SGP en CU moeten fuseren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Luck
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 mar 2009 20:16

SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor Luck » 21 apr 2012 10:33

In ieder geval, dat vindt vertrekkend CU-voorzitter Peter Blokhuis.

Peter Blokhuis schreef:Blokhuis erkent dat de twee partijen nu een verschillende politieke profilering hebben. Zo is de ChristenUnie de laatste jaren naar links opgeschoven en voert het oppositie tegen het huidige kabinet, terwijl de SGP een belangrijke ideologische bondgenoot is van het kabinet-Rutte. “Maar als we het hebben over de echt belangrijke thema’s, zoals de onderwijsvrijheid, dan gaat het er niet om of je wat linkser of wat rechtser bent”, aldus de aftredend voorzitter.


Wat denken jullie daarvan? Mij lijkt het erg onwaarschijnlijk en onwenselijk.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor Schipje » 21 apr 2012 11:08

Wat zou daar onwenselijk aan zijn dan? Het lijkt me een prachtidee! Eindelijk een stukje eenheid! Op die manier zou er een machtigere christelijke politieke partij kunnen ontstaan.

maaarten

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor maaarten » 21 apr 2012 11:57

Mijns inziens wel onwaarschijnlijk, maar zeker niet onwenselijk.

Hoef ik volgende verkiezingen niet meer te twijfelen of ik CU of SGP ga stemmen :lol:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor JeeWee » 21 apr 2012 12:03

Absolute voorstander!
En natuurlijk kunnen er dan onderling nog wel verschillen blijven bestaan over bepaalde zaken.
Maar het zou christenen heel wat geloofwaardiger maken!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2012 12:13

Idd. onwenselijk en onwaarschijnlijk. Ik zou ook niet weten waarom christenen dan geloofwaardiger zouden worden. De partijen liggen momenteel qua grondbeginselen, veel te ver uiteen. Beiden zouden zoveel water bij de wijn moeten doen, dat het een ondrinkbaar onduidelijk licht goedje zou worden.

maaarten

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor maaarten » 21 apr 2012 12:22

schelpje3 schreef:Idd. onwenselijk en onwaarschijnlijk. Ik zou ook niet weten waarom christenen dan geloofwaardiger zouden worden. De partijen liggen momenteel qua grondbeginselen, veel te ver uiteen. Beiden zouden zoveel water bij de wijn moeten doen, dat het een ondrinkbaar onduidelijk licht goedje zou worden.


Nouja, enerzijds steun ik het meer sociaal getinte/(linkse?) beleid wat de CU voorstaat, anderzijds steun ik het meer orthodox-Christelijke beleid van de SGP. Als ik een verenigde Christelijke partij voor me zie, met de juiste mix van het CU en het SGP beleid: dat zie ik wel zitten. Nu heb ik wel een beetje idyllische voorstelling hiervan, mogelijk wordt het meer, zoals jij je het voorstelt; door hun standpunten iets te matigen of compromissen te sluiten om te fuseren zou wel eens het mooie van beide partijen verloren kunnen gaan, en dat is veel onwenselijker dat de huidige situatie.

Daarnaast weet ik eigenlijk niet zo heel veel van de politiek, dus je moet mijn posts hierover misschien niet al te serieus nemen. :)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor meribel » 21 apr 2012 14:23

@Luck,

ik hoorde het ook op de radio, en ik vond het vooral onvoorstelbaar.

Ik vind het natuurlijk wenselijk, eenheid onder christenen is áltijd wenselijk en verdeeldheid nooit!

Maar hoe zit het met bijv een kleine dwarsstraat; het vrouwenstandpunt.

Iets wat bij de sgp nooit zal veranderen vermoed ik, maar waar de cu ook nooit water bij de wijn zal kunnen doen.

( ik weet , in lokale politiek waar ze een lijst delen daar accepteert de sgp gewoon de vrouwen van de cu, misschien dat dat een oplossing zou zijn )

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor Optimatus » 21 apr 2012 16:04

Als de CU inderdaad met de SGP fuseert, is er geen christelijke partij meer waarop ik mijn stem zal uitbrengen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor Mortlach » 21 apr 2012 23:13

De SGP heeft die voorgestelde fusie al afgeschoten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor coupe soleil » 22 apr 2012 12:06

Ik vind het al jaren onbegrijpelijk dat er niet gefuseerd wordt. Sterker nog, ik ben een voorstander van één stevige christelijke partij: fusie van CDA, CU en SGP.

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor Sjaak84 » 22 apr 2012 13:30

Ik zie het niet gebeuren, er is nogal een verschil tussen de CU en de SGP.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor Ewan » 22 apr 2012 14:25

Sjaak84 schreef:Ik zie het niet gebeuren, er is nogal een verschil tussen de CU en de SGP.

En dát terwijl ze allemaal het Enigheidsformulier hebben ondertekend...enfin dat hielp dus ook al niets.
Somebody up there likes you

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor Sjaak84 » 22 apr 2012 14:48

Ewan schreef:En dát terwijl ze allemaal het Enigheidsformulier hebben ondertekend...enfin dat hielp dus ook al niets.


Een eenheidsformulier is nog wel iets heel anders dan samen fuseren. Dat is namelijk definitief.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor elbert » 23 apr 2012 09:13

Sjaak84 schreef:Ik zie het niet gebeuren, er is nogal een verschil tussen de CU en de SGP.
Voorlopig niet inderdaad, daarvoor zijn de inhoudelijke verschillen gewoon te groot. Ik zie het er alleen van komen als er een kiesdrempel zou komen voor kleine partijen: op dat moment moeten ze wel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor meribel » 23 apr 2012 11:52

Even terug vraag ik me toch nog steeds af hoe Peter Blokhuis een samengaan met de SGP precies voor zich ziet.
Er zijn zo veel verschillen tussen de twee partijen, en zo'n andere achtergrond.

Als er een kiesdrempel komt voor kleine partijen dan nog zou ik me afvragen of ze zich wel zouden voegen bij de CU of gewoon het verder zo laten ( dus niet meer in de kamer komen )


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten