Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 08 dec 2013 18:05

1a2b3c schreef:Dat is geen verwijt, gewoon een constatering die ik opmaak uit al de keren dat je gezegd hebt niet snel afstand te doen van het gedachtegoed van het voorgeslacht.
Uiteraard ging het toen over andere zaken, maar als dat je manier van denken is (moet je natuurlijk helemaal zelf weten) vind ik het niet vreemd dat je zei:


Iemand anders 1 + 1 = 3 laten zeggen is niet sympathiek.

Ik heb nog nooit gesproken over politieke gedachtegoed van het voorgeslacht maar over de leer van de kerk van alle eeuwen, de leer van de vaderen, ook jij begrijpt heel goed wat ik daarmee bedoel.

Dit heeft niets te maken met conservatief of progressief in het leven staan.
De mensen op deze site die de leer van de kerk betwijfelen vind ik niet de prototypes van progressivisme. :D

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor mealybug » 08 dec 2013 19:59

rotterdam schreef:
Ik heb nog nooit gesproken over politieke gedachtegoed van het voorgeslacht maar over de leer van de kerk van alle eeuwen, de leer van de vaderen, ook jij begrijpt heel goed wat ik daarmee bedoel.



heb je het nu over de zg. moederkerk of alles wat daarna kwam, vanaf de Reformatie, zeg maar?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 08 dec 2013 20:08

mealybug schreef:
heb je het nu over de zg. moederkerk of alles wat daarna kwam, vanaf de Reformatie, zeg maar?


Eerste gemeente in Jeruzalem voor het eerst vorm gegeven en beschreven tijdens het Concilie van Nicea in 325

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor mealybug » 08 dec 2013 20:30

rotterdam schreef:Eerste gemeente in Jeruzalem voor het eerst vorm gegeven en beschreven tijdens het Concilie van Nicea in 325

Nou nee hoor, jongen.
De eerste gemeente in Jeruzalem werd op het 1ste concilie van Nicea (325) veroordeeld en geëxcommuniceerd, omdat ze net als de apostelen op 14 Nisan Pasen vierden, volgens mij.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Teus » 08 dec 2013 20:38

Teus schreef:
Wat een geweldige saamhorigheid, erg gebroederlijk maar.......... niet als broeders.

Je laat je intimideren door anderen Rotterdam, maar je doelde op mij, kun je me dit uitleggen alsjeblieft? Ik begrijp het niet goed.


rotterdam schreef:Ik bedoelde jou niet Teus, voor zover ik weet is dit de eerste keer dat wij het oneens zijn, verder ik ken je niet, waarom zou ik jou bedoelen ? lichte vorm van paranoia ?

Excuus voor de te snelle constatering, ik dacht het omdat jou posting snel na de mijne kwam.

rotterdam schreef:Wat ik wel wat slapjes vindt is dat mijn zin op een speciale manier citeert ;

dat wij ons wel dienen te realiseren dat ook wij, als we toen geleefd zouden hebben, deze theorie zouden hebben onderschreven.

als je "als we toen geleefd zouden hebben" weglaat komt er een heel andere intentie.

Iemand, incompleet, citeren is niet netjes


Heb ze wel geciteerd maar niet vergedrukt omdat ze niet zo belangrijk waren in het verschil van de stelling.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Faramir

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Faramir » 08 dec 2013 20:42

rotterdam schreef:Eerste gemeente in Jeruzalem voor het eerst vorm gegeven en beschreven tijdens het Concilie van Nicea in 325

Ik ben zeer benieuwd. Zou je dat kunnen onderbouwen/toelichten? Wellicht in een nieuw topic.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 09 dec 2013 08:33

mealybug schreef:Nou nee hoor, jongen.
De eerste gemeente in Jeruzalem werd op het 1ste concilie van Nicea (325) veroordeeld en geëxcommuniceerd, omdat ze net als de apostelen op 14 Nisan Pasen vierden, volgens mij.


Weet je, vele zaken zijn onzeker in deze wereld.
Wat wel een zekerheid is ; ik zal nooit een antwoord geven waar jij het mee eens bent.
Je bent namelijk op zoek naar wat ons scheidt en niet naar wat ons bindt.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor mealybug » 09 dec 2013 08:45

rotterdam schreef:
Weet je, vele zaken zijn onzeker in deze wereld.
Wat wel een zekerheid is ; ik zal nooit een antwoord geven waar jij het mee eens bent.
Je bent namelijk op zoek naar wat ons scheidt en niet naar wat ons bindt.


Ik zal het altijd eens zijn met je , wanneer er een bijbelse onderbouwing aan je mening ten grondslag ligt.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 09 dec 2013 08:55

Faramir schreef:Ik ben zeer benieuwd. Zou je dat kunnen onderbouwen/toelichten? Wellicht in een nieuw topic.


De eerste gemeente was in Jeruzalem, aangenomen wordt dat de tweede grote gemeente in Damascus was.
Tot 325 was het christendom nog niet "georganiseerd".
Het concilie van Nicea, ook bekend als het eerste oecumenische concilie, is de belangrijkste gebeurtenissen uit de kerk- en dogmageschiedenis. Het was de eerste keer dat er door middel van een vergadering een scheidslijn werd getrokken tussen juiste en onjuiste theologie, die gold voor de hele kerk. Bovendien is het concilie van Nicea het eerste voorbeeld van actieve bemoeienis van wereldlijke heersers met een intern-kerkelijke kwestie. Het officiële document dat daaruit voortvloeide, het Nicenum of Geloofsbelijdenis van Nicea, was de aanzet naar de tekst die tegenwoordig met die naam wordt aangeduid is een update die op het concilie van Constantinopel (381) werd vastgesteld. Het concilie van Nicea is altijd als een belangrijke mijlpaal beschouwd en zijn besluiten worden door praktisch alle kerken erkend; de orthodoxie kent zelfs een feestdag ter ere van de concilievaders op 29 mei.

Hoewel er geen verslag van de synode bewaard is gebleven, zijn er wel een lijst van besluiten (canones) en natuurlijk de geloofsbelijdenis. De geloofsbelijdenis is niet, anders dan men misschien zou verwachten, meteen na het concilie over de hele kerk verspreid en in gebruik geraakt. Dit komt overeen met de bronnen die erop wijzen, dat de meeste aanwezige bisschoppen het gevoel hadden dat de belijdenis in deze vorm erdoor was gedrukt. Toch zijn er voldoende bronnen om zeker te zijn van de tekst; de belangrijkste hiervan is misschien nog wel het officiële verslag van het concilie van Chalcedon in 451, waarbij èn de belijdenis van Nicea, èn de aangepaste versie ervan die werd vastgesteld in Constantinopel, beide werden voorgelezen uit de officiële documenten die toen nog beschikbaar waren, en aldus opnieuw in het verslag van Chalcedon terechtkwamen.

De beslissingen van dit oecumenisch concilie waren bindend voor de gehele kerk.

De Geloofsbelijdenis van Nicea luidt aldus:

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, schepper van alle zichtbare en onzichtbare dingen,
en in één Heer Jezus Christus, de Zoon van God, als eniggeborene uit de Vader geboren,
dat wil zeggen uit het wezen van de Vader,
God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God,
geboren niet gemaakt,
van hetzelfde wezen als de Vader,
door wie alles is ontstaan, zowel in de hemel als op aarde,
die om ons mensen en om onze redding is neergedaald en vlees is geworden, mens is geworden,
die geleden heeft en op de derde dag is opgestaan,
die is opgevaren ten hemel,
die zal wederkomen om te oordelen de levenden en de doden,
en in de Heilige Geest.

Ook werd in Nicea een aanzet gegeven tot het samenstellen van de canon.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Speedy » 09 dec 2013 09:01

mealybug schreef:
De gerenommeerde (!) oud-gereformeerde predikant wijlen E. du Marchie van Voorthuysen placht te zeggen dat er op de negers een dubbele vloek rust: die van Adam en die van Cham. De vloek over Adam deelden de zwarten met de blanken, maar de vloek over hun voorvader Cham was speciaal over hen uitgesproken. Du Marchie stond hiermee in een niet eerbiedwaardige, maar wel eeuwenoude traditie die tot op de dag van vandaag doorwerkt.
En dat bleek dus het geval. :(


Het klopt dat er waren/zijn in bepaalde kringen die dit 'leren'. Maar het opvallende is dat juist in de de charismatische kring deze gedachte heerst. Juist in de 'mystieke' kring waar beleving boven het Woord gaat, komt dit terug. Ik hoorde net vorige week iemand die ik van vroeger ken, die in kringen komt waar ze bepaalde leringen er op na houden en die ook hier op dit forum 'hard' geleerd worden, precies hetzelfde zeggen. En ik ben afgehaakt na wat er opgemerkt werd over de 'zwarte' gemeenschap in Zuid Afrika.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 09 dec 2013 09:02

mealybug schreef:
Ik zal het altijd eens zijn met je , wanneer er een bijbelse onderbouwing aan je mening ten grondslag ligt.


Dat hebben we al eerder besproken - dat klinkt mooi maar dat is het niet.

Je hoeft geen groot theoloog te zijn om vast te stellen dat de Schrift heel divers wordt gelezen, ervaren, uitgelegd en beleefd.

Die Bijbelse (hoofdletter) onderbouwing is alleen maar mogelijk als er respect is voor andermans mening.
Zonder dat respect is het "hek van dam". Zet dan de brandstapels en worgpalen maar klaar.

Faramir

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor Faramir » 09 dec 2013 09:38

Dank je wel Rotterdam. Ik merk dat ik per abuis jou geciteerd heb terwijl ik eigenlijk van Mealybug een onderbouwing wou hebben. Ik zie in de geschiedenis (van het concilie) namelijk geen basis voor zijn uitspraak.
rotterdam schreef:De eerste gemeente was in Jeruzalem, aangenomen wordt dat de tweede grote gemeente in Damascus was.
Tot 325 was het christendom nog niet "georganiseerd".

Dat laatste is geschiedkundig niet waar tenzij je het hieropvolgende eigenlijk wil aangeven met je aanhalingstekens. Het christendom was in de tijd ervoor wel degelijk georganiseerd. Bisschoppen hadden de geestelijke leiding over gebieden en hadden onderling ook contact om zaken te bespreken. Indien, zoals jij beweert, het christendom niet georganiseerd was dan had er überhaupt nooit een concilie bijeengeroepen kunnen worden waar honderden bisschoppen aanwezig waren.

Voor de rest ben ik bekend met de verscheidende concilies.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor mealybug » 09 dec 2013 10:07

rotterdam schreef:
Die Bijbelse (hoofdletter) onderbouwing .....

Je loopt achter volgens de ''taaldictatoren''

https://onzetaal.nl/boeken/het-witte-boekje-editie-2012

Ik discussier alleen, respect is een groot woord, maar als je het per se wilt gebruiken, waar was het respect voor al die christenen die een andere kleur hadden, of als dopers werden gediscrimineerd en vervolgd?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 09 dec 2013 11:03

[quote="mealybug"]Je loopt achter volgens de ''taaldictatoren''

https://onzetaal.nl/boeken/het-witte-boekje-editie-2012

Ik discussier alleen, respect is een groot woord, maar als je het per se wilt gebruiken, waar was het respect voor al die christenen die een andere kleur hadden, of als dopers werden gediscrimineerd en vervolgd?[/qu

genoodschap onze taal; Is het Bijbel met een hoofdletter of bijbel met een kleine letter?
Bijbel wordt met een hoofdletter geschreven als er de Heilige Schrift mee wordt bedoeld: het heilige boek dat de basis vormt van het christelijk geloof.
voorbeelden ;
Veel uitdrukkingen zijn gebaseerd op verhalen uit de Bijbel.
Bij ons thuis lazen we na het eten uit de Bijbel

die christenen die een andere kleur hadden, of als dopers werden gediscrimineerd en vervolgd? ; waarom zeg je dit tegen mij ? heb ik dit gedaan ? ben ik verantwoordelijk hiervoor ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 09 dec 2013 11:04

Speedy schreef:
Het klopt dat er waren/zijn in bepaalde kringen die dit 'leren'. Maar het opvallende is dat juist in de de charismatische kring deze gedachte heerst. Juist in de 'mystieke' kring waar beleving boven het Woord gaat, komt dit terug. Ik hoorde net vorige week iemand die ik van vroeger ken, die in kringen komt waar ze bepaalde leringen er op na houden en die ook hier op dit forum 'hard' geleerd worden, precies hetzelfde zeggen. En ik ben afgehaakt na wat er opgemerkt werd over de 'zwarte' gemeenschap in Zuid Afrika.


Nou kom er maar in mealybug


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten