vakantie 2013

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stip
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 dec 2009 08:53

Re: vakantie 2013

Berichtdoor Stip » 16 apr 2013 16:09

De Marokkanen die in NL wonen zijn inderdaad geen doorsnee Marokkanen daar. Die contrasten he...heel bijzonder. We hebben al die dagen ook maar 1 vrouw in burqa gezien...ook zo'n verschil.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Lock&Stock

Re: vakantie 2013

Berichtdoor Lock&Stock » 16 apr 2013 18:35

Stip schreef:Die contrasten he...heel bijzonder.


Haha absoluut.

Misschien leuk voor de herinneringen; http://www.youtube.com/watch?v=rG1AY0YyKEM (video van onze reis van Amsterdam naar Gambia, de eerste 3 minuten zijn Marokko)

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: vakantie 2013

Berichtdoor mw » 16 apr 2013 20:52

Vooral het einde van het filmpje laat mijn hartje sneller kloppen (het einddoel zeg maar) =D>

Dit jaar zit er geen vakantie voor mij in, ik ga zoveel mogelijk doorwerken. Volgend jaar hoop ik dan voor langere tijd te vertrekken :D
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: vakantie 2013

Berichtdoor schaapje » 16 apr 2013 21:05

Lock&Stock schreef:
Haha absoluut.

Misschien leuk voor de herinneringen; http://www.youtube.com/watch?v=rG1AY0YyKEM (video van onze reis van Amsterdam naar Gambia, de eerste 3 minuten zijn Marokko)


Leuke film L&S, wat een reis zeg, :shock: ..... maar het resultaat van het einddoel, daar ben ik wel benieuwd naar.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Lock&Stock

Re: vakantie 2013

Berichtdoor Lock&Stock » 17 apr 2013 08:45

mw schreef:Vooral het einde van het filmpje laat mijn hartje sneller kloppen (het einddoel zeg maar) =D>


schaapje schreef:maar het resultaat van het einddoel, daar ben ik wel benieuwd naar.


Ja dat was eerlijk gezegd achteraf een beetje zuur... :(

Elk team koos een goed doel in Gambia. Vervolgens rijd je een of meerdere auto's die kant op, die worden geveild en die opbrengst gaat naar je gekozen goede doel. Daarnaast hadden wij nog iets van 2000 euro over van het sponsorgeld en een paar dozen met knuffels, pennen en wat andere dingetjes mee die we daar konden weggeven.

Wat opzich wel apart is, we kochten 2x een Renault Espace voor 1000 euro per stuk en de auto die het gehaald heeft is daar voor bijna 3000 euro verkocht. Ze hebben daar geen occassion markt, geen dealers, dus elke auto die het land binnenkomt is direct veel geld waard (als bijv taxi).

Maar goed, na de finish zijn we dus bij ons goede doel langsgegaan; medische post in heel klein dorpje in de binnenlanden. Ik zal jullie niet vervelen met details maar waar het op neer kwam is dat er erg veel aan de strijkstok blijft hangen. Iedereen probeert een graantje mee te pikken en door de jaren aan (in mijn ogen) domme ontwikkelingshulp (ongecontroleerd geld die kant op pompen) is er een cultuur ontstaan van handje-op-houden-en-wachten-op-de-blanken-met-geld. Een ander team had ook vorig jaar meegereden, voor een schooltje, hadden allemaal materialen meegenomen, boekjes, schriftjes, pennen, wat niet al. Die dachten, leuk, even langs die school rijden. En wat bleek? Alles stond nog ingepakt op exact dezelfde plek als waar ze het vorig jaar hadden neergezet. Maar ondertussen begon het hoofd van de school meteen te zeuren om geld.

Ben al eerder in Afrika geweest, dan vooral het zuidelijke gedeelte, en ik moet zeggen; dat is een stuk leuker! West-Afrika is in mijn ogen echt een beetje verpest, je kan geen normaal gesprek voeren of er wordt direct om geld gevraagd.

Dus, inderdaad super avontuur, maar beetje zure bijsmaak overgehouden aan het goede-doel-gedeelte.

Lock&Stock

Re: vakantie 2013

Berichtdoor Lock&Stock » 17 apr 2013 10:51

Nog als aanvulling; die extra 2000 euro hebben we uiteindelijk niet geschonken aan dat dorpje maar aan een opvangtehuis voor gehandicapte kinderen bij Banjul (http://www.stichtingsecondhome.nl/). Een Nederlands echtpaar had daar strak de leiding in handen en dat gaf ons het vertrouwen dat het geld goed terecht zou komen.

We zijn daar ook geweest en dat was duidelijk een project waar men serieus bezig was met het welzijn van de kinderen. Dus het voelde goed om het enorme bedrag (voor daar, meer dan een jaarsalaris) daar achter te laten.

Al waren we alle 6, grote nederlandse mannen, behoorlijk ontdaan door het stervende meisje van een jaar of 8 met een spierziekte. Het enige wat ze kon doen was liggen en glimlachen, wat ze ook uitbundig deed. Aardig wat keelbrokken weg moeten slikken die dag...

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Re: vakantie 2013

Berichtdoor pipgirl » 17 apr 2013 10:56

Mooi hoor, indrukwekkend ook. En ik zag nog een filmpje van jullie...en dat was niet zonder gevaar zag ik.
Maar wel een luxe camping hoor met privé zwembad.... :D
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: vakantie 2013

Berichtdoor schelpje3 » 17 apr 2013 10:57

Lock&Stock schreef:
Al waren we alle 6, grote nederlandse mannen, behoorlijk ontdaan door het stervende meisje van een jaar of 8 met een spierziekte. Het enige wat ze kon doen was liggen en glimlachen, wat ze ook uitbundig deed. Aardig wat keelbrokken weg moeten slikken die dag...

:cry: :cry: :cry:
En niets kon haar pijn en lijden verlichten? :?

Lock&Stock

Re: vakantie 2013

Berichtdoor Lock&Stock » 17 apr 2013 11:03

schelpje3 schreef:En niets kon haar pijn en lijden verlichten? :?


Helaas niet, ze had gelukkig geen pijn. Ik weet niet meer precies wat voor ziekte het was, het leek in ieder geval op ALS (misschien was het ook wel ALS). Haar spieren verdwenen in rap tempo, toen wij er waren lag ze op een matras in de woonkamer. Ze kon haar armen nog een beetje bewegen, en haar hoofd en meer niet. Opstaan, zitten, niets kon ze meer.

Ik begreep van de verzorging dat ze wist dat ze zeer binnenkort zou komen te overlijden, maar ze was zo blij met de knuffels en de aandacht. Een grote glimlach tijdens het hele bezoek dat we daar waren. We waren allemaal behoorlijk ontdaan hierna.

pipgirl schreef:Mooi hoor, indrukwekkend ook. En ik zag nog een filmpje van jullie...en dat was niet zonder gevaar zag ik.
Maar wel een luxe camping hoor met privé zwembad....


Haha ja dat zwembad was een kleine verrassing ;)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: vakantie 2013

Berichtdoor schaapje » 17 apr 2013 11:14

Lock&Stock schreef:
Ja dat was eerlijk gezegd achteraf een beetje zuur... :(

Elk team koos een goed doel in Gambia. Vervolgens rijd je een of meerdere auto's die kant op, die worden geveild en die opbrengst gaat naar je gekozen goede doel. Daarnaast hadden wij nog iets van 2000 euro over van het sponsorgeld en een paar dozen met knuffels, pennen en wat andere dingetjes mee die we daar konden weggeven.

Wat opzich wel apart is, we kochten 2x een Renault Espace voor 1000 euro per stuk en de auto die het gehaald heeft is daar voor bijna 3000 euro verkocht. Ze hebben daar geen occassion markt, geen dealers, dus elke auto die het land binnenkomt is direct veel geld waard (als bijv taxi).

Maar goed, na de finish zijn we dus bij ons goede doel langsgegaan; medische post in heel klein dorpje in de binnenlanden. Ik zal jullie niet vervelen met details maar waar het op neer kwam is dat er erg veel aan de strijkstok blijft hangen. Iedereen probeert een graantje mee te pikken en door de jaren aan (in mijn ogen) domme ontwikkelingshulp (ongecontroleerd geld die kant op pompen) is er een cultuur ontstaan van handje-op-houden-en-wachten-op-de-blanken-met-geld. Een ander team had ook vorig jaar meegereden, voor een schooltje, hadden allemaal materialen meegenomen, boekjes, schriftjes, pennen, wat niet al. Die dachten, leuk, even langs die school rijden. En wat bleek? Alles stond nog ingepakt op exact dezelfde plek als waar ze het vorig jaar hadden neergezet. Maar ondertussen begon het hoofd van de school meteen te zeuren om geld.

Ben al eerder in Afrika geweest, dan vooral het zuidelijke gedeelte, en ik moet zeggen; dat is een stuk leuker! West-Afrika is in mijn ogen echt een beetje verpest, je kan geen normaal gesprek voeren of er wordt direct om geld gevraagd.

Dus, inderdaad super avontuur, maar beetje zure bijsmaak overgehouden aan het goede-doel-gedeelte.

Daar zijn wij inderdaad jaren verkeerd mee bezig geweest, met geld ongecontroleerd in ontwikkelingslanden te pompen.

Maar in deze landen is het niet anders dan hier in b.v. Nederland, wat blijft hier niet aan de strijkstok
hangen van alle z.g.goede doelen. En wat denk je van fraude door b.v. pgb daar ga je toch van over je nek. :-& en alle andere vormen van subsidies daar zullen altijd mensen zijn die hun persoonlijk voordeel willen halen, en het lukt ze noch ook.
Overal zijn er zakkenvullers.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Re: vakantie 2013

Berichtdoor pipgirl » 17 apr 2013 12:50

Haha ja dat zwembad was een kleine verrassing


Maar na de wc's te hebben gezien wel een leuke verrassing... :D

Ik heb respect voor mensen zoals jullie, er wordt zo vaak gezegd hoe kunnen we de armen in de wereld helpen
maar jullie en zoveel anderen doen het óók nog.

=D>
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Lock&Stock

Re: vakantie 2013

Berichtdoor Lock&Stock » 17 apr 2013 13:24

pipgirl schreef:maar jullie en zoveel anderen doen het óók nog.


Dank je, maar ik ben bang dat ik het wel een beetje moet relativeren Pipgirl. Het voelde absoluut goed dat we iets hebben kunnen bijdragen aan Stichting Seconde Home, maar de algemene indruk die we allen hebben overgehouden is dat het water naar de zee dragen is.

Daarnaast viel ons op dat een aantal teams (gelukkig niet alle) zichzelf wel heel erg op de borst klopte van "kijk ons eens iets goeds doen" dat ik eigenlijk de indruk kreeg dat ze het vooral voor zichzelf deden.

En ook de instelling van de mensen daar, iedereen ging er direct vanuit dat je geld kwam brengen. Op een gegeven moment sta ik bij Banjul te wachten op mn vrienden, zit een beetje met mn iPhone te spelen, komt er aan man aanlopen en die zegt letterlijk; "mooie telefoon, mag ik hem hebben?", dus ik totaal verbaasd, ik vraag hoezo?! Waarop het antwoord is; "nou, ik heb geen telefoon, en als jij terug gaat naar europa kan je gewoon een nieuwe halen". Ik was redelijk flabbergasted want hij meende het serieus. Toen ik vervolgens weigerde werd ik uitgemaakt voor racist.

Het komt niet naar voren in de film, en het is redelijk verzacht door Second Home, maar ik denk dat we allen enigszins gedesillusioneerd terug kwamen...

Lock&Stock

Re: vakantie 2013

Berichtdoor Lock&Stock » 17 apr 2013 13:27

schaapje schreef:Daar zijn wij inderdaad jaren verkeerd mee bezig geweest, met geld ongecontroleerd in ontwikkelingslanden te pompen.


Zeker, ik ben voor het ondersteunen van ontwikkelingswerk, maar dan wel op een slimme duurzame manier. Ergens geld heen duwen heeft een ave-rechts effect, het verdwijnt in de zakken van de mensen die toch al geld hebben.

schaapje schreef:Overal zijn er zakkenvullers.


Daar kan ik het helaas alleen maar met je eens zijn.

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Re: vakantie 2013

Berichtdoor pipgirl » 17 apr 2013 13:51

@ Lock&Stock

Dat hoor je jammer genoeg wel vaker, en ik kan dan ook wel voorstellen dat je er minder blij vandaan kwam dan dat je hoopte.
Ik snap dat nooit zo goed de mentaliteit van sommigen, je zou toch juist andersom verwachten.

En de bevolking zelf beseft denk ik niet de waarde van spullen, en dát geld alles is.

Wel jammer dat je daar achterkomt terwijl je het graag anders had gezien.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: vakantie 2013

Berichtdoor -Judith- » 23 apr 2013 14:25

Even vraagje; Weet iemand nog een leuke camping in Noordrijn-Westfalen?
Liefst een camping waar genoeg te beleven is voor jong & oud ;-)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten