Faramir schreef:Ik ben zeer benieuwd. Zou je dat kunnen onderbouwen/toelichten? Wellicht in een nieuw topic.
De eerste gemeente was in Jeruzalem, aangenomen wordt dat de tweede grote gemeente in Damascus was.
Tot 325 was het christendom nog niet "georganiseerd".
Het concilie van Nicea, ook bekend als het eerste oecumenische concilie, is de belangrijkste gebeurtenissen uit de kerk- en dogmageschiedenis. Het was de eerste keer dat er door middel van een vergadering een scheidslijn werd getrokken tussen juiste en onjuiste theologie, die gold voor de hele kerk. Bovendien is het concilie van Nicea het eerste voorbeeld van actieve bemoeienis van wereldlijke heersers met een intern-kerkelijke kwestie. Het officiële document dat daaruit voortvloeide, het Nicenum of Geloofsbelijdenis van Nicea, was de aanzet naar de tekst die tegenwoordig met die naam wordt aangeduid is een update die op het concilie van Constantinopel (381) werd vastgesteld. Het concilie van Nicea is altijd als een belangrijke mijlpaal beschouwd en zijn besluiten worden door praktisch alle kerken erkend; de orthodoxie kent zelfs een feestdag ter ere van de concilievaders op 29 mei.
Hoewel er geen verslag van de synode bewaard is gebleven, zijn er wel een lijst van besluiten (canones) en natuurlijk de geloofsbelijdenis. De geloofsbelijdenis is niet, anders dan men misschien zou verwachten, meteen na het concilie over de hele kerk verspreid en in gebruik geraakt. Dit komt overeen met de bronnen die erop wijzen, dat de meeste aanwezige bisschoppen het gevoel hadden dat de belijdenis in deze vorm erdoor was gedrukt. Toch zijn er voldoende bronnen om zeker te zijn van de tekst; de belangrijkste hiervan is misschien nog wel het officiële verslag van het concilie van Chalcedon in 451, waarbij èn de belijdenis van Nicea, èn de aangepaste versie ervan die werd vastgesteld in Constantinopel, beide werden voorgelezen uit de officiële documenten die toen nog beschikbaar waren, en aldus opnieuw in het verslag van Chalcedon terechtkwamen.
De beslissingen van dit oecumenisch concilie waren bindend voor de gehele kerk.
De Geloofsbelijdenis van Nicea luidt aldus:
Wij geloven in één God, de almachtige Vader, schepper van alle zichtbare en onzichtbare dingen,
en in één Heer Jezus Christus, de Zoon van God, als eniggeborene uit de Vader geboren,
dat wil zeggen uit het wezen van de Vader,
God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God,
geboren niet gemaakt,
van hetzelfde wezen als de Vader,
door wie alles is ontstaan, zowel in de hemel als op aarde,
die om ons mensen en om onze redding is neergedaald en vlees is geworden, mens is geworden,
die geleden heeft en op de derde dag is opgestaan,
die is opgevaren ten hemel,
die zal wederkomen om te oordelen de levenden en de doden,
en in de Heilige Geest.
Ook werd in Nicea een aanzet gegeven tot het samenstellen van de canon.