(Geen) stille tocht maar kaarsje branden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor Spons » 22 mei 2013 16:12

schelpje3 schreef:Ja, zeker geen reformatorische!


Nee die behouden alles vast en leven nog in de zeer behoudende tijd..vooruitgang is afdalen naar de hel... .. sorry hoor ik brandt niet vaak een kaarsje voor iemand ben zelf PKN , conventioneel maar ik aanbid geen duivel,

Paar jaar geleden keurig een aantal kaarsjes gebrand voor iemand die zwaar ziek was en ook voor haar kinderen (nou ja , volwassen persoon ) die haar verzorgden.

Als ik thuis een kaarsje brand is het om op dat moment even extra aan een persoon te denken , en er bewust mee bezig te zijn, als je dan een lichtje ziet branden wordt je er even weer goed aan herinnerd , is daar dan wat mis mee...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor schelpje3 » 22 mei 2013 16:17

Waarom moet je zo'n toon aanslaan Spons? Kunnen we het even respectvol houden graag!!
Het gaat niet over het aanbidden van de duivel.
Maar het gaat over de traditie van de reformatorische kerk.
Een kaars doet niets af of toe aan rouwgevoelens. Dat is voor ieder persoonlijk.
Mijn buurvrouw steekt elke ochtend een waxinelichtje aan bij de foto van haar overleden man.
Prima.
Het ging over het verschil van de Protestantse kerk (in mindering inmiddels begrijp ik, want de Paaskaars bijv heeft daar ook zijn intrede gedaan) en de reformatorische, die heel sober is.
Mag dat misschien van jou?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor schelpje3 » 22 mei 2013 16:18

Mortlach schreef:
Want als christenen ergens goed in zijn, is het berouw tonen - hoe onoprecht het ook is. En de hele goegemeente vergeeft wel weer. Sterker nog, JIJ wordt erop aangesproken als je de zondaar NIET vergeeft of kritisch bent. En, o, daar is het collectemandje alweer.... ](*,)

Het was in zo'n megakerk in Amerika he. Hier gaat dat echt wel tikkie anders.
Als ds een scheve schaats rijdt en geen oprecht berouw toont, is het exit ds.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor Kvinna » 22 mei 2013 16:29

Het gaat in dit topic niet om het uitvergroten van verschillen tussen kerken. Blijf toch gewoon on-topic!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor Pcrtje » 22 mei 2013 17:42

schelpje3 schreef:Bij sommige protestanten ja inmiddels, die met de roomse kerk flirten.
Hier vlakbij is ook zo'n gemeente, ds gaat samen met pastoor voor.
Halleluja! Is er toch nog érgens samenwerking en het zoeken naar eenheid! =D>
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2013 18:33

schelpje3 schreef:Het was in zo'n megakerk in Amerika he. Hier gaat dat echt wel tikkie anders.
Als ds een scheve schaats rijdt en geen oprecht berouw toont, is het exit ds.


Over het algemeen misschien, maar dit soort evangelicale maniakken duiken toch steeds vaker op. Als ik christen was, zou ik me daar toch stevig zorgen om maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maaarten

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor maaarten » 22 mei 2013 19:15

Tante Pollewop schreef:En christengekkies zoals die Gloriestoel-man zouden zelf eens ziek moeten worden. :-&


Over die gloriestoel had ik ook gelezen in het artikel. Toen ik even op de site ging kijken wat dat voor moest stellen las ik dat in 2011 verschillende mensen dat idee van de Heilige Geest hadden gekregen en dat die Plat daar toen mee aan de slag ging. Nou lijkt me dat heel sterk, want een paar jaar geleden (voor 2011) kwam ik precies hetzelfde idee tegen in Engeland.....

Ik heb zelf ook meegemaakt bij een zelfmoord dat een groep vrienden van de overledene wilde bidden dat diegene zou opstaan uit de dood. Maar daar is het wonder helaas uitgebleven....

Maar goed, on-topic, stille tochten, kaarsjes branden... ik kan meestal niet zo veel met dat soort manieren van rouw-verwerken. Voor mij persoonlijk voelt het gepaster om het maar zo sober mogelijk te houden omtrent de dood. 'Je moet de dood niet verbloemen', zeggen ze wel eens, wat mij persoonlijk betreft kan ik het daar wel mee eens zijn.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor pol » 22 mei 2013 19:22

Maar goed, on-topic, stille tochten, kaarsjes branden... ik kan meestal niet zo veel met dat soort manieren van rouw-verwerken. Voor mij persoonlijk voelt het gepaster om het maar zo sober mogelijk te houden omtrent de dood. 'Je moet de dood niet verbloemen', zeggen ze wel eens, wat mij persoonlijk betreft kan ik het daar wel mee eens zijn.[/quote]

Een kaarsje voor je raam vind ik heel sober. Je bent gewoon alleen of met je familie thuis. Het is geen happening met een heleboel mensen die bij elkaar komen. Maar ieder denkt dan toch aan die familie en wat er is gebeurd. En rond die tijd ben ik thuis met de jongsten en die liggen dan op bed, de anderen zijn naar de kerk en je kan dan stille tijd houden voor jezelf en bidden voor de familie van de jongens.

Maar hoe kijk je dan tegen dodenherdenking aan, massas mensen op de been, fanfare en bloemenkransen?

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor Spons » 22 mei 2013 20:26

schelpje3 schreef:Waarom moet je zo'n toon aanslaan Spons? Kunnen we het even respectvol houden graag!!
Het gaat niet over het aanbidden van de duivel.
Maar het gaat over de traditie van de reformatorische kerk.
Een kaars doet niets af of toe aan rouwgevoelens. Dat is voor ieder persoonlijk.
Mijn buurvrouw steekt elke ochtend een waxinelichtje aan bij de foto van haar overleden man.
Prima.
Het ging over het verschil van de Protestantse kerk (in mindering inmiddels begrijp ik, want de Paaskaars bijv heeft daar ook zijn intrede gedaan) en de reformatorische, die heel sober is.
Mag dat misschien van jou?


volgens mij blijf ik ontopic maar begin jij over het feit dat de lichtere kerk heult met de roomse, en dat een kaars branden al helemaal godeloos is.

Leg mij uit , waarom een kaars branden slecht is, ook wij hebben een kaars branden in de kerk met de symboliek erachter van het licht van pasen. Nu is de Protestantse kerk opeens minder....in mindering inmiddels begrijp ik, want de Paaskaars bijv heeft daar ook zijn intrede gedaan

Ik heb het toch ook niet over de dominee verheerlijking die er heerst in vele rechtste gemeentes... en waarbij de kerkenraad bijna als heilig verklaard wordt... waarbij er niet nagedacht wordt of iets wel goed is wat de kerkeraad zegt is goed. Waarbij zelfs Dominees proberen jongeren tegen te houden om naar bv stichting JIjdaar te gaan... (nu is dat niet mijn ding , maar het is goed dat stichtingen zijn die geven om jongeren met Bijbelse onderwerpen ) Het grootste gedeelte in de rechtse kerken is gewoon weg bang om macht te verliezen en dan maak je mensen maar bang met de Hel, en de duivel... zo behoudt je de schapen op het rechte pad.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor JeeWee » 22 mei 2013 21:52

Wat heeft al dat gereutel nou met dit topic te maken??? off topique-smile off topique-smile off topique-smile
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor boer » 23 mei 2013 08:33

Zou een gebed meer kracht hebben als er een kaarsje bij brandt?

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor pol » 23 mei 2013 08:48

[Nee, ik doe geen roomse rituelen.
Zou een gebed meer kracht hebben als er een kaarsje bij brandt?[/quote]

Nee, dat niet, maar je wordt er wel een beetje extra bij stilgezet. Ik brand dat kaarsje niet voor het zieleheil, maar dat ik toch even stil wil staan bij wat er gebeurd is en dat bij de Heere breng in gebed.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor MissF » 23 mei 2013 12:09

Ik bedoel het helemaal niet vervelend, maar wat voegt het branden van een kaarsje nu echt toe? Of ben ik te nuchter? Ik heb ook helemaal niks met uitspraken als: ik denk aan je hoor.
Ja, dus, en dan? Het helpt mij eigenlijk helemaal niet. Als ik in nood zit heb ik liever iemand die voor me bid, me iets uit handen neemt, even komt kletsen als ik ziek zou zijn zodat ik mijn aandacht kan verleggen.
Zou het de familie echt helpen als iedereen aan ze denkt? Misschien wel hoor, maar persoonlijk heb ik dat helemaal niet.
Ook de dodenherdenking snap ik niet helemaal. Ik dank God dan wel, voor de soldaten die er toen voor hebben gezorgd dat wij vrij konden zijn. En dat doe ik ook voor deze familie, bidden of God hen troost wil geven.

Maargoed, als iemand zou zeggen dat het hem heel erg helpt als ik aan hem/haar denk, dan wil ik dat best doen. Ik ervaar dat zelf alleen nooit zo.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor schelpje3 » 23 mei 2013 12:43

MissF: ik kan jouw posting helemaal onderschrijven!
Als ge in nood gezeten, geen uitkomst ziet, wil dan nooit vergeten, God verlaat u niet!
Daar put ik meer troost uit dan aan een waxinelichtje.
De herinneringen aan mijn gestorven geliefden, zoals mijn ouders bijv, hebben geen lichtje nodig.
Het zou ook helemaal niet passen om iets bij hun foto te zetten, daar dat niet in de lijn ligt van hun geloofsleven. Dus ook geen bloemen bij hun graf, dat zouden ze beslist niet willen.
Als mijn ouders nu nog geleefd zouden hebben, zouden ze ook niet meedoen aan een stille tocht.
Mijn moeder zei altijd: probeer maar een Martha of een Maria te zijn, als iemand je nodig heeft in tijden van nood en verdriet.
Een zelfgemaakt pannetje soep biedt meer troost, ook in praktische zin, dan wat lege zinnetjes, heb ik gemerkt.

De dodenherdenking doe ik in die zin aan mee, om het goed tot me door te laten dringen wat het betekent heeft dat zoveel mensen hun leven moesten geven voor onze vrijheid.
Twee minuten stilte en overpeinzing, is sowieso goed. En heilzaam.

Bij de eerste stille tocht dacht men kennelijk nog dat het zinloze geweld dan wel zou stoppen. Maar die lui die zich hieraan schuldig maken, hebben dit gevoel niet.
Of ze doen het in een opwelling, door satan gedreven.
Het laat ons zien dat de mens van nature een vuile bron van wanbedrijven is, ook wij!
Je moet maar net in de verkeerde omstandigheden terecht komen en je driften niet in bedwang kunnen houden.
In geval van deze vader was het pure bittere wraak.
Ik neem aan dat hun huwelijk in liefde is begonnen. Die liefde sloeg om in haat.
Vreselijk!
Er zijn nu minstens 4 levens verwoest.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: (Geen) stille tocht

Berichtdoor Spons » 23 mei 2013 13:34

schelpje3 schreef:MissF: ik kan jouw posting helemaal onderschrijven!
Als ge in nood gezeten, geen uitkomst ziet, wil dan nooit vergeten, God verlaat u niet!
Daar put ik meer troost uit dan aan een waxinelichtje.

Hoor je ons dan zeggen dat je troost moet putten uit een waxine lichtje ? ik kan me voorstellen dat het een troost is voor die fam. leden dat mensen even aan hun denken en even stil staan bij wat er gebeurd is en wat er allemaal gebeurd in de wereld neemtt dat hun verdriet weg.. nee maar het steunt ze wel
De herinneringen aan mijn gestorven geliefden, zoals mijn ouders bijv, hebben geen lichtje nodig.
Het zou ook helemaal niet passen om iets bij hun foto te zetten, daar dat niet in de lijn ligt van hun geloofsleven. Dus ook geen bloemen bij hun graf, dat zouden ze beslist niet willen.

Waarom zou je een foto van iemand neerzetten want je hebt toch de herinnering er aan ? Een foto of een kaarsje vindt ik hetzelfde... je denkt even aan iemand , vereert hem niet en nee als ik een foto neerzet van iemand die dood is ga ik echt niet elke dag een kaarsje branden. Ik heb van een goed bevriend stel die me dierbaar zijn eens een keer voor het helpen met klussen een aluminium huisje gehad waarin je een waxine licht kan doen, staat gezellig en heeft ook een herinnering er aan gekregen door hun moeder die in die tijd is overleden.
Als mijn ouders nu nog geleefd zouden hebben, zouden ze ook niet meedoen aan een stille tocht.
Mijn moeder zei altijd: probeer maar een Martha of een Maria te zijn, als iemand je nodig heeft in tijden van nood en verdriet.
Een zelfgemaakt pannetje soep biedt meer troost, ook in praktische zin, dan wat lege zinnetjes, heb ik gemerkt.

Soep en troost ik vindt dit echt slaan als een tang op een varken .... en dan de sneer van lege zinnetjes... Voor jou zouden ze leeg kunnen zijn voor een ander juist heel dankbaar, een opmerking of gebaar kan meer doorwerken als het je tegenzit dan soep die met een dag verteerd en uitgeworpen is.

De dodenherdenking doe ik in die zin aan mee, om het goed tot me door te laten dringen wat het betekent heeft dat zoveel mensen hun leven moesten geven voor onze vrijheid.
Twee minuten stilte en overpeinzing, is sowieso goed. En heilzaam.

Oke dus twee minuten stilte is wel goed om even aan een gebeurtenis herinnerd te worden of stil bij te staan maar een waxine licht niet .... ](*,)

Bij de eerste stille tocht dacht men kennelijk nog dat het zinloze geweld dan wel zou stoppen. Maar die lui die zich hieraan schuldig maken, hebben dit gevoel niet.
Of ze doen het in een opwelling, door satan gedreven.

Tsja lui die dat doen zijn wanhopig (en in dit geval , koel en berekend mijn inziens ) en ziek in hun hoofd en hebben of hulp geweigerd of hulp in welke vorm dan ook niet (op tijd ) gekregen
Het laat ons zien dat de mens van nature een vuile bron van wanbedrijven is, ook wij!

Daar komen de typische negatieve spiralen van de rechtse kerken naar boven, angst zaaien om zo zieltjes te paaien. 90 procent hel en verdoemenis en 10 procent verlossing en heil... zo veel gezinnen en mensen zijn door deze wijze kapot gemaakt...

Je moet maar net in de verkeerde omstandigheden terecht komen en je driften niet in bedwang kunnen houden.
In geval van deze vader was het pure bittere wraak.
Ik neem aan dat hun huwelijk in liefde is begonnen. Die liefde sloeg om in haat.
Vreselijk!
Er zijn nu minstens 4 levens verwoest.


Ik denk dat er wel wat meer levens verwoest zijn, hoe verschrikkelijk moet het wel niet zijn voor de vader en moeder en evt broers en zussen van de dader.... of vergeten we dat maar even... ook zij zijn slachtoffer


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 115 gasten