Mannen en koken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ScribentGG

Mannen en koken

Berichtdoor ScribentGG » 06 mar 2012 14:43

GezinsGids start binnenkort een nieuwe rubriek onder de naam 'Mannen en koken'.
De gedachte erachter is als volgt: Het gros van de vrouwen verzorgt elke dag de maaltijd, maar wat nu als dat niet meer gaat? Hoe moet de man dan aan zijn prakkie komen? Het is dus belangrijk om bij de basis te beginnen en de mannen zo aan het koken te krijgen. Koken hoeft niet moeilijk te zijn, maar hoe pak je het aan?

Concreet: Eerst komt er 1 openingsartikel over mannen en eten koken. Wat zijn de ervaringen? Waar gaat het mis? De noodzaak dat ook de mannen het onder de knie krijgen (sterfgeval bijv.) Een aantal mannen die over hun kookervaringen vertellen.

Vervolgens starten we een serie van 4 kookafleveringen. Elke aflevering kookt een andere man een maaltijd die het liefst niet al te ingewikkeld is en gezond (bijv. aardappelen, wortelen en vis // bonen, zilvervliesrijst en kip // aardappelen, rode kool en gehaktbal //enz. enz. Dus geen nasi, macaroni, maaltijdpakketten, ovenschotels e.d.
Het recept wordt dan vermeld en er komt een verslag van hoe de man dit heeft aangepakt en over het eindresultaat. Daarbij moeten ook een aantal foto's natuurlijk zodat het een mooi sfeerverslag wordt.

Mijn vraag... welke man durft de uitdaging aan? Of wie kent er een man die dit wel wil wagen?
Ik kom graag met ze in contact!!


Alvast bedankt!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Mannen en koken

Berichtdoor ajl » 06 mar 2012 15:04

ScribentGG schreef:De noodzaak dat ook de mannen het onder de knie krijgen (sterfgeval bijv.)


:lol: Alsof mannen alleen hoeven te koken als hun partner overleden is. Het is toch niet meer dan normaal dat mannen ook kunnen koken?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Mannen en koken

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mar 2012 15:05

Dat dacht ik nu ook al. Ik sta minstens zo vaak achter het aanrecht als mijn vrouw...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Mannen en koken

Berichtdoor schelpje3 » 06 mar 2012 15:07

Zoals mijn vader altijd zei (en zijn leeftijdsgenoten)
Bij ziektes en zeertes van moeder....
M.i. nogal achterhaald, bovendien als de man een paar maaltijden heeft bereid en vervolgens jarenlang niet meer kookt, is hij het tegen de tijd dat hij echt nodig heeft, glad vergeten allemaal. :D
Maar daar heb je toch geen gezinsblad voor nodig?
Je kunt als vrouw hem er toch bij betrekken?

ScribentGG

Re: Mannen en koken

Berichtdoor ScribentGG » 06 mar 2012 15:10

ajl schreef: :lol: Alsof mannen alleen hoeven te koken als hun partner overleden is. Het is toch niet meer dan normaal dat mannen ook kunnen koken?


Je zou ze de kost niet willen geven, vrees ik...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Mannen en koken

Berichtdoor ajl » 06 mar 2012 15:15

In mijn omgeving ken ik geen mannen die niet kunnen koken. Zelfs mijn opa's ( geboren voor 1920) konden gewoon koken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Mannen en koken

Berichtdoor schelpje3 » 06 mar 2012 15:19

ScribentGG schreef:
Je zou ze de kost niet willen geven, vrees ik...

Maar wat wil dit nu zeggen? Dat een gezinsblad de man moet "pushen" of wakker schudden?
Die taak ligt toch als eerste bij de moeder van de man in kwestie. Als zij het heeft laten liggen, dan de echtgenote, of ben ik nu naief? :-k
Mijn vader kon ook koken, nog voordat mijn moeder ziek werd. Eigenlijk nog lekkerder dan mijn moeder.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Evelien » 06 mar 2012 15:20

Afbeelding

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Mannen en koken

Berichtdoor schelpje3 » 06 mar 2012 15:22

Lachen Evelien. Mijn man heeft het kookboek voor klunzen kado gekregen.
Dat gaat echt vanaf stap 1. Pak aardappelen en schil deze :lol:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Evelien » 06 mar 2012 15:24

lachen he...

Gebruikersavatar
Targetses
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 feb 2012 14:25

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Targetses » 06 mar 2012 15:51

Eten bereiden doe ik al zo'n 10 jaar , nu als huisman met mijn werkende partner.

Het begint 'smorgens al met het bakken van een paar voorgebakken broodjes.
Het avondeten is niet altijd van hoge kwaliteit, maar altijd wel met ruime porties vlees van diverse soorten, aardappeltjes en een frisse salade als groente. Een toetje ontbreekt nooit.


Tussen ontbijt en avondeten hou ik me bezig met een lapje hier en een lapje daar overheen, Indien nodig de strijk, de keuteltjes van de twee katten uit de kattenbak vissen, al dan niet stofzuigen en meestal op vrijdag de weekboodschappen doen.

Elke dag bij het vallen van de avond het vogelkooitje met voederplankje vullen voor onze tuinvogels van divers pluimage zodat ze smorgens ook kunnen ontbijten als het licht wordt. Daarmee hebben we de hele dag door vogels te bekijken.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Mannen en koken

Berichtdoor LeChat » 06 mar 2012 16:20

Waarom zou ik als vrouw aan de hand van een Kookboek voor Beginners (zoiets als hiervoor, maar dan met als ondertitel iets over kamerbewoners/studenten) wel kunnen leren koken en een man niet?
Zowel mijn man als ik hoefden thuis nooit te koken. Ik ben het gewoon gaan doen toen ik op kamers zat, en mijn man is gaan koken toen wij getrouwd zijn (en kookt nu elke dag). Gaat prima, nog nooit een mislukte maaltijd gehad, hooguit een recept wat we bij nader inzien toch niet zo lekker vonden. Wij zoeken gewoon recepten uit op ah.nl (dit mede omdat wij een biologische groententas krijgen en je op die site op ingrediënt kunt zoeken), die recepten zijn superhelder stapsgewijs opgezet, aan de hand daarvan kan iedereen koken, man of vrouw... Als het 'moet' lukt het heus.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Mannen en koken

Berichtdoor MissF » 06 mar 2012 16:38

Ik krijg mijn man vast niet zo ver dat hij mee wil doen, maar hij zou het liefst elke dag koken. Het is dat ik eerder thuis ben, daarom kook ik meestal, maar hij zou het liever elke dag zelf doen. Ik vind er niks aan, hij wel. Op zondag kookt hij, en als ik late dienst heb natuurlijk. Hij had het vanuit thuis gewoon geleerd van zijn ouders, ik niet (maar ook dat is geen enkel probleem overigens).
Lichtelijk ouderwets, mannen die niks kunnen koken en een probleem hebben als moeder de vrouw ziek is :roll: Mijn vader en schoonvader koken ook gewoon
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Targetses
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 feb 2012 14:25

Re: Mannen en koken

Berichtdoor Targetses » 06 mar 2012 16:51

LeChat schreef:................ Wij zoeken gewoon recepten uit op ah.nl ................


Dat is een goeie manier. Tijdens mijn landurige verblijven in Oost-Europa nam ik altijd een tas met nassi-bami- en shoarmakruiden mee.

Van nassi en bami maakte ik nassiballen en bamiballen volgens recepten die ik op internet opzocht. Mijn vrienden daar en ikzelf hebben ervan genoten, temeer omdat die smaken daar totaal onbekend zijn. Sambal kenden ze ook niet en verhoogde het biergebruik aanzienlijk.

Ook het maken van diverse soorten kroketten was er een toppertje , via recepten op het internet. Ook pindasaus is daar onbekend en was een succes.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Mannen en koken

Berichtdoor juffiejuf » 06 mar 2012 17:25

Hier ook gewoon een man die bijna elke dag kookt. Zelf heb ik het ook nooit leuk gevonden om te koken en als ze man het wel leuk vindt.... ideaal! Toch geloof ik wel dat er nog steeds mannen zijn die niet kunnen koken


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 gasten