Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor alexander91 » 29 mei 2013 18:47

DonAppie schreef:Nou als je 41 bent (dhr. Huisman) ben je toch niet te jong voor ouderling lijkt mij
Die bedoel ik dus ook niet :-). Ik zeg ook niet voor niets waarschijnlijk, dus ik zeg nergens dat oudere mannen die aangenomen worden altijd ouderling zijn. ;-)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Atro

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Atro » 29 mei 2013 19:58

alexander91 schreef: Ik denk dat de personen die geschikt bevonden worden, ook redelijk op de voorgrond aanwezig zijn in hun eigen gemeentes, en dan vanzelf snel ouderling worden. Aangenomen studenten die geen ouderling zijn, zullen waarschijnlijk erg jong zijn, en dus nog niet beschikbaar als ouderling.


Ik denk dat jij hier een hele scherpe analyse doet. Dat denk ik namelijk ook voor wat betreft de ouderlingen.

Voor de niet aangenomen studenten denk ik toch anders. Leeftijd zal af en toe zeker meespelen, al vind ik niet dat je daar op kan beoordelen. Als iemand van 20 zich geroepen voelt tot predikant en er niet meer om heen kan moet dat geen belemmering zijn. Ik denk dat zulke mensen juist meer schroom hebben om hun verhaal te doen in een uur. Het is dan meestal gelijk de eerste keer dat je de mannenbroeders ziet en deze mannen zijn meestal mannen van gezag in het kerkverband. Dan moet jij in een uur tijd tegen vreemde mensen je bekering, je roeping en wat er nog meer van je gevraagd wordt vertellen en beantwoorden. Dat lijkt mij best pittig. Sommige praten daar heel makkelijk over, maar er zijn er ook mensen die daar moeite mee hebben.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor alexander91 » 29 mei 2013 20:13

Atro schreef: Voor de niet aangenomen studenten denk ik toch anders. Leeftijd zal af en toe zeker meespelen, al vind ik niet dat je daar op kan beoordelen. Als iemand van 20 zich geroepen voelt tot predikant en er niet meer om heen kan moet dat geen belemmering zijn. Ik denk dat zulke mensen juist meer schroom hebben om hun verhaal te doen in een uur. Het is dan meestal gelijk de eerste keer dat je de mannenbroeders ziet en deze mannen zijn meestal mannen van gezag in het kerkverband. Dan moet jij in een uur tijd tegen vreemde mensen je bekering, je roeping en wat er nog meer van je gevraagd wordt vertellen en beantwoorden. Dat lijkt mij best pittig. Sommige praten daar heel makkelijk over, maar er zijn er ook mensen die daar moeite mee hebben.

Je mag er zeker niet op beoordelen inderdaad. Maar de praktijk is anders. Mensen worden tegenwoordig veel ouder dan vroeger. Er zijn vaak maar weinig mensen die zich jong al geroepen voelen.
En mij enigzins inlevend in de visie van de GG: als mensen van 20 zich daadwerkelijke geroepen voelen om predikant te worden, dan zal de schroom geen drempel zijn, want het is God die hen dan roept, en tegen die roeping valt niets te doen. De mannenbroeders zullen dat dus niet als argument zien.
Maar de praktijk laat (in mijn ogen) zien dat mensen rond hun 20e nauwelijks meer geroepen worden tot het ambt. Verbeter me als ik het mis hebt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Atro

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Atro » 29 mei 2013 20:45

alexander91 schreef:Je mag er zeker niet op beoordelen inderdaad. Maar de praktijk is anders. Mensen worden tegenwoordig veel ouder dan vroeger. Er zijn vaak maar weinig mensen die zich jong al geroepen voelen.
En mij enigzins inlevend in de visie van de GG: als mensen van 20 zich daadwerkelijke geroepen voelen om predikant te worden, dan zal de schroom geen drempel zijn, want het is God die hen dan roept, en tegen die roeping valt niets te doen. De mannenbroeders zullen dat dus niet als argument zien.
Maar de praktijk laat (in mijn ogen) zien dat mensen rond hun 20e nauwelijks meer geroepen worden tot het ambt. Verbeter me als ik het mis hebt.


In de CGK werd er afgelopen jaar (meen ik) iemand aangenomen die 19 was. Dus het kan wel. Maar ik denk dat er zelf heel veel onwetendheid omtrent "roeping" is. Het is nogal vaag en het blijft vaag. Tenminste dat vind ik wel. Wanneer moet je je wel aanmelden en wanneer niet?

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor alexander91 » 29 mei 2013 21:03

Atro schreef:In de CGK werd er afgelopen jaar (meen ik) iemand aangenomen die 19 was. Dus het kan wel. Maar ik denk dat er zelf heel veel onwetendheid omtrent "roeping" is. Het is nogal vaag en het blijft vaag. Tenminste dat vind ik wel. Wanneer moet je je wel aanmelden en wanneer niet?

De CGK is natuurlijk wel van een heel andere orde dan de GG, of niet? Het kan dus wel zeker, maar niet in de GG, of GGiN :P. Maar van die kant bekeken zal waarschijnlijk (of eerder: in elk geval) argwanend gekeken worden als er bij andere kerken meer (jongere) mensen aangenomen worden. Het heeft alles te maken met hoe nauw de poort wordt dichtgeduwd. Hoe rechtser hoe dichter.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Atro

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Atro » 29 mei 2013 21:19

alexander91 schreef:De CGK is natuurlijk wel van een heel andere orde dan de GG, of niet? Het kan dus wel zeker, maar niet in de GG, of GGiN :P. Maar van die kant bekeken zal waarschijnlijk (of eerder: in elk geval) argwanend gekeken worden als er bij andere kerken meer (jongere) mensen aangenomen worden. Het heeft alles te maken met hoe nauw de poort wordt dichtgeduwd. Hoe rechtser hoe dichter.


Inderdaad zijn de jongste studenten in de gergem eind 20, en dat zijn er maar twee. Daarna zijn ze pas in de 40. Het kan wel, maar niet één van 19 :P

Maar misschien heb je daarin wel gelijk. Bij rechts wordt het sneller in een bepaald keurslijf gestopt waar het aan moet voldoen. Terwijl bij links dat minder is. Alhoewel dan is natuurlijk de vraag interessant: Wat is nu eigenlijk roeping? Wanneer en hoe weet je dat je voorganger/dominee moet worden?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor schelpje3 » 29 mei 2013 21:22

Atro schreef: Wanneer en hoe weet je dat je voorganger/dominee moet worden?

Als je hierover niets kan vertellen tegen het curatorium, zul je dus een afwijzing krijgen.

Atro

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Atro » 29 mei 2013 21:35

schelpje3 schreef:Als je hierover niets kan vertellen tegen het curatorium, zul je dus een afwijzing krijgen.


Joh! Dat snapt iedereen toch? Je moet wat te vertellen heb daar, maar wat moet daar vertellen. En dan hoeft het niet uit een boekje, maar was is nodig te weten;) ?

Atro

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Atro » 29 mei 2013 21:36

schelpje3 schreef:Als je hierover niets kan vertellen tegen het curatorium, zul je dus een afwijzing krijgen.


overigens dan kom je geeneens voor het curatorium, want als het goed is krijg je dan geen eens een attest :!:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor schelpje3 » 29 mei 2013 21:38

Ik dacht dat je een vraag stelde, dus ik geef daar antwoord op, maar je weet zelf het antwoord al. :D
Maar het komt ook wel voor dat een student afgewezen wordt, soms meerdere malen en tenslotte toch aangenomen wordt.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor JeeWee » 29 mei 2013 21:41

Atro schreef:Inderdaad zijn de jongste studenten in de gergem eind 20, en dat zijn er maar twee. Daarna zijn ze pas in de 40. Het kan wel, maar niet één van 19 :P


19 is inderdaad heel jong.
Maar ook de Ger. Gem kent wel predikanten die op jonge leeftijd zijn toegelaten zoals L.Blok (23). Vreugdenhil (23), C. Harinck (25) en W. Harinck (26)..

Ik ben in ieder geval blij voor de Ger.Gem dat er 4 zijn toegelaten!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Atro

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Atro » 29 mei 2013 21:50

En dat ben ik met jou JeeWee. Moet om te zien dat er ook jonge predikanten geweest zijn.

@ schelpje3 ... ja ik had een vraag, maar het antwoord weet ik zelf niet, maar jouw antwoord .. ja dat wist ik wel :D

Gebruikersavatar
meiske
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 dec 2011 20:54

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor meiske » 24 jun 2013 10:12

JeeWee schreef:
19 is inderdaad heel jong.
Maar ook de Ger. Gem kent wel predikanten die op jonge leeftijd zijn toegelaten zoals L.Blok (23). Vreugdenhil (23), C. Harinck (25) en W. Harinck (26)..

Ik ben in ieder geval blij voor de Ger.Gem dat er 4 zijn toegelaten!


Janse en den Haan waren 24 en 25 dus nog betrekkelijk jong. En volgens mij was Ds. A. vergunst nog maar 20 toen hij aangenomen was, maar dat zou even na gekeken moeten worden.
Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft!
1 Joh 4:19

DonAppie
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jun 2012 10:47

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor DonAppie » 25 jun 2013 07:22

Atro schreef:Inderdaad zijn de jongste studenten in de gergem eind 20, en dat zijn er maar twee. Daarna zijn ze pas in de 40. Het kan wel, maar niet één van 19 :P

Wel meer als 2 hoor... Kijk maar hier onder:

JeeWee schreef:19 is inderdaad heel jong.
Maar ook de Ger. Gem kent wel predikanten die op jonge leeftijd zijn toegelaten zoals L.Blok (23). Vreugdenhil (23), C. Harinck (25) en W. Harinck (26)..

meiske schreef:Janse en den Haan waren 24 en 25 dus nog betrekkelijk jong. En volgens mij was Ds. A. vergunst nog maar 20 toen hij aangenomen was, maar dat zou even na gekeken moeten worden.



Dat klopt inderdaad.

Hier nog enkele predikanten die jonger dan 30 waren toen ze aangenomen werden:

Ds. G.J. Baan (22)
Ds. B.J. van Boven (28)
Ds. J.J. van Eckeveld (24)
Ds. J van Haaren (20)
Ds. E. Hakvoort (22)
Ds. J.M.D. de Heer (28)
Ds. H. Hofman jr. (28)
Ds. W.C. Lamain (21)
Ds. M. Mondria (26)
Ds. A. Schot (29)
Ds. C. Sonnevelt (22)
Ds. J.J. Tanis (26)
Ds. A. Verschuure (27)
Ds. J.B. Zippro (26)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Race406 » 25 jun 2013 08:29

DonAppie schreef:Hier nog enkele predikanten die jonger dan 30 waren toen ze aangenomen werden:

Ds. G.J. Baan (22)
Ds. B.J. van Boven (28)
Ds. J.J. van Eckeveld (24)
Ds. J van Haaren (20)
Ds. E. Hakvoort (22)
Ds. J.M.D. de Heer (28)
Ds. H. Hofman jr. (28)
Ds. W.C. Lamain (21)
Ds. M. Mondria (26)
Ds. A. Schot (29)
Ds. C. Sonnevelt (22)
Ds. J.J. Tanis (26)
Ds. A. Verschuure (27)
Ds. J.B. Zippro (26)

Ds. Hakvoort was toen CGK, dus die telt in dit rijtje niet mee!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten