Zondag - rustdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2014 10:26

StillAwake schreef:Met de auto is nog beter, alleen vermoeiend voor de chauffeur...


Mijn ervaring is dat het zondagochtend zo rustig is op de weg dat rijden totaal niet vermoeiend is :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor StillAwake » 06 mar 2014 10:35

Marnix schreef:
Mijn ervaring is dat het zondagochtend zo rustig is op de weg dat rijden totaal niet vermoeiend is :-)

Dan ken jij mijn rijstijl nog niet... ;-)
Juist op zondagochtend gaat vrijwel het hele dorp naar de kerk, en is het hier druk op de weg...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2014 12:50

Ah, in de stad is dat heel anders. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor StillAwake » 06 mar 2014 13:28

Marnix schreef:Ah, in de stad is dat heel anders. :)

Ik weet het, heb in Rotterdam gewoond.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Teus » 06 mar 2014 21:40

schelpje3 schreef:Als ik na de zondag hier kom bijlezen, zie ik hoeveel forummers er actief zijn geweest. Ik heb nu net zitten lezen en zie dat de zondag behoorlijk misbruikt is. Dat is te lezen in diverse topics. :-&
Een vraag voor diegenen die naar de kerk gaan: hebben jullie nu echt behoefte om na een dienst hier te gaan lezen en posten?
9 van de 10 keer voegt het niets toe, sterker nog, het breekt af.
Is het verveling? Dagopvulling?
Onze kinderen blijven UIT ZICHZELF, szondags van hun facebook en twitter weg.
In sommige gezinnen moeten de mobieltjes worden ingeleverd op zaterdagavond, wij geloven daar niet in. Je moet leren er zelf op goede wijze mee om te gaan.
Ze zitten op zondag heus wel eens met hun smartphone in handen, maar er wordt dan geappt naar elkaar of een gedownload spelletje gespeeld.
Mijn man en ik hebben zoveel mogelijk het goede voorbeeld gegeven, door op zondag vanaf het begin de computer uit te laten, alleen luister ik wel eens naar een preek. Ik check mijn mail bewust ook niet, want van het één komt het ander.
Zitten hier nog mensen, al is het een enkeling, die op zondag hier niet (willen) zijn?
Er ook geen behoefte aan hebben!
Wat wordt er gezien als een goede en verantwoorde besteding van de zondag?
Kan het alsjeblieft zonder steken onder water!!! Respecteer elkaar. Als iemand niet de vrijmoedigheid heeft om op zondag te gaan fietsen, laat dat dan!

Beste Schelpje,

Ik voel me niet aangesproken en wil me zeker niet bij je verontschuldigen, Ik heb er maar bij Een verantwoording af te leggen. Alles wat ik op zondag schrijf zou ik ook op een zondagse visite kunnen zeggen. Op elke dag van de week, dus waarom niet op zondag op internet?
Als jij op maandag andere mensen veroordeel op hun gedrag van zondag, dan ben ik er van overtuigd dat het beter is geweest gewoon op zondag mee te doen. Zeker weten dat je er minder kwaad mee doet.
Weet je wat ik erg vindt, een vreselijke tijdvulling? Het topic waar al die ergernissen ten toon gesteld worden, dit wil God echt niet. Ik bedoel niet direct jou maar vele op dit forum. Als je daar wakker van zou liggen heb ik begrip.

Ik begrijp uit je verhaal dat je gewoon wettisch wilt leven, gewoon makkelijk zoals voorgeschreven.
Dit is jou wil, dat is duidelijk, je wilt het liefst dat een ander het ook doet maar wat telt, wat wil God van jou, heb je je dat wel eens afgevraagd, heb je het God wel eens oprecht gevraagd? Dat je het vertrouwen hebt dat Hij het kenbaar maakt wat fout is. Zeker je weet bepaalde dingen die gewoon niet goed zijn maar je leeft niet vrij, niet vrij in Jezus Christus. Nog een keer, wat wil God van jou? Hij wil Jezus Christus in jou zien, Hij wil dat je tot Zijn eer leeft en dat is geen wettisch leven hoor. Vrij in Jezus Christus is geen dwang meer van buiten af, is niet meer leven naar de wet. Zeker die moet je houden maar een kind van God leeft onder de Genade. Als je een nabij leven hebt ga je niet in de bijbel kijken wat er staat, dan vraag je “Vader, wat wilt u dat ik doen zal” elke dag weer, wat….10x op een dag. En als je het van Hem oprecht verwacht, dat is geloof, dan zal die echt wel laten weten wat Hij wil. Weet je, dan krijg je het zo goed want God wil alleen maar goed doen voor Zijn kinderen, dat Zijn kinderen het goed hebben. En als God je verteld wat goed is dan wordt je zo blij, niet in de eerste instantie om het antwoord zelf maar dat Hij je geantwoord heeft dat Hij naar je om wilt zien. En dat gaat altijd gepaard met Zijn Liefde en Nabijheid. Dan ga je huppelen, echt hoor je gaat gewoon huppelend door de huiskamer, huppelend van zielenvreugd. Dan wil je alleen maar meer, je vertrouwen wordt groter en daardoor Zijn nabijheid. Je krijgt een relatie met Hem en wil je alleen doen wat Hij wilt.
Schelpje, je kijkt niet meer naar andere mensen of ze niet leven zoals het omschreven is.
Weet je, je ziet alleen de mooie dingen in mensen, je kijkt erna zoals Jezus er naar kijkt. Dan gaat het niet om die fouten die je ziet maar het verdriet dat ze je Hemelse Vader aandoen, dat doet pijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2014 07:10

Ik snap het punt ook niet zo. Op zo dag over geestelijke dingen denken en praten lijkt me juist heel goed. Even hier op het forum rondkijken en wat posten is dan toch prima? Wat is daar mis mee?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mealybug » 07 mar 2014 07:27

schelpje3 schreef:Wat betreft die rustdag, in hoeverre kun je je kinderen van de buitenwereld afhouden?
Ik zie niets in het afpakken van een mobiel op zaterdagavond. Ik heb geen jonge kinderen en ga ervan uit dat ze inmiddels zelf een bepaalde verantwoording aan kunnen.
Ze twitteren en FBen niet, wel appen ze met elkaar.
Maar in de familie en bij anderen hoor ik dat mobieltjes op zondag UIT moeten blijven, al dan niet onder beheer van vader.
Toen ik jong was, aanvaardde ik vader's gezag. Maar de jeugd van nu wil een reden/verklaring. Tja, en die heb je dan toch niet? Tenminste, ik niet.


Kun je eens uitleggen waardoor nu eigenlijk die sabbathsfunctie (ophouden met werken) overgegaan/ verweven is geraakt is met de herdenkingsfunctie van de Opstanding op de zondag.
De dag van de Heer zou een feestdag moeten zijn.
Iedere dag is een feesdag, vanaf heden, indien gij zijn stem hoort, is het iedere dag sabbat, en mag je rusten van je werken (Geestelijk bedoeld)
Maar hoe zie jij dat nu?

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor janneke7337 » 07 mar 2014 09:17

schelpje3 schreef:Als ik na de zondag hier kom bijlezen, zie ik hoeveel forummers er actief zijn geweest. Ik heb nu net zitten lezen en zie dat de zondag behoorlijk misbruikt is. Dat is te lezen in diverse topics. :-&
Een vraag voor diegenen die naar de kerk gaan: hebben jullie nu echt behoefte om na een dienst hier te gaan lezen en posten?
9 van de 10 keer voegt het niets toe, sterker nog, het breekt af.
Is het verveling? Dagopvulling?
Weet je wat ik pas afbreking, dagopvulling en verwerpelijk vind?
Door te gaan slapen op deze feestdag.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Teus » 07 mar 2014 09:44

janneke7337 schreef: Weet je wat ik pas afbreking, dagopvulling en verwerpelijk vind?
Door te gaan slapen op deze feestdag.


Inderdaad Janneke, dat is nu net wat God niet wil.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor StillAwake » 07 mar 2014 09:47

Teus schreef:Inderdaad Janneke, dat is nu net wat God niet wil.

Jij weet precies wat God wél wil?
Gevaarlijke opmerking Teus!
Ik denk (maar nogmaals, ik weet dat niet zeker) dat God meer moeite heeft met een overwetticistische invulling van de zondag dan met een middagdutje.
Maar ik kan Zijn gedachten niet lezen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Rozijn » 07 mar 2014 09:57

Ik ben de Heere werkelijk dankbaar dat er nu een dag is waar ik 's middags even een slaapje kan doen. Niet een hele middag ronken, maar gewoon even slapen.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor janneke7337 » 07 mar 2014 09:59

Rozijn schreef:Ik ben de Heere werkelijk dankbaar dat er nu een dag is waar ik 's middags even een slaapje kan doen. Niet een hele middag ronken, maar gewoon even slapen.

Waarom niet een andere dag doordeweeks?
Zondags is juist een feestdag voor de Heere, die ga je dan toch niet gedeeltelijk slapend doorbrengen lijkt mij?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2014 10:01

Een feestdag vind ik geen goede benaming.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor janneke7337 » 07 mar 2014 10:06

schelpje3 schreef:Een feestdag vind ik geen goede benaming.

Waarom niet?
Het is toch een feestdag dat Jezus de dood heeft overwonnen en is opgestaan uit de doden? Dat gedenken we toch die dag? Een dag apart die we voor Hem mogen besteden, als dat geen feestdag meer is?

Ik kan er echt niet bij dat iemand op zo'n bijzondere dag wil gaan slapen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor StillAwake » 07 mar 2014 10:06

schelpje3 schreef:Een feestdag vind ik geen goede benaming.

Als ik zie hoe veel mensen deze dag invullen is het eerder een straf dan een feestdag.
Maar op de één of andere manier geloof ik niet dat dat de bedoeling is...
De mens is er voor de sabbat zo lijkt het soms.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten

cron