Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Merisja » 25 jun 2013 20:51

Ruth2 schreef:Zeer apart in mijn ogen, de ene avond beroepen, de andere dag wist iedereen al dat het beroep aanvaard was.


Wat een commentaar toch altijd over het beroepingswerk binnen de gergem. :roll: Hoe vaak lees je niet bij bijv de PKN dat er een beroep is uitgebracht en dat diegene het direct heeft aanvaard? Wat is er dan zo apart aan dat dit bij de gergem ook zo gebeurt? Waarschijnlijk wist die man al waar hij naar toe moet gaan, prima toch? Kun je het beter maar direct aannemen ipv heel lang ermee wachten.

DonAppie
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jun 2012 10:47

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor DonAppie » 26 jun 2013 06:30

Merisja schreef:
Wat een commentaar toch altijd over het beroepingswerk binnen de gergem. :roll: Hoe vaak lees je niet bij bijv de PKN dat er een beroep is uitgebracht en dat diegene het direct heeft aanvaard? Wat is er dan zo apart aan dat dit bij de gergem ook zo gebeurt? Waarschijnlijk wist die man al waar hij naar toe moet gaan, prima toch? Kun je het beter maar direct aannemen ipv heel lang ermee wachten.


Dat ben ik helemaal met je eens. Waarom zou hij wachten als hij het al weet? Is er gelijk voor iedereen duidelijkheid. Ik weet dat Ds. G.J. Baan het beroep naar Kapelle-Biezelinge destijds nog sneller aannam.
Hij werd rond 22.00 gebeld dat hij beroepen was en belde rond 01.00 terug dat hij het aannam.

Nou is het volgens mij wel zo dat het bij de PKN anders ligt. Meestal weet diegene al dat hij/zij een beroep krijgt van die gemeente omdat hij/zij er al een keer een 'proefpreek' heeft gehouden, of dat er een beroepingscommissie van desbetreffende gemeente is wezen luisteren. Of heb ik het mis?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor JeeWee » 26 jun 2013 08:09

Ruth2 schreef:Zeer apart in mijn ogen, de ene avond beroepen, de andere dag wist iedereen al dat het beroep aanvaard was.


Het zou zelfs zo maar kunnen zijn dat hij al wist dat hij naar Krimpen aan den IJssel moest voordat hij werd beroepen!
God is niet onduidelijk als wij Zijn stem herkennen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor gml » 26 jun 2013 10:36

Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland:

Bedankt: voor Oldebroek, G. Gerritsen te Salford (Can.).

Protestantse Kerk in Nederland:

Beroepen: te Amstelveen-Buitenveldert (wijk Zuid) (prot.), W.T. Pieterse te Heinkenszand (prot.), die dit beroep heeft aangenomen.
Laatst gewijzigd door gml op 26 jun 2013 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor gml » 27 jun 2013 09:07

Protestantse Kerk in Nederland:

Aangenomen: naar Nieuwer ter Aa (herv.), G.H. Vlijm te Wâlterswâld (Wouterswoude) (herv.).

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Ruth2 » 27 jun 2013 10:40

Ja, ja, een ieder gelooft maar wat hij of zij wil!

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor gml » 27 jun 2013 10:44

Nederlands Gereformeerde Kerken:

Aangenomen: naar Amsterdam-Centrum, kand. H.J. van Helden te Rotterdam, die bedankte voor Breukelen en voor Hardinxveld-Giessendam.
Beroepbaar gesteld: kand. F.E. Schneider te Apeldoorn.

zomaar
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 02 mei 2007 13:54

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor zomaar » 27 jun 2013 12:55

@ Ruth, als je bedoelt op beroep van Nieuwe ter Aa, hij wist dat hij moest gaan, en heeft het gisteren
kenbaar gemaakt.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor alexander91 » 27 jun 2013 18:03

DonAppie schreef:Nou is het volgens mij wel zo dat het bij de PKN anders ligt. Meestal weet diegene al dat hij/zij een beroep krijgt van die gemeente omdat hij/zij er al een keer een 'proefpreek' heeft gehouden, of dat er een beroepingscommissie van desbetreffende gemeente is wezen luisteren. Of heb ik het mis?
Dat klopt inderdaad. De beroepingscommissie orienteerd zich meestal op 2 kandidaten op die wijze en dan wordt 1 ervan beroepen.
Werd in de Bijbel niet het lot geworpen (voor de verkiezing van diakenen/ouderlingen?).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor gml » 27 jun 2013 18:22

alexander91 schreef: Dat klopt inderdaad. De beroepingscommissie orienteerd zich meestal op 2 kandidaten op die wijze en dan wordt 1 ervan beroepen.
Werd in de Bijbel niet het lot geworpen (voor de verkiezing van diakenen/ouderlingen?).


Wel wordt er buiten de Gereformeerde Bond sneller een beroep aangenomen dan binnen de GB.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor mealybug » 27 jun 2013 18:47

gml schreef:
Wel wordt er buiten de Gereformeerde Bond sneller een beroep aangenomen dan binnen de GB.

dat is toch geen antwoord op Alexanders vraag?
(En ook nog eens een zeer goede vraag!)

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor gml » 27 jun 2013 21:25

mealybug schreef:dat is toch geen antwoord op Alexanders vraag?
(En ook nog eens een zeer goede vraag!)


Dit is idd. een goede vraag; ben benieuwd of dat daadwerkelijk gebeurt. Want in de praktijk worden vaak diegenen het meest beroepen die het "beste" kunnen preken.

zomaar
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 02 mei 2007 13:54

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor zomaar » 27 jun 2013 21:28

Nou...er wordt ook zeker wel gekeken hoe ze in het pastoraat zijn hoor, en of ze betrekking op de jeugd hebben

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor gml » 27 jun 2013 21:40

Dat zal het geval zijn, maar ik denk dat de prediking toch zeer zeker de grootste factor is. Dat blijkt wel uit de namen die naar voren komen in het beroepingswerk.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor pannenkoek » 28 jun 2013 05:58

Werd in de Bijbel niet het lot geworpen (voor de verkiezing van diakenen/ouderlingen?).[/quote]


Ja zeker, stel dat ze met z'n 8-ten zijn.
En na diverse stemrondes het steeds 4-4 is. Dan is er dus geen 'voorkeur' Dan lijkt het mij de normale weg dat ze het lot werpen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten