k zie dat je niet reageert op mijn reactie mbt het gelijkzijn van het koninkrijk der hemelen en het koninkrijk Gods.
Mbt tot de tekst die je hier geeft lees ik dan slecht of verkeerd is:
1 het oude zuurdesem
2 het zuurdesem der kwaadheid
3 het zuurdesem der boosheid.
Dus ook deze tekst geeft geen bewijs dat alle zuurdeeg verkeerd is. Weer wordt het gelimiteerd tot het zuurdeeg van X. Het zuurdeeg waaraan het koninkrijk der hemelen of het koninkrijk Gods gelijk is (letterlijk in Mat 13 en Luk 13), hoeft dus zeker niet slecht te zijn.
En er staat in de tekst die je geeft dat we feest moeten houden in de ongezuurde broden, maar dat sluit niet uit dat er een goed soort zuurdeeg zou zijn. Het feest houden moet in ongezuurde broden, maar andere zaken kan dus wel (Mat 13 & Luk 13).
PS waarom moet, als 6 soorten zuurdeeg slecht zijn, iemand zich op basis daarvan verre houden van alle andere soorten zuurdeeg? Als er 6 foute christelijke leringen zijn, is dat dan een bewijs dat alle christelijke leringen fout zijn? Nee, er is er 1 de juiste. Als je met zekerheid wilt vaststellen dat alle zuurdeeg slecht is, dan moet je een Bijbeltekst hebben die stelt dat alle soorten zuurdegen op alle plaatsen en tijden verkeerd is. Helemaal omdat er teksten zijn (Mat 13 & Luk 13) waar Christus het koninkrijk van God gelijkstelt aan zuurdeeg.
Dus als je viert dat er een kindje geboren is dan vier je ook een feestje voor het ongeboren kind?
Het gaat niet over foute christelijke leringen, het gaat over zuurdesem als beeld van de zonde, dan wel een beeld van de oude ( zondige) mens die aan verderf onderhevig is want dat doet zuurdesem.
Ik had gister een gesprek met een groep mensen die uit de gereformeerde kerken komen en zij verklaarden ook dat deze gedachte ontstaat omdat de gelijkenis wordt vergeleken met het koninkrijk der hemelen.
Het feest van de ongezuurde broden is nauw verwant aan Pascha, het volgt er ook op. Zoals men met het pascha stilstond bij de verlossing, zo mocht het volk een week lang zijn vrijheid of verlossing vieren op de eerste en de laatste dag van dat feest. Er mocht geen slaafse arbeid worden verricht.
Leviticus 23 vers 6-8 spreekt ook over de instelling van dat feest van 7 dagen.
Dit feest begon op de 15e nisan een dag na het Pascha, zo werden er ook meerdere sabbatten gehouden. Men mocht 7 dagen lang geen gezuurd brood eten.
Het woord ongezuurd brood is matsooth ( matses).
Het woordje zuurdeeg is sa àr dat koken of heetzijn betekent.
Beide woorden zijn in het Grieks het woord zumee,.
Dit woord vinden we in de waarschuwing tegen de Faries en de Saddu's.
Zuurdeeg was de Here niet welgevallig zo blijkt uit Leviticus 2 vers 11 : "Geen spijsoffer dat gij de Heere brengt zal gezuurd bereid worden want van zuurdeeg noch honing zult gij iets als een vuuroffer voor de Here in rook doen opgaan".
Iemand die toch zuurdesem in huis had moets notabene uit Israël worden weggedaan.
Dit feest van ongezuurd brood kan alleen gevierd worden als het Paaslam geslacht is, want zonder bloedstorting is er geen vergeving.
Zie ook 1 Kor 5, doe de dingen weg die met het oude leven te maken hebben, want dat oude leven is niet verlost. Het is een leven van slechtheid en boosheid, maar trek aan het leven van het ongezuurde brood welke reinheid en waarheid is.
Het feest van de eerstelingengarf heeft alles te maken met dood en opstanding en is de Here Jezus als Eersteling de hemelen door gegaan met Zijn bloed waardoor HIj eeuwige verlossing verwierf, zegt Hebr. 9 vers 12. Hij bewoog Zich door de hemelen op de dag van Zijn opstanding.
Het beweegoffer heeft ook alles te maken met dood en opstanding dus met oude en nieuwe natuur, daarom is dit het enige offer waar zuurdesem bij te pas komt, omdat dat zuurdesem de oude natuur, de zondige natuur voorstelt.