--

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor hubert » 24 feb 2012 15:48

schaapje schreef:Tja jammer, nu krijgen we hier en daar het advies, maak een eigen godsdienst, een religie naar eigen idee en goed dunken, iets wat je met je verstand wel kan begrijpen.


Er is nog genoeg wat niet begrepen wordt en dat noemen we dan toch God. Religies zijn toch altijd eigen ideeën van iemand? Alles van boven komt toch van beneden?
En de Heidelbergse Cth. vraagt toch niet voor niets: wat is het nut, zus of zo te geloven?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor schelpje3 » 24 feb 2012 15:55

hubert schreef:
Nee dat ben ik niet met je eens. Waarom zou je bang zijn voor de waarheid? Mijn geloof in God en mensen staat het niet in de weg, in tegendeel het wordt er juist beter van.

DE waarheid? ZIJN waarheid!
DE waarheid staat nl in de Bijbel. Dergelijke figuren met hun schrijfseltjes staan mijn geloof ook niet in de weg. Maar merk wel dat, als je je daarmee inlaat, je de duivel vrij spel geeft.
Wij moeten niet menen sterker te zijn dan hij. Jezus is ook verzocht, Hij is de Enige die hem kan weerstaan. Wij niet!

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor 1a2b3c » 24 feb 2012 16:03

schelpje3 schreef:Maar merk wel dat, als je je daarmee inlaat, je de duivel vrij spel geeft.
Wij moeten niet menen sterker te zijn dan hij. Jezus is ook verzocht, Hij is de Enige die hem kan weerstaan. Wij niet!

Jak.4:7 Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.
Ef.6:11 Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor schelpje3 » 24 feb 2012 16:08

1a2b3c schreef:Jak.4:7 Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.
Ef.6:11 Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel.

Dat weet ik en ik ben het van harte met je eens. Maar als je op de A1 gaat lopen, heeft het weinig zin om te bidden of de auto's je niet zullen raken, en gewoon door blijft lopen, ondanks toeteren en waarschuwingsgebaren!
Leid ons niet in verzoeking.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor schaapje » 24 feb 2012 16:08

quote="schelpje3"
Wij moeten niet menen sterker te zijn dan hij. Jezus is ook verzocht, Hij is de Enige die hem kan weerstaan. Wij niet!


Zoals 1a2b3c ala zei, moeten wij hem weerstaan en alleen IN Jezus kunnen wij hem weerstaan.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor schaapje » 24 feb 2012 16:11

Dat weet ik en ik ben het van harte met je eens. Maar als je op de A1 gaat lopen, heeft het weinig zin om te bidden of de auto's je niet zullen raken, en gewoon door blijft lopen, ondanks toeteren en waarschuwingsgebaren!

Ik heb wel eens een boek gelezen dat door een verkeerde geest is geïnspireerd, maar dat doet mij niks.
Hoeveel dwaalleer komen wij hier op het forum wel niet tegen, dat doorzie jij toch ook direct.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor schelpje3 » 24 feb 2012 16:20

schaapje schreef:
Zoals 1a2b3c ala zei, moeten wij hem weerstaan en alleen IN Jezus kunnen wij hem weerstaan.

Ja, nogmaals, we moeten het gevaar trachten te ontwijken en daar hebben wij onze handen al meer dan vol aan. Soms komt de duivel nl op kousenvoeten en herken je hem niet!
Niet opzoeken en willens en wetens jezelf in gevaar begeven.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor 1a2b3c » 24 feb 2012 16:41

schelpje3 schreef:Dat weet ik en ik ben het van harte met je eens. Maar als je op de A1 gaat lopen, heeft het weinig zin om te bidden of de auto's je niet zullen raken, en gewoon door blijft lopen, ondanks toeteren en waarschuwingsgebaren!
Leid ons niet in verzoeking.

Ehhh ... ik zeg toch niet dat we onszelf zonder noodzaak in gevaar moeten begeven?

Het kan best wel eens nuttig zijn een boek te lezen van het 'andere kamp', soms ga je de dingen juist duidelijker zien.
Als mijn kids met vragen komen en ik heb nooit iets anders gelezen dan de Bijbel en de oudvaders nemen ze me ook niet meer serieus.
Ik kan moeilijk zeggen: 'ik lees zulk soort boeken niet want ik ben bang dat ik ga twijfelen'.
Het kan juist mooie openingen geven voor een gesprek.

schelpje3 schreef:Ja, nogmaals, we moeten het gevaar trachten te ontwijken en daar hebben wij onze handen al meer dan vol aan. Soms komt de duivel nl op kousenvoeten en herken je hem niet!
Niet opzoeken en willens en wetens jezelf in gevaar begeven.

Nou, in Ef. 6 staat niet dat we de duivel moeten ontwijken, maar juist dat we de strijd tegen hem hebben. Het enige wat we hem niet moeten laten zien is onze rug. (standhouden, weerstaan en strijden. Dan moet je wel weten waar het over gaat)
12Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor schelpje3 » 24 feb 2012 17:01

Je kunt een vijand makkelijker bestrijden als je hem herkent, maar als je hem niet als vijand ziet, maar als iets "onschuldigs" of ongevaarlijk, kom je dus niet in actie.
Als je per ongeluk in een boek terechtkomt, is het wat anders.
Maar willens en wetens lektuur gaan lezen waarin het bestaan van God ontkend wordt, met misschien hele goede argumenten! (dat is het m nou juist, dergelijke schrijvers roepen niet zomaar wat, maar komen vaak met onderbouwde weerleggingen) is beslist niet wat de Bijbel ons aanraadt.

Een schijnend voorbeeld is de vraag in de vragenrubriek, van iemand die vloeken hoort in zijn hoofd.
Het antwoord is niet zo simpel. Van wie komen die vloeken? Vraagsteller heeft er heel erg hinder van en komt er zomaar niet af. Het antwoord is niet: je moet het maar van Jezus verwachten en bidden.
Ik denk dat jullie de kracht van satan veel te veel onderschatten :?

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor 1a2b3c » 24 feb 2012 17:18

schelpje3 schreef:Je kunt een vijand makkelijker bestrijden als je hem herkent, maar als je hem niet als vijand ziet, maar als iets "onschuldigs" of ongevaarlijk, kom je dus niet in actie.
Als je per ongeluk in een boek terechtkomt, is het wat anders.
Maar willens en wetens lektuur gaan lezen waarin het bestaan van God ontkend wordt, met misschien hele goede argumenten! (dat is het m nou juist, dergelijke schrijvers roepen niet zomaar wat, maar komen vaak met onderbouwde weerleggingen) is beslist niet wat de Bijbel ons aanraadt.

Een schijnend voorbeeld is de vraag in de vragenrubriek, van iemand die vloeken hoort in zijn hoofd.
Het antwoord is niet zo simpel. Van wie komen die vloeken? Vraagsteller heeft er heel erg hinder van en komt er zomaar niet af. Het antwoord is niet: je moet het maar van Jezus verwachten en bidden.
Ik denk dat jullie de kracht van satan veel te veel onderschatten :?

Nou, ik zie de duivel echt niet als iets 'onschuldigs' of 'ongevaarlijk', verre van!
En als ik in een hutje op de hei woonde zou ik die boeken zeker laten voor wat ze zijn, maar da's nou eenmaal niet het geval. (God wil trouwens ook niet dat we ons terugtrekken)
Ik sta midden in het leven met een paar pubers om me heen en ik wil weten wat hen bezig houdt en voorbereid zijn op vragen en tegenwerpingen.

Maar verder snap ik je aversie tegen dergelijke boeken HÉÉL goed. :wink:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor JeeWee » 24 feb 2012 19:08

Ik ben bang dat we de topicstarter ongelofelijk teleurstellen en hety bos in sturen.
Velen zijn weer bezig om hun eigen stokpaardjes te berijden, hun eigen gelijk te behalen en het repeteergeweer van bijbelteksten en gemeenplaatsen af te schieten.

MasterJapie zegt hardop en eerlijk waar velen, ook hier, tegen aan lopen. En dat gaat veel dieper dan de vraag naar het bestaan van de hel.
Heel wezenlijk gaat het er 'gewoon' om dat geloven in God én logisch nadenken elkaar uit lijken te sluiten.
Beetje Petrus die over het water wil lopen en zich dan realiseert dat dat niet kan en dus zinkt.

De vraag en het denkproces dat MasterJapie doormaakt is volgens mij voor vele ex-gelovigen de belangrijkste reden om niet meer te geloven.
"Het kan niet waar zijn en het is te onlogisch".

Velen denken dit. Daar kun je een paar kanten mee op:
Of je negeert het, wil er niet over nadenken en blijft gewoon naar de kerk gaan zonder dat er 'leven' in zit.
Of je trekt de konsekwentie en stopt met religie en wil er verder óók niet meer over nadenken.

De topicstarter echter steekt zijn kop niet in het zand en gaat de zoektocht aan en wil dat met jullie doen!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

haagwinde
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 jul 2011 09:40

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor haagwinde » 24 feb 2012 19:12

Master Japie,

zojuist heb ik alles doorgelezen. Ik wens je heel veel sterkte in je moeilijke situatie. Ik vroeg me af of je misschien ook familieleden/vrienden hebt met wie je deze dingen zou kunnen bespreken, zonder dat je als persoon afgewezen wordt. Ik hoop het voor je.

In jouw verhaal raakt me de strijd (laat ik het zo maar noemen) tussen verstand en geloof. Die strijd herken ik. Mijn intellectuele haan wil ook zo graag koning kraaien - maar ook dat verstand is een gave en totaal ondergeschikt aan de levende, oneindig grote God. In onze cultuur wordt de rationaliteit zeer hoog ingeschat - maar ook dat is relatief.

Mijn strijd vóór het rationele en in wezen tègen God heb ik gelukkig verloren. Hij kwam met Zijn genade in mijn leven. En nu staan mijn gaven, waaronder het verstand, in principe, ten dienste van Hem. En dan hóef ik niet alles te begrijpen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor JeeWee » 24 feb 2012 19:34

haagwinde schreef:Mijn strijd vóór het rationele en in wezen tègen God heb ik gelukkig verloren. Hij kwam met Zijn genade in mijn leven. En nu staan mijn gaven, waaronder het verstand, in principe, ten dienste van Hem. En dan hóef ik niet alles te begrijpen.


Wow Haagwinde, wat een mooie reactie!

Ik moest ineens denken aan iemand die een bekend gezang een beetje veranderde:
"Leer mij volgen mét mijn vragen.
Vader wat U doet is goed"


En ondanks alles kunnen velen, zoals MasterJapie er niet bij.
Geloven is worden als een kind. Ja, maar we zijn geen kinderen. We hebben hersens gekregen en soms blijven die malen.
Zelf zeg ik maar al te vaak Petrus na: "Tot wie zullen we anders heen gaan"?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor mohamed » 24 feb 2012 19:56

schelpje3 schreef:Ik denk dat jullie de kracht van satan veel te veel onderschatten :?

Nee, jij overschat juist zijn vermeende macht omdat je de schriften niet kent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor schelpje3 » 24 feb 2012 20:16

mohamed schreef:Nee, jij overschat juist zijn vermeende macht omdat je de schriften niet kent.

Ik draai het om, jij onderschat het omdat je de Schriften niet kent!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten