'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor mealybug » 31 aug 2013 22:25

Was de Richteres Deborah in het OT ook niet een noodoplossing omdat de mannetjes in haar tijd te laf waren de rol op zich te nemen?

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Anonymous_1 » 01 sep 2013 21:58

Gewoon doen!:)

Daarnaast is alle ophef hierover (hele goede) 'reclame' voor niet christelijk Nederland.
Iedere ongelovige in dit land denkt nu dat vrouwen als christen zijnde totaal geen rechten hebben.
Hulde voor de SGP met hun halsstarrig en slechte gedrag. :x
Zo laat je ook echt de 'goede' kant zien van het geloof.

Wat een partij zeg! :(

Riska

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Riska » 01 sep 2013 22:14

Anonymus_1 schreef:Daarnaast is alle ophef hierover (hele goede) 'reclame' voor niet christelijk Nederland.
Iedere ongelovige in dit land denkt nu dat vrouwen als christen zijnde totaal geen rechten hebben.

Wat een volstrekte onzin. Mensen zijn heus niet zo achterlijk als jij hier beschrijft.
Zijn er helemaal geen vrouwelijke ministers, staatssecretarissen en Kamerleden geweest uit christelijke partijen ? - ik denk aan CDA, aan CU.
Dat het maar een klein deel van de christenen betreft betekent echt niet dat iedereen over alle christenen zo denken.

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Anonymous_1 » 01 sep 2013 22:18

Wat een volstrekte onzin. Mensen zijn heus niet zo achterlijk als jij hier beschrijft.
Zijn er helemaal geen vrouwelijke ministers, staatssecretarissen en Kamerleden geweest uit christelijke partijen ? - ik denk aan CDA, aan CU.
Dat het maar een klein deel van de christenen betreft betekent echt niet dat iedereen over alle christenen zo denken.


Ik kan zo meer dan 10 mensen noemen die er zo over denken.

Mijn familie, collega's enz
Mensen zien gauw het negatieve, dus ik geef jou wel gelijk, maar ik weet hoe mensen uit ervaringen reageren.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor meribel » 01 sep 2013 22:55

Ik ken werkelijk niemand die denkt dat de meeste christenen denken dat vrouwen enkel achter het aanrecht horen,


Daarentegen ken ik wel wat christenen die denken dat alle moslims terroristen zijn.

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Anonymous_1 » 01 sep 2013 23:00

Misschien moest ik er even bijzetten dat mijn vader uit Suriname komt en mijn moeder gewoon Nederlandse is.
Ik ken dus ook uit een hele andere cultuur.

Dat alle moslims terroristen zijn slaat ook nergens op.
Ik zit in een multi-culturele kerk.
Daar zitten ook mensen die vroeger moslim waren.


Daarnaast heb je in de VS weer de Klu Klux Klan en nog diverse extremistische groeperingen die zeggen dat alleen blanken uitverkoren zijn en Joodse mensen dood moeten.
Kan het nergens terugvinden in mijn bijbel, maar laat ze maar lekker..
Zo kunnen we ook wat over 'gelovigen' zeggen.
Tussen aanhalingstekens want het slaat natuurlijk nergens op.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor meribel » 01 sep 2013 23:27

O dus die waren vroeger terrorist :wink:

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Anonymous_1 » 01 sep 2013 23:53

meribel schreef:O dus die waren vroeger terrorist :wink:

haha nee dat niet.


Toch is het jammer dat mensen zo negatief denken (vaak over allochtonen).
Terwijl zij juist vaak heel aardig en gastvrij zijn.

Als ik eerlijk moet zijn vind ik zelf dat ik dat ook wel ben.
Ik zou zo tegen je zeggen dat je uitgenodigd bent om een keer te komen eten.
(Als je je aangesproken voelt ben je bij deze uitgenodigd). :)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor meribel » 01 sep 2013 23:55

Het was een grapje hoor,
Ik denk zelf niet negatief over buitenlanders. Per slot van rekening zijn we allemaal vreemdelingen op deze wereld.


En bedankt voor je uitnodiging.

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Anonymous_1 » 02 sep 2013 00:00

Haha ik geloof je ook wel.
Maar ik ken wel mensen die dat wel zijn :)
Moeten ze lekker zelf weten.

Als je een keer wilt komen eten, moet je het maar laten weten, dan kook ik wel een hindoestaanse maaltijd..
Klinkt misschien vreemd, maar ik nodig altijd graag mensen uit.
Ik ben getrouwd dus je hoeft niet bang te zijn (weet ik veel of je een vrouw bent of haha) dat ik iets wil.
Desnoods neem je je partner mee.
(volgens mij ga ik een beetje off-topic) :-k

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor EenVasteBurcht » 02 sep 2013 06:45

meribel schreef:Ik ken werkelijk niemand die denkt dat de meeste christenen denken dat vrouwen enkel achter het aanrecht horen,


Tss, er heersen anders genoeg vooroordelen over christenen hoor. Misschien kom jij niet uit de "bible belt" (wat op zichzelf al een stigmatiserende naam is, maar ja) maar de niet-christenen in die regio's hebben over het algemeen maar weinig op met het christendom. De extremen die je ziet, blijven namelijk vaak hangen.

Bambi

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Bambi » 02 sep 2013 21:22

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor meribel » 02 sep 2013 23:10

Waarom is dat gek bambi?

Ze hebben nu geen zetels, heel misschien krijgen ze er 1....die man is gewoon lijstvulling. En dat is iets anders dan tijd hebben voor lijsttrekkerschap en daadwerkelijk in de gemeenteraad te komen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor rotterdam » 06 sep 2013 10:38

meribel schreef: daadwerkelijk in de gemeenteraad te komen.


Er is een onomkeerbaar proces op gang gekomen.

Uit het R.D. van hedenmorgen ;


Advies aan synode GKV: Vrouw kan in alle ambten dienen
Er zijn geen doorslaggevende bezwaren tegen de bevestiging van vrouwen in de kerkelijke ambten. Dat is de conclusie van het donderdagmiddag verschenen rapport ”Mannen en vrouwen in dienst van het evangelie”, dat is opgesteld in opdracht van de generale synode van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV).

De visie dat naast mannen ook vrouwen in de kerkelijke ambten mogen dienen past binnen de bandbreedte van wat als Schriftuurlijk en gereformeerd kan worden bestempeld, aldus het rapport van het deputaatschap m/v in de kerk.

De rapporteurs concluderen dat veel nieuwtestamentische gegevens over de rol en positie van mannen en vrouwen in de kerk, beïnvloed zijn door de toenmalige cultuur. „God vraagt bij de invulling van de man-vrouwverhouding in de kerk om aandacht voor wat in de cultuur al dan niet aanstootgevend is”, aldus de rapportschrijvers. En: „God wil dat de christelijke invulling van de man-vrouwverhouding de relatie tussen Christus en zijn gemeente weerspiegelt, zodat hiervan een getuigenis uitgaat voor de wereld.”

De conclusies van het rapport wordt gesteund door zes van de zeven auteurs. De zevende, deputaat en jurist mr. D. A. C. Slump, neemt een afwijkend standpunt in. Hij meent dat het rapport te relativerend spreekt over de culturele situatie rond het begin van de jaartelling, toen onder andere de apostel Paulus instructies gaf over de positie van man en vrouw in de kerk. Ook meent hij dat door de schrijvers te makkelijk wordt gesteld dat diverse Bijbelteksten over de verhouding man-vrouw alleen betrekking hebben op het huwelijk.

De generale synode in Harderwijk besloot in 2011 dat het bij de generale synode in Amersfoort in 2005 ingestelde deputaatschap m/v in de kerk, voor de volgende synode met een rapport moet komen over de vraag of de ambten van predikant, ouderling en diaken geopend kunnen worden voor vrouwen. Het nu uitgebrachte rapport van dit deputaatschap wordt besproken tijdens de volgende generale synode, in 2014 in Ede.

De conclusies in het deputatenrapport betekenen nog niet dat vrouwen ook daadwerkelijk in alle ambten benoemd kunnen gaan worden in de GKV. De synode van 2014 zal naar verwachting op basis van het rapport daarover besluiten nemen. De deputaten stellen de synode voor om in kaart te brengen wat de kerkrechtelijke gevolgen zijn van het openen van de ambten voor vrouwen. Tevens tekenen ze aan dat kerkelijke afspraken en regelingen op zodanige manier moeten worden opgesteld „dat daarmee de vrede in de plaatselijke kerken gediend wordt.”

De deputaten menen dat het al dan niet functioneren van vrouwen in de ambten geen belemmering mag vormen in de contacten tussen de GKV, de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Nederlands Gereformeerde Kerken. In de laatste kerk kunnen vrouwen reeds in alle ambten dienen.

Toch is het deputaatschap zich er van bewust dat de toelating van vrouwen in de ambten, de eenheid binnen de GKV onder druk zet. In een speciale paragraaf in het rapport gaan de auteurs daarom in dit thema. Volgens hen moeten christenen de bereidheid hebben om van elkaar te leren, omdat ze elkaar als leden van het lichaam van Christus liefhebben. Het komt dan ook aan op een zorgvuldige inpassing van vrouwelijke ambtsdragers binnen het kerkverband, concluderen ze. „Het vergt moed om het in de kerk met grote meningsverschillen uit te houden”, maar tegelijkertijd hoeven meningsverschillen „niet kerkscheidend hoeven te werken.”

Het rapport kreeg de titel ”Mannen en vrouwen in dienst van het evangelie” mee. Daarmee benadrukt het deputaatschap dat christenen geroepen zijn om het Evangelie met kracht te verkondigen. „Onnodige belemmeringen moeten daarbij vermeden worden.

Wie of wat is nu veranderd ? De mens of de schrift (uitleg) ?
Daar hebben ze (de G.K.V.) andere kerken "te vuur en te zwaard" voor bestreden.
Lach niet die de mens beziet.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 sep 2013 10:55

Ehh. dit gaat niet over de gemeenteraad, maar over een kerkelijk ambt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten