Sexualiteit anno 2013

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor Kvinna » 21 mei 2013 12:05

Speeltjes alleen voor kinderen? Kom op, er zijn bergen gezelschapsspellen voor volwassenen, behendigheidsspellen, en uiteraard de spellen op pc of smartphone. Speeltjes en spelletjes zijn voor alle leeftijden.
Verder denk ik dat jij er een bepaald gevoel bij hebt (niet bij hebt), en dat is prima. Maar waarom zou een ander dan niet iets mogen gebruiken als ze dat prettig vinden? Daar is toch geen wezenlijk bezwaar tegen aan te voeren? Iedereen heeft voorkeuren, de een houdt van een voetmassage en de ander wordt er iebel van. Zo ook voor speeltjes lijkt me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2013 12:17

Een gezelschapsspel is geen speeltje.
Lees eens in je Bijbel, hoe God de seksualiteit bedoelt!
En een speeltje op smartphone of computer is als tijdverdrijf, zo wil je de seks toch niet zien hoop ik?

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor Kvinna » 21 mei 2013 12:34

schelpje3 schreef:Een gezelschapsspel is geen speeltje.
Lees eens in je Bijbel, hoe God de seksualiteit bedoelt!
En een speeltje op smartphone of computer is als tijdverdrijf, zo wil je de seks toch niet zien hoop ik?


Kom op. Jij zegt: speeltjes zijn voor kinderen. Ik leg uit dat er ook vele soorten speeltjes zijn voor volwassenen.
Je kunt niet in de bijbel vinden dat mensen geen hulpmiddelen mogen gebruiken om hun plezier te verhogen. Volgens mij is er een paar jaar geleden een boek geschreven door twee mensen uit de Gergem over seksualiteit, waarin ze ook geen problemen zien in het gebruik van attributen. Ik meen dat ze een deel van het boek hebben herschreven onder druk van het kerkverband, maar niet omdat ze het er niet mee eens waren.

Kom anders eens met argumenten, in plaats met gevoelsargumenten of meningen van vrienden of familie. Je laat je zo leiden door wat anderen om je heen vinden en zeggen.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor boer » 21 mei 2013 12:42

Kvinna schreef:
Volgens mij is er een paar jaar geleden een boek geschreven door twee mensen uit de Gergem over seksualiteit, waarin ze ook geen problemen zien in het gebruik van attributen. Ik meen dat ze een deel van het boek hebben herschreven onder druk van het kerkverband, maar niet omdat ze het er niet mee eens waren.


AH, DAAR IS HET KEURMERK :roll:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2013 12:42

Dat is tweemaal: kom op, Kvinna. :?
Je laat er een aardige psychologische analyse op los, ten tweeden male. Alleen kloptie alweer niet.
Je kunt ook niet in de Bijbel vinden dat mensen wel dingen zouden mogen gebruiken.
Dus dat argument klopt net zo min als het jouwe.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor Kvinna » 21 mei 2013 12:57

In de bijbel staat dat pasgetrouwde mannen een jaar niet in dienst hoefden (ik meen in de tijd van de OT-koningen), om hun vrouw te behagen. Dat duidt er op dat het van belang is dat ze elkaar goed leerden kennen en intiem leerden zijn, weten wat je prettig vindt en wat de ander prettig vindt. Ik zie daar wel ruimte in voor fantasie en attributen.
Dat sommige dingen niet worden genoemd in de bijbel, en daarom niet zouden mogen, is een onhoudbare stelling. We doen zoveel dingen die niet genoemd worden, maar daarom zijn ze nog niet verkeerd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2013 13:10

Ik vond een heel mooi antwoord van de heer van Groningen, hier in de vragenrubriek.
Een gedeelte daaruit:
De hele vraagstelling ademt een sfeer waar ik moeite mee heb, al wil ik je probleem niet bagatelliseren. Maar als ik lees van seksspelletjes enz. zijn we dan niet radicaal verkeerd bezig. Probeer dit dan niet goed te praten en denk aan de tekst, dat onze lichamen en zielen beiden tempelen van de Heilige Geest zijn. Dan komen er m.i. andere vragen op de voorgrond, die ons heil op het oog hebben en niet het bevredigen van ons lichaam.

Wellicht niet een antwoord waar je op zit te wachten, maar we kunnen toch zaken niet goed praten omdat iedereen het doet. We zullen persoonlijk rekenschap moeten afleggen van al onze daden, ook die bedreven zijn tegen ons lichaam. Ik hoop dat je rust en bevrediging leert kennen, die Augustinus deed uitroepen: Ons hart is onrustig in ons, totdat het rust vindt in U, o God.

Nogmaals het is geen onverschilligheid of een antwoord uit de hoogte: we kennen zelf, als het goed is, onze eigen (boezem)zonden, maar hoe we er mee omgaan is een tweede. Er tegen strijden of proberen goed te praten. Sterkte in die strijd, die je alleen niet aankan, maar wel in Zijn kracht, Die ook raad weet met deze begeerten en zonden.

===================================================
Ik kan hier van harte mee instemmen. Ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest, wij kunnen daar niet zomaar van alles mee doen wat wij leuk vinden of dat ons genot zou verschaffen.
Kvinna: je zegt: we doen zoveel dingen die niet genoemd worden, we zouden ons daar eens meer bewust van moeten worden!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor schaapje » 21 mei 2013 13:18

schelpje3 schreef:Ik vond een heel mooi antwoord van de heer van Groningen, hier in de vragenrubriek.
Een gedeelte daaruit:
De hele vraagstelling ademt een sfeer waar ik moeite mee heb, al wil ik je probleem niet bagatelliseren. Maar als ik lees van seksspelletjes enz. zijn we dan niet radicaal verkeerd bezig. Probeer dit dan niet goed te praten en denk aan de tekst, dat onze lichamen en zielen beiden tempelen van de Heilige Geest zijn. Dan komen er m.i. andere vragen op de voorgrond, die ons heil op het oog hebben en niet het bevredigen van ons lichaam.

Wellicht niet een antwoord waar je op zit te wachten, maar we kunnen toch zaken niet goed praten omdat iedereen het doet. We zullen persoonlijk rekenschap moeten afleggen van al onze daden, ook die bedreven zijn tegen ons lichaam. Ik hoop dat je rust en bevrediging leert kennen, die Augustinus deed uitroepen: Ons hart is onrustig in ons, totdat het rust vindt in U, o God.

Nogmaals het is geen onverschilligheid of een antwoord uit de hoogte: we kennen zelf, als het goed is, onze eigen (boezem)zonden, maar hoe we er mee omgaan is een tweede. Er tegen strijden of proberen goed te praten. Sterkte in die strijd, die je alleen niet aankan, maar wel in Zijn kracht, Die ook raad weet met deze begeerten en zonden.

===================================================
Ik kan hier van harte mee instemmen. Ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest, wij kunnen daar niet zomaar van alles mee doen wat wij leuk vinden of dat ons genot zou verschaffen.
Kvinna: je zegt: we doen zoveel dingen die niet genoemd worden, we zouden ons daar eens meer bewust van moeten worden!

Helemaal mee eens, is het genot van de Here God gegeven heeft niet genoeg???? Mankeert daar wat aan????
Waar komen die ideeën dat er nog wat aan toegevoegd moet worden vandaan????
En heeft het dan nog iets te maken met "natuurlijke" omgang????
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor Kvinna » 21 mei 2013 13:23

schelpje3 schreef:Ik vond een heel mooi antwoord van de heer van Groningen, hier in de vragenrubriek.
Een gedeelte daaruit:
De hele vraagstelling ademt een sfeer waar ik moeite mee heb, al wil ik je probleem niet bagatelliseren. Maar als ik lees van seksspelletjes enz. zijn we dan niet radicaal verkeerd bezig. Probeer dit dan niet goed te praten en denk aan de tekst, dat onze lichamen en zielen beiden tempelen van de Heilige Geest zijn. Dan komen er m.i. andere vragen op de voorgrond, die ons heil op het oog hebben en niet het bevredigen van ons lichaam.

Wellicht niet een antwoord waar je op zit te wachten, maar we kunnen toch zaken niet goed praten omdat iedereen het doet. We zullen persoonlijk rekenschap moeten afleggen van al onze daden, ook die bedreven zijn tegen ons lichaam. Ik hoop dat je rust en bevrediging leert kennen, die Augustinus deed uitroepen: Ons hart is onrustig in ons, totdat het rust vindt in U, o God.

Nogmaals het is geen onverschilligheid of een antwoord uit de hoogte: we kennen zelf, als het goed is, onze eigen (boezem)zonden, maar hoe we er mee omgaan is een tweede. Er tegen strijden of proberen goed te praten. Sterkte in die strijd, die je alleen niet aankan, maar wel in Zijn kracht, Die ook raad weet met deze begeerten en zonden.

===================================================
Ik kan hier van harte mee instemmen. Ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest, wij kunnen daar niet zomaar van alles mee doen wat wij leuk vinden of dat ons genot zou verschaffen.
Kvinna: je zegt: we doen zoveel dingen die niet genoemd worden, we zouden ons daar eens meer bewust van moeten worden!


Deze vraag op refoweb ging niet over het gebruik van seksspeeltjes tussen man en vrouw. Hier de hele vraag plus antwoord: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14841/seksueel-geoorloofd/ Deze vraag gaat over zelfbevrediging.

Wat schaapje net zegt is voor mij het eerste argument in deze discussie dat hout snijdt. Daar moet ik eens over nadenken.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor hubert » 21 mei 2013 15:19

Schelpje: De seksualiteit is mooi, zoals God het bedoeld heeft.
Als er allerlei toeters en bellen/speeltjes aan te pas moeten komen, om het "leuk" te houden, vraag ik me af hoe je de seksuele beleving dan ziet.


Zoals God het bedoeld heeft? Dat weten we toch juist niet. Dus zullen we dat zelf vorm moeten geven en dat is moeilijk (en leuk tegelijk) genoeg. Maar ....de liefde overwint alles, dus ook dit.
Ik weet niet of je het met mij eens bent, maar na 20/30 jaar is de seks toch wel heel voorspelbaar geworden en zijn wat nieuwe impulsen toch niet persé verwerpelijk? In India hebben ze een tigstandenboek en wij hebben speeltjes. Zolang beide partners het met elkaar eens zijn is er niks aan de hand.
Het spreken over het lichaam als de tempel van de heilige Geest is mooi, maar daar moet je tijdens het liefdesspel maar niet aan denken. Het is juist fijn om dat denken maar eens uit te schakelen op zo'n moment. Zou het daarom komen dat vrouwen (blijkbaar) zo weinig bevrediging beleven aan seks?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor JeeWee » 21 mei 2013 15:31

schelpje3 schreef: De seksualiteit is mooi, zoals God het bedoeld heeft.
Als er allerlei toeters en bellen/speeltjes aan te pas moeten komen, om het "leuk" te houden, vraag ik me af hoe je de seksuele beleving dan ziet.



Als het bovenstaande over seks gaat, vind je het gek.
Als het over eten gaat, zijn toeters en bellen wel in eens leuk

"Zoals God het bedoeld heeft"...
Ja, we zijn wel echte kenners van Gods bedoelingen he?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2013 15:33

hubert schreef:
Zoals God het bedoeld heeft? Dat weten we toch juist niet. Dus zullen we dat zelf vorm moeten geven en dat is moeilijk (en leuk tegelijk) genoeg. Maar ....de liefde overwint alles, dus ook dit.
Ik weet niet of je het met mij eens bent, maar na 20/30 jaar is de seks toch wel heel voorspelbaar geworden en zijn wat nieuwe impulsen toch niet persé verwerpelijk? In India hebben ze een tigstandenboek en wij hebben speeltjes. Zolang beide partners het met elkaar eens zijn is er niks aan de hand.
Het spreken over het lichaam als de tempel van de heilige Geest is mooi, maar daar moet je tijdens het liefdesspel maar niet aan denken. Het is juist fijn om dat denken maar eens uit te schakelen op zo'n moment. Zou het daarom komen dat vrouwen (blijkbaar) zo weinig bevrediging beleven aan seks?

Dat weten we wel, als we de Bijbel lezen. Ook het Hooglied. Daarin staat beschreven hoe de bruidegom zijn bruid tegemoet treedt.
En ja, ik ben het met je eens dat het na 20/30 jaar wel voorspelbaar is geworden :wink: maar ik vind dat niet erg. Het geeft ook een mate van "rust".
Je huwelijk verandert sowieso in de loop van de jaren, dus ook het seksuele gedeelte.
En of je het dan 2 x per dag of 1 per jaar doet, maakt niet uit, zolang je het er samen mee eens bent.
Mensen laten zich soms gekpraten door de gemiddelden te volgen. Maar volgens mij wordt er nogal eens gelogen op dit gebied. Vooral door mannen :mrgreen:
Wat ze in India doen, heb ik geen boodschap aan, zij leven vanuit een andere levensovertuiging.

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor yobem » 21 mei 2013 17:39

Er zit een tegenstelling je betoog. Aan de ene kant zeg je: over de frequentie moeten partners het samen maar eens worden. Maar over de inhoudelijke kant zeg je dat niet. Dan verzand je al snel in: als het anders gaat dan ik comfortabel vind dan moeten mensen zich maar eens goed afvragen of het bijbels is en niet teveel gericht op het lichaam.

Met die opvatting zijn generaties grootgebracht. En als het werkt moet je het ook vooral zo doen. Maar dat betekent niet dat het de enige juiste manier is om met seks om te gaan. Je kunt niet ontkennen dat er een zekere verkramptheid en contradictie zit in de seksbeleving van de vorige generaties: seks is zo belangrijk dat het omkleed moet worden met allerlei voorwaarden voordat je er van mag genieten maar als het puntje bij het paaltje komt moet het vooral niet te uitbundig want zo belangrijk is het niet...

#-o

Boezemzonde, strijd, rust vinden in God, niet aankunnen, zielenheil... pfff ik vind het nogal een zwaarmoedige taal als het gaat om een vrijpartij waarin je juist lichamelijk taal vindt om de liefde in te kanaliseren. Er kan ook geen ondeugendheid vanaf. Speelsheid en op je gemak voelen, je open stellen en over geven aan het liefdesspel verdraagt zich slecht met deze seksuele schraalte.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor hubert » 23 mei 2013 09:18

Schelpje3:n ja, ik ben het met je eens dat het na 20/30 jaar wel voorspelbaar is geworden :wink: maar ik vind dat niet erg. Het geeft ook een mate van "rust".
Je huwelijk verandert sowieso in de loop van de jaren, dus ook het seksuele gedeelte.


Ik ben het met je eens. Het is inderdaad fijn om niet meer zo te 'hoeven'. De hormonen werken wat trager en dat geeft rust. Ik voel me - en niet alleen daarom - heel senang in mijn relatie. De discussie ging echter over het al of niet gebruiken van speeltjes. Dat is sowieso iets wat iedereen zelf moet weten en de Bijbel zegt daar volgens mij niets over. Ik koppel seks Iinclusief de variaties en de speeltjes) ook aan zonde, maar als een prachtig middel om met en van elkaars lichaam te genieten. Het is juist zonde om dit geschenk niet in ontvangst te willen nemen. Voor mij heeft het ook minder te maken met voortplanting dan met lustbeleving. Dat geldt volgens mij voor 99% van de mensheid. Ook al wordt er heel ethisch over gesproken en gefilosofeerd. Niemand stopt er toch mee nadat de kids gekomen zijn? Het blijft gewoon lekker.
Ik vind ook dat een kerk zich daar niet mee moet bemoeien. De mens moeten het zelf ontdekken en uitvinden. Voor iedereen is dat namelijk anders.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sexualiteit anno 2013

Berichtdoor schelpje3 » 23 mei 2013 12:51

hubert schreef:
Ik ben het met je eens. Het is inderdaad fijn om niet meer zo te 'hoeven'. De hormonen werken wat trager en dat geeft rust. Ik voel me - en niet alleen daarom - heel senang in mijn relatie. De discussie ging echter over het al of niet gebruiken van speeltjes. Dat is sowieso iets wat iedereen zelf moet weten en de Bijbel zegt daar volgens mij niets over. Ik koppel seks Iinclusief de variaties en de speeltjes) ook aan zonde, maar als een prachtig middel om met en van elkaars lichaam te genieten. Het is juist zonde om dit geschenk niet in ontvangst te willen nemen. Voor mij heeft het ook minder te maken met voortplanting dan met lustbeleving. Dat geldt volgens mij voor 99% van de mensheid. Ook al wordt er heel ethisch over gesproken en gefilosofeerd. Niemand stopt er toch mee nadat de kids gekomen zijn? Het blijft gewoon lekker.
Ik vind ook dat een kerk zich daar niet mee moet bemoeien. De mens moeten het zelf ontdekken en uitvinden. Voor iedereen is dat namelijk anders.

In het begin van een relatie is alles veel meer op het lichamelijke gericht. Als ik mn bed uitstapte, ging ik eerst mn haar frunniken en mn gezicht in de plooi zetten.
Maar na 30 jaar hoeft dat niet meer. Ik haal mn handen er ff doorheen op mn vrije dag en doe het na een lekker bakkie koffie.
Het fijne van een langdurige relatie is dat je mag zijn zoals je bent, au naturel.
Of lekker eventjes mopperen, zonder dat er meteen wat over gezegd wordt.
Het is voorspelbaar ja, op allerlei vlakken, toch gebeurt er nog wel eens iets onverwachts hoor :wink:
Maar eerlijk gezegd vind ik seks allang niet meer het belangrijkste en mijn man ook niet.
Eén keer per week een lekkere P rosecco met zn 2tjes leegdrinken is veel fijner dan elke dag een verplichte fles :wink:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 114 gasten