Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2013 11:56

blijblij schreef:Heb daar ook niet echt een probleem mee! Het gaat er mij om dat creationisten die letterlijke lezing van genesis 1 nu eens moeten loslaten! Zoals wetenschappers ;) (theologen) al lang hebben gedaan.


Uiteraard, maar we weten toch allemaal dat dat nooit zal gebeuren. Als je overtuigt bent dat je God aan je zijde hebt, waarom zou je dan in vredesnaam van mening veranderen. Daarom is dit debat een onuitputtelijke bron van conflict/vermaak.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor Pcrtje » 14 jan 2013 17:29

Mortlach schreef:Uiteraard, maar we weten toch allemaal dat dat nooit zal gebeuren. Als je overtuigt bent dat je God aan je zijde hebt, waarom zou je dan in vredesnaam van mening veranderen. Daarom is dit debat een onuitputtelijke bron van conflict/vermaak.
Ik vermaak me vooral. :) Jammer dat de discussie nu even stil ligt.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor kirdneh » 15 jan 2013 10:41

blijblij schreef:
Heb daar ook niet echt een probleem mee! Het gaat er mij om dat creationisten die letterlijke lezing van genesis 1 nu eens moeten loslaten! Zoals wetenschappers ;) (theologen) al lang hebben gedaan.


Ik zag dat die meneer theoloog en promovendus aan Luther Seminary in Minnesota is , maar ik weet niet welke theologie hij daar heeft gestudeerd maar zijn bevinding dat je Genesis 1 niet letterlijk moet lezen is een theologische misser en daarom is deze meneer niet serieus te nemen.
Maar jij wil graag dat (echte) theologen de letterlijke lezing loslaten, is denk alleen maar om die gruwelijke theorie een plek te geven in de bijbel terwijl daar absoluut geen ruimte voor is.
Waarom eigenlijk?
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor blijblij » 15 jan 2013 14:32

kirdneh schreef:Ik zag dat die meneer theoloog en promovendus aan Luther Seminary in Minnesota is , maar ik weet niet welke theologie hij daar heeft gestudeerd maar zijn bevinding dat je Genesis 1 niet letterlijk moet lezen is een theologische misser en daarom is deze meneer niet serieus te nemen.
Maar jij wil graag dat (echte) theologen de letterlijke lezing loslaten, is denk alleen maar om die gruwelijke theorie een plek te geven in de bijbel terwijl daar absoluut geen ruimte voor is.
Waarom eigenlijk?


Ik wil de evolutietheorie helemaal geen plek in de Bijbel geven. De evolutietheorie hoort in de biologie-, geologie-, astronomie-, natuurkunde- en wat dies meer zij-boeken.
De Bijbel moet je niet gebruiken voor natuurkunde. Zoals Calvijn al zei: wie iets van de sterren wil weten moet een astronomieboek lezen. Wie dus iets over de oorsprong van de aarde wil weten zoekt in die boeken.

Trouwens, "echte" theologen en de Bijbelwetenschap hebben die letterlijke lezing al tientallen jaren losgelaten. Ik zie juist de letterlijke lezing als een theologische misser omdat de wetenschap aantoont dat het nergens op slaat en je totaal voorbij gaat aan de bedoeling van de tekst door het eendimensionaal te bekijken.

Harmonica

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor Harmonica » 15 jan 2013 17:06

Aangezien dit topic toch een beetje dood loopt, heeft iemand van de evolutie-aanhangers zin om wat vragen over de evolutietheorie te beantwoorden?

Wil me niet mengen in de discussie omdat ik denk daar te weinig kennis voor te hebben. De vragen zijn dan ook niet bedoeld om iets te ontkrachten of aan te vallen, ik vind het gewoon een boeiend onderwerp en ik zou graag een wat duidelijker beeld krijgen omtrent die theorie.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2013 17:13

Harmonica schreef:Aangezien dit topic toch een beetje dood loopt, heeft iemand van de evolutie-aanhangers zin om wat vragen over de evolutietheorie te beantwoorden?

Wil me niet mengen in de discussie omdat ik denk daar te weinig kennis voor te hebben. De vragen zijn dan ook niet bedoeld om iets te ontkrachten of aan te vallen, ik vind het gewoon een boeiend onderwerp en ik zou graag een wat duidelijker beeld krijgen omtrent die theorie.


Antwoord in het nieuwe topic dat ervoor is aangemaakt :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten