziening. Dat zou voor Europa ook kunnen.


Winning van schaliegas brengt grote risico's met zich mee ten aanzien van het lokale milieu en de watervoorziening. De vraag is of we dat moeten willen in Nederland of andere delen van Europa.

Elbert schreef:
De Russen boycotten trouwens levensmiddelen uit Europa, de VS, Australie enz., zonder dat de Russische boeren het daardoor ontstane tekort direct op kunnen vullen. Dat zorgt voor schaarste op de Russische levensmiddelenmarkt en dus hogere prijzen....
Ook interessant om te vermelden: er komen geen importverboden op alcohol.... ;)


Klopt, maar de vraag is wie er een langere adem heeft. Bovendien is import van voedsel nu eenmaal makkelijker te bewerkstelligen dan import van olie en gas.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor Sabra » 07 aug 2014 12:31

Optimatus schreef:Misschien dat de rechtse lobby nu eindelijk in gaat zien dat afhankelijkheid van fossiele brandstoffen niet goed is.


Vooralsnog hebben we weinig alternatieven omdat ook kernenergie in de ogen van velen inmiddels niet meer tot de opties behoort.

Zolang we de kolen uit de VS bijna voor niets krijgen, veroorzaakt door de schaliegasrevolutie aldaar, moet je niet rekenen op urgentie.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor mealybug » 07 aug 2014 12:32

Arco schreef:Voor die ingenieurs geldt ook dat zij juist ermee verdienen en dat het niet hun woongebied betreft.

precies.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor parsifal » 07 aug 2014 12:37

Ik vind sommigen wel eng pragmatisch hier. Het enige argument tegen maatregelen tegen Rusland is de eigen portemonnee (of Nederlands economische belangen). Ik zie veel redenen om (nog) geen maatregelen te nemen tegen Rusland, maar die redenen zijn eerder moreel dan economisch en ja een beetje het schuldgevoel over het ingrijpen van de NAVO in Libie, wat niet zo lang geleden is en wat m.i. nog minder te verdedigen is dan Ruslands indirecte ingrijpen (door steun te geven) in Oekraine.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor mealybug » 07 aug 2014 12:53

parsifal schreef:Ik vind sommigen wel eng pragmatisch hier. Het enige argument tegen maatregelen tegen Rusland is de eigen portemonnee (of Nederlands economische belangen). Ik zie veel redenen om (nog) geen maatregelen te nemen tegen Rusland, maar die redenen zijn eerder moreel dan economisch en ja een beetje het schuldgevoel over het ingrijpen van de NAVO in Libie, wat niet zo lang geleden is en wat m.i. nog minder te verdedigen is dan Ruslands indirecte ingrijpen (door steun te geven) in Oekraine.

yep, en kijk naar Libie nu.
Zelfde verhaal als Saddam eigenlijk.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten