Hand in de lucht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor Jvslooten » 25 nov 2013 09:41

Bambi schreef:Dus daar dient de bedelingsleer voor?
Ja. Om het Woord ´´recht te snijden´´. Dat is vakterm waarmee bedoeld wordt dat we alles wegsnijden wat ons niet bevalt.
Laatst gewijzigd door Jvslooten op 25 nov 2013 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor Bambi » 25 nov 2013 09:45

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor learsi » 25 nov 2013 09:50

mealybug schreef:In de grondtekst staat gewoon ''goedwillende handen''


Welke vertaling van de Bjibel gebruik jij mealybug?

Ik gebruik de SV.

h.g.
Learsi

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor 1a2b3c » 25 nov 2013 10:17

Bambi schreef:Zullen we dan eerst die balk uit je eigen oog halen, voordat je aan de splinter uit het oog van je broeder begint?
Mwah, Mealybug wil splinters uit andermans oog halen maar jij hele balken? :-k

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor alexander91 » 25 nov 2013 11:02

alexander91 schreef:Als je meteen ook het vervolg erbij pakt en even consequent blijft in je beschuldigingen:

"Ook wil ik dat de vrouwen zich waardig, sober en ingetogen kleden. Ze moeten niet opvallen door een opzichtige haardracht, dure kleding, goud of parels, 10 maar door goede daden, zoals gepast is voor vrouwen die zeggen dat ze God vereren. 11 Een vrouw dient zich gehoorzaam en bescheiden te laten onderwijzen; 12 ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn. 13 Want Adam werd als eerste geschapen, pas daarna Eva. 14 En niet Adam werd misleid, maar de vrouw; zij overtrad Gods gebod. 15 Ze zal worden gered doordat ze kinderen baart, als ze tenminste volhardt in het geloof, de liefde en een heilige, ingetogen levenswijze."

Of is het je alleen te doen om de refo's zwart te maken? :roll:
mealybug schreef:
Ik hou een medechristen een bijbeltekst voor, en vraag of we ergens aan voldoen, MAAR DE REFO-REGELS STAAN DAAR VER BOVEN.
Hoe durf ik....
O nee hoor, een refo is niets beter of anders dan elk willekeurig ander mens. Maar door jou begin ik daaraan te twijfelen. Jij lijkt een buitenproportionele liefde voor refo's te hebben want alleen hen vermaan jij in liefde, maar niet-refo's krijgen nauwelijks iets van die liefde van jou. Ik zou jou dus willen vermanen om ook hen meer lief te hebben zoals je de refo's liefhebt :-).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2013 12:46

Optimatus schreef:Gisteren bezocht ik een bijeenkomst in Ede en daar werden diverse opwekkingsliederen gezongen en psalm 119. Tijdens bepaalde tekstgedeelten van deze opwekkingsliederen staken enkele mensen hun hand in de lucht, bij de psalm niet. Wat is de meerwaarde van het in de lucht steken van een hand?


Goede vraag, ik weet dat ook niet precies. Wat ik van anderen begrijp is het een symbolisch je uitstrekken naar God. lastig want als nuchtere Hollandse gereformeerden zijn we niet zo van de bewegingen en gebaren :) Aan de andere kant is het natuurlijk wel volop Bijbels:

Denk aan Psalm 63 en 134:

5 U wil ik prijzen, mijn leven lang,
roepend uw naam, de handen geheven.


2 Hef uw handen op naar het heiligdom
en zegen de HEER.


En zo zijn er meer voorbeelden. Het is denk ik een cultuur-ding maar het heeft ook wel iets moois. Ik heb er geen moeite mee als mensen het doen, zelf doe ik het niet zo snel. Wat ik wel vreemd vind is als we zingen over opgeheven handen en het vervolgens niet doen. Dan moeten we het ook niet zingen. Vader met geheven handen breng ik u mijn dank en eer. Mijn handen hef ik daar omhoog. Dat zingen en ze ondertussen stijf naar beneden houden is wel vreemd. Zingen dat je iets doet en het ondertussen niet doen. Dan kunnen we het beter niet zingen of wel doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor mealybug » 25 nov 2013 12:55

learsi schreef:Het griekse woord "osios" betekent zoveel als "vroom", "godewelgevallig", "heilig".

Het is afgeleid van het woord "osia" en dat betekent "goddelijke wet".

h.g.
Learsi


osious
hosious
G3741
a_ Acc Pl m
BENIGN

dit geeft mijn interlinear greek NT

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor learsi » 25 nov 2013 13:14

mealybug schreef:osious
hosious
G3741
a_ Acc Pl m
BENIGN

dit geeft mijn interlinear greek NT


Goedwillig is dus te zwak vertaald.
Dus een slechte vertaling.

h.g.
Learsi

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor Byte » 25 nov 2013 21:34

Ach MB ik vind dat je vaak ongenuanceerd en niet echt liefdevol over komt zodra je over je refo broeders praat.
Sorry wilde er geen heisa van maken maar het viel me gewoon op.

Vraag me alleen af wanneer jij voor het laatst in een refodienst geweest bent om van elkaar te leren en er liefdevol op te wijzen wat je ergens van vind. Begrijp best dat er een aantal etterbakken tussen mijn broeders zitten :D en geloof mij daar heb ik ook moeite mee.

Ik vind alleen zo jammer dat de liefde zo vaak ver te xoeken is in onderlinge gesprekken.
Maar goed dat is mijn interpretatie

Ik wens je in ieder geval veel zegen toe.

Met groet Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor mealybug » 25 nov 2013 23:00

Jvslooten schreef:Je hebt een woord uit de tekst weggeknipt, maar ik ga er maar vanuit dat dat dat geen opzet is. Er staat namelijk: met opheffing van heilige handen.

De apostel spreekt over heilige handen. Handen die zich geheiligd weten in Hem. De apostel spreekt over bidden, zonder toorn en zonder twist. Liefde tot God (heiliging) en liefde tot de naaste (zonder toorn en twist); dat staat centraal in het gelovig gebed. Dààr wordt ook het kaf van het koren gescheiden. Niet bij de opgeven handen hoor. De hand opsteken kan iedereen, daar hoef je echt geen christen voor te zijn.


Dat was inderdaad geen opzet.
Ik vraag me gewoon af waarom niemand de handen opheft in de refo gezindte, ondanks dat de apostel zegt dat hij wil dat het zo geschiedt.
Ga daar eens inhoudelijk op in.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2013 23:02

mealybug schreef:
Dat was inderdaad geen opzet.
Ik vraag me gewoon af waarom niemand de handen opheft in de refo gezindte, ondanks dat de apostel zegt dat hij wil dat het zo geschiedt.
Ga daar eens inhoudelijk op in.

Ik zie de dominee 2 x per zondag zijn handen opheffen, bij het votum en groet.

Jvslooten

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor Jvslooten » 25 nov 2013 23:04

mealybug schreef:Dat was inderdaad geen opzet.
Ik vraag me gewoon af waarom niemand de handen opheft in de refo gezindte, ondanks dat de apostel zegt dat hij wil dat het zo geschiedt.
Ga daar eens inhoudelijk op in.
'Niemand' is niet waar, maar het overgrote deel doet dat inderdaad niet. En alhoewel ik al heb laten zien dat het zwaartepunt van de tekst duidelijk ergens anders ligt, is je vraag arstikke terecht. Ik zal het eens aan de dominee vragen >-:)

Jvslooten

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor Jvslooten » 26 nov 2013 00:18

Ik heb nog eens wat in mijn bijbel gelezen, kwam het volgende tegen in Jesaja 1:

15 En wanneer u uw handen uitspreidt,
verberg Ik Mijn ogen voor u;
ook wanneer u uw gebed vermeerdert,
luister Ik niet:
uw handen zitten vol bloed.

16 Was u, reinig u!
Doe uw slechte daden
van voor Mijn ogen weg!
Houd op met kwaad doen,
17 leer goed te doen,
zoek het recht!
Help de verdrukte,
doe de wees recht,
bepleit de rechtszaak van de weduwe!


Het viel me trouwens ook dat de bijbel ontzettend veel verschillende manieren van bidden opnoemt; liggen, staan, zitten, knielen, met opgeheven handen of juist nadrukkelijk niet.. Maar het feit dat de houding zo vaak genoemd wordt duid wel aan dat het belangrijk is. Dat is in het gewone spreken zo, en in het spreken met God evenzo. Door je houding laat je zien wat God voor jou betekend. Hoe die houding precies is maakt volgens mij niet uit.. dat is ook voor een belangrijk deel cultuurbepaald. De meeste gereformeerden bidden met gesloten ogen en gevouwen handen; gesloten ogen, om niet afgeleid te worden, en gevouwen handen, als teken van rust, maar er zit ook iets van overgave in denk ik. De kern is in ieder geval de heiliging, zoals ook al eerder genoemd. Het gaat er niet om of je je handen opheft. Het gaat erom dat je je hart opheft, en je handen geheiligd weet. Wij moeten gewassen worden, het kwade moet weg en het goede moet geleerd worden. Vergeef ons onze schulden zoals ook wij vergeven..

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor mealybug » 26 nov 2013 07:32

Jvslooten schreef:
Het viel me trouwens ook dat de bijbel ontzettend veel verschillende manieren van bidden opnoemt; liggen, staan, zitten, knielen, met opgeheven handen of juist nadrukkelijk niet..

Maar die gevouwen handen met gesloten ogen, waar vind ik die ''gebedshouding'' ?

"Nog even slapen, nog even sluimeren, nog even liggen met gevouwen handen...''
Spreuken 6:10 ?
Hier is het echter een uiterst passieve slaaphouding en zeker geen gebedshouding,
Laatst gewijzigd door mealybug op 26 nov 2013 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Hand in de lucht

Berichtdoor mealybug » 26 nov 2013 07:41

Jvslooten schreef: Het gaat er niet om of je je handen opheft. Het gaat erom dat je je hart opheft, en je handen geheiligd weet.

Maken wij uit waar het om gaat, of horen we te gehoorzamen aan wat datgene wat de Bijbel ons leert?
Waarom zo rigide zijn in je kleding (?) maar een bijbelse opdracht als deze geheel naast je meer leggen, en de uitvinding van Luther (die zelfs de brief van Jakobus een stooien brief noemde) klakkeloos opvolgen?
Let op, het is maar een vraag, geen poging om mijn normen een ander op te leggen, want een opgelegde uitbundigheid kan even makkelijk tot een uiterlijke vorm zonder inhoud worden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten