--

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor Lichtzwaard » 31 aug 2012 11:35

Bekering is de sleutel.En niemand komt in de Hemel dan door Genade alleen.
VERITAS VOS LIBERABIT.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor hubert » 31 aug 2012 14:25

De gedachte van een 'eeuwigbrandende hel' is een heidense mythe en bijgeloof. Het is louter een fabel die het belijdende christendom is binnengedrongen. Jezus Christus is gekomen om ons te bevrijden uit de slavernij van de door Satan geïnspireerde valse doctrines van deze wereld en om ons eeuwig leven te geven. Laten wij God danken dat wij kennis kunnen hebben van Zijn waarheid die ons bevrijdt!

Over de hel zijn veel misverstanden. Als je het volgende artikel leest dan weet je alles over de hel!
Veel plezier!
http://www.home.zonnet.nl/gemeente.van. ... evuur.html

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor gravo » 01 sep 2012 09:18

De hel is een metafoor.

De hel verbeeldt de meest schrikwekkende toekomst, die mensen zich maar kunnen voorstellen.

Er worden steeds weer nieuwe beelden gebruikt om een dergelijke afschrikwekkende werkelijkheid ter sprake te brengen.

Lees het boekje van C.S. Lewis 'De grote scheiding', een allegorie over hemel en hel.

Bestaat die bus echt die de hel-bewoners naar de hemel brengt? Natuurlijk niet, elke verwijzing naar een concreet bestaande werkelijkheid op dit vlak zou een loze en domme exercitie zijn. Iedereen snapt (hoop ik) dat het hier gaat om een treffend beeld dat een aspect van onze voorstelling van hemel en hel probeert te illustreren. Er is in werkelijkheid geen bus. Net zo min als er een hellehond is of een grote brandende krater of een lichtblauwe koepelzaal met zachtjes voortzwevende engelen, vaag glimlachend en half transparant. Ook dat zijn beelden die horen bij de uitbeelding van onze grootste angst of onze diepste hoop. Het zijn beelden in ons hoofd, die we aan anderen overdragen door te spreken, te schilderen of ze op muziek te zetten.

Hel en hemel bestaan! Echter wel...in onze hoofden. En die zijn heel werkelijk, angstaanjagend of bevrijdend. Daar gaat het om. Elk mens is alleen met deze gedachten, met de angsten en de hoopvolle verwachtingen.
Daarom helpen die gezamenlijk beleefde verbeeldingen ons ook zo. Het collectieve beeld van hemel en hel maakt het herkenbaar. We worden er door getroost. Religie is ten diepste dat: dat we getroost worden!

En dat kan zelfs met een verzonnen verhaal over een verzonnen hemel en een verzonnen hel, met een verzonnen bus.
Iedereen voelt het aan: met dit verzinsel (allegorie, metafoor, noem het maar) wordt iets heel waars gezegd. Maar ga nou geen bushalte zoeken in de wijk waar je woont, want dan snap je de betekenis van een "verhaal" niet.
In de Bijbel staan ook veel verhalen. Die bevatten stuk voor stuk ook veel waars. Ook over hemel en hel.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

maaarten

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor maaarten » 01 sep 2012 11:58

hubert schreef:Over de hel zijn veel misverstanden. Als je het volgende artikel leest dan weet je alles over de hel!
Veel plezier!
http://www.home.zonnet.nl/gemeente.van. ... evuur.html


Dat artikel is nogal warrig en er worden met enige regelmaat beweringen gedaan waarvan ik me afvraag hoe de auteur van het artikel daar nou ineens aan komt.

gravo schreef:De hel is een metafoor.


Ik ben het wel met je eens dat veel Bijbelteksten over de hel een bepaalde beeldspraak gebruiken om uit te drukken hoe vreselijk het is, die niet echt letterlijk waar hoeven te zijn. (vuur en tandengeknars enzo)

Maar het lijkt me nogal duidelijk dat de Bijbel leert dat sommige mensen door God veroordeeld en gestraft worden voor hun zonde. Verder speculeren over wat de hel nou precies is lijkt me niet erg zinvol. Wel lijkt het me zinvol om duidelijke onwaarheden erover te weerleggen. Bijvoorbeeld een verkeerd beeld dat in dat artikel van Hubert ook terecht genoemd werd, alsof de duivel en zijn demonen de baas zouden zijn in de hel en daar straffen. Ja, zo is het misschien op middeleeuwse schilderijen, maar in de Bijbel wordt de duivel als eerste in de hel gegooid van iedereen, om door God Zelf gestraft te worden. In de Bijbel is het God Die straft, niet de duivel.

Het moge duidelijk zijn dat je niet in de hel wil belanden. Het lijkt me zinniger, om, eenmaal vast gesteld hebbend dat we er niet naartoe willen, te bedenken wie er naar de hemel gaat en wie niet. Gelukkig leren we dan dat God, om Zijn grote liefde, een Weg heeft gegeven om degenen die door hun wandel de hel verdienen toch te redden.

"Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest."

Victoria
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:25

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor Victoria » 01 sep 2012 19:32

maaarten schreef:Het moge duidelijk zijn dat je niet in de hel wil belanden. Het lijkt me zinniger, om, eenmaal vast gesteld hebbend dat we er niet naartoe willen, te bedenken wie er naar de hemel gaat en wie niet.


Volstrekte willekeur waarbij wij zelf mogen bedenken wie?

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor Mens » 02 sep 2012 00:09

Wanneer we uitgaan van een hemel als prettige plaats en de hel als onprettige plaats (waarbij ik er even af wil zijn waar die plaatsen zijn en hoe je die plaatsen moet voorstellen; dat laat ik verder over aan de experts die elders precies vertellen hoe je je alles moet voorstellen, waarschijnlijk zijn ze net terug van werkbezoek) dan is het grootste probleem dat dit geen eenduidige begrippen zijn.

Oftewel: wat voor de één prettig is, is voor de ander niet prettig, of zelf vervelend, of desnoods een gruwel. En andersom ook natuurlijk. Er is in het hier en nu toch ook geen plek waar iedereen dezelfde mening over heeft? Als het zonnig en warm is zijn er mensen die het strand fantastisch vinden en er de hele dag willen liggen, anderen vinden het strand fijn voor 1 of 2 uurtjes, voor weer anderen hoeft het niet zo nodig met al die mensen om je heen en dat zand tussen je tenen en kleren, en er zijn mensen die domweg een afkeer hebben van mensenmassa's en van hitte. En zo kun je honderden andere voorbeelden noemen.

En dan denk dat je er na de dood opeens wél een plek is waar iedereen het naar zijn zin heeft? Beetje naieve gedachte, lijkt me.

Maar goed, laten we eens een aanname doen. Ik verwacht dat de mensen die naar de prettige plaats (hemel) gaan, graag daar ook hun dierbaren tegen willen komen. Indien je zelf lekker in de hemel zit, terwijl je weet dat je kind, of je moeder, of je beste vriend in de hel zit, dan heb je daar toch een onbehaaglijk gevoel bij. Oftewel: de hemel voelt dan niet helemaal aan als de hemel.

Dit probleem is nog op te lossen door al je dierbaren ook toegang te laten hebben tot de hemel. Echter, al die dierbaren hebben ook weer eigen dierbaren, en die ook weer, enz., zodat de hemel pas echt een hemel is als alle dierbaren van iedereen (=alle mensen op de hele wereld) in de hemel komen. En in dat geval is de hel de leeg, en heeft het hele onderscheid hemel-hel geen zin meer.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 sep 2012 10:35

Hoe men het wenden of keren de hel is een realiteit,en er zullen ook mensen verloren gaan niet de schuld van God derhalve.Hij wil dat een ieder voor eeuwig behouden zal worden .
VERITAS VOS LIBERABIT.

maaarten

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor maaarten » 02 sep 2012 10:57

Victoria schreef:Volstrekte willekeur waarbij wij zelf mogen bedenken wie?


Neen, ik citeerde een Bijbeltekst die al iets leert over wie er veroordeelt wordt en wie niet. Maar deze Bijbeltekst zal nog duidelijker zijn:

"Wie overwint, zal deze dingen beërven, en Ik zal hem een God zijn en hij zal Mij een zoon zijn. Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars – hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood." (Openbaringen 21:7-8)

Mens schreef:En dan denk dat je er na de dood opeens wél een plek is waar iedereen het naar zijn zin heeft? Beetje naieve gedachte, lijkt me.


Ik denk dat iedereen die in de Hemel belandt het daar naar zijn zin zal hebben, omdat God er is. Daarnaast denk ik dat er niemand is die 'de poel, die brandt van vuur en zwavel' een erg plezant vooruitzicht vindt. Of je het nou letterlijk neemt of niet.

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor beantsje » 02 sep 2012 11:12

Onze pastoor zei het ooit als volgt:

Hier heb ik 2 koffiekopjes. (en hield ze omhoog)
De ene is afgewassen. (en hij liet hem van binnen zien) Daarvan weten we dat het schoon is.
De ander niet. Kunnen we met zekerheid zeggen dat die schoon is? Nee. Kunnen we dan met zekerheid zeggen dat hij vuil is? Ook niet.

Wij christenen zijn het schone kopje. Wij kunnen in ons eigen hart kijken en mogen de zekerheid hebben dat wij schoongewassen zijn.
En alle andere mensen zijn het andere kopje. We kunnen er niet in kijken, weten niet hoe het zit, en daar hoeven wij ook niet over te oordelen. Dat oordeel is aan God.

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor Mens » 02 sep 2012 13:07

maaarten schreef:Ik denk dat iedereen die in de Hemel belandt het daar naar zijn zin zal hebben, omdat God er is. Daarnaast denk ik dat er niemand is die 'de poel, die brandt van vuur en zwavel' een erg plezant vooruitzicht vindt. Of je het nou letterlijk neemt of niet.


Je mag denken wat je wilt, maar je gaat voorbij aan mijn argumentatie uit mijn vorige bericht.

Overigens: Een poel met rokende zwavel heeft een temperatuur van iets onder het kookpunt van zwavel. Dus de temperatuur in de hel ligt iets onder de 445 graden Celsius.
De hemel is een plaats met het licht van 1 zon plus 7 x 7 zonnen (=50 in totaal dus). Met de wet van Boyle Gay-Lussac weten we dus dat de temperatuur in de hemel boven de 480 graden Celsius ligt.
Allebei pittig warm, maar in de hemel is het nog heter dan in de hel. Geen plezant vooruitzicht lijkt me.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor hettys » 02 sep 2012 13:15

Lichtzwaard schreef:Hoe men het wenden of keren de hel is een realiteit,en er zullen ook mensen verloren gaan niet de schuld van God derhalve.Hij wil dat een ieder voor eeuwig behouden zal worden .


Als dat Gods wil is, dan zal het wel gebeuren, Dat lijkt mij tenminste een zeer christelijke aanname.
Wat ik wel zal missen in de hemel is een beetje humor. eeuwig zingen voor Gods troon lijkt mij niet erg prettig. Als was het maar één eeuw. Na een uur ben ik het wel zat, ben ik bang.
Ook gif is geschapen.

maaarten

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor maaarten » 02 sep 2012 13:32

Mens schreef:Overigens: Een poel met rokende zwavel heeft een temperatuur van iets onder het kookpunt van zwavel. Dus de temperatuur in de hel ligt iets onder de 445 graden Celsius.
De hemel is een plaats met het licht van 1 zon plus 7 x 7 zonnen (=50 in totaal dus). Met de wet van Boyle Gay-Lussac weten we dus dat de temperatuur in de hemel boven de 480 graden Celsius ligt.
Allebei pittig warm, maar in de hemel is het nog heter dan in de hel. Geen plezant vooruitzicht lijkt me.


Ik denk dat God wel raad weet met die 480 graden Celsius. :)

"Toen kwamen Sadrak, Mesak en Abednego uit het vuur. En de stadhouders, de oversten, de landvoogden en de raadsheren des konings kwamen bijeen; zij zagen, dat het vuur geen macht had gehad over de lichamen van deze mannen, dat hun hoofdhaar niet was geschroeid, dat hun mantels ongeschonden gebleven waren, ja, dat er zelfs geen brandlucht aan hen gekomen was.
Nebukadnessar hief aan en zeide: Geloofd zij de God van Sadrak, Mesak en Abednego! Hij heeft zijn engel gezonden en zijn dienaren bevrijd, die zich op Hem hebben verlaten, het bevel des konings hebben overtreden, en hun lichamen prijsgegeven, omdat zij geen enkele god willen vereren of aanbidden dan alleen hun God. Daarom wordt door mij een gebod uitgevaardigd, dat ieder, tot welk volk, tot welke natie of taal hij ook behore, die enig oneerbiedig woord spreekt tegen de God van Sadrak, Mesak en Abednego, in stukken gehouwen en dat zijn huis tot een puinhoop gemaakt zal worden, omdat er geen andere god is, die zó verlossen kan."

Maar nu even wat serieuzer. Over wat je opperde over eventuele diebaren die niet gered zijn. Dit is inderdaad een lastig punt, hoe ga je hiermee om? Ook nu is dat lastig, als je gelooft in de hel. Ik heb ook wel met deze vraag gezeten, en persoonlijk vond ik het volgende filmpje erg behulpzaam, van een voorganger die dezelfde vraag gesteld krijgt (het is wel in het Engels, excuses als je dat niet machtig bent):

http://www.youtube.com/watch?v=Eh1RwuxNino

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor hubert » 03 sep 2012 13:19

Als zelfs de RKK niet meer in de hel gelooft, waarom wij dan wel? Trouwens mijn eigen dominee ook niet! Zelf ben ik meer benieuwd of we elkaar tegenkomen in de hemel en elkaar dan herkennen? Dat hoor je nogal eens bij begrafenissen als een soort troost.

matt 22:30 wijst daar m.i. niet op: Want bij de opstanding trouwen de mensen niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, ze zijn dan als engelen in de hemel.

maaarten

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor maaarten » 03 sep 2012 13:45

hubert schreef:Als zelfs de RKK niet meer in de hel gelooft, waarom wij dan wel? Trouwens mijn eigen dominee ook niet! Zelf ben ik meer benieuwd of we elkaar tegenkomen in de hemel en elkaar dan herkennen? Dat hoor je nogal eens bij begrafenissen als een soort troost.

matt 22:30 wijst daar m.i. niet op: Want bij de opstanding trouwen de mensen niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, ze zijn dan als engelen in de hemel.


Gelooft de RKK niet meer in de hel? Ik weet dat er genoeg minder orthodoxe leden v.d. RKK zullen zijn die er zo over denken, maar ik kan me niet voorstellen dat de hel volgens de officiële leer v.d. RKK niet meer bestaat :-k

Overigens maakt wat de RKK gelooft natuurlijk niet zo heel veel uit voor wat er waar is of niet. Dat Jezus geloofde in de hel lijkt me genoeg.

Nogmaals, wat je je precies bij de hel voor moet stellen weet ik ook niet. Maar de Bijbel is er duidelijk over dat er een oordeel zal zijn, en degenen die schuldig bevonden worden zullen een eeuwigheid door God gestraft worden. Zoveel is duidelijk. Jezus gebruikt daar het beeld van de Gehenna voor. In het Nederlands gebruiken we voor dit concept het woordje 'hel'. Niets mis mee lijkt me, als we eventuele misverstanden omtrent wat de Bijbel leert over dat oordeel en de straf die daarop op volgt maar uit de weg ruimen.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor hubert » 03 sep 2012 18:20

Mijn predikant zei gisteren in de preek over de arme Lazarus en de rijke man dat dat beeld niets zegt over de visie van Jezus over het leven na de dood. Het is een gelijkenis. Het gaat over zielzorg, pastoraat.
Ik zal het nog eens navragen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten