Niet wat scheidt, maar wat bindt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor coby » 12 aug 2013 07:42

Oecomene en alle denominaties samenvoegen vanuit menselijk streven lijkt me niet de oplossing voor eenheid. Wel een beweging van de Heer die ervoor zorgt dat je geen verschil meer ziet. Dan is het ook zinloos nog denominaties te hebben. Hij maakt ons een, kunnen we zelf niet.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Wilsophie » 12 aug 2013 08:57

Race406 schreef:Afgelopen zondag was ik bij een dienst in Zuid-Frankrijk. Daar zat ook alles door elkaar. Er werd gelezen uit de HSV, en het grootste deel was in korte broek... Er werden veel gezangen gezongen, en allemaal staande. Dienovereenkomstig op verzoek van degene die de dienst leidde. Deze man is lid van een HHK ergens in het land. Ik heb me echt afgevraagd waarom het daar wel kan en waarom we, zodra we weer in NL zijn, de vertalingen, liedbundels, berijmingen etc weer uit de kast pakken om elkaar de geestelijke hersens mee in te beuken... Ik weet wel, hier is al veel over nagedacht en gefilosofeerd, maar het vloog me echt een beetje naar de keel....


Bij "ons" zingen we ook in korte broek hoor als het warm weer is. En we hebben een bundel die samengesteld is uit verschillende zangbundels, maar goed geselecteerd zijn op de teksten en op de "zinghaalbaarheid", dus geen mantra's, zal ik maar zeggen. En als de Here Jezus bidt in het Hogepriesterlijk gebed, dan bidt Hij uitsluitend en uitdrukkelijk NIET voor de wereld, maar voor gelovigen, met als doel OPDAT zij allen één zijn. Dat kan ook niet anders want Hij weet als geen ander dan wij Zijn Lichaam zijn en dat LIchaam bestaat uit wedergeboren mensen van nà de opstanding tot aan de opname van dat Lichaam die verbonden zal worden met het Hoofd. Een unieke positie van de Gemeente uit de genade bedeling. Onlosmakelijk verbonden, maar onzichtbaar want we maken deel uit van de hemelse dingen en die zijn per definitie onzichtbaar. Dus dat wij dat niet zien klopt ook want het geloof is niet uit aanschouwen, maar uit het gehoor.
Als wij dus met elkaar praten of nog liever zingen dan pas ervaren we die éénheid niet in elkaar, maar IN Christus.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor rotterdam » 12 aug 2013 12:10

Een eenheid die er niet is kan zekere tijd bewaard worden (door bijv. eenzelfde uiterlijke belijdenis op een of ander gebied, of een bepaalde geloofsbelijdenis).
Als er geen eenheid is, zal dit uiteindelijk openbaar worden.
We hoeven dus niet zo gespitst te zijn op het bewaren van de een-heid.
Die is er................of die is er niet.
Straks Boven is er een zichtbare een-heid.
Hier Beneden kunnen we we elkaar vinden in het geloof in Hem.

De uiterlijke belijdenis van "geloof in Hem" bij de dwaze en wijze maagden is dezelfde. Echter blijkt uit deze gelijkenis, dat dit niet borg staat voor een-zijn.
Dat er geen een-heid is wordt openbaar rondom het gebrek aan olie.
Wel of geen olie hebben bepaalt dus of er werkelijk een-heid is.

Eenheid hier Beneden en Boven is afhankelijk van het zijn "in Christus"(olie te hebben).
In die zin is het nodig, dat zij die gericht zijn op eenheid hier Beneden zich inspannen om "in Hem" gevonden te worden en dus eerst zichzelf onderzoeken of zij werkelijk in Christus zijn.

"In Hem" toch is er een-heid.

De zoektocht naar een-heid is dus vooral een appél tot zelfonderzoek(uiteraard onder de leiding van de Heere).


h.g.
Learsi[/quote]

Wat was de uiterlijke belijdenis in de gelijkenis van de vijf wijze en de vijf dwaze maagden ?
Het feit dat allen waren genodigd voor het feest ? Dat ze alle tien een lamp hadden of dat ze tezamen in slaap waren gevallen ?

Wij moeten niet alleen gespitst zijn op het bewaren van eenheid maar zeker ook op het herstellen van de eenheid. Eenheid is een van God gegeven opdracht, de verdeeldheid van onze kerken is een groot kwaad.

De oproep uit Efeze 4 is overduidelijk en laat geen ruimte voor uitstel.
Zo roep ik, de gevangene in de Heere, u op  tot een wandel die de roeping waarmee u geroepen bent, waardig is, in alle nederigheid en zachtmoedigheid, met geduld, door elkaar in liefde te verdragen, en u te beijveren om de eenheid van de Geest te bewaren door de band van de vrede:
één lichaam en één Geest, zoals u ook geroepen bent tot één hoop van uw roeping, één Heere, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u allen is.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Wilsophie » 12 aug 2013 12:17

http://vlichthus.nl/een-algemene-christelijke-kerk/


En Christus is niet verdeeld! Zijn Lichaam bestaat wel uit verschillende ledematen die ieder heel verschillend zijn, maar het is hetzelfde bloed dat er doorheen stroomt en dezelfde Geest die erin woont, met Christus als het Hoofd en als onze Leidsman. Laten we Hem volgen, met Hem leven en ons niet blind staren op de zaken die ons op aarde verdelen, maar laten we elkaar liefhebben zoals Hij ons liefheeft.

Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en de Heere Jezus Christus.

Bron zie boven.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Wilsophie » 12 aug 2013 12:22

Wat was de uiterlijke belijdenis in de gelijkenis van de vijf wijze en de vijf dwaze maagden ?
Het feit dat allen waren genodigd voor het feest ? Dat ze alle tien een lamp hadden of dat ze tezamen in slaap waren gevallen ?


Waar staat deze gelijkenis? Tussen de uitleg over de Grote Verdrukking en het 1000 jarig rijk met later de bruiloft des Lams. Er is geen sprake van een uiterlijke belijdenis, het is typologie. De 10 spreekt over de Woorden Gods en de 5 spreekt over genade.
De olie spreekt meestal over de Heilige Geest wat men zou bewaren, maar ook over het oude en het nieuwe verbond. De dames met de olie in de lampen èn de olie in de aarden kruik wisten heel goed dat het oude verbond op raakt en dat er een nieuw verbond zou aanbreken en hadden er rekening mee gehouden, de andere dames niet. Zij bleven onder de wet. Het speelt zich ook af ten tijde dat men niet meer kan kopen of verkopen., maar dit terzijde.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor rotterdam » 12 aug 2013 14:42

Het speelt zich ook af ten tijde dat men niet meer kan kopen of verkopen., maar dit terzijde.

Misschien simpel gedacht maar waarom krijgen ze dan het advies om naar de verkopers te gaan ?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Wilsophie » 12 aug 2013 18:47

Das een goeie! Hoe kom ik nu ineens bij die gelijkenis? Zit ik wel in het juiste topic?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Janvanverweg » 13 aug 2013 11:43

zou de oneenheid komen omdat we de wet (heb God lief boven alles en je naaste als jezelf) vervangen hebben door het juiste inzicht in het wezen en denken van God?
wat scheid denominaties? het grote gebod? de grote opdracht? of door mensen opgestelde waarheden aangaande het wezen van God.

we speculeren over hoe als christen God het best te 'geloven' en verontachtzamen waar het uiteindelijk om gaat.

sterker nog, we gaan anderen onze speculaties als leerstukken opleggen en die normatief maken.

waar in het NT vinden we dat we anderen -tegen hun wil- ons inzicht moeten opleggen?
we mogen getuigen, voorleven, discuseren, aandringen... maar niet afdwingen.

en ja, aan de vruchten herken je de boom. ook aan de mondelinge vruchten. het is niet aan ons om mensen op hun geloof te toetsen, maar soms kan je niet anders denken dan: 'dit is green christen'.

we zijn niet geroepen on elkaar op geloof te betoetsen, maar om elkaar lief te hebben en om elkaar toe te rusten. aan de ander om die toerusting op te pakken of naast zich neer te leggen.

dogma's en kerkleer schijnen kerken voor problemen te behoeden, maar als we om ons heen kijken dan weten we dat het niet werkt. het zijn schijn zekerheden die de organisatie steun geeft maar geen eenheid bevorderd.
denominaties zijn geen teken van eenheid, maar van on-eenheid.

de kerkdienst in het buitenland is een goed voorbeeld. de uiterlijke struktuur is onduidelijk en opeens onbelangrijk (en beknellend?). het samen een zijn (God en naaste) toont een eenheid die naar de norm van de (kerkelijke) wereld niet mogelijk is. die eenheid is er ook in Nederland, alleen wordt die eenheid geweld aangedaan en gevangen gehouden door officiele leerstukken en denominaties.

laten we God liefhebben naar onze aardf en persoonlijkheid; ingetogen, uitbundig, diepzinnig, fladderig en de ander de ruiimte geven om God en de ander lief te hebben op een andere manier.

de bijbel leert ons in deze dat de sterke in het geloof zich maar moet aanpassen aan de zwakke zodat de zwakke niet ten val komt. het enige wat we van 'gelovigen' niet hoeven te accepteren is ongeloof en blatant in zonde leven.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Wilsophie » 13 aug 2013 11:58

Ik denk Jan dat bij je laatste zin je ook dwaalleringen mag voegen, wij hebben te maken binnen onze gemeente met de alverzoeningsleer en dat geeft heel veel onrust en dat zijn toch echt mijn broeders en zusters die een andere weg zijn ingeslagen en dat brengt helaas en heel verdrietig scheiding. Zij denken oprecht dat deze leer Bijbels is, en de anderen geloven dat het zeer onbijbels is en dan druk ik me nu voorzichtig uit.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor rotterdam » 14 aug 2013 16:51

@Ik denk Jan dat bij je laatste zin je ook dwaalleringen mag voegen

Dominee preekte over Jesaja 55:8 en 9
Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten,
en uw wegen zijn niet Mijn wegen,
spreekt de HEERE.
Want zoals de hemel hoger is dan de aarde,
zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen
en Mijn gedachten dan uw gedachten.

De gemeente knikte instemmend - dominee had het weer goed gezegd vanmorgen.

Maar bij de koffie, na de dienst, bleek echter weer dat ze het allemaal precies wisten,
hun wegen en gedachten liepen 100% parallel aan Gods wegen en gedachten.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Arco » 01 nov 2013 11:48

Even resumerend:

Wat bindt is: Christus is waarlijk opgestaan!

We mogen verschillend zijn, net zoals een lichaam uit verschillende lichaamsdelen bestaat. Maar wat ik zie in kerkelijk Nederland (laat ik het even dichtbij huis houden), dat de kerkmuren eerder absoluut zijn dan een uiting van de verschillende functies van het Lichaam.

Dan wil ik de vraag stellen:
Kan hetgeen ons (de kerken en gelovigen) bindt niet ons ook binden? Ik bedoel: dus op basis wat ons bindt, kunnen de kerken dan samengevoegd worden?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Rozijn » 01 nov 2013 12:00

Dat zou moeten kunnen, maar ik ben bang dat er teveel mensen en daarmee menselijks bij betrokken is. Ik bedoel dit: dan zal men van allerlei kant over stokpaardjes en eigen schaduw heen moeten stappen.
Kan iemand zijn verleden geheel achter zich laten?

Jvslooten

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Jvslooten » 01 nov 2013 12:43

Rozijn schreef:Dat zou moeten kunnen, maar ik ben bang dat er teveel mensen en daarmee menselijks bij betrokken is. Ik bedoel dit: dan zal men van allerlei kant over stokpaardjes en eigen schaduw heen moeten stappen.
Kan iemand zijn verleden geheel achter zich laten?

Hoe zien jullie dat even heel concreet voor je dan?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Wilsophie » 01 nov 2013 12:49

learsi schreef:Als de Heere bidt om eenheid, dan kan ik me niet voorstellen, dat die er niet is.
Als onze Borg bidt voor de eenheid, "of de Vader hen in Zijn Naam bewaart opdat(!) zij gelijk zijn als Wij", dan heeft dat niets met een uiterlijke eenheid te maken maar met een innerlijke eenheid.

"de Waarheid wordt gerechtvaardigd door/van haar kinderkens".

Bij de kinderen(van God) is er een eenheid.
Christus leeft in hen.

Hij bidt dus voor een innerlijke eenheid.
En die eenheid wordt in de wereld(het zichtbare) niet gezien.
Die Hem kennen, herkennen elkaar(in Hem).
Ze kennen het wonder(uit genade).

h.g. Learsi



Amen. Zo is het.
Johannes 17 vers 21 zegt zo mooi, niet "laat" hen één zijn, maar OPDAT en dat is een conclusie een gevolg van iets en het vergelijk staat er achter. "Gelijk Vader IN MIJ en Ik in U. en de consequentie is opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt.
En ik vind het prachtig weergegeven in Kol 3 vers 3. Ons leven is verborgen met Christus in God. En dat is nog meer dan een éénheid, wij zijn in Hem verbonden aan elkaar als leden van datzelfde lichaam en dat is geen organisatie maar een organisme.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Wilsophie » 01 nov 2013 12:53

Dan wil ik de vraag stellen:
Kan hetgeen ons (de kerken en gelovigen) bindt niet ons ook binden? Ik bedoel: dus op basis wat ons bindt, kunnen de kerken dan samengevoegd worden?


Arco die kerk is de Gemeente van Jezus Christus en die is samengevoegd.
Niet als organisatie, maar dat is toch nergens voor nodig. Dat is ook voor het samenkomen onmogelijk, we wonen wereldwijd uit elkaar. Maar het samenkomen van twee of drie mensen hoe vaak ook gesuggereerd is niet de plaatselijke kerk, maar is het samenkomen voor de troon der genade.
Er is een kinderliedje dat zegt ....Daar ginds ver in de hemel....en dan de laatste zin,..."ontmoeten we met vreugde elkaar". Ik ontmoet jou bij de troon van Gods genade en dat is nog steeds onzienlijk, tot op de dag dat we verzameld worden met ons Hoofd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten