Niet wat scheidt, maar wat bindt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Arco » 25 jul 2013 20:33

Momenteel doe ik studie naar de ontwikkeling van het christendom sinds het amen van Openbaring. En dan ben ik verdrietig over al het menselijk gekrakeel die telkens het Doel van de Kerk mist. Al dat gezwets over randzaken, uiterlijkheden en macht maken mij moedeloos.

De vervangingsleer is gelukkig op z'n retour, maar als de kerk Israël zou vervangen: wat maakt de kerk beter dan Israël? Volgens mij niets. Volgens mij maken wij er een potje van.

Toch zou ik een positieve inslag willen geven aan een gesprek over eenheid. Het klinkt misschien idealistisch, maar waarom ook niet? In 2 Kor 13:11 staat: "Voorts, broeders, zijt blijde, wordt volmaakt, zijt getroost, zijt eensgezind, leeft in vrede; en de God der liefde en des vredes zal met u zijn"

Laten we spreken over eensgezindheid. Dat wil volgens mij niet zeggen dat we eens moeten zijn met elkaar, maar wel met hetzelfde Doel voor ogen. Mag ik daarom vragen: wat bindt ons (uit verschillende kerkverbanden)? En wat zou een mogelijk zijn om die eensgezindheid te praktiseren?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor meribel » 25 jul 2013 20:37

de HEER is waarlijk opgestaan!!

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Arco » 25 jul 2013 22:28

Amen

Maar als dat het is, dan valt moeilijk te stellen dat het houdbaar is om tientallen, honderden verschillende kerkgenootschappen, stromingen enzovoorts te handhaven.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor alexander91 » 26 jul 2013 07:55

Arco schreef:Momenteel doe ik studie naar de ontwikkeling van het christendom sinds het amen van Openbaring. En dan ben ik verdrietig over al het menselijk gekrakeel die telkens het Doel van de Kerk mist. Al dat gezwets over randzaken, uiterlijkheden en macht maken mij moedeloos.

De vervangingsleer is gelukkig op z'n retour, maar als de kerk Israël zou vervangen: wat maakt de kerk beter dan Israël? Volgens mij niets. Volgens mij maken wij er een potje van.

Toch zou ik een positieve inslag willen geven aan een gesprek over eenheid. Het klinkt misschien idealistisch, maar waarom ook niet? In 2 Kor 13:11 staat: "Voorts, broeders, zijt blijde, wordt volmaakt, zijt getroost, zijt eensgezind, leeft in vrede; en de God der liefde en des vredes zal met u zijn"

Laten we spreken over eensgezindheid. Dat wil volgens mij niet zeggen dat we eens moeten zijn met elkaar, maar wel met hetzelfde Doel voor ogen. Mag ik daarom vragen: wat bindt ons (uit verschillende kerkverbanden)? En wat zou een mogelijk zijn om die eensgezindheid te praktiseren?
Ik vind Joh 17 vs 21 nog veel sterker, waar Christus zelf bidt tot de Vader voor onze eenheid: "Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden."

Als het zieleheil van de wereld echt belangrijk voor ons is, dan moeten we dus 1 zijn, omdat dat er blijkens dit gebed voor zal zorgen dat de wereld tot geloof komt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor meribel » 26 jul 2013 08:39

Dat is het enige werkelijk wat ons bindt.


Echt het enige..

En dat is blijkbaar niet genoeg om met elkaar een kerk mee te delen.


Je moedeloosheid snap ik hoor.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Arco » 26 jul 2013 08:50

Dank voor die tekst uit Johannes. Echt mooi!

Wat ik dus niet begrijp is dat er zo duidelijke teksten zijn over het bewaren van de eenheid, dat toch de kerk maar blijft scheuren. Terwijl met name in de zomervakantie bij vakantiediensten in het buitenland wel iedereen bijelkaar zit en soms zelfs in een gebouw van de Roomse kerk.

De reformatie kan ik nog wel ergens begrijpen, maar Luther had graag de Roomse kerk willen hervormen in plaats van een eigen kerk te stichten. Maar vooral de kerkscheuringen daarna, die vat ik niet helemaal. Ik lees dat er soms onenigheid was over de kerkorde. Dan denk ik, kom op nou! Dit kan toch geen legitieme reden zijn (als die legitieme reden zou bestaan) om te breken?

De reformatorische kerken worden steeds kleiner, het aantal predikanten is soms niet toereikend en soms sluiten kerken uit geldgebrek. Tegenover kerken die wel groeien, waar geen tekort aan predikanten ontstaat en waar kollosale gebouwen worden neergezet.

In het boekje van Andries Knevel over de gereformeerde gezinte komt tweemaal door verschillende personen de wens voor om de reformatorische kerken te verenigen in een Katholieke Gereformeerde Kerk. Een naam is één, maar laat dit nu eens gebeuren. Maar dan niet zwetsen over kerkordes, regeltjes, 'wij-zij-verhalen', enz. Zoek die eenheid in Christus!
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor mealybug » 26 jul 2013 09:11

meribel schreef:Dat is het enige werkelijk wat ons bindt.


Echt het enige..

En dat is blijkbaar niet genoeg om met elkaar een kerk mee te delen.


Je moedeloosheid snap ik hoor.



Nu is er natuurlijk wel een faktor van omvang, die meespeelt,en dat is dat de opmaak van de (plaatselijke) gemeente bestaat uit veel meer ''onbekeerden'' dan ''bekeerden''.

In de eerste eeuwen zou het ondenkbaar geweest zijn, deze tweedeling.
Tegenwoordig wordt iedereen gereformeerd, hervormd, katholiek of moslim geboren en leeft vervolgens een levenlang op dit onderbewustzijn.
Op de 2% na, die gaat nadenken, onderzoeken en beproeven.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor meribel » 26 jul 2013 09:37

De kerkscheuringen, Nederlanders zijn er extreem ' goed' in , maar in het buitenland speelt het ook.
Is daar bekeerd of onbekeerd een issue?

In Nederland in denominaties waar dat helemaal niet speelt daar zijn ook scheuringen, gewoon weer om andere dingen.


Schuld van de duivel?

Ik denk eigenlijk het laat feilloos zien hoe slecht de mens van nature is. Ook een bekeerd mens die na een tijd toch weer in scheuren,hokjes denken enz, vervalt, of toch weer een bijzaak tot hoofdzaak maakt.


Zeg nou zelf, scheuren om bij kinderdoop/volwassendoop=legitiem? ( vraag aan mealybug)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor meribel » 26 jul 2013 09:39

Wat ik ook nog wel lees=
Als je de bijbel leest en om de Geest vraagt dan kom je uit op mijn visie. Dan zie je dat dát Waarheid is!




Zie je het anders, nou dan ben je niet bekeerd/heb je niet de Geest/sta je niet los van je opvoeding, Doorhalen wat niet van toepassing.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1932
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Pcrtje » 26 jul 2013 09:44

Arco schreef:De reformatorische kerken worden steeds kleiner
Hangt er echt heel erg vanaf welke je bekijkt. Bepaalde reformatorische kerkgenootschappen groeien zelfs. Weliswaar door geboorteoverschot, maar dat telt ook mee. ;)

Arco schreef:het aantal predikanten is soms niet toereikend
Dat maken reformatorische kerken er toch echt zelf van. Want ja, een man mag pas toegelaten worden tot de predikantsopleiding als hij waarlijk en oprecht bekeerd is door de voorzienigheid van God. Zo gek vind ik het nog niet dat die kerken grote predikantstekorten hebben, want met hun theologische stellingen zouden alle bekeerden niet eens zijn om al hun gemeenten te voorzien van predikanten.

Arco schreef:In het boekje van Andries Knevel over de gereformeerde gezinte komt tweemaal door verschillende personen de wens voor om de reformatorische kerken te verenigen in een Katholieke Gereformeerde Kerk. Een naam is één, maar laat dit nu eens gebeuren. Maar dan niet zwetsen over kerkordes, regeltjes, 'wij-zij-verhalen', enz. Zoek die eenheid in Christus!
Het is een heel mooi idee, maar het ik zou dit initiatief nooit aanmoedigen. En dat is niet omdat ik niet gereformeerd ben. In heel veel gereformeerde kerken zie ik mijn broeders en zusters in Christus, maar er zijn kerken in de gereformeerde gezindte waar Christus zodanig onbereikbaar gepreekt wordt dat ik daar niet mee in de kerk kan én wil zitten.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1932
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Pcrtje » 26 jul 2013 09:47

*Op verzoek verwijderd.*
Laatst gewijzigd door Pcrtje op 05 jan 2019 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor meribel » 26 jul 2013 09:51

@prctje,

Dank voor je antwoord

@arco,

Bij deze je ziet het.

De Heer is waarlijk opgestaan is echt het enige wat bindt, maar dat is niet genoeg voor één kerk.

De eerste kwestie om te scheuren is al binnen,


Maar misschien kan je zelf ook dingen bedenken waar je om zou scheuren?
( persoonlijk ik zou zeker vertrekken als de opstanding van Jezus verloochent wordt, die doopkwestie dat weet ik niet, je krijgt wel wat praktische dingen die ook gewoon heel lastig worden, dus ik zou er diep over moeten nadenken )

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor mealybug » 26 jul 2013 09:56

meribel schreef:De kerkscheuringen, Nederlanders zijn er extreem ' goed' in , maar in het buitenland speelt het ook.
Is daar bekeerd of onbekeerd een issue?

In Nederland in denominaties waar dat helemaal niet speelt daar zijn ook scheuringen, gewoon weer om andere dingen.


Schuld van de duivel?

Ik denk eigenlijk het laat feilloos zien hoe slecht de mens van nature is. Ook een bekeerd mens die na een tijd toch weer in scheuren,hokjes denken enz, vervalt, of toch weer een bijzaak tot hoofdzaak maakt.


Zeg nou zelf, scheuren om bij kinderdoop/volwassendoop=legitiem? ( vraag aan mealybug)


Zolang de ouders van de baby niet denken dat deze handeling waarde heeft aangaande de eeuwige bestemming van het onwetende babytje, maar het onderhouden van de geboden Gods.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor meribel » 26 jul 2013 10:04

Werkelijk?
Denk je dat mensen dat geloven?
Toch enkel de roomsen dacht ik?



Maar jij zou dus daarmee in een kerk kunnen zitten?

Vind ik positief nieuws!

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor alexander91 » 26 jul 2013 10:30

Apart, dat met de teksten hiervoor, mensen hier nog steeds scheuringen uit kunnen roepen vanwege de doop.

Begrijp me goed, ik snap dat het een heikel punt is, maar kan die discussie niet binnen een kerk gevoerd worden ipv in afgezonderde kerken? Binnen een kerk zal je felle en gemene uitspraken achterwege moeten laten dan (dat kan voor een mens moeilijk zijn), maar het zorgt er ook voor dat je meer mensen kunt bereiken met je overtuiging, ipv veilig van een afgescheurde kerk roepen dat de ander helemaal mis zit. Of denk je dat er straks bij de Vader ook een scheiding zal komen tussen kinderdopers en volwassendopers? Zo niet, waarom nu die scheiding maken? :-) Sterker nog, als je denkt dat de volwassendoop de enige Bijbelse methode is, dan kun je toch wel het vertrouwen hebben dat die waarheid eens boven zal drijven in een kerk waar beide toegestaan zijn?

@Arco, ik snap wat je bedoelt mbt bv het bijwonen van kerkdiensten over kerkmuren heen op de vakantie. Ik denk dat dat in principe ook in Nederland zou kunnen, ware het niet dat er altijd enkelingen zijn die denken de waarheid wel ten volle te kennen. Die zul je op vakantie ook niet dergelijke kerkdiensten bij zien wonen. Ik heb het idee dat een hele grote meerderheid veel flexibiler is dan men denkt. Het zijn vaak de individuen die het verschil proberen te maken en zich onverzettelijk opzetten. En tja, dat zijn vaak de mensen die zich heel erg in de theologie of de Bijbel verdiepen, en die zich daardoor stiekem verheven voelen tov mensen met minder Bijbelkennis. Bijbelkennis zou ons christenen eigenlijk nog nederiger moeten maken ipv verhevener. Maar in een kerkgemeenschap of te midden van andere christenen, betekent veel Bijbelkennis: macht. En waar de mens macht heeft, komt misbruik voor. En zijn er meerderen bij elkaar, dan krijg je een conflict.

Ik denk echter dat de "moderne christen" (ik houd er niet van dit zo te zeggen want het heeft een sterk negatieve lading gekregen) dit anders gaat aanpakken itt de huidige/vorige generatie christenen (maar de zwaktes van de "moderne christen" zullen verschuiven naar andere punten). Mensen groeien nu op met veel meer contact buiten de kerkmuren om door de media en de enorme mobiliteit. Dit gaat zelfs harder voor mensen die niet in een christelijke omgeving wonen: dan is een medechristen per direct een broeder, in welke kerk die ook zit, en dan zoek je eerst de overeenkomsten. En vanuit een vriendschap kun je volgens mij veel beter over theologische geschillen praten dan vanuit een vreemdelingschap.

En mbt de refozuil waartegen weer aangepist wordt: Ik zit er niet in, maar ik denk dat ze ons misschien nog wel gaan verassen binnen enkele jaren dmv een fusie. En als we er echt van overtuigd zijn dan bepaalde zaken niet goed zijn, dan denk ik dat we beter eerst interesse en betrokkenheid kunnen tonen naar ze en ze zo laten zien hoe wij vinden dat het moet, ipv deze mensen geestelijk af te branden. Op een hatelijke manier deze groep aanvallen zorgt er alleen maar voor dat de nog dieper in hun schulp kruipen totdat ze helemaal afgesloten zijn van ons. Anderszijds begrijp ik wel de frustratie van mensen die uit deze zuil komen, maar ik hoop dat die frustratie op een juiste manier gekanaliseerd wordt :-).
Laatst gewijzigd door alexander91 op 26 jul 2013 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten